kan det bli värre?

Sv: kan det bli värre?

Fast snälla, det finns fortfarande inget avtal som binder föräldrarna att lämna sina barn på fsk. Som förälder får man skita i det hur mycket man vill. Det enda man gör är att betala för den tiden man förväntas behöva barnomsorg och det kan variera kraftigt. Hört talas om folk med oregelbundna arbetstider?

Men snälla. Även om det är frivilligt att delta måste man följa reglerna av hänsyn till verksamheten. Har man oregelbundna arbetstider så får man väl se till att lämna in de tider som gäller en vecka eller två i taget? I vår närvaropärm står en lista för de barn som kommer, vilket tid de kommer och vilken tid de går. Annars kan förskolan inte planera varken verksamhet eller personalens arbetstider. Har ni inte koll på vilka som kommer/går när så antar jag att ni inte heller har koll på vem som hämtar dem eller?

Har man sagt att man ska komma och inte dyker upp så meddelar man detta (följer reglerna) oavsett hur frivillig verksamheten är. Det är inte ett orimligt krav på något vis att ställa. Låter mest som att det är "jobbigt" att genomföra...
 
Sv: kan det bli värre?

Eller så kan man se det så att de barn som har det bra hemma inte behöver lika mycket av pedagogernas uppmärksamhet.
Min minsta var alltid "tyst och snäll" och ville ofta bara vara och göra sina saker.
Han trivdes utmärkt på dagis och behövde inte mycket uppmärksamhet alls.
Varför inte bara låta det vara så?
 
Sv: kan det bli värre?

Vem har sagt att förskolan ska ha ansvaret? Det ligger alltid på föräldrarna.

Jösses, jag trodde inte rädslan för ansvar var så utbredd.... Tro 17 att civilkuraget börjar dö ut.
Lobelia, Skogstrollet, I_U m.fl: :bow:

Här går man och lägger sig och sover några timmar så vaknar man till en urspårad tråd där Föreningen för halmgubbar, icke-argument och annat trams tydligen har årsmöte.
 
Sv: kan det bli värre?

*kl*
Jag förstår att man kan glömma saker och ting, men inte levande barn/djur. Speciellt inte när det slutar i dödsfall.
 
Sv: kan det bli värre?

Och har man så dålig självinsikt att man tror att det aldrig kan hända en själv så ska man nog inte heller ha vare sig barn eller djur...

Men suck. Jag tror just sånt händer folk som inte tror att de skulle kunna göra ett liknande misstag. Har man självinsikt nog om att man kan missa saker, ja då dubbelkollar man.
 
Sv: kan det bli värre?

Sannolikt har man inte insikt om det innan det händer.
Extrem trötthet och utmattning är djävulskt eftersom det försämrar omdömet. De flesta som till exempel somnar bakom ratten skulle ju inte köra bil om de trodde att det skulle kunna hända.....:(

Och där kom självinsikten in. Jag har t.ex. hört folk säga att de ätit godis i bilen för att inte somna när de kört hem sent. Det är ju helt tokigt, måste man äta godis för att hålla sig vaken ska man inte köra bil alls.

Ja, extrem trötthet och utmattning försämrar omdömet. Precis som t.ex. alkohol gör. Men de flesta människor förstår ändå att de inte ska sätta sig i bilen när de druckit. Det handlar ju om att inse sin egen begränsning, innan det är för sent.
 
Sv: kan det bli värre?

Da vet du inte att vi alla ar olika. Vissa manniskor har latt for matte och science, eller stavning, eller har ett utmarkt minne ... medan andras hjarnor fungerar helt annorlunda. Fast visst ar det enklast att domma andra, man framstar som sa duktig da.

Om du tycker att jag dömer andra för att jag inte tycker att man ska ha barn/djur om man är så tankspridd att man riskerar att ta död på dem så tja, då får du väl tycka att jag är dömande då.

Din sista mening är mest fånig.
 
Sv: kan det bli värre?

*kl*
Jag förstår att man kan glömma saker och ting, men inte levande barn/djur. Speciellt inte när det slutar i dödsfall.

Påminnelse till mig själv *gör en riskbedömning innan jag väljer att glömma något.

Alltså ditt uttalande faller på sin orimlighet, antingen kan man glömma saker eller så kan man undvika det, det är inte så att man kan välja tillfällena. Man kan liksom inte göra en riskbedömning i förväg vad som är okej att glömma, gör man det så har man inte glömt utan struntat i det. Det är dessutom oftast mindre saker man glömmer, du glömmer att ta med barnet ut bilen, men kommer ihåg det precis innan du låser, man glömmer att släcka ett ljus men kommer ihåg det ute på på trappen, man glömmer ett ägg på gasspisen och åker bort över helgen (kommer på det mitt i natten och får någon att ta sig dit och stänga av). 30 personer i en sovsal glömmer att släcka ett ljus, ljusstaken spricker och det börjar brinna (och någon har stängt av brandvarnaren) men en person vaknar i tid och släcker. Flera av exemplen är dessutom autentiska, det har hänt i verkligheten men ingen kom till skada, men det kunde mycket väl ha blivit många döda om det ville sig illa.

Den som aldrig glömt som potentiellt kunde vara farligt har nog mest dåligt minne eller lyckas förtränga det.
 
Sv: kan det bli värre?

Om du tycker att jag dömer andra för att jag inte tycker att man ska ha barn/djur om man är så tankspridd att man riskerar att ta död på dem så tja, då får du väl tycka att jag är dömande då.

Din sista mening är mest fånig.

Du dömer mänskigheten till undergång, det blir inga barn, ingen kan lova att denne inte kommer att vara tankspridd någon gång under de närmsta 20 åren eller så, inte ens du.
 
Sv: kan det bli värre?

Nej, man kan inte förebygga allt men alldeles oavsett risken att ett barn dör så känns det rimligt att höra av sig om folk inte dyker upp som väntat. Det finns annat hemskt som kan inträffa/förhindras.

Ja jag tycker det är jättebra om förskolan hör av sig om barnet inte kommer. Jag är mest lite rädd för vår tro på att samhället (= någon annan) skall ha rutiner som gör att våra barn inte kan drabbas av något ont.

Vi människor är ganska ologiska. Vissa risker accepterar vi dagligen utan att blinka. Andr mycket mindre risker lägger vi ner mycket mer energi på.
 
Sv: kan det bli värre?

Du dömer mänskigheten till undergång, det blir inga barn, ingen kan lova att denne inte kommer att vara tankspridd någon gång under de närmsta 20 åren eller så, inte ens du.

Jo, folk kan vara tankspridda. De allra allra flesta glömmer saker ibland. Men de flesta glömmer inte sitt barn i bilen.
 
Sv: kan det bli värre?

Det är ju också lite skillnad att vara tankspridd fem minuter, och att hela dagen vara så tankspridd att man inte förrän halva dagen gått kommer på att man glömt barnet. Hade pappan lite tankspritt åkt till jobbet istället för dagis, men kommit på sitt misstag på en gång, hade ju ingen skada varit skedd. Det exceptionella är ju detta med åtta timmars oavbruten tankspriddhet hos någon som har ansvaret för en tvååring. Hade tankspriddheten bara varat ett ögonblick hade det ju aldrig gått såhär illa.
 
Sv: kan det bli värre?

Påminnelse till mig själv *gör en riskbedömning innan jag väljer att glömma något.
......

Man kan liksom inte göra en riskbedömning i förväg vad som är okej att glömma, ......

Men det kan man väl visst det.
Man vet ju vilka saker man stoppar in i bilen, att man sätter på gasspisen, tänder ljuset o.s.v.
Det finns massor av sätt att hantera det på.

Alarm på mobilen.
Äggklocka.
Lappar.

Det kan ju inte vara så att den där pappan inte visste att han satte barnet i bilen.
 
Sv: kan det bli värre?

Påminnelse till mig själv *gör en riskbedömning innan jag väljer att glömma något.

Alltså ditt uttalande faller på sin orimlighet, antingen kan man glömma saker eller så kan man undvika det, det är inte så att man kan välja tillfällena. Man kan liksom inte göra en riskbedömning i förväg vad som är okej att glömma, gör man det så har man inte glömt utan struntat i det. Det är dessutom oftast mindre saker man glömmer, du glömmer att ta med barnet ut bilen, men kommer ihåg det precis innan du låser, man glömmer att släcka ett ljus men kommer ihåg det ute på på trappen, man glömmer ett ägg på gasspisen och åker bort över helgen (kommer på det mitt i natten och får någon att ta sig dit och stänga av). 30 personer i en sovsal glömmer att släcka ett ljus, ljusstaken spricker och det börjar brinna (och någon har stängt av brandvarnaren) men en person vaknar i tid och släcker. Flera av exemplen är dessutom autentiska, det har hänt i verkligheten men ingen kom till skada, men det kunde mycket väl ha blivit många döda om det ville sig illa.

Den som aldrig glömt som potentiellt kunde vara farligt har nog mest dåligt minne eller lyckas förtränga det.

Orimligt? Jag tycker det är grymt svårt att ens LYCKAS glömma barn/djur i en kokhet bil eller liknande. Jag tycker det krävs mycket till att glömma något i bilen. Jag är tankspridd och glömmer saker till höger och vänster såsom att låsa dörr, stänga av plattor så det är inte så att jag jämför andra med mig själv (förvisso har dessa saker gjort att jag numera kollar dörren femtioelva gånger så den är låst, går in i köket var tredje minut efter jag varit i köket för att se om plattorna är avstängda).

Man får inte vara sådär tankspridd att det resulterar i döden hos någon annan, det är oförlåtet.
 
Sv: kan det bli värre?

kl

Det är lätt att sitta här och döma pappan och alla andra tankspridda och förvirrade personer som finns. "Jag hade gjort si och så" osv. Faktum är dock att ingen av oss här vet hur pappan mådde den här morgonen. Ingen av oss vet vad som påverkade honom att glömma barnet i bilen. Det kan vara depression, mediciner (lovar, min medicin för epilepsi är inte nådig vad gäller minnet), det kan vara sorg eller annat som den dagen påverkade honom så till den grad att han glömde sitt barn när rutinen han vanligtvis brukar ha bröts.

Vi vet enbart vad som står i tidningarna och vad som sägs på TV och radio om det här fallet och alla andra liknande fall. Vi vet också att allt inte framkommer i media.

Vi kan väl allra flesta av oss här i världen säga att "jag skulle aldrig..." och så en dag kanske vi står där med katastrofen i händerna och vi glömde eller vi gjorde misstaget vi sagt aldrig skulle ske. Han är självklart ansvarig för sin sons död, tror ingen säger att han inte är det, men han gjorde inte det med flit, han gjorde inte "fel" som inte kollade bilen, han menade inte att glömma, han var kanske inte ens van vid att glömma sitt barn och skulle inte ens kunna föreställa sig att någonsin glömma sitt älskade barn osv.

Den här mannen mår sannolikt så fruktansvärt dåligt av det här som nog få människor kan förstå och jag har svårt att tro att han någonsin kommer ens förlåta sig lite grann för det här. Risken är snarare att han kommer att påverkas av det här i resten av sitt liv på ett sådant sätt att han aldrig blir vad han en gång var. Det är inte vår uppgift att döma eller förlåta honom.

Att förskolan ringer när barn inte dyker upp skulle jag tycka vara bra. Det införs nog på förskolorna i Eslöv nu- vilket jag tycker är en grej alla ska följa.

Brandgul, alla har inte samma situation som du med en ovilja att passa tider. De flesta lämnar på fasta tider och då är det enklare för personalen att slå en pling, precis som skolan gör. De föräldrar som gör som ni får man införa något annat med eller inte ringa alls för så himla många lär det inte finnas på varje avdelning på förskolorna.

Man blir mer noga med att passa skoltiderna ifall någon ringer och frågar var småttingarna är- mina barn kommer rätt ofta 5 minuter sent, jag skäms som en gris, men det är inte alltid så lätt att får tre ungar klara i tid när man är ensam och de är bra på att lata sig. Lärarna ringer och undrar var barnen är och jag gör mitt bästa desto mer för att få dem i tid till skolan. Den effekten tror jag förskolan kan ha på föräldrarna där precis likväl som föräldrar till skolungar. Man skärper sig, även om det kan vara svårt.
 
Sv: kan det bli värre?

Men det kan man väl visst det.
Man vet ju vilka saker man stoppar in i bilen, att man sätter på gasspisen, tänder ljuset o.s.v.
Det finns massor av sätt att hantera det på.

Alarm på mobilen.
Äggklocka.
Lappar.

Det kan ju inte vara så att den där pappan inte visste att han satte barnet i bilen.

Du vet väl inte ens egentligen om det var han eller barnets mamma som satte barnet i bilen.
 
Sv: kan det bli värre?

Jag skulle snarare säga att man får vara tankspridd, men man måste hantera det.

Ett exempel ur mitt liv.
Jag glömmer ibland att stänga av kranen till vattenslangen när jag skall vattna hästarna.
Om jag skulle glömma det länge så finns det risk att vi blir utan vatten (i alla fall i teorin).
Därför så lägger jag slangen så att jag inte kan köra iväg med bilen utan att behöva köra över den.
Och om jag går in så sätter jag på en äggklocka.
När äggklockan ringer så måste jag komma på vad det är som jag har glömt.

Om man när man börjar något ser till att man redan då planerar för hur man skall avsluta det så blir det så mycket bättre.
 
Sv: kan det bli värre?

Ja jag tycker det är jättebra om förskolan hör av sig om barnet inte kommer. Jag är mest lite rädd för vår tro på att samhället (= någon annan) skall ha rutiner som gör att våra barn inte kan drabbas av något ont.

Jag tror att de föräldrar som resonerar så, att de inte behöver vaka över sina barn för att samhället gör det åt dem, är de föräldrar vars barn verkligen behöver det där lilla extra. Jag är tveksam till om någon vettig förälder alls skulle känna sig bekväm med att lassa över ansvaret för sitt barns säkerhet på någon annan. En vettig förälder är nog snarare tacksam för den extra kollen och är därför noga med att passa tider och att höra av sig om barnet uteblir, just för att inte missköta den tjänsten.

Vi har en förare som kör skolskjuts här ute som kör som en blådåre med barn i bilen. Skulle jag rycka på axlarna eftersom det inte är mitt ansvar, inte mina barn i bilen och "jobbigt" att ringa några samtal? (Han kör lugnare nu.)
 
Sv: kan det bli värre?

Du vet väl inte ens egentligen om det var han eller barnets mamma som satte barnet i bilen.

Nej och det gör ju en viss skillnad.
Om man liksom får något över sig som man inte själv har planerat.
Men jag antar att han märkte att han fick med sig barnet?
Och i det läget så måste man ju som förälder planera om.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mat till (små)barn
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp