kan det bli värre?

Sv: kan det bli värre?

Om du tycker att jag dömer andra för att jag inte tycker att man ska ha barn/djur om man är så tankspridd att man riskerar att ta död på dem så tja, då får du väl tycka att jag är dömande då.

Din sista mening är mest fånig.

Vart ska jag skicka min son nästa gång jag sovit dåligt, hem till dig...? Och du tar väl emot hunden också eller hur?
 
Sv: kan det bli värre?

Skulle mamman satt barnet i bilen utan att tala om för pappan att lämna på dagis....? Låter långsökt.

Det var inte alls det jag skrev. Jag skrev om själva isättande i bilen och det tycker jag påverkar ens minne.

Om inte jag rent fysiskt någon gång sätter i en kassa i min bil så har jag lättare för att glömma min mat än när jag själv satt in den, trots att det var jag som betalade och handlade min mat. Kanske dålig jämförelse, mat med barn, men du förstår nog vart jag vill komma, gissar jag?
 
Sv: kan det bli värre?

Han är självklart ansvarig för sin sons död, tror ingen säger att han inte är det, men han gjorde inte det med flit, han gjorde inte "fel" som inte kollade bilen, han menade inte att glömma, han var kanske inte ens van vid att glömma sitt barn och skulle inte ens kunna föreställa sig att någonsin glömma sitt älskade barn osv.

Många föräldrar som slår sina barn gör det inte heller med flit, de kan bara inte kontrollera sin ilska.

Det är väl helt uppenbart att han gjorde fel som inte kollade bilen.
 
Sv: kan det bli värre?

Nej och det gör ju en viss skillnad.
Om man liksom får något över sig som man inte själv har planerat.
Men jag antar att han märkte att han fick med sig barnet?
Och i det läget så måste man ju som förälder planera om.

Visst är det så och visst brast det för den här pappan. Men allt är inte så lätt när man är förälder. Jag har själv aldrig glömt mina barn någonstans, men jag aktar mig noga för att svära att det aldrig kommer hände mig.
 
Sv: kan det bli värre?

Många föräldrar som slår sina barn gör det inte heller med flit, de kan bara inte kontrollera sin ilska.

Det är väl helt uppenbart att han gjorde fel som inte kollade bilen.

Det är olagligt att slå sina barn. Det är inte olagligt att glömma kolla bilen när man är van vid att inte behöva göra det.
 
Sv: kan det bli värre?

Inte så.
Men du bör vara extra noga med vad du gör.
Låta det ta längre tid.
Och kontrollera en gång extra.

En "I dag är jag litet extra snurrig"-kontroll.
 
Sv: kan det bli värre?

Det är väl helt uppenbart att han gjorde fel som inte kollade bilen.

Vet du, att man kan förstå hur något kunde ske är inte samma sak som att man accepterar att det är ok. Jag tror alla i tråden är överens om att det var pappans ansvar och hans misstag/han som gjorde fel. Skillnaden är att en del kan förstå hur det hände medan andra hoppar över den biten och går direkt på att inte acceptera att det är ok.
 
Sv: kan det bli värre?

Det är olagligt att slå sina barn. Det är inte olagligt att glömma kolla bilen när man är van vid att inte behöva göra det.

Om att man inte kollar bilen leder till att ett barn dör så jo, då kan det mycket väl vara olagligt. Pappan är misstänkt för grovt vållande till annans död har jag läst.
 
Sv: kan det bli värre?

Det är faktiskt olagligt att lämna sina barn vind för våg.
Man måste ta hand om dem.
Att lämna en litet barn ensamt i bilen är faktiskt olagligt.
 
Sv: kan det bli värre?

Inte så.
Men du bör vara extra noga med vad du gör.
Låta det ta längre tid.
Och kontrollera en gång extra.

En "I dag är jag litet extra snurrig"-kontroll.

Jag vet, mitt inlägg till Niyama var lätt ironiskt men jag glömde skriva det. Eftersom hon anser att man inte ska ha hand om barn/djur överhuvudtaget om man är stressad/förvirrad/glömsk. Vart ska de ta vägen då?

Jag är extra noga, jag kör t.ex inte bil alls om jag har en dålig dag. Tappa fokus en sekund i trafiken räcker. Prioriterar det som är viktigt och gör det bra och skiter i resten till en annan dag.
 
Sv: kan det bli värre?

Vart ska jag skicka min son nästa gång jag sovit dåligt, hem till dig...? Och du tar väl emot hunden också eller hur?

Hunden är välkommen, barn kan jag inte ta hand om ;)

Om du när du sovit dåligt blir så tankspridd att du riskerar att döda sonen eller hunden, och inte heller kan ordna det genom lappar, alarm på telefonen, dubbelkolla saker osv. så finns det väl två alternativ: ta hjälp av barnets pappa/anhörig/vän eller kontakta socialtjänsten och se om det går att få något stöd därifrån.
 
Sv: kan det bli värre?

Jag vet, mitt inlägg till Niyama var lätt ironiskt men jag glömde skriva det. Eftersom hon anser att man inte ska ha hand om barn/djur överhuvudtaget om man är stressad/förvirrad/glömsk. Vart ska de ta vägen då?

Då har du missförstått mig. Jag har ofta varit stressad, mått jävligt dåligt på olika sätt och därav haft svårt att hålla ordning på saker. Givetvis kan man ta hand om barn och djur ändå om man har rutiner för att dubbelkolla viktiga saker, dvs sånt som kan kosta liv om man har otur.
 
Sv: kan det bli värre?

Enya jag tycker att du har så rätt. Naturligtvis glömde pappan inte barnet av ren vilja eller nonchalans. Jag lider med familjen och hoppas att de någon gång kan gå vidare på ett hyfsat sätt. Hur vet jag inte men det måste gå, hoppas att han inte blir dömd.
 
Sv: kan det bli värre?

Vet du, att man kan förstå hur något kunde ske är inte samma sak som att man accepterar att det är ok. Jag tror alla i tråden är överens om att det var pappans ansvar och hans misstag/han som gjorde fel. Skillnaden är att en del kan förstå hur det hände medan andra hoppar över den biten och går direkt på att inte acceptera att det är ok.

Menar du att jag inte kan förstå hur det kunde ske? Jag vet ju inte hur det kunde ske, men min gissning är att pappan hade en övertro på sig själv och aldrig någonsin trodde att han skulle kunna glömma sitt barn i bilen. Och att just det ofta är problemet när sånt här sker. Är man medveten om att man kan fela ibland, då har man rutiner för att dubbelkolla allt som är riktigt viktigt.
 
Sv: kan det bli värre?

Det är faktiskt olagligt att lämna sina barn vind för våg.
Man måste ta hand om dem.
Att lämna en litet barn ensamt i bilen är faktiskt olagligt.

Det håller jag helt med om och argumenterar inte emot på minsta lilla vis. Det är däremot inte olagligt att glömma kolla igenom bilen en extra gång innan man lämnar den. Det är så jag menar.
 
Sv: kan det bli värre?

Om att man inte kollar bilen leder till att ett barn dör så jo, då kan det mycket väl vara olagligt. Pappan är misstänkt för grovt vållande till annans död har jag läst.

Ja han är misstänkt för det, men det hade han inte varit misstänkt för ifall han glömde kolla bilen om barnet inte ens varit med. Det är inte olagligt att glömma kolla igenom bilen innan man lämnar den. Har man inte det som rutin, vilket jag inte tror många egentligen har, så blir det lätt att man glömmer det när det är skarpt läge så att säga också.
 
Sv: kan det bli värre?

Det håller jag helt med om och argumenterar inte emot på minsta lilla vis. Det är däremot inte olagligt att glömma kolla igenom bilen en extra gång innan man lämnar den. Det är så jag menar.

Vad vill du säga med det? Det är inte olagligt att bli väldigt arg heller.
 
Sv: kan det bli värre?

Vad vill du säga med det? Det är inte olagligt att bli väldigt arg heller.

Jag vill säga att han visst är ansvarig till att barnet inte längre lever. Jag vill däremot också säga att det inte är olagligt att missa att kolla igenom sin bil innan man lämnar den. Du KRÄVER att man ska göra så, och där håller inte jag med. Att det är bra är en sak men från att tycka det till att tycka att alla människor ska göra så är steget lite långt.


Barnet dog för att han glömde barnet i bilen, inte för att han glömde kolla bilen en sista gång.
 
Sv: kan det bli värre?

Fantastiskt, skulle jag vara tvungen att lämna sonen i förskolan mellan 7 och 9 för att förskolepersonalen tycker att det är bäst skulle jag inte kunna jobba mina kvällar (vilket är fallet för fler föräldrar). Han skulle få alldeles för långa dagar. Vi har medvetet valt bort de förskolor som förväntar sig att barn och föräldrar ska anpassa sina liv efter förskolan. På min sons förskola lämnar föräldrarna barnen under de tider behovet finns. Självklart lämnar vi in ett grundläggande schema men blir det snabba ändringar accepteras det. Förskolepersonalen anpassar sedan verksamheten efter hur "beläggningen" ser ut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp