Kan det stämma och hur gör man då? (protein och MJ)

M

Miiraa_91

Jag håller på räkna lite på foder till hästarna, har aldrig gjort det förr så det är lite nytt.
Hursomhelst så har jag fått fram att min islandshäst måste käka 16,5 kg hösilage om dagen för att få i sig tillräckligt med protein, och 8 kg för att få i sig tillräckligt med MJ. Det går ju inte, hon kommer ju svälla upp som en ballong :rofl:
Men jag antar att det kan bli så? Och isåfall, hur löser man det? Jag antar att man ger nåt som innehåller mkt protein, men vad kan det vara till exempel?

Sv: Kan det stämma och hur gör man då? (protein och MJ)

Du har alltså ett grovfoder som ligger lågt i protein och din analys är i så fall helt korrekt. :)

Det finns rätt många trådar om proteintillskott, leta lite så hittar du dem säkert.

Ja, jag tror iallafall att det är rätt lågt.

Tack, jag ska leta :)

Som sagt finns trådar, men lucern eller riskli funkar.

Lusern verkar också ha för lågt proteininnehåll, men jag kanske kollar fel. Är det nån skillnad på lusern om det är pelletrerat eller hackat?
Jag tror jag har kommit på hur man kan få det ungefärligt bra, eller det blir typ en tredjedel mer MJ än hon behöver, men det kanske inte gör nåt?
Problemet då är att hon får sig havre (färdigfoder) och då blir hon knasig...
Hmm.. Ska kolla vidare. Tack för tips iallafall :)

Hur illa är det förresten om hon får i sig dubbelt så mkt MJ som hon behöver? Det är ett solklart fall av smällfet häst då, va?
Hon är rätt lättfödd. Eller normal, skulle jag säga.

Senast ändrad av en moderator:

Om du inte behöver oroa dig över att ha fång häst eller likande och behvöer MASSOR av protein så finns ju Krafft Protein, som har 330g Smrp/kg och jag tror det var runt 10MJ.
Finns på Kraffts hemsida exakta värden, det har potetis protein och som sagt är riktigt mycekt protein i ;)

Hmm, det kanske kan vara nåt. Ska kolla upp det, tack igen! :bow:

Soja är ett proteinfoder med låg mj, kanske något att kolla också?!

Ska bli!
Vilken tur att buke finns! :p

Lusern verkar också ha för lågt proteininnehåll, men jag kanske kollar fel. Är det nån skillnad på lusern om det är pelletrerat eller hackat?
Jag tror jag har kommit på hur man kan få det ungefärligt bra, eller det blir typ en tredjedel mer MJ än hon behöver, men det kanske inte gör nåt?
Problemet då är att hon får sig havre (färdigfoder) och då blir hon knasig...
Hmm.. Ska kolla vidare. Tack för tips iallafall :)

Hur illa är det förresten om hon får i sig dubbelt så mkt MJ som hon behöver? Det är ett solklart fall av smällfet häst då, va?
Hon är rätt lättfödd. Eller normal, skulle jag säga.
Lusern har högt proteininnehåll, däremot är det ju inte säkert att det räcker till om det är väldigt lågt protein i grovfodret.
Det du ska göra är att ge minimigiva av grovfodret med lågt proteininnehåll och sen försöka få en foderstat i balans med hjälp av lusernhack (för tuggbehovets skull) och kombinerat med lite (den minsta möngd som kan ge dig balanserad foderstat) proteinkoncentrat (t.ex soja, krafft protein eller kvarnbyfoders proteinmineral)

Dubbelt så mkt energi som hon behöver innebär solklart en smällfet häst, ja. Dessutom skulle du nog inte få hästen att äta så mycket grovfoder ens om du gav fri tillgång.

16 kg , inga problem för min, men han ska inte ha så mycket.

Ja grovfoder kan jag tom. få i min kräsna dam, hon käkade uppåt 20 elelr mer kilo när hon var dräktig, em tyvärr var det MJ som var svårt att få nog av för kvoten vart hög hela tiden.

Dock är det antagligen väldigt individuellt om hästar har lättare för att äta mycekt grovfoder, det beror ju mer på situationen dom har att äta det än om dom 'kan/vill' tror jag. När dom står på box är det ju svårare och sen beror det ju såklat på vilket tid dom har att äta.

Det blir svårt att få henne att äta så lite, grundtanken var att de skulle gå på fri tillgång eftersom hästarna är olika stora.
Men det kommer ju inte gå, jag får försöka komma på nåt annat sätt. Men då hon har känsliga luftrör kan jag inte ha henne inne tex över natten heller för att stoppa ätandet :crazy:

ärligt talat, ett grovfoder med så lågt proteininnehåll borde INGEN häst ha fri tillgång till, då det riskerar att göra alla hästarna feta, med proteinbrist. Vill ni ge fri tillgång, försök hitta grovfoder med bättre värden!

Det vore perfekt för mig haha!

Knäppt det kan vara med grovfoder tyvärr ju :(

Det är bondens eget, så han vill nog inte byta ut allt det mot inköpt tyvärr.
Jag försöker komma på lösningar med hur man kan stoppa dem från att äta dygnet runt... Något borde ju gå att ordna tycker jag.
Tips?

Har jag fattat rätt att du har en islänning, om så är det ett grovfoder baserat tillskott du ska satsa på te x lucern. INäringsmässigt ligger den på 115-125 smrp per kg foder, du kan enkelt ersätta en del av grovfodret med lucern. Se bara till så att TS räcker till för din häst.

Japp, stämmer bra, hon är islänning.
Tack för tips om lusern, det verkar som att det blir nån lösning av hösilage + lusern. Gäller bara att få nån bra struktur på givorna, då kommer det vara bäst :)

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 835
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 778
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka