Kan detta stämma?????

Empalie

Trådstartare
Ringde nyss och pratade med en kille på veterinärstationen. Skulle ringa om återbesökstid. Var inne med hästen igår och han var mycket bättre. Har /har haft hovledsinflkammation på båda fram och knäled hb. Han var dock inte fri ifrån hältan på höger fram riktigt. :(

När jag ändå ringde så frågade jag hur jag skulle sko nästa gång eftersom det är om en vecka.
Då sa han såhär: Tårikta ( kortare tå) på båda fram. Lite högre trakter bak för att belasta knäet så lite som möjligt.:confused:
Inte för att jag inte litar på hans ord men jag ville bara kolla så jag uppfattade det hela rätt, inget tips om specialbeslag fick jag. Han ska ha vanliga skor.

Sv: Kan detta stämma?????

Jag har haft samma diagnos på min häst och hovslagaren har under dessa åren skott honom med vanliga skor men med mkt kort tå för att som de säger underlätta överrullning. Detta är helt vedertaget men ibland har jag haft mina tvivel eftersom hästen ju i princip belastar sina framkotor "rakt uppifrån" - det måste ju bli enormt stumt och belastande?

Vi har också provat en sko som heter Natural balance, den har fasade kanter och ska tydligen också underlätta att hoven rullar över. Hör med hovslagaren, han kan det där bättre förstås.

Dessa åtgärder räcker och hjälper många hästar tydligen, kombinerat med andra behandlingsåtgärder oftast.

Min häst blev aldrig återställd men det kan vara så olika bakomliggande orsaker så tappa inte modet, den ena hästen är inte den andra lik.

Varför blev han aldrig återställd, hur många behandlingar gjorde du, blev han någonsin bättre och så kom det tillbaka, vilket ben krånglade???? Nu dök det upp många frågor svara snälla!
Sjukhage? Hur länge, underlag m.m
Vanlig hage? efter hur länge?
Hur svarade han på första behandlingen?:confused: :confused:

Innan jag svarar så vill jag verkligen understryka att detta INTE alls behöver betyda att just din häst kommer att ha samma sjukdomsförlopp.
Vår häst har behandlats i genomsnitt två gånger om året med sprutor i kotlederna, ett par gånger i vä bakknä plus det senaste året även i hovlederna fram. Han svarar i stort sett alltid på behandling MEN inflammationerna återuppstår efter ca 4-6 månader efter igångsättning.
Han har INGA förändringar enligt röntgenbilderna, precis allt är genomröntgat i omgångar. Strålben inkluderat. Knäleden bak är ultraljudad-u.a. Vi provade bara vila utan sprutor i led, detta fungerade inte lika bra. Han har som regel haft boxvila under de tre dagar bandagen sitter på och sen mindre hage under någon vecka och vidare ut i vanlig hage med vila från ridning i minst 8 veckor. Sjukhage o längre boxvila påverkar resultatet negativt eftersom han vandrar och stressar.
De senaste 6 månaderna har han gått som promenadhäst efter en ganska god prognos då han var ren efter böjprov och obehandlad. Vi ville konstatera OM han har en framtid som promenadhäst och det har visat sig att det har han inte. Hältan på det sämre benet, hö fram, återkom med besked.

Vi har i dagarna tagit beslutet att avliva honom efter ett långdraget övervägande där vi tagit hänsyn till hans temperament och nuvarande fysiska form - vi vill att han slutar med flaggan i topp istället för att han ska gå ner i rang, tappa muskulatur av att bli nedpetad till enbart sällskapshäst. I slutet på veckan kommer djurambulansen och han får sluta sina dagar på ett värdigt sätt, här hemma på gården. Han är sju år gammal och har varit sjuk i fyra år. Vi är trötta på det, både han och jag, han har en blick numera som säger en hel del.

MEN läs noga vad jag skrev i början, detta är ingen historia som är direkt överförbar på din häst som kan reagera helt annorlunda på behandling än vad min har gjort. Lyssna på din veterinär, fråga så mycket du bara kan och är du osäker så be om en second opinion hos annan veterinärklinik.

Tack för svaren!!!!! Hoppas allt gå bra med din pålle och ge han mycket extra morötter. Kram på er:love:

Ngn som vet när man tävlar b-ponny är det året när man fyller 14 som man inte får hopptävla lokalt/regionalt. eller är det datumet man fyller 14år man inte får tävla??? jag undrar snälla kontakta mej privat elr skriv här!!!:confused:

Ngn som vet när man tävlar b-ponny är det året när man fyller 14 som man inte får hopptävla lokalt/regionalt. eller är det datumet man fyller 14år man inte får tävla??? jag undrar snälla kontakta mej privat elr skriv här!!!:confused:

Om du undrar något som inte har med trådskaparens fråga att göra- är det inte bättre att antingen söka bland andra trådar som kan svara på din fråga eller skapa en egen tråd? Mvh ujent96

...men det kan också gå bra ! Vi övertog en häst med samma diagnos som din som behandlats i 1.5 års tid utan att bli bättre, hästen skulle slaktas så vi tog den , bytte hovlagare och la om träningen radikalt , den var 4 år när vi tog den är nu 8 och har inte varit halt en dag, går för fullt nu och tränas i dressyr och körning !

Roligt att höra, kan de inte ge mig lite tips? Hur la ni upp det när ni fick hem hästen och vad tror du det är som gjorde att han/hon blev bra. Blir glad föralla tips man kan få:love: :love:

Innan jag svarar så vill jag verkligen understryka att detta INTE alls behöver betyda att just din häst kommer att ha samma sjukdomsförlopp.
Vår häst har behandlats i genomsnitt två gånger om året med sprutor i kotlederna, ett par gånger i vä bakknä plus det senaste året även i hovlederna fram. Han svarar i stort sett alltid på behandling MEN inflammationerna återuppstår efter ca 4-6 månader efter igångsättning.
Han har INGA förändringar enligt röntgenbilderna, precis allt är genomröntgat i omgångar. Strålben inkluderat. Knäleden bak är ultraljudad-u.a. Vi provade bara vila utan sprutor i led, detta fungerade inte lika bra. Han har som regel haft boxvila under de tre dagar bandagen sitter på och sen mindre hage under någon vecka och vidare ut i vanlig hage med vila från ridning i minst 8 veckor. Sjukhage o längre boxvila påverkar resultatet negativt eftersom han vandrar och stressar.
De senaste 6 månaderna har han gått som promenadhäst efter en ganska god prognos då han var ren efter böjprov och obehandlad. Vi ville konstatera OM han har en framtid som promenadhäst och det har visat sig att det har han inte. Hältan på det sämre benet, hö fram, återkom med besked.

Vi har i dagarna tagit beslutet att avliva honom efter ett långdraget övervägande där vi tagit hänsyn till hans temperament och nuvarande fysiska form - vi vill att han slutar med flaggan i topp istället för att han ska gå ner i rang, tappa muskulatur av att bli nedpetad till enbart sällskapshäst. I slutet på veckan kommer djurambulansen och han får sluta sina dagar på ett värdigt sätt, här hemma på gården. Han är sju år gammal och har varit sjuk i fyra år. Vi är trötta på det, både han och jag, han har en blick numera som säger en hel del.

MEN läs noga vad jag skrev i början, detta är ingen historia som är direkt överförbar på din häst som kan reagera helt annorlunda på behandling än vad min har gjort. Lyssna på din veterinär, fråga så mycket du bara kan och är du osäker så be om en second opinion hos annan veterinärklinik.

Det föreligger inte fel högre upp då? rygg el bäcken problem tex

Liknande trådar

Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 520
Senast: Silkisif
·
  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
337 247
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Måste ta och skriva av mig lite, samt vädja om råd från kloka bukare. Vet inte var jag ska börja i denna sörja..:P Träffade en trevlig...
2
Svar
28
· Visningar
5 228
Senast: yllva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar