Kan det verkligen bli gröna papper?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 3 679
Sv: Kan det verkligen bli gröna papper?

Varför kan man inte säga att i alla fall avkommor till halvblodsston betäckta med röntgade och avelsvärderade arabhingstar får gröna papper och blir halvblod?
För att lämna stamboksberättigad avkomma inom ASVH måste hingsten - oavsett rastillhörighet - genomgå ASVHs egen avelsvärdering och DÄR anses vara tillräckligt bra för att kunna tillföra rasen något. Det är liksom det kravet ASVH har ställt.

Det är i mina ögon väldigt konstigt att en avkomma efter ett sto som betäcks med en halvblodshingst kan få gröna papper och räknas som halvblod, medans en avkomma efter ett halvblodssto och en arabhingst inte alls kan räknas som halvblod.

Nu måste du ha fått något väldigt om bakfoten. En avkomma efter en arabhingst och ett halvblodssto anses visst som halvblod och får raskod 04. Däremot blir det inga gröna papper om arabhingsten inte är godkänd.

Jag vet inte om det är så att arabhingstägare inte visar fram sina hingstar för halvblodens premieringsnämnd? I hingstkatalogen från -92 finns det åtta arabhingstar som är godkända för halvblodsavel.
Eftersom arabhingstar idag inte längre godkänns på samma sätt som de gjorde tidigare vill man inte riskera att få in vad som helst i halvblodsaveln och därför kan man inte automatiskt godkänna alla hingstar som används i arabaveln eftersom de får användas oavsett kvalitet om de bara uppfyller grundkraven.

Att det inte visas några arabhingstar numera för godkännande i svensk halvblodsavel beror väl förmodligen på flera anledningar. Men jag tror personligen att de inte skulle få särsklit många ston, dels beroende på deras storlek, dels beroende på "arabens ngt dåliga rykte" (det som ingen pratar om men alla känner till -ryktet alltså).
dels för att SWB aveln är så fackinriktad numera på gångarter resp hoppavel.

Det kostar så pass mycket att visa en hingst för godkännande, så hingstägaren vill väl vara "säker på" att de pengarna kommer tillbaka in igen - och det blir nog väldigt svårt inom SWB aveln.

MEN givetvis är det upp till var och en att visa fram en hingst om man anser att den behövs i vår SWB avel...

De arabhingstar som blivit godkända för halvblodsavel har väl inte gjort halvblodens bruksprov? Jag har absolut för mig att t ex Elcatero kom in på meriter. Han visades exteriört vid bruksproven, men jag är mycket tveksam till att han skulle "slåss mot de andra".

Araber och andra fullblodshingstar gör (oftast) inte halvblodens fulla bruksprov. Men de måste ju ändå visas fram så att nämnden kan värdera deras egenskaper.

Precis vad jag trodde. Och då kan inte kostnaden vara särskilt hög.

Betäckte en gång en shagya-arab med en anglo-arab ....och fick en avkomma som var svenskt halvblod.....

Precis vad jag trodde. Och då kan inte kostnaden vara särskilt hög.

Hmm det ar intressant, kostnaden inte så hög? Om jag visar fram en arabhingst för halvblodsavel och kommer så långt att den blir godkänd - hur mycket har kalaset kostat då? Vad kostar de olika delmomenten? Tacksam för svar! :)

Jag pratade med en man som sitter med i avelsvärderingsnämnden (ASVH) för några veckor sedan och då passade jag på att fråga honom om arabblod samt vilka krav som ställs på en arabhingst mm..
Han menar att det är lika höga krav på en arabhingst i stort som på en halvblodshingst.. Så antingen är det bruksprov eller meriter som gäller.
Viss hänsyn tas väl med tanke på storleken mm men inget som han direkt kunde säga..
Så det ska vara en ruskigt bra arabhingst isåfall

bruksproven ligger väl kring 12500 inkl moms per del?? Jag kan inte siffrorna exakt men det är väl ngt i den stilen?

Ah, vet du vad slags meriter den ska ha? Gissar att det inte räcker med LB-LA hoppning t.ex? Räknas alla grenar in som meriter? Dvs en galopp eller distansmeriterad hingst?

Har någon nån aning om vad som är lägsta mankhöjden hingsten får ha?

tack! Hur många delar är det fram till godkännande då? :) Jag är totalt okunnig på detta... ;)

Det var såpass längesedan så då behövde de inte det.. jag frågade nämligen om Elcatero:O) För att det inte ska bli luddigt så var väl Elcatero äldre än 5 när ha visades? Om jag inte har snurrat till det helt fel så godkänns äldre hingstar på meriter och extriör och då visas de väl bara?

Idag så ska de tydligen göra bruksprov om de är i samma ålder som halvblodshingstar är vid bruksprovskrav dvs mellan 3-5 år..

Senast ändrad:

två ska det väl vara om du visar mellan det att hingsten är 3-5 år.. Men visar du som treåring så skall han återkomma igen..

Därefter är det annorlunda då hingsten bedöms även på meriter.. MEN kostnaden för det har jag ingen aning om..

Jag ska leta reda på texten i hingstreglementet angående fullbloden, återkommer strax

PÅ sidan 6 i dokumentet jag länkade till står följande:
För fullblodshingstar med löpmeriter anpassar AVN individprövningen efter respektive
hingsts ålder, meriter och utbildningsståndpunkt.

Mr Carrera visades riden en stund i ridhuset när han godkändes.
I våras visades en Eco Sacher också han reds runt i alla gångarter - han blev tyvärr inte godkänd.
DETTA var deras bruksprov...

Senast ändrad:

När det gäller meriter så får ngn annan svara...Galoppmeriter räknas nog in för fullbloden och Elcateros meriter vägdes in när han godkändes.. Dock när vi pratade om galoppmeriter som sa den man jag pratade med att den formen av galopp som många galoppörer kan ha inte är önskvärd..
Men har hingsten en god arbetsgalopp under ryttare så ska det nog inte vara ngr problem då bla Mr Carrera xx blev godkänd på meriter, extriör och ett ridprov, han har inga meriter från ridningen...

Jag ska leta reda på texten i hingstreglementet angående fullbloden, återkommer strax

PÅ sidan 6 i dokumentet jag länkade till står följande:

Mr Carrera visades riden en stund i ridhuset när han godkändes.
I våras visades en Eco Sacher också han reds runt i alla gångarter.
DETTA var deras bruksprov...

Japp jag har funderat en hel del på det också men då är det en äldre hingst.. Hur gammal var Eco Sacher?

Meriterna gör dem visningsbara öht, skulle jag tro.

sen bedöms de exteriört och med ett ridprov, där AVH gör sin bedömning.

Ok.. ja då "slapp" han ju bruksprovet..

Man kan kanske sammanfatta det som så att 3-5 år bruksprov oavsett om det är hbl, anglo, arab eller engelskt fullblod? Därefter meriter, extriör visning och ridprov?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 340
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 387
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 893
Senast: Lhas
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 774
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka