kan det bli värre?

Sv: kan det bli värre?

Jag är så glad att jag bytt jobb, de sista jag skulle vilja är att sitta och ringa runt till föräldrar som kanske fått chans att ta en sovmorgon, och därmed fått en guldkant i en stressig vardag.
Eller ringa hem till en familj som haft magsjuka hela natten, och äntligen somnat framåt morgonkvisten. Då ringer förskolan??? *

Ja eller tänk om just du vore den som ringer det där samtalet som innebär att en förälder inser att barnet sitter kvar i bilen...?? Fy vilket fruktansvärt slöseri med din energi.

Man kan ta guldkant på tillvaron efter att man ringt förskolan, det går i de allra flesta fall utmärkt att lämna ett meddelande på telefonsvararen mitt i natten om så vill, när man inser att i morgon bitti blir vi nog sena/kommer inte alls.

Förskolor har inte öppet 7 dagar och vem ska ha ansvar över att föräldrarna vet var dom har sina barn på lördagar och söndagar?
Om föräldrar kan springa runt och glömma sina barn på vardagar, så kan det väl lika gärna hända på en icke förskoledag?
Vilken instans i samhället är det då som gjort fel?

Det är ALLTID föräldrarnas ansvar! Har någon annan påstått något annorlunda? Är det så jädra svårt att tänka sig att hjälpa till...? Om det kan rädda liv?
 
Sv: kan det bli värre?

Så om det inte är ens egen sak så kan man skita i det? Nej det är givetvis inte förskolans sak om de inte bryr sig om barnens välfärd förstås och faktiskt sitt eget välmående. Som sagt ett SMS (man kan skicka till en hel grupp på samma gång) räcker gott, man behöver inte starta en utredning, och skulle det ske något kan man sova gott och veta att man gjort vad man kan för att förhindra en eventuell olycka.

Ja givetvis kan barn dö på andra vis, men över allt i samhället försöker vi minska risken för olyckor, är det något annat som sker så får man hoppas att något annat griper in och förhindrar olyckan. Annars så är det en väldigt konstig motivering, vi kontaktade inte er för att meddela att er son inte dök upp då ett meddelande från oss inte kan hjälpa i alla sammanhang.

Men alltså, hur många fall finns det egentligen där barn glömts och avlidit just i samband med dagislämning? Ett par, tre fall kanske? Om det hade varit ett vanligt problem att barn förolyckades just i samband med att de skulle lämnas på förskolan skulle det kanske kunna vara motiverat att införa rutiner, men någon sådan statistik finns det inte vad jag vet.
Barnet kunde lika gärna ha glömts när det skulle ha lämnats hos morfar eller på ett kalas.
Det blir bara löjligt att prata om att förskolan ska ha rutiner utifall att föräldrar skulle svindla bort sina ungar på väg dit. Det kan liksom inte ens anses vara förebyggande då det existerande problemet inte har något med förskolan att göra (utan med föräldrars bristande tillsyn). Rutiner bör man ändå ha något slags underlag för att införa.

Sedan fattar jag inte att du har mage att påstå att förskolepersonalen inte skulle bry sig om barnens välfärd för att den vägrar agera ordningspolis åt föräldrarna. Förskolepersonalen har ingen som helst skyldighet att utföra extra arbete för att förhindra att barnets föräldrar orsakar barnet en olycka. Ska förskolepersonalen kanske börja predika trafiksäkerhet också? Måste ju förekomma då och då att föräldrar har ihjäl sina barn genom vårdslös körning till och från förskolan.
 
Senast ändrad:
Sv: kan det bli värre?

Det är dessutom en ansvarsfråga. Varför ska dagispersonalen ha ansvaret för barnen när de är (eller förutsätts vara) hos sina föräldrar? Hur långt ska detta ansvar sträcka sig? Vad händer tex om de inte får tag på föräldrarna?

Med skolbarn är det en annan sak eftersom de tar sig på egen hand till skolan och vi dessutom har skolplikt.
 
Sv: kan det bli värre?

Hur många bortrövade eller kvarglömda barn i bilar tycker du det är rimligt att det går åt innan det börjar bli dags att prata om rutiner?

Ligger det inte i förskolans eget intresse att veta vilka barn som kommer in under dagen eller inte? Som någon skrev, är man i skogen med barnen så kan man ju inte ringa. Men då kan man å andra sidan inte heller ta emot de barns om dyker upp sent...
 
Sv: kan det bli värre?

Det är dessutom en ansvarsfråga. Varför ska dagispersonalen ha ansvaret för barnen när de är (eller förutsätts vara) hos sina föräldrar? Hur långt ska detta ansvar sträcka sig? Vad händer tex om de inte får tag på föräldrarna?

Med skolbarn är det en annan sak eftersom de tar sig på egen hand till skolan och vi dessutom har skolplikt.

Vem har sagt att förskolan ska ha ansvaret? Det ligger alltid på föräldrarna.

Jösses, jag trodde inte rädslan för ansvar var så utbredd.... Tro 17 att civilkuraget börjar dö ut.
 
Sv: kan det bli värre?

*kl

I en annan tråd var der ju hemskt viktigt att kidsen hämtas samma ögonlock man slutar men hur hänger det ihop med att barnen ska vara schemalagda?

Att ha en rutin att slå en pling till de som inte kommit tycker jag är en utmärkt idé. Mitt jobb ringer om man inte är på plats när man ska. De har tom räddat ett liv eller två när de lyckats få fatt i svårt sjuka personer.
 
Sv: kan det bli värre?

Men alltså, hur många fall finns det egentligen där barn glömts och avlidit just i samband med dagislämning? Ett par, tre fall kanske? Om det hade varit ett vanligt problem att barn förolyckades just i samband med att de skulle lämnas på förskolan skulle det kanske kunna vara motiverat att införa rutiner, men någon sådan statistik finns det inte vad jag vet.
Räcker det inte med 1? Nu är det förmodligen betydligt fler som glöms för en kortare stund, men när man upptäcker det i tid.
Barnet kunde lika gärna ha glömts när det skulle ha lämnats hos morfar eller på ett kalas.
Så för att någon kan förolyckas i samband med en omkörning så kan vi skippa trafikljus eller?

Det blir bara löjligt att prata om att förskolan ska ha rutiner utifall att föräldrar skulle svindla bort sina ungar på väg dit. Det kan liksom inte ens anses vara förebyggande då det existerande problemet inte har något med förskolan att göra (utan om föräldrars bristande tillsyn). Rutiner bör man ju ändå ha något slags underlag för att införa.
Vad är det för löjligt i att rädda liv? Rutinen kan vara bra i många sammanhang och inte bara för att förhindra död, barn kan glömmas utan att de dör eller så kan de föras bort istället för att lämnas på dagis.

Sedan fattar jag inte att du har mage att påstå att förskolepersonalen inte skulle bry sig om barnens välfärd för att den vägrar agera ordningspolis åt föräldrarna. Förskolepersonalen har ingen som helst skyldighet att utföra extra arbete för att förhindra att barnets föräldrar orsakar barnet en olycka. Ska förskolepersonalen kanske börja predika trafiksäkerhet också? Måste ju förekomma då och då att föräldrar har ihjäl sina barn genom vårdslös körning till eller från förskolan.
Ingen har bett någon agera ordningspolis, att kontakta folk när de inte dyker upp som avtalat är ett sätt att man visar att man bryr sig om eller hur? Och inte polisjobb vad jag vet.
 
Sv: kan det bli värre?

Okej, men ge mig då alla dessa fall där föräldrar glömmer sina barn någonstans på väg till förskolan. Jag har läst om det här fallet och något i Danmark tror jag.
Det är helt vanvettigt att lägga ytterligare arbetsbörda på redan tyngd yrkesgrupp för att det finns några fall där föräldrar har glömt bort sina barn just när de råkade vara på väg till dagis.

Det handlar inte ens om civilkurage, i 99,99999 procent av fallen är barnen med sina föräldrar eller annan vårdnadshavare när de inte är på förskolan om inget exceptionellt har hänt. Det finns inget som helst underlag för att ringa och kolla upp vad de gör?!
 
Sv: kan det bli värre?

Det handlar inte ens om civilkurage, i 99,99999 procent av fallen är barnen med sina föräldrar eller annan vårdnadshavare när de inte är på förskolan om inget exceptionellt har hänt. Det finns inget som helst underlag för att ringa och kolla upp vad de gör?!

Vill de inte göra det för att rädda det där enda lilla livet så har jag redan motiverat en annan mycket bra anledning:

Ligger det inte i förskolans eget intresse att veta vilka barn som kommer in under dagen eller inte? Som någon skrev, är man i skogen med barnen så kan man ju inte ringa. Men då kan man å andra sidan inte heller ta emot de barns om dyker upp sent...

Man klagar över hur svårt det är att planera verksamhet med föräldrar som inte hör av sig. Ja men styr upp det då! På vår förskolan börjar verksamheten kl9. Barn lämnas schemalagt mellan 7-9. Inte står hela gänget kvar på gården 09:15 när de ska ut och undrar vart saknade "Ante" är, då ringer de och kollar.

Inget som helst underlag... Två reella fall har presenterats i tråden. Men som sagt, din uppfattning om hur många barn som måste drabbas av olycka innan man börjar fundera på om det finns något man kan göra för att förhindra det går inte ihop med min.
Jag tycker inte att några telefonsamtal på något sätt kan anses vara för jobbigt om det kan rädda liv.

(Det förbryllar mig fortfarande hur många föräldrar som är missnöjda och klagar på överbelastade förskolor m.m. och även personal. Varför startar inte fler föräldrakooperativ och kan påverka detta direkt...?)
 
Sv: kan det bli värre?

Vem har sagt att förskolan ska ha ansvaret? Det ligger alltid på föräldrarna.

Jösses, jag trodde inte rädslan för ansvar var så utbredd.... Tro 17 att civilkuraget börjar dö ut.

Ju fler som förväntas ta ansvar desto lättare är det att glömma, så fungerar människan. Jag tycker det är en farlig tendens i samhället när man försöker flytta över ansvaret från föräldrarna på skolan, samhället etc. då blir det slut ingen som tar ansvar.
 
Sv: kan det bli värre?

Ju fler som förväntas ta ansvar desto lättare är det att glömma, så fungerar människan. Jag tycker det är en farlig tendens i samhället när man försöker flytta över ansvaret från föräldrarna på skolan, samhället etc. då blir det slut ingen som tar ansvar.

Återigen, jag talar inte om att flytta över ansvaret. Nu har jag skrivit det fyra gånger. "Maskera" de som att "vi behöver kunna planera verksamheten" (vilket de väl vill?) om man är rädd för att föräldrarna ska sluta komma ihåg att stanna till vid dagis.
 
Sv: kan det bli värre?

Nä ansvaret för barnen har hur man än vänder och vrider på det FÖRÄLDRARNA!

Och när det brister så skall samhället gå in och ta över.
Det är så lagarna i Sverige ser ut.
Och förskolan är en del av det samhälle som skall sköta detta.

Samhället har faktiskt som uppgift att täcka igen de hål som medborgarna lämnar öppna.
 
Sv: kan det bli värre?

Och när man missat att ringa en gång och blir uppringd, så blir det så pinsamt att man ser till att ringa i fortsättningen.
Hur svårt kan det vara?

Man säger ju att barn gör inte som man säger utan som man gör.
Så om dagis hör av sig när föräldrarna glömmer så kommer föräldrarna att se till att höra av sig i större utsträckning.
Goda exempel och bra vanor smittar.
Även på vuxna.
 
Sv: kan det bli värre?

Ju fler som förväntas ta ansvar desto lättare är det att glömma, så fungerar människan. Jag tycker det är en farlig tendens i samhället när man försöker flytta över ansvaret från föräldrarna på skolan, samhället etc. då blir det slut ingen som tar ansvar.

Men du, tror du på allvar att någon blir slarvigare med att komma ihåg att lämna ett barn på dagis för att de vet att dagispersonlen kontaktar dem om de glömmer? Det är något av det absurdaste jag hört. För övrigt är det ingen som vill flytta ansvaret för att komma ihåg barnet till dagis över huvudtaget. Dagis ansvar är att ha en närvarokoll och agera om någon saknas. Det är väl knappast en orimlig börda. Glömmer jag att gå till jobb så kontaktar min arbetsgivare mig, kommer barnen inte till skolan kontaktas , dyker jag inte upp vid ett planerat möte med kompisar kontaktar de mig, det handlar om att bry sig om sina medmänniskor och lite sunt förnuft inte att flytta ansvar.
 
Sv: kan det bli värre?

KL
Främst tycker jag det här bara är en djupt tragisk situation. Det här är också extremt ovanligt.

Jag tror faktiskt inte går att ha rutiner som tar bort precis alla hemskheter som kan hända. Hur ofta händer det här i Sverige egentligen? En gång var tionde år? Eller är det oftare? Det är som sagt djupt tragiskt men det är oerhört svårt att fundera på hur vi skall förändra samhället för att förhindra nya fall. Nästa gång är det kanske ett nytt scenario?
 
Sv: kan det bli värre?

Fast snälla, det finns fortfarande inget avtal som binder föräldrarna att lämna sina barn på fsk. Som förälder får man skita i det hur mycket man vill. Det enda man gör är att betala för den tiden man förväntas behöva barnomsorg och det kan variera kraftigt. Hört talas om folk med oregelbundna arbetstider?

Jag tycker det är bra att verksamhetschefen säger att hon har yttersta ansvaret. För hon har ansvar att se till att rutiner följs och fungerar. En eventuell undersökning lär ju visa varför detta inte följs, om det är för att förskolepersonalen är lata, dumma och ointelligenta eller om det är svårt att utföra arbetsuppgiften med de resurser som finns idag.

Själv önskade jag att mer tid kunde ägnas av de barn som är tysta och "snälla" än bara passa upp föräldrar och enbart ha tid att jobbar med de barn som är stökiga och utåtagerande.
 
Sv: kan det bli värre?

Nej, man kan inte förebygga allt men alldeles oavsett risken att ett barn dör så känns det rimligt att höra av sig om folk inte dyker upp som väntat. Det finns annat hemskt som kan inträffa/förhindras.
 
Sv: kan det bli värre?

Var nämnde jag att det skulle finnas ett sådant avtal? Med tanke på ditt "men snälla" och rättelsen i det jag skrivit så är jag förbryllad då jag mig veterigen aldrig påstått något sådant.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp