kan det vara bebis på gång?

M

mosig

min första förlossning började med att jag vaknade av att vattnet hade gått, en halvtimme senare hade jag värkar och fyra och en halv timme senare tittade dottern ut, då var det alltså ingen tvekan om vad som var på gång.

nu är det så att igårkväll (natt) började jag känna mig liksom orolig i kroppen, var kissenödig hela tiden och under natten har jag haft en hel del sammandragningar.
nu idag känner jag mig ömm i underlivet och magen samt att jag mår väldigt illa, har kräk-känningar hela tiden..

kan det vara något på gång eller är jag bara trött och kanske på väg att bli sjuk?

Sv: kan det vara bebis på gång?

Låter ju som att det skulle kunna vara på g.
Vi får väl hålla tummarna för det iallafall :bump:

tack så mycket, det hoppas jag med!

visserligen har jag egentligen ca en månad kvar men min flicka kom för tidigt och dom sa på mvc att jag kan räkna med att denna inte stannar i magen tiden ut heller..

Vad spännande!
Nån att följa nu då ett tag!
Det är lika skoj varje ggn det är buke-bebis på G.
Hur känns det nu då? :banana:
Jag blir bara liiite nyfiken. :angel:

har haft sammandragningar hela dagen, mår illa som själve fan..
kan inte äta, inte sova..
verkar inte vara någon bebis på gång trotts allt, och det är nog tur som det är just nu skulle jag inte har ork att trycka ut någon, höll nästan på att tuppa av i duschen.

oj så fel jag hade!
tydligen var det en liten plutt som ville ut iaf..

igår klockan 13.40 fick jag en tid hos doktorn p.g.a mitt illamående blivit värre.
jag åkte in och berättade läget samt att jag haft sammandragningar i stort sett hela tiden sen i söndags.
hon tyckte vi skulle göra en undersökning för att se hur de ser ut så hon kände och tryckte lite och kände att jag var öppen ca en cm samt att det kom lite blod.
vi blev ivägskickade till "mitt" bb, eller förlossningen snarare.
där gjordes ctg (ckg? va heter det?) och dom såg att jag hade ganska starka sammandragningar.
vaginalt ultraljud gjordes också och dom såg att livmodertappen var påtagligt förkortad.
jag fick medicin mot mitt illamående samt något jox som skulle hejda värkarna. värkarna stannade av och jag fick läggas in för att få sova och gubben min blev hemskickad för att tvätta lite.
runt 22.30 drog det igång igen och jag fick ytterliggare en såndär spruta för att hejda värkarna samt att det beslutades att jag skulle åka iväg till ett annat sjukhus då det inte finns nån neo-avdelning där jag hör till annars (är i vecka 34+0 idag).
när jag kom fram till det andra sjukhuset blev jag återigen kopplad till maskinen som mäter värkar och hjärtljud och då såg man (samt att jag kände ganska rejält) att värkarna hade ökat så jag fick ytterligare en spruta samt tablett mot illamående.
ultraljud gjordes för att göra en uppskattning av storlek på bebisen och doktorn sa att den lille väger ca 2.3kg och verkar frisk och stark så det skulle inte vara några problem OM bebis tvunget ville komma ut men helst ville dom hejda det för att jag skulle få sova och äta så jag skulle kunna orka med ev. förlossning.
01.00 fick jag YTTERLIGARE en spruta samt en sömntablett för att jag skulle få sova. efter detta var det sagt att om jag sov genom natten och kände mig pigg skulle inget mer göras för att hejda förlossningen.
somnar runt 01.45 och vaknar 05.30, känner mig konstigt nog väldigt pigg och utvilad :confused:

en ny kurva körs runt 08.00 och då är det lugnt i magen.
jag får senare prata med en ny doktor som var hemskt tvär och talade till mig som om jag inte fattade något och förklarade att jag minsann inte kan föda bebis nu utan måste vänta minst två veckor till. jag försöker förklara att den andra doktorn menade på att det inte skulle vara någon fara men hon vägrade lyssna och jag blev ordinerad vila och sängläge.
jag blir förflyttad till en annan avdelning där jag ligger och stirrar och känner mig uttråkad och börjar nästan bli hispig.
runt 16.00 börjar jag känna lite sammandragningar igen men inget som gör ont eller så. en ny kurva körs och den visar att jag har små sammandragningar blandat med någon lite starkare.
jag tjatar och tjatar om att jag vill åka hem, blir stressad av att bara ligga där och glo ju!
ca 17.45 blir jag ÄNTLIGEN hemsläppt med löfte om att jag ska vila så mycket jag kan..
suck vilken lång natt och dag men nu är jag äntligen hemma iaf!

Oj vilka äventyr! Nästan lite synd att de inte lär den lille få som han ville ... ? I vilken vecka låter man bli att stoppa värkarna, tro?
Och 2,3 kg, min lilla vägde 2350 och var rätt färdig :D

Hoppas du får vila dig nu då innan lillen kommer! Åh så spännande!

jag VÄGRAR stoppa upp det igen!

vet inte riktigt varför doktor nummer två tyckte vi skulle fortsätta stoppa upp det om det sätter igång igen, uppenbarligen är ju bebis frisk och kry och verkar vara av bra storlek så.

doktor nr ett stoppa ju upp bara för att jag skulle få sova en natt så jag skulle orka med ev. förlossning och det var väl helt okej men inte en gång till, det måste jag ju liksom kunna bestämma över själv?!!?

Alltså rätta mig om jag har fel nu.
Men inte kan man väl stoppa upp en förlossning ett antal veckor genom att ge dessa sprutor? Som det lät som att doktor nr 2 hade förhoppning om att göra.

När jag ville ut 3 v för tidigt fick mamma dessa sprutor, vilket bara ledde till en utdragen vistelse på förlossningen. 12 timmar fick mamma och pappa vara där innan jag föddes, inte blev väl hon piggare för det och inte hann väl jag växa mer där inne heller...

Så i annat syfte än att ge detta + sömntablett så mamma får sova, hur effektivt är det och varför gör man det? Kan man verkligen stoppa en förlossning? I den norska motsvarigheten till Barnmorskorna var det en kvinna som låg inlagd på förlossningen jättelänge, 2 månader eller nåt sånt. Uppfattade det aldrig som att hon fíck sprutor varje dag utan hon låg där för att kunna ligga stilla hela tiden och få snabb hjälp ifall nåt satte igång. Nån som vet bättre?

så som jag förstod det hela så skulle jag få ytterligare sprutor om det drog igång igen och om inte det hjälpte skulle jag bli inlagd med dropp.
men det känns så jäkla onödigt, jag har ju liksom ett liv hemma också, en dotter att ta hand om! sen fick jag fruktansvärd hjärtklappning av sprutorna och vart precis skakis hela jag.
och som sagt, inget är ju fel på bebis och det känns inte som att det kan vara någon större fara att föda i vecka 34.
men doktor nummer två ville fortsätta stoppa upp det fram till vecka 36, varför förstod jag inte riktigt..
vi var och hälsade på på neo-avdelningen och fick prata med personal där och vad det lät som på dom så skulle det inte vara någon fara om bebis föddes nu, möjligen skulle man få ge sondmat ett litet tag och sen skulle bebis få ligga på värmedyna isf.

Om jag fattat allt rätt så vill läkarna helst göra allt för att stoppa en förlossning före v.36... Ett barn kan klara sig från v.26 om jag minns rätt men är ovanligt och behöver massor av hjälp för att färdigutvecklas.. Från v.36 är barnet oftast helt färdigt och lungor osv är färdiga nog för att klara jobba fullt ut de sista veckorna är bara till för att barnet skall "äta sig stor" så de klarar ett liv utanför livmodern. Men i v.34 så har ögonen tex precis börjat bli så färdiga att de klarar skilja på ljus och mörker men är ännu inte helt färdiga, de klarar oftast inte amma m.m.. Kuvös, sondmatning och eventuellt även hjälp med syresättning osv kommer krävas för att barnet skall klara att överleva. Det är också väldigt jobbigt för föräldrarna om barnet föds så tidigt för är det stor belastning på avdelningen skickas föräldrarna hem för att sova och barnet blir kvar och man får bara hälsa på barnet på dagtid.

Tycker verkligen du skall låta dem stoppa förlossningen om de kan. Visst det är jobbigt för du har ett barn hemma med. Men tänk vad jobbigt att ha en bebis på sjukhuset som du inte vet ännu om det kommer överleva och om det kommer vara helt friskt osv när du får vara hemma med övriga familjen... Min makes kusin fick genomgå det och då var hennes son född i vecka 36 ändå... Och hon tyckte det var så jätte jätte jobbigt och mådde jätte dåligt under hela denna perioden.. Hennes son är idag helt frisk och som alla andra barn i hans ålder men läkarna säger att risken ändå är stor att han kommer ha lättare sen att åka på sjukdomar än barn som föds i v.38-42

Lycka till! Håller tummarna att allt skall gå bra för er!

doktor nummer ett samt personal på neo-avdelning sa att det skulle inte vara någon fara alls om barnet föddes nu, bara att bebis skulle ha svårt att hålla värmen och förmodligen inte kunna suga = sondmatning, dock skulle lungor och andra organ vara i stort sett färdiga. alltså tycker inte jag det låter särskilt allvarligt.
dock kan jag säga att jag blev väldigt fysiskt påverkad av sprutorna jag fick samt psykiskt jobbigt att ligga och glo på en sjukhusvägg.
och mår jag dåligt så mår ju inte bebis så bra heller kanske..

tack så mycke för lyckönskningen :bow:

ps:idag har jag bara haft lite små sammandragningar så det är kanske lugnt ett tag till

Hur är det med magen nu?
Nu har det ju gått ett tag sen du skrev sist..
Fler värkar? Fler sjukhusbesök? :banana:

mmm, har varit inne en sväng till och sa att jag inte ville stoppa det igen men blev övertalad till att få mer sånt där skit.
det var förra veckan. nu ska jag göra vad jag kan för att sätta igång det igen, på tisdag har jag vecka 36+0 och då kan dom ju inte stoppa det återigen.

har ont i stort sett hela tiden så är ganska less på det här, dessutom får jag hjärtklappning och mår dåligt av alla mediciner och skit.

igår var jag ute på promenad med hunden, passade på att sparka lite fotboll med jycken.
någon annan här som är lite sugen på gravid-fotboll? känns som ett ypperligt bra sätt att sätta fräs på det hela :idea:
försöker övertala gubben att åka till A-6 men han tvärvägrar

Jag tycker att du ska ta det lungt.

Det är verkligen inte roligt att få barn för tidigt oavsett vad endel tycks tro:crazy:

De kan inte generellt säga att de kan andas själva i v. 34 det beror på en mängd faktorer.

Det är inte heller särskilt kul att ha sitt barn på neontalen med allt vad det innebär.

Det är inte heller särskilt roligt att behöva sondmata sitt barn för att det inte kan suga.

Var glad att de kunde stoppa förlossningen även om det är jobbigt.

Det är så mycket enklare att få barn i "rätt" tid än förtidigt.

Jag vet hur jobbigt det kan vara men det är värt allting att få ett friskt barn.

jovisst men barnet mår ju inte heller bra av min stress samt hjärtklappning jag fick av medicinerna, hjärtljuden låg extremt högt och när vi var hos barnmorskan sa hon att hon trodde att det lilla knytet va ganska stressat där inne.

men fram till vecka 36 vill jag helst inte föda heller iaf för då får jag inte föda på "mitt" BB. doktorn som tittat på bebisen menar på att den uppskattningsvis är ganska stor och kommer klara sig bra.
min dotter är ju också lite tidig men stor och rejäl ändå så kanske är det meningen att jag inte ska gå hela vägen.

ah, det är så mycket känslor men jag är bara så fruktansvärt trött på det, att ha ont och att inte få göra något (är ju egentligen ordinerad sängläge så det är minsta möjliga ansträngning som gäller).
sen vill jag såklart att mitt barn ska må så bra som möjligt också.

jovisst men barnet mår ju inte heller bra av min stress samt hjärtklappning jag fick av medicinerna, hjärtljuden låg extremt högt och när vi var hos barnmorskan sa hon att hon trodde att det lilla knytet va ganska stressat där inne.

men fram till vecka 36 vill jag helst inte föda heller iaf för då får jag inte föda på "mitt" BB. doktorn som tittat på bebisen menar på att den uppskattningsvis är ganska stor och kommer klara sig bra.
min dotter är ju också lite tidig men stor och rejäl ändå så kanske är det meningen att jag inte ska gå hela vägen.

ah, det är så mycket känslor men jag är bara så fruktansvärt trött på det, att ha ont och att inte få göra något (är ju egentligen ordinerad sängläge så det är minsta möjliga ansträngning som gäller).
sen vill jag såklart att mitt barn ska må så bra som möjligt också.

Jo jag vet hur jobbigt det är men om du är rekomenderad sängläge så är det ju det du ska inta.
Jag vet hur jobbigt det är, jag låg still från v 20 tills hon kom i v.33+4.
Min dotter var stor, hon vägde 2620 gr och hade förmodligen vägt närmare 5 kilo som sin bror om hon varit fullgången.
Men ändå fick hon ligga i kuvös, och fick hjälp med andningen och fick ha sond och fick gulsot.

Givetvis mår inte barnet bra av stress men jag tror att det mår sämre av att födas förtidigt, min dotter såg ut som en fågelunge trots att hon var "stor".

Hjärtklappningen av bricanylen är obehaglig men enligt de läkare jag har pratat om det med så är det helt ofarlig både för mamma och barn.

Håll ut och försök se det positiva i att få komma hem direkt efter förlossningen istället för att ha ett barn på neontalen.

Skickar massor av pepp:banana::banana::banana:

kommer barnet i vecka 36 så hamnar det ju inte på neonatalen om det inte är något som är fel på det, och isf kan det ju lika gärna hamna där om det skulle komma i vecka 38 eller 40 osv..
det är därför jag inte får föda på "mitt" BB innan vecka 36 för det finns ingen neo-avdelning där.
sen tror jag som sagt att det kanske är lite genetiskt, jag är född en månad för tidig, båda mina syskon är födda två och tre veckor för tidigt och jag födde min dotter i vecka 37.

det är ju inte bara hjärtklappning jag får utan även illamående, skakningar och svettas som en gris.. de sista två kanske beror på hjärtklappningen iofs...

sen funderar jag på om jag verkligen kommer orka med förlossningen när det väl är dags, känner att jag inte har mycket ork i kroppen alls eftersom jag har ont hela tiden och det känns nästan som min förlossning varit igång i två veckor typ, förstår du hur jag menar?

kommer barnet i vecka 36 så hamnar det ju inte på neonatalen om det inte är något som är fel på det, och isf kan det ju lika gärna hamna där om det skulle komma i vecka 38 eller 40 osv..
det är därför jag inte får föda på "mitt" BB innan vecka 36 för det finns ingen neo-avdelning där.
sen tror jag som sagt att det kanske är lite genetiskt, jag är född en månad för tidig, båda mina syskon är födda två och tre veckor för tidigt och jag födde min dotter i vecka 37.

det är ju inte bara hjärtklappning jag får utan även illamående, skakningar och svettas som en gris.. de sista två kanske beror på hjärtklappningen iofs...

sen funderar jag på om jag verkligen kommer orka med förlossningen när det väl är dags, känner att jag inte har mycket ork i kroppen alls eftersom jag har ont hela tiden och det känns nästan som min förlossning varit igång i två veckor typ, förstår du hur jag menar?

Ja biverkningarna av bricanylen är inte nådiga:( jag minns att jag hyperventilerade och spydde och trodde att hjärtat skulle hoppa ur kroppen på mig när de stoppade båda förlossningarna i v.32 (mina barn kunde nog inte räkna, båda skulle ut i v. 32, på samma dag;))

Jodå jag förstår vad du menar, med värkar (smärtsamma) i två månader innan första förlossningen med en timmas mellanrum och sedan med en minuts mellan rum i 78 timmar så vet jag att man blir "lite trött":crazy:

Med stilla liggande från v. 20 - 33+4 med värkar varenda gång jag gick upp med andra barnet så vet jag hur det är:crazy:

Jag brukar säga att jag är väldigt dålig på att vara gravid och föda barn, (andra barnet blev akutsnitt) men det spelar ingen roll för jag hade gjort det hur många gånger som helst för att få mina barn:love:

Jag tycker att du ska ringa förlossningen och diskutera dina problem, kanske kan du få något att sova på och om inte annat få prata av dej om ditt mående och din oro.

Var det inte du som skulle flytta med? Inte konstigt att det blir för mycket:(

Kramar och pepp!

Senast ändrad:

jo vi håller på och packar och donar men känner mig rätt värdelös då jag knappt kan göra något för att hjälpa till..

oj, det låter som du haft det tio reser värre än mig, kanske inte borde klaga iaf!

har ringt ett par gånger (mest till min BM dock) och känner mig rätt tjatig. den första halvan av min graviditet (ungefär) fick jag både cipramil och propavan så jag vill inte stoppa i mig massa mer tabletter, känns inte rätt mot den lille.
det känns som jag inte gjort annat än att träffa olika läkare, fått olika recept och knaprat massa tabletter.

tack för ditt stöd, det är oerhört uppskattat ska du veta :bow:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 922
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 383
Senast: Madalitso
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30