kan det bli värre?

Sv: kan det bli värre?

Fantastiskt, skulle jag vara tvungen att lämna sonen i förskolan mellan 7 och 9 för att förskolepersonalen tycker att det är bäst skulle jag inte kunna jobba mina kvällar (vilket är fallet för fler föräldrar). Han skulle få alldeles för långa dagar. Vi har medvetet valt bort de förskolor som förväntar sig att barn och föräldrar ska anpassa sina liv efter förskolan. På min sons förskola lämnar föräldrarna barnen under de tider behovet finns. Självklart lämnar vi in ett grundläggande schema men blir det snabba ändringar accepteras det. Förskolepersonalen anpassar sedan verksamheten efter hur "beläggningen" ser ut.
Men DU har väl ändå bestämda fasta tider när ni lämnar? Det är nog så som menas här i tråden att man ringer utifrån barnets fasta tider det lämnas vid varje dag enligt schema hur det ska vara.
 
Sv: kan det bli värre?

Jag vill säga att han visst är ansvarig till att barnet inte längre lever. Jag vill däremot också säga att det inte är olagligt att missa att kolla igenom sin bil innan man lämnar den. Du KRÄVER att man ska göra så, och där håller inte jag med. Att det är bra är en sak men från att tycka det till att tycka att alla människor ska göra så är steget lite långt.


Barnet dog för att han glömde barnet i bilen, inte för att han glömde kolla bilen en sista gång.

Jag kräver ingenting alls. Jag konstaterar att är man inte riktigt närvarande och är lite tankspridd, ja då får man ha rutiner för att dubbelkolla saker. Det är nämligen olagligt att lämna barn i bilen.

Om han hade kollat bilen så hade inte barnet dött.
 
Sv: kan det bli värre?

Jag kräver ingenting alls. Jag konstaterar att är man inte riktigt närvarande och är lite tankspridd, ja då får man ha rutiner för att dubbelkolla saker. Det är nämligen olagligt att lämna barn i bilen.

Om han hade kollat bilen så hade inte barnet dött.

Jag tror att han tänker på det ganska många minuter av dygnen sedan dess.

Det är fortfarande inte olagligt att glömma kolla bilen. Det är olagligt att lämna barn ja, men inte glömma kolla. Han gjorde en vårdslös handling som glömde sitt barn, finns det någon här som sagt något annat? Jag har inte läst det.
 
Sv: kan det bli värre?

Som grund ja, men blir jag snabbt inringd för att säg jobba dag istället för kväll (eller vice versa) går bra att dyka upp en annan tid utan förvarning. Det finns ALLTID personal som kan ta emot barnen. Skulle det inte finnas någon dag meddelas föräldrarna om det.
 
Sv: kan det bli värre?

Självklart lämnar vi in ett grundläggande schema men blir det snabba ändringar accepteras det. Förskolepersonalen anpassar sedan verksamheten efter hur "beläggningen" ser ut.
Den springande punkten är ju att det finns en kommunikation - ditt barn går "udda tider" men förskolan vet om när han är där och när han inte är det och kan därför planera sin verksamhet.

Problemet är ju att det tydligen finns förskolepersonal som i stället för "kommunikation" tycker att "det går inte" och "det är jobbigt" och "vi vill inte" är en rimlig "lösning" på problemet.
 
Senast ändrad:
Sv: kan det bli värre?

Som grund ja, men blir jag snabbt inringd för att säg jobba dag istället för kväll (eller vice versa) går bra att dyka upp en annan tid utan förvarning. Det finns ALLTID personal som kan ta emot barnen. Skulle det inte finnas någon dag meddelas föräldrarna om det.

Men då kan ju du och din familj tillhöra den delen som man inte kan ringa till så där lätt utan man måste komma på någon annan lösning eller så. Det är nog fortfarande så att många föräldrar har just fasta, om än egna, tider som man lämnar sina barn på.
 
Sv: kan det bli värre?

Men DU har väl ändå bestämda fasta tider när ni lämnar? Det är nog så som menas här i tråden att man ringer utifrån barnets fasta tider det lämnas vid varje dag enligt schema hur det ska vara.

Lite kl.

Det skiljer sig mellan kommuner och olika förskolor.
Kommun 1: Där lyckas man få föräldrarna att lämna in schema i förväg så man kan se och planera veckorna framöver (även de föräldrar som som har rullande schema och jobbat oregelbundna tider).

Kommun 2: Där får personalen reda på enbart barnens "rätt till tid" och många barn har då "hela dagen" på förskolan uppgett. Det är vanligt att dessa barn kommer och går andra tider än "hela dagen". Ibland kommer de när förskolan öppnar och ibland 9-10. Men föräldrarna ska fylla i veckans tider på barnlista i hallen, ca 40% gör detta och av dessa 40% så är det kanske 75% av tiderna som stämmer. Detta trots man gått ut och bett föräldrarna att fylla i tiderna dels genom direktkontakt och genom e-mail. För att det ska kunna gå att lägga personalschema så att det är mest personal när det är flest barn. Men föräldrarna fyller ändå inte i hur barnens närvaro skall vara. När ska man ringa/smsa föräldrarna när barnen inte kommit? Många barn har helt enkelt inte fasta tider. (Hur många förskolor har förresten mobiltelefon? för som personal vill man kanske inte använda sin privata mobil)

Det jag nog ville få fram är att verkligheten ser olika ut på olika ställen. I kommun 1 skulle det ju vara betydligt lättare att ha en rutin för att kontakta föräldrarna än i kommun 2. Så trots det vore vettigt att ha som rutin att kontakta föräldrarna så är det olika lätt/svårt.

En annan sak som påverkar är faktiskt personaltätheten. Vad ska man prioritera ? att ta emot de barn kommer och ta hand om de som redan har kommit eller ringa efter barn som inte har kommit när man är ensam och har hand om 8-12 barn.
 
Sv: kan det bli värre?

På min sons förskola lämnar föräldrarna barnen under de tider behovet finns. Självklart lämnar vi in ett grundläggande schema men blir det snabba ändringar accepteras det. Förskolepersonalen anpassar sedan verksamheten efter hur "beläggningen" ser ut.
Fast här hade det ju kunnat vara jätteenkelt att göra ett system liknande vad jag och många andra har på jobbet där vi stämplar in. Jag vet inte hur det ser ut på de flesta förskolor, men de jag varit på har ingen kontroll för när barnen kom eller gick. De vet på ett ungefär.

Det hade ju varit enkelt att man fick stämpla in barnet när det kom och kommer inte barnet fastän det står på schemat att barnet ska komma så kan ju systemet skicka ut ett sms till någon av eller båda föräldrarna efter låt säga en timme och ifrågasätta ifall barnet inte kommer till förskolan.

Det gör ju också att personal kan skickas hem ifall de inte behövs, varpå man sparar kostnader där. Men det blir också ett bra underlag för statistik att kolla exakt när barnen kommer till förskolan och när de går hem, och gärna vem som hämtar. Det går ju att ha en sådan knapp där de som får hämta redan finns så man bara trycker på sig själv när man hämtar barnet.

Förskolan har givetvis inte ansvaret för att föräldrar glömmer sina barn i bilen, men det finns ju fler värden med ett stämpelsystem än att påminna föräldrarna.
 
Sv: kan det bli värre?

Ett sådant system går i princip att göra helt datoriserat.

Steg 1: Föräldrarna matar in via datorn hemma vilka tider barnet ska vara på plats.
Steg 2: Barnet stämplas in.
Steg 3: Barnet ska vara på plats men är det inte/är inte instämplat -> systemet skickar ett SMS till föräldrarna där de ombeds svara på si eller så sätt och gör de inte det eller svaret ger diskrepans i systemet så signalerar systemet till personalen som ringer upp.

På så sätt behöver bara "jobbigt!!!"-människorna göra något när systemet signalerar.

Lite som ett spam-filter.
 
Sv: kan det bli värre?

Fast här hade det ju kunnat vara jätteenkelt att göra ett system liknande vad jag och många andra har på jobbet där vi stämplar in. Jag vet inte hur det ser ut på de flesta förskolor, men de jag varit på har ingen kontroll för när barnen kom eller gick. De vet på ett ungefär.

Det hade ju varit enkelt att man fick stämpla in barnet när det kom och kommer inte barnet fastän det står på schemat att barnet ska komma så kan ju systemet skicka ut ett sms till någon av eller båda föräldrarna efter låt säga en timme och ifrågasätta ifall barnet inte kommer till förskolan.

Det gör ju också att personal kan skickas hem ifall de inte behövs, varpå man sparar kostnader där. Men det blir också ett bra underlag för statistik att kolla exakt när barnen kommer till förskolan och när de går hem, och gärna vem som hämtar. Det går ju att ha en sådan knapp där de som får hämta redan finns så man bara trycker på sig själv när man hämtar barnet.

Förskolan har givetvis inte ansvaret för att föräldrar glömmer sina barn i bilen, men det finns ju fler värden med ett stämpelsystem än att påminna föräldrarna.

Låter som en bra idé. Finns nog någonstans i norrland, förutom att det inte har funktionen med att höra av sig om barnen inte kommer. Där registerade barnen sig med något liknande "tvättstugetagg" när de kom och gick. Minns jag rätt läste jag en artikel om det runt 2010. Får googla o se om jag hittar den igen.
 
Sv: kan det bli värre?

Kl

Sånt finns på sonens högstadie. Är han inte på en lektion får jag både sms och mail efter en kvart eller så.
 
Sv: kan det bli värre?

Fast här hade det ju kunnat vara jätteenkelt att göra ett system liknande vad jag och många andra har på jobbet där vi stämplar in. Jag vet inte hur det ser ut på de flesta förskolor, men de jag varit på har ingen kontroll för när barnen kom eller gick. De vet på ett ungefär.

Det hade ju varit enkelt att man fick stämpla in barnet när det kom och kommer inte barnet fastän det står på schemat att barnet ska komma så kan ju systemet skicka ut ett sms till någon av eller båda föräldrarna efter låt säga en timme och ifrågasätta ifall barnet inte kommer till förskolan.

Det gör ju också att personal kan skickas hem ifall de inte behövs, varpå man sparar kostnader där. Men det blir också ett bra underlag för statistik att kolla exakt när barnen kommer till förskolan och när de går hem, och gärna vem som hämtar. Det går ju att ha en sådan knapp där de som får hämta redan finns så man bara trycker på sig själv när man hämtar barnet.

Förskolan har givetvis inte ansvaret för att föräldrar glömmer sina barn i bilen, men det finns ju fler värden med ett stämpelsystem än att påminna föräldrarna.

Klart det går men så funkar det inte idag utan ska man från förskolans håll höra av sig krävs det att en personal gör det och de har i regel mer än nog att göra ändå. Personligen skulle jag hellre se att kommunerna lägger ner mer pengar på mer personal än på ett datorsystem som ska hålla koll på om barn kommer eller går.
 
Sv: kan det bli värre?

Klart det går men så funkar det inte idag utan ska man från förskolans håll höra av sig krävs det att en personal gör det och de har i regel mer än nog att göra ändå. Personligen skulle jag hellre se att kommunerna lägger ner mer pengar på mer personal än på ett datorsystem som ska hålla koll på om barn kommer eller går.

:bow:

Precis! Låg personaltäthet är det verkliga problemet i förskolan idag, och det om något ger en ökad risk för att barn ska råka ut för olyckor.
 
Sv: kan det bli värre?

Fast här hade det ju kunnat vara jätteenkelt att göra ett system liknande vad jag och många andra har på jobbet där vi stämplar in. Jag vet inte hur det ser ut på de flesta förskolor, men de jag varit på har ingen kontroll för när barnen kom eller gick. De vet på ett ungefär.

Det hade ju varit enkelt att man fick stämpla in barnet när det kom och kommer inte barnet fastän det står på schemat att barnet ska komma så kan ju systemet skicka ut ett sms till någon av eller båda föräldrarna efter låt säga en timme och ifrågasätta ifall barnet inte kommer till förskolan.

Det gör ju också att personal kan skickas hem ifall de inte behövs, varpå man sparar kostnader där. Men det blir också ett bra underlag för statistik att kolla exakt när barnen kommer till förskolan och när de går hem, och gärna vem som hämtar. Det går ju att ha en sådan knapp där de som får hämta redan finns så man bara trycker på sig själv när man hämtar barnet.

Förskolan har givetvis inte ansvaret för att föräldrar glömmer sina barn i bilen, men det finns ju fler värden med ett stämpelsystem än att påminna föräldrarna.

Vilhelmina kommun använder sig av "nuddisar" jag tror att det funkar bra. Men inte skickar dom hem övertalig personal för det????
Hur ska då personalen kunna planera sin tid?
Har jag som pedagog ett schema, så vill jag allt ha betalt utifrån det, inte komma och gå efter hur föräldrar lämnar sina barn på fel tid.
Även förskolepersonal vill jobba på bestämda tider.
Man stänger väl inte en affär, och skickar hem personal för att det inte kommer några kunder?

* Jenny *
 
Sv: kan det bli värre?

Man stänger väl inte en affär, och skickar hem personal för att det inte kommer några kunder?
Inte stänger, men visst skickar man hem personal när den är överflödig. Jag har jobbat i både restaurang och i butik i många år och där skickas personal hem ifall det inte finns kundunderlag. Vissa mer än andra. Normalt sett frågar alltid chefen vem som vill gå hem och det är alltid någon som anmäler sig frivilligt faktiskt.
 
Sv: kan det bli värre?

Fantastiskt, skulle jag vara tvungen att lämna sonen i förskolan mellan 7 och 9 för att förskolepersonalen tycker att det är bäst skulle jag inte kunna jobba mina kvällar (vilket är fallet för fler föräldrar). Han skulle få alldeles för långa dagar. Vi har medvetet valt bort de förskolor som förväntar sig att barn och föräldrar ska anpassa sina liv efter förskolan. På min sons förskola lämnar föräldrarna barnen under de tider behovet finns. Självklart lämnar vi in ett grundläggande schema men blir det snabba ändringar accepteras det. Förskolepersonalen anpassar sedan verksamheten efter hur "beläggningen" ser ut.

Fantastiskt! Vi gjorde precis samma sak, nämligen valde en förskola som passar oss och har sin verksamhet dagtid. De kan också hantera snabba ändringar, jag behöver bara säga till dagen innan. Vet de att vi blir sena så är det lugnt. Min poäng är att vet de INTE om att vi blir sena så hör de av sig.
Vår förskola är ett föräldrakooperativ, vi har inte planerat verksamheten efter personalens behov. Personalen jobbar för oss föräldrar och anpassar sig efter våra/våra barns behov.
 
Sv: kan det bli värre?

Jag tror att han tänker på det ganska många minuter av dygnen sedan dess.

Det är fortfarande inte olagligt att glömma kolla bilen. Det är olagligt att lämna barn ja, men inte glömma kolla. Han gjorde en vårdslös handling som glömde sitt barn, finns det någon här som sagt något annat? Jag har inte läst det.

Ja, det tror jag också och tycker som sagt fruktansvärt synd om honom (och även mamman såklart).

Det är attityden här som förvånar mig. Hans vårdslöshet kostade barnet livet, och många verkar anse att "sånt kan hända vem som helst". Och jag menar att det händer inte alls vem som helst. Jag tror att det händer de som har en övertro på sin egen förmåga, de som inte är medvetna om att de kan vara lite tankspridda och behöva dubbelkolla saker. Om det hade handlat om en förälder som tappat kontrollen helt, flippat och slagit sitt barn, eller kanske knuffat det så illa att det dog, då tror jag inte attityden hade varit "det kan hända vem som helst". Även om denna förälder också hade ångrat sig hur mycket som helst och mått hur dåligt som helst, även om denna förälder hade älskat sitt barn hur mycket som helst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp