Sv: kan det vara bebis på gång?
oj så fel jag hade!
tydligen var det en liten plutt som ville ut iaf..
igår klockan 13.40 fick jag en tid hos doktorn p.g.a mitt illamående blivit värre.
jag åkte in och berättade läget samt att jag haft sammandragningar i stort sett hela tiden sen i söndags.
hon tyckte vi skulle göra en undersökning för att se hur de ser ut så hon kände och tryckte lite och kände att jag var öppen ca en cm samt att det kom lite blod.
vi blev ivägskickade till "mitt" bb, eller förlossningen snarare.
där gjordes ctg (ckg? va heter det?) och dom såg att jag hade ganska starka sammandragningar.
vaginalt ultraljud gjordes också och dom såg att livmodertappen var påtagligt förkortad.
jag fick medicin mot mitt illamående samt något jox som skulle hejda värkarna. värkarna stannade av och jag fick läggas in för att få sova och gubben min blev hemskickad för att tvätta lite.
runt 22.30 drog det igång igen och jag fick ytterliggare en såndär spruta för att hejda värkarna samt att det beslutades att jag skulle åka iväg till ett annat sjukhus då det inte finns nån neo-avdelning där jag hör till annars (är i vecka 34+0 idag).
när jag kom fram till det andra sjukhuset blev jag återigen kopplad till maskinen som mäter värkar och hjärtljud och då såg man (samt att jag kände ganska rejält) att värkarna hade ökat så jag fick ytterligare en spruta samt tablett mot illamående.
ultraljud gjordes för att göra en uppskattning av storlek på bebisen och doktorn sa att den lille väger ca 2.3kg och verkar frisk och stark så det skulle inte vara några problem OM bebis tvunget ville komma ut men helst ville dom hejda det för att jag skulle få sova och äta så jag skulle kunna orka med ev. förlossning.
01.00 fick jag YTTERLIGARE en spruta samt en sömntablett för att jag skulle få sova. efter detta var det sagt att om jag sov genom natten och kände mig pigg skulle inget mer göras för att hejda förlossningen.
somnar runt 01.45 och vaknar 05.30, känner mig konstigt nog väldigt pigg och utvilad
en ny kurva körs runt 08.00 och då är det lugnt i magen.
jag får senare prata med en ny doktor som var hemskt tvär och talade till mig som om jag inte fattade något och förklarade att jag minsann inte kan föda bebis nu utan måste vänta minst två veckor till. jag försöker förklara att den andra doktorn menade på att det inte skulle vara någon fara men hon vägrade lyssna och jag blev ordinerad vila och sängläge.
jag blir förflyttad till en annan avdelning där jag ligger och stirrar och känner mig uttråkad och börjar nästan bli hispig.
runt 16.00 börjar jag känna lite sammandragningar igen men inget som gör ont eller så. en ny kurva körs och den visar att jag har små sammandragningar blandat med någon lite starkare.
jag tjatar och tjatar om att jag vill åka hem, blir stressad av att bara ligga där och glo ju!
ca 17.45 blir jag ÄNTLIGEN hemsläppt med löfte om att jag ska vila så mycket jag kan..
suck vilken lång natt och dag men nu är jag äntligen hemma iaf!