kan det bli värre?

Sv: kan det bli värre?

Varför kan man inte använda den fasta telefonen...? En sladdlös sån funkar fint.

För att de sladdlösa är så gamla att funktionen för sms inte finns inte. Köpa nya saker går bara om man har väldigt goda motiveringar... (fast helst ska man fråga föräldrarna om de inte har den prylen man behöver över :crazy: ) Inget får kosta i besparingarnas värld. Likaså får vikarier endast sättas in i nödfall i den här kommunen numera :crazy: (på tal om säkerhet).
 
Sv: kan det bli värre?

Men det kan man väl visst det.
Man vet ju vilka saker man stoppar in i bilen, att man sätter på gasspisen, tänder ljuset o.s.v.
Det finns massor av sätt att hantera det på.

Alarm på mobilen.
Äggklocka.
Lappar.

Det kan ju inte vara så att den där pappan inte visste att han satte barnet i bilen.

För att kunna förbereda sig på det viset måste man först komma på ideén ens att man kan glömma och inse att just den glömskan kan leda till döden. Flera här nekar ju till att det är möjligt för dem att glömma något med den digniteten så de ligger verkligen i farozonen.

Ska man skriva lappar och sätta på larm om allt så drunknar man i det.
 
Sv: kan det bli värre?

Fast nej, alla har ju inte en så stark autopilot att de kan åka till jobbet och fullständigt glömma barn, familj, allt under tiden. Det är ju väldigt extraordinärt att ha det så. De allra flesta kör inte till jobbet, parkerar bilen, och glömmer bort sitt barn för resten av dagen. Det är så ovanligt att det aldrig hänt förr i Sverige, trots att det varje år sker miljontals gånger att en förälder sätter sitt barn i bilen för att åka till dagis, och sedan till jobbet. Och alla de föräldrarna kommer varje dag ihåg att de har barnet i baksätet, och glömmer inte bort det.

Det händer inte hela tiden, det har hänt en gång för en pappa som var så osedvanligt tankspridd att han en hel dag glömde bort sitt barn.
 
Sv: kan det bli värre?

Ja, det tror jag också och tycker som sagt fruktansvärt synd om honom (och även mamman såklart).

Det är attityden här som förvånar mig. Hans vårdslöshet kostade barnet livet, och många verkar anse att "sånt kan hända vem som helst". Och jag menar att det händer inte alls vem som helst. Jag tror att det händer de som har en övertro på sin egen förmåga, de som inte är medvetna om att de kan vara lite tankspridda och behöva dubbelkolla saker. Om det hade handlat om en förälder som tappat kontrollen helt, flippat och slagit sitt barn, eller kanske knuffat det så illa att det dog, då tror jag inte attityden hade varit "det kan hända vem som helst". Även om denna förälder också hade ångrat sig hur mycket som helst och mått hur dåligt som helst, även om denna förälder hade älskat sitt barn hur mycket som helst.

Det är det som är det farliga, det kan verkligen hända vem som helst det är ingen separat ras människor eller UFOn, utan flera av de som glömt skulle säkreligen skriva liknande inlägg som dina, före det inträffade dvs.
 
Sv: kan det bli värre?

Jag tror att det faktiskt kan hända vem som helst. Det är ju ingen som vill att det ska hända, men ibland är man bara lite tankspridd eller vad det nu är så man glömmer av vissa saker.

Jag gjorde en sådan tabbe igår. Skulle fika med en kompis i stan och åker bil eftersom jag hade varit i stallet. Parkerar nära fiket och är jättekissenödig så jag springer in på fiket och ska kissa. Då är deras toalett trasig så jag springer vidare till en närliggande irländsk pub för att kissa. Väl där känner jag matdoften från köket och sms:ar min vän som är på ingång ifall denne vill äta istället för att fika och förklarar situationen. Det vill han och jag stannar kvar på puben. Vi beställer båda två en öl och en hamburgare och jag hade druckit nästan hela ölen (40 cl) när jag kommer på att jag ju har bilen som jag måste köra hem!!!! Glömde helt av att jag hade bilen. Vi bor ju bara 700 meter därifrån så jag brukar ju inte parkera bilen där jag hade parkerat den, utan den brukar ju stå hemma på gatan.

Fick ringa till sambon som fick komma ner och hämta bilen, eftersom den bara fick stå där den stod i två timmar.

Dundertabbe.
 
Sv: kan det bli värre?

Det är det som är det farliga, det kan verkligen hända vem som helst det är ingen separat ras människor eller UFOn, utan flera av de som glömt skulle säkreligen skriva liknande inlägg som dina, före det inträffade dvs.

Nej, det kan inte hända vem som helst. Sannolikheten är bestämt mycket högre för människor som inte riktigt har insett sitt ansvar och som inte tycker att barnen är viktigast. Det bör vara en människa som tycker att jobbet är extremt viktigt och inte ägnar sina barn speciellt många tankar under en dag.

Därmed inte sagt att det är en annan ras, eller ett UFO. Men likväl, 80% av befolkningen lider inte ens av risken att det skulle kunna inträffa en liknande historia.
 
Sv: kan det bli värre?

Men det är väl en viss skillnad att glömma att man har bilen med sig och ta en öl till maten, jämfört med att glömma ett barn? Du satte dig ju inte i bilen och körde hem.
 
Sv: kan det bli värre?

<snip>
Men föräldrarna ska fylla i veckans tider på barnlista i hallen, ca 40% gör detta och av dessa 40% så är det kanske 75% av tiderna som stämmer. Detta trots man gått ut och bett föräldrarna att fylla i tiderna dels genom direktkontakt och genom e-mail. För att det ska kunna gå att lägga personalschema så att det är mest personal när det är flest barn. Men föräldrarna fyller ändå inte i hur barnens närvaro skall vara. <snip>

Tja ... for 30 ar sedan nar jag hade barn pa dagis rackte det med att alla hade tagit en skogspromenad nar jag kom sa jag blev forsenad till mitt job for att jag skulle komma ihag att meddela nar jag tankte hamta och lamna barn. :o

Nar en av sonerna gick pa forskola glomde de bort honom ute pa garden och gick in och laste dorren. Jag hade en sexaring som gick hem 4 kilometer efter en hogtrafikerad 70 vag ... tursamt nog var han smart nog att ga i diket hela vagen.

Det är det som är det farliga, det kan verkligen hända vem som helst det är ingen separat ras människor eller UFOn, utan flera av de som glömt skulle säkreligen skriva liknande inlägg som dina, före det inträffade dvs.

Yes, och ju sakrare man ar pa att det aldrig skulle kunna handa en sjalv desto hardare blir fallet.
 
Sv: kan det bli värre?

För att kunna förbereda sig på det viset måste man först komma på ideén ens att man kan glömma och inse att just den glömskan kan leda till döden.
Visst och här så gäller det ju att ha en bra riskbedömning.
Om man gör något som man inte brukar och är stressad så kan det bli fel.
Och alla vet ju egentligen att ett barn som glöms/lämnas i en varm bil riskerar att dö av det.

Eller hur?

Ska man skriva lappar och sätta på larm om allt så drunknar man i det.
Nej bara mycket viktiga saker som kan kosta någon livet eller orsaka att man inte har något vatten.

Jag jämför med när man arbetar med elektricitet.
Då så vet man att det är farligt så man sätter ett hänglås på arbetsbrytaren så att ingen kan råka slå på strömmen för att den glömde bort att det arbetades på den linjen.
Säkerhetstänkande helt enkelt.
Tycker du att säkerhetsbälte är en bra sak att ha när du åker bil?
Om du gör det är det för att du har för avsikt att krocka?

Alltså det kan hända och man garderar sig för det.
Bind ett snöre från brallorna till barnet så att det inte går att gå ut ur bilen utan att märka att det finns där.

Jag drunknar inte i larm och lappar.
Utan använder det kanske 2ggr i veckan när det är något särskilt.
 
Sv: kan det bli värre?

Men det är väl en viss skillnad att glömma att man har bilen med sig och ta en öl till maten, jämfört med att glömma ett barn? Du satte dig ju inte i bilen och körde hem.

Fast om man lider av någon form av "störning" som likställer ansvaret för barnet med ansvaret för bilen - blir det mer sannolikt. Därav min fråga. De flesta (80% antog jag) känner ett mycket större ansvar för sina barn än för sin bil - och då blir det otänkbart.

Har man inte barn - kanske man aldrig riktigt kunnat reflektera över den ENORMA skillnad det faktiskt är för de allra, allra flesta.
 
Sv: kan det bli värre?

Fast det är ju inte alls samma sak. Det var ju inte så att du lastade hästen i transporten för att åka till veterinären med den, glömde bort alltihop och åkte till jobbet med hästen istället, parkerade bilen med släp och allt, och kom ihåg att hästen stod i transporten, utan mat och vatten, först sex timmar senare. Det hade varit jämförbart.
 
Sv: kan det bli värre?

Fick ringa till sambon som fick komma ner och hämta bilen, eftersom den bara fick stå där den stod i två timmar.

Men här är själva grejen.
Om du hade gått hem och glömt bilen för att nästa morgon fundera efter var den var så hade du klantat dig rejält.
Men du kom på att bilen var tvungen att flyttas på och löste det.
Ingen skada skedd.
Det är den biten som gör hela skillnaden.
 
Sv: kan det bli värre?

De flesta (80% antog jag) känner ett mycket större ansvar för sina barn än för sin bil - och då blir det otänkbart.

Och av de resterande 20% så glömmer i princip ingen sin bil helt och hållet heller, så det ordnar sig ändå.
Ramona kom ju ihåg bilen i tid.
Och löste problemet.

Vilket gör att jag tycker att det inte borde kunna hända alls.
80% kommer ihåg sina barn för de har sådana känslor för barnet att det finns i deras sinne alltid.
20% jämställer glömma barn med glömma annat, men de glömmer i alla fall inte något viktigt för de har bättre koll än så.

Personen som varken har tillräcklig koll eller sina barn i sitt sinne är ganska så osannolik.
 
Sv: kan det bli värre?

Fast jag tycker att hela skillnaden är tvååringen. Har man ansvar för en tvååring har man hela sitt fokus på den. Allt annat är både obegripligt och omöjligt.

Att jämföra med att glömma att man tog bilen till krogen ... Det tappar ju helt dimensionen att man har ansvaret för ett levande väsen. Ett som är helt oförmöget att klara sig själv.
 
Sv: kan det bli värre?

Har man ansvar för en tvååring har man hela sitt fokus på den. Allt annat är både obegripligt och omöjligt.

Ja och det här är ju vad jag anser vara den felaktiga prioriteringen.
Samt att missa att vara engagerad som förälder.
Mina barn är i mina tankar så ofta varje dag att trots att de är stora så skulle jag inte kunna glömma bort dem.
Jag förstår inte hur man kan missa.
Om jag inte behärskade mig så skulle jag ju ringa till dem 20ggr/dag för att höra att de mår bra, men det kan man ju inte göra.
Men med en 2åring så skulle jag ju tämligen omedelbart komma på att den satt i min bil.

Det är något skumt med det här.
Jag är faktiskt inte säker på att barnet levde när det sattes i bilen.
 
Sv: kan det bli värre?

Jag gör då saker flera gånger om dagen som kan vara potentiellt farliga, ja jag gör dem mest hela tiden, man kan drunkna i en vattenpöl, bli påkörd eller dratta av pållen. Jag skulle få tapetsera med lappar skulle jag tro.
 
Sv: kan det bli värre?

Menar du att du behöver skriva en lapp som påminner dig om att inte drunkna i en vattenpöl?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp