kan det bli värre?

Sv: kan det bli värre?

Ja det är ju det jag undrar, fast lite smartare formulering kan jag allt komma på. Problemet är att livet är fullt av minimala risker såsom att barn kan drunka i en vattenpöl ( och man ska komma ihåg att hålla ögonen på dem konstant) eller att man glömmer barnet i bilen. Ska man skriva en lapp om allt som det är en risk att man dör om men risken är minimal så behövs det förmodligen en ryggsäck för att släpa med alla.
 
Sv: kan det bli värre?

Att hålla uppsikt över små barn tror jag är självklart för de allra flesta föräldrar.
 
Sv: kan det bli värre?

Fy för att spekulera om det, en obduktion lär visa det ändå. Det är illa nog att barnet dött av en olycka, det är grymt att anklaga föräldrarna för att vara mördare också.

Var barnet dött när det placerades i bilen lär en obduktion visa det, då är det dags att dra upp mord/annan olycka men inte förr.
 
Senast ändrad:
Sv: kan det bli värre?

Jag gör då saker flera gånger om dagen som kan vara potentiellt farliga,.....

Visst, men inte som du behöver komma ihåg om en stund.
Här skriver en "Minnesprofessor" om händelsen.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/minnesprofessor-konstigt-att-det-inte-hander-oftare_8158506.svd

Och om samma metoder för att minnas som jag har föreslagit.
Professorn själv använder att sätta klockan på fel hand.

Men det finns mentala knep för att komma ihåg viktiga saker.

Agneta Herlitz säger att det handlar om att hjälpa det prospektiva minnet, saker vi ska komma ihåg att göra om en timme eller om tre dagar. Man kan på klassiskt manér knyta en röd tråd kring fingret - eller helt enkelt ställa in alarm på sin mobiltelefon.

Själv har Agneta Herlitz ett eget sätt.

- Jag sätter min klocka på fel hand om det är något jag ska göra senare i dag, det brukar fungera. Några timmar senare undrar jag varför jag har den där och då kommer jag på vad jag ska göra.
 
Sv: kan det bli värre?

En obduktion kan inte visa om barnet lämnades medvetet av pappan.

Och barnet dog av pappans oaktsamhet. Inte av en olycka.
 
Sv: kan det bli värre?

Polisen är så förtegen att man blir misstänksam.
F.ö. så är det lika illa att döma pappan som vårdslös.
Något är fel.
Vi har bara inte fått veta vad ännu.

Varför har pappan förts till sjukhus t.ex.
 
Sv: kan det bli värre?

Och då är vi tillbaks till, vilka av alla de här potentiellt farliga situationer som jag kan råka ut för under en dag men som ör väldigt osannolika ska jag använda minnestekniker för att komma ihåg?

Är det för att sätta på mig ridhjälmen, komma ihåg att se mig för vid övergångsställlen, ta med mig barnet ur bilen, binda hästen, stänga av spisen, släcka stearinljuset.... Normalt sett glömmer jag inget livsviktigt eller kommer ihåg det snabbt om jag glömmer det, men just att änvända minnestekniker för att inte glömma det jag "aldrig" glömmer för att inte missa en gång på 10000 känns sisådär.
 
Sv: kan det bli värre?

Men hur många föräldrar glömmer sina barn i bilen? På dig låter det som att det händer mellan varven, typ som att glömma köpa mjölk. Så är det ju inte.

Ungefär i klass med att barnen drunknar i den grunda vattenpölen

PS. Jag räknade upp saker som man sällan glömmer medn som är potentiellt dödliga och du jämför det med att glömma och köpa mjölk..... Och påtalar att det är sällsynt. Tala om cirkelresonemnag.
 
Sv: kan det bli värre?

Polisen är så förtegen att man blir misstänksam.
F.ö. så är det lika illa att döma pappan som vårdslös.
Något är fel.
Vi har bara inte fått veta vad ännu.

Varför har pappan förts till sjukhus t.ex.
Eller så är de förtegna av hänsyn till familjen och den tragiska olyckan och för att vad de än säger eller inte säger så kan det leda till spekulationer som här. Då är det bättre att inte säga något. Förmodligen är de, till skillnad från vissa andra, kloka nog att avvakta obduktionsresultat innan de antyder att dét rör sig om mord.
 
Sv: kan det bli värre?

Och då är vi tillbaks till, vilka av alla de här potentiellt farliga situationer som jag kan råka ut för under en dag men som ör väldigt osannolika ska jag använda minnestekniker för att komma ihåg?

Är det för att sätta på mig ridhjälmen, komma ihåg att se mig för vid övergångsställlen, ta med mig barnet ur bilen, binda hästen, stänga av spisen, släcka stearinljuset.... Normalt sett glömmer jag inget livsviktigt eller kommer ihåg det snabbt om jag glömmer det, men just att änvända minnestekniker för att inte glömma det jag "aldrig" glömmer för att inte missa en gång på 10000 känns sisådär.

Fast saken är ju att här varade glömskan i sex timmar, inte ett ögonblick. Det är inte att glömma binda fast hästen och komma på det strax efteråt, det är att glömma att binda fast hästen, åka från stallet, och först sex timmar senare komma på att hästen förmodligen promenerar på motorvägen vid det laget.

Det är ju en annan nivå av glömska.
 
Sv: kan det bli värre?

Fast jag tycker att hela skillnaden är tvååringen. Har man ansvar för en tvååring har man hela sitt fokus på den. Allt annat är både obegripligt och omöjligt.

Att jämföra med att glömma att man tog bilen till krogen ... Det tappar ju helt dimensionen att man har ansvaret för ett levande väsen. Ett som är helt oförmöget att klara sig själv.

Jag kan inte annat än till 100% hålla med. Fast även det omöjliga har en viss sannolikhet såvida det finns andra faktorer som spelar in.

Jag dömer inte pappan för annat än olämplig som förälder och helt ha missat sitt ansvar för barnet och ett grovt vållande till annans död. Skulle det finnas mer bakom, har jag faktiskt ingen uppfattning om sannolikheten för.

Men visst blir man bestört när sånt händer, och det är mycket svårt att förstå som pappa till 5 barn.
 
Sv: kan det bli värre?

Fast saken är ju att här varade glömskan i sex timmar, inte ett ögonblick. Det är inte att glömma binda fast hästen och komma på det strax efteråt, det är att glömma att binda fast hästen, åka från stallet, och först sex timmar senare komma på att hästen förmodligen promenerar på motorvägen vid det laget.

Det är ju en annan nivå av glömska.

Och då är ändå hästen inte alls samma sak som ett tvåårigt barn. Det är ljusår i skillnad.
 
Sv: kan det bli värre?

Jag gör då saker flera gånger om dagen som kan vara potentiellt farliga, ja jag gör dem mest hela tiden, man kan drunkna i en vattenpöl, bli påkörd eller dratta av pållen. Jag skulle få tapetsera med lappar skulle jag tro.

Ja så tror jag att det är för de flesta av oss. Jag är något förbluffad över att det verkar finnas folk här som klarar av att förutse varje tänkbar fara som kan dyka upp.
 
Sv: kan det bli värre?

Eller så är de förtegna av hänsyn till familjen och den tragiska olyckan och för att vad de än säger eller inte säger så kan det leda till spekulationer som här. Då är det bättre att inte säga något. Förmodligen är de, till skillnad från vissa andra, kloka nog att avvakta obduktionsresultat innan de antyder att dét rör sig om mord.

:bow:

För första gången någonsin känns diskussionen om ett känsligt ämne mer nyanserad på ett visst familjeforum än här.
 
Sv: kan det bli värre?

Ungefär i klass med att barnen drunknar i den grunda vattenpölen

PS. Jag räknade upp saker som man sällan glömmer medn som är potentiellt dödliga och du jämför det med att glömma och köpa mjölk..... Och påtalar att det är sällsynt. Tala om cirkelresonemnag.

Det här var vad du skrev:

Jag gör då saker flera gånger om dagen som kan vara potentiellt farliga, ja jag gör dem mest hela tiden, man kan drunkna i en vattenpöl, bli påkörd eller dratta av pållen. Jag skulle få tapetsera med lappar skulle jag tro.

Behöver du verkligen påminnas om att du ska undvika att drunkna i en vattenpöl, att du ska försöka hålla dig kvar på hästen?
 
Sv: kan det bli värre?

Eller så är de förtegna av hänsyn till familjen och den tragiska olyckan och för att vad de än säger eller inte säger så kan det leda till spekulationer som här. Då är det bättre att inte säga något. Förmodligen är de, till skillnad från vissa andra, kloka nog att avvakta obduktionsresultat innan de antyder att dét rör sig om mord.

Jag är fortfarande, trots min argumentation i övrigt, inte alls inne på linjen att det skett medvetet. Det får ju utredningen visa. Däremot är det inte alls så att det kan hända vem som helst, det krävs en hel del på vägen för att det ens ska finnas en sannolikhet.

Förhoppningsvis har själva händelsen lett till att sannolikheten framöver har minskat lokalt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp