Kan det verkligen bli gröna papper?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 3 679
Sv: Kan det verkligen bli gröna papper?

tack för alla era svar! :bow:

Så om jag kommer med en ung arabhingst så måste den alltså göra bruksprov och hoppa höga hinder och ridas med testryttare (tänk om de inte gillar arabernas gångarter?)

Det låter ju som det är bättre att meritera en snygg hingst med bra gångarter och sen visa som lite äldre om man har en arabhingst? :confused:

tack för alla era svar! :bow:

Så om jag kommer med en ung arabhingst så måste den alltså göra bruksprov och hoppa höga hinder och ridas med testryttare (tänk om de inte gillar arabernas gångarter?)

Det låter ju som det är bättre att meritera en snygg hingst med bra gångarter och sen visa som lite äldre om man har en arabhingst? :confused:

Min tolkning är att de "måste" iaf borde ta en viss hänsyn till storlek, rastypiskhet mm.. De kan ju inte förvänta sig och vill nog inte heller ha en arab som rör sig och ser ut som ett halvblod när det är en arabhingst...
Har du ngn liten pärla hemma som du funderar på?:angel:

tusen tack! :bow:

haha ja väldigt små pärlor ;) 8 månader gamla är de och pyttesmå just nu :rofl: så det dröjer ju, men kul att veta!

Shagyahingsten Pamino 884 var godkänd en gång i tiden så i teorin måste en avkomma till honom och ett anglosto stamboksfört i ASVH få gröna papper och raskod 04.

Jag tycker fler borde prova och godkänna sina arabhingstar, för halvbloden skulle behöva mycket utav det som araberna har. Elcatero har väl fått en hel del halvblodsston, eller? Jag tycker jag har sett åtminstone 4-5 hästar här på Bukefalos e.Elcatero och de har varit halvblod allihopa. Jag tror nog visst att en godkänd arabhingst för halvblodsaveln skulle vara attraktiv. :idea: Får mitt arabsto en arabhingst, så ska jag banne i mig försöka i alla fall. Må det vara värt varenda ynkliga krona! Hästbranscher går alltid med minus i alla fall! ;)

De senaste åren (02-06) har Elcartero fått ett eller två halvblodsston per år.

Jag tror inte att en godkänd arabhingst är så attraktiv i halvblodsaveln p g a storleken. Man vill ju ha så stora hästar nu för tiden. Jag har hört sägas att man gärna vill ha arabblod i tredje led på ett halvblod, problemet är att få dit det;)

( Off topic) men hade du tänkt betäcka med Lancier eftersom du har honom på din avatar?:)

De senaste åren (02-06) har Elcartero fått ett eller två halvblodsston per år.

Jag tror inte att en godkänd arabhingst är så attraktiv i halvblodsaveln p g a storleken. Man vill ju ha så stora hästar nu för tiden. Jag har hört sägas att man gärna vill ha arabblod i tredje led på ett halvblod, problemet är att få dit det;)

Håller med dig där, en bra hingst behövs men han blir nog mest attraktiv som farfar/morfar tidigast...

Jo så säger de "gamle" som varit med ett tag:smirk:.
Om man är intresserad av arabblod i halvbloden så är det skoj att närmare granska stofamilj 38 Judit, som har mkt araber i stammarna.
Mest känd kanske Immer 359 är ...

Sedan tror jag att som uppfödare, om man har som mål att sälja sin avkomma tidigt - så är det helt ointressant på marknaden med ett föl efter en arabhingst numera. Skulle tro att spekulanterna försvinner med 90-95% direkt. Det gäller ju iofs inte bara arabblod...

Sedan tror jag att som uppfödare, om man har som mål att sälja sin avkomma tidigt - så är det helt ointressant på marknaden med ett föl efter en arabhingst numera. Skulle tro att spekulanterna försvinner med 90-95% direkt. Det gäller ju iofs inte bara arabblod...

Intressant att läsa :crazy:
Jag som ha planer på att lägga en arabhingst på mitt ena xx-sto...
Blir det en hingst så ska den säljas, blir det ett sto så ska jag behålla den för framtida avel :d

Intressant att läsa :crazy:
Jag som ha planer på att lägga en arabhingst på mitt ena xx-sto...
Blir det en hingst så ska den säljas, blir det ett sto så ska jag behålla den för framtida avel :d

Angloaraber står väl inte jättehögt på den allmänna marknaden (tyvärr anser jag), däremot så är alltid en riktigt bra angloarab intressant i de rätta kretsarna...

kl

Jag betäckte en gång ett anglosto med fader ox, icke gk i ASVH, med xx-hingst gk i ASVH och den fick gröna papper i ASVH.

knapplån

Jag har ett halvblod (e Corrado WL), som har arabmamma (ue Metat) och jag måste säga att det är en mycket lyckad kombination.
Han är så himla positiv och samarbetsvillig med arabhästens stora hjärta. Mycket lekfull och har lätt för sig. Atletisk, rörlig med goda gångarter, galoppen är mycket bra!

Joo jag tycker mycket om min häst;):love:

Jag är inte ett dugg förvånad, för jag har själv haft angloaraber och är väl medveten om arabens goda sidor.
Men det finns oerhört många som ska köpa halvblod som fasar över en arab för nära i stammen, särsklit om du vill sälja dina uppfödningar som föl/1 åringar... blivande höjd???

Så förstå mig rätt, jag skulle gärna använda en bra, stor arabhingst/anglo på mina ston, om jag baar trodde att det skulle vara säljbart...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 335
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 387
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 893
Senast: Lhas
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 774
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka