Kan dom bli vänner?

kompis87

Trådstartare
Tänkte höra om några Bukare har lite tips till mig.

Jag har en stor hund (ambull/dogo) kastrerad hane på tre år, min pojkvän har en liten tik på fyra år (yorkshire/pomeranian).

Hittills var vi bara haft dom tillsammans vid 2-3 tillfällen under kort tid, men nu är det dags att vi försöker få dom att lära känna varandra, eftersom jag och min pojkvän gärna vill kunna sova över hemma hos varandra.. :p

Så denna helgen reser min pojkvän bort och jag tänkte att det är ett bra tillfälle för mig att passa hans hund och försöka få hundarna att vänja sig vid varandra.

Det jag tänker är tex att gå långa koppelpromenader så de får lära sig att gå avslappnat brevid varandra och känna av stämningen. I min lägenhet så har jag min hund i köket tills vidare med gallergrind emellan så de han se och lukta på varandra. Mitt kök är stort och min hund har sin sovplats där i vanliga fall så han är lugn och bekväm där, medan den lilla får vara hos mig tills hon börjar slappna av.

Men annars vad har ni för tips?
Kan små och stora hundar bli bra vänner?
Vad bör jag göra/inte göra?

Eftersom min hund leker väldigt "buffligt" som stora hundar gör, speciellt bulldogs, så är jag lite rädd för att släppa ihop dom, vanligtvis har min hund stor respekt för små hundar och skäller dom på honom så håller han sitt avstånd, men är ändå lite nojjig om han skulle råka busa till det och knuffa till den lilla. Är det nåt jag behöver vara orolig för eller är de små hundarna tåligare än vad man tror?

Tacksam för tips :)

Tänkte höra om några Bukare har lite tips till mig.

Jag har en stor hund (ambull/dogo) kastrerad hane på tre år, min pojkvän har en liten tik på fyra år (yorkshire/pomeranian).

Hittills var vi bara haft dom tillsammans vid 2-3 tillfällen under kort tid, men nu är det dags att vi försöker få dom att lära känna varandra, eftersom jag och min pojkvän gärna vill kunna sova över hemma hos varandra.. :p

Så denna helgen reser min pojkvän bort och jag tänkte att det är ett bra tillfälle för mig att passa hans hund och försöka få hundarna att vänja sig vid varandra.

Det jag tänker är tex att gå långa koppelpromenader så de får lära sig att gå avslappnat brevid varandra och känna av stämningen. I min lägenhet så har jag min hund i köket tills vidare med gallergrind emellan så de han se och lukta på varandra. Mitt kök är stort och min hund har sin sovplats där i vanliga fall så han är lugn och bekväm där, medan den lilla får vara hos mig tills hon börjar slappna av.

Men annars vad har ni för tips?
Kan små och stora hundar bli bra vänner?
Vad bör jag göra/inte göra?

Eftersom min hund leker väldigt "buffligt" som stora hundar gör, speciellt bulldogs, så är jag lite rädd för att släppa ihop dom, vanligtvis har min hund stor respekt för små hundar och skäller dom på honom så håller han sitt avstånd, men är ändå lite nojjig om han skulle råka busa till det och knuffa till den lilla. Är det nåt jag behöver vara orolig för eller är de små hundarna tåligare än vad man tror?

Tacksam för tips :)

Små hundar av den typen är ömtåliga. Men så länge din hund är bra med andra hundar ser jag inget hinder till att de ska bli vänner. Däremot hade jag nog varit väldigt försiktig med lek, iaf till en början.

Men buffel får INTE leka med små hundar, hon är inte alls försiktig. Den stora kolossen däremot är försiktig och vill hon leka med en liten hund funkar det bra. Men det kan ju räcka med att den stora hunden inte parerar rätt när de springer i full fart för att en liten ska bli ordentligt skadad.

Om stora och små hundar kan vara vänner? Well, här klättrar en chihuahuakorsning på ca 10 veckor på min Aysu ;) De älskar varandra, busar gärna tillsammans och den lilla får klättra på Aysu, tugga på henne och göra lite vad som helst. Aysu, ja hon lägger sig på golvet för att den lilla ska kunna sprattla runt som den gör. Helfåniga är de :D
923653_659735457439362_113727685_n.jpg

Jag tror absolut att man kan lära de flesta hundar att fungera tillsammans så bra att det går att ha dem i samma hus, går att gå promenader med dem tillsammans osv och har de inte sen tidigare problem med andra hundar så är det ju bara att ta dem och gå. Däremot skulle jag vara väldigt försiktig med att låta hundar av olika storlek leka tillsammans. Faktum är att jag vanligtvis bara låter hundar leka med varandra om de är ungefär samma storlek och vill leka på liknande sätt. Det är ett väldigt bra sätt för att minska skaderisken och risken att någon hund inte alls uppskattar leken.

Nej jag håller helt med om att lek inte är ett alternativ, iaf inte på att bra tag. Problemet jag har då är ju att min stora men jämna mellanrum kastar sig ner med framtassar först framför den lilla med inställningen "SKA VI LEKA?! KOM IGEN KOM IGEN!" Vilket så klart skrämmer henne och hon börjar skälla.. Inte ett bra beteende av min hund men jag har lite svårt att få honom att slappna av och förstå att denna hunden vill inte leka. Men det kommer få bli separata rum för de två ett bra tag framöver inser jag.
Jag så ju så HIMLA rädd att han ska skada henne av misstag, men jag tror jag måste jobba lite på att slappna av jag med... :crazy:

Om stora och små hundar kan vara vänner? Well, här klättrar en chihuahuakorsning på ca 10 veckor på min Aysu ;) De älskar varandra, busar gärna tillsammans och den lilla får klättra på Aysu, tugga på henne och göra lite vad som helst. Aysu, ja hon lägger sig på golvet för att den lilla ska kunna sprattla runt som den gör. Helfåniga är de :D
923653_659735457439362_113727685_n.jpg

Jag tror absolut att man kan lära de flesta hundar att fungera tillsammans så bra att det går att ha dem i samma hus, går att gå promenader med dem tillsammans osv och har de inte sen tidigare problem med andra hundar så är det ju bara att ta dem och gå. Däremot skulle jag vara väldigt försiktig med att låta hundar av olika storlek leka tillsammans. Faktum är att jag vanligtvis bara låter hundar leka med varandra om de är ungefär samma storlek och vill leka på liknande sätt. Det är ett väldigt bra sätt för att minska skaderisken och risken att någon hund inte alls uppskattar leken.
Gud så gulligt <3

@kompis87, ja, att slappna av själv är ett bra alternativ :D Ser du några som helst tecken på när din hund funderar på att göra något som du vet att skrämmer den andra hunden? I så fall, försök avleda där, försök lära din hund att istället komma till dig så att ni kan hitta på något kul ihop. Om inte, försök hitta de små tecknen. Det är ytterst sällan en hund går från noll till att kasta sig fram i en lekinvit, ofta gör de något innan, sneglar lite på andra hunden tex. När min Aysu tänker kasta sig mot sin saluki-bästis när de går koppelpromenader så märker man tex att hon några steg innan har lite mer spänd kropp, sedan kastar hon en snabb blick på den andra, tittar bort och sedan tar ett superskutt rakt mot sin kompis. Jättekul säger hon, jättekul säger bästisen och sedan har man ett fullt sjå att avbryta dem... Däremot är det inga som helst problem att avbryta om man tar kontakt med henne redan då hon börjar ta de där små spända stegen.

@kompis87, ja, att slappna av själv är ett bra alternativ :D Ser du några som helst tecken på när din hund funderar på att göra något som du vet att skrämmer den andra hunden? I så fall, försök avleda där, försök lära din hund att istället komma till dig så att ni kan hitta på något kul ihop. Om inte, försök hitta de små tecknen. Det är ytterst sällan en hund går från noll till att kasta sig fram i en lekinvit, ofta gör de något innan, sneglar lite på andra hunden tex. När min Aysu tänker kasta sig mot sin saluki-bästis när de går koppelpromenader så märker man tex att hon några steg innan har lite mer spänd kropp, sedan kastar hon en snabb blick på den andra, tittar bort och sedan tar ett superskutt rakt mot sin kompis. Jättekul säger hon, jättekul säger bästisen och sedan har man ett fullt sjå att avbryta dem... Däremot är det inga som helst problem att avbryta om man tar kontakt med henne redan då hon börjar ta de där små spända stegen.

Japp - PRECIS sådär gör han! :D Han spänner sig, steppar lite, sneglar och sen hoppas han fram, även om han gör allt det där på typ 1 sek :P får försöka avleda honom då, det är första gången jag ens går med två hundar samtidigt så det är mycket nytt för mig med..

Gör han likadant om du och din pojkvän är ute tillsammans med hundarna, men han håller sin hund och du håller din hund? Om han gör det, börja där, för där har du ju i så fall bara en hund att fokusera på och det hela bör absolut bli lättare. Sedan skadar det ju inte att träna andra saker tillsammans också, träna lite lydnad, lite roliga tricks, massvis av kontaktövningar osv. Det kanske ni redan gör, men jag själv har märkt stor skillnad på hur lätt vardagslydnaden blir på mina hundar när jag kommit igång och tränat olika saker med dem. De lär sig då att jag inte bara är den tråkiga som avbryter lek, utan faktiskt någon man kan komma till om man vill ha roligt. Det är guld värt för att kunna avbryta hunden från att göra sådant den annars vill göra. Man erbjuder helt enkelt något annat skitkul, eller något annat som ibland leder till något skitkul (tex gå fot istället för att göra lekinvit. Ibland leder fotgåendet bara till att en lugn belöning och promenaden fortsätter, ibland leder det till att ni två leker och har skitkul ihop, för att förklara det enkelt)

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 280
Senast: Tonto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 320
Senast: Ragdoll
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 155
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 786
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar