kan det bli värre?

Sv: kan det bli värre?

Eller så är de förtegna av hänsyn till familjen och den tragiska olyckan och för att vad de än säger eller inte säger så kan det leda till spekulationer som här. Då är det bättre att inte säga något. Förmodligen är de, till skillnad från vissa andra, kloka nog att avvakta obduktionsresultat innan de antyder att dét rör sig om mord.

Instämmer. Och hade det varit jag hade de fått köra mig till sjukhus också, i en tajt vit tröja med långa ärmar...
 
Sv: kan det bli värre?

Ja det också, var går gränsen mellan att beskydda och överbeskydda? Vad är en acceptabel risk? Bästa sättet att undvika att glömma ett barn i en bil är rimligen att inte åka bil med små barn, men det är bra drastiskt.

Barnstolen där fram är också ett sätt. Annars kan säkert Volvos utvecklare hitta ett sätt att varna för sånt här.
 
Sv: kan det bli värre?

Ja det också, var går gränsen mellan att beskydda och överbeskydda? Vad är en acceptabel risk? Bästa sättet att undvika att glömma ett barn i en bil är rimligen att inte åka bil med små barn, men det är bra drastiskt.

Fast det är en lite fånig slutsats. Jag tror att 80% (tjatigt!) lika gärna kan glömma sin högra fot kvar på gaspedalen som barnet kvar i barnstolen. Båda är jäkligt smärtsamma och extremt osannolika. Om man inte riktigt sätter samma värde på sin högra fot som sitt barn - så ökar sannolikheten drastiskt.

Exemplet blev sådär - men det kanske går att förstå vad jag menar.
 
Sv: kan det bli värre?

Veta? Då har du rätt.

Tycka? Ja, då känns det precis så.

Du beskriv ju hur det var i ditt inlägg, inte hur det kändes. Ska man göra en svartvit uppdelning av människor (istället för att bara säga att vissa människor är mycket troligare än andra att begå ett liknande misstag) så måste det ju betyda att dessa 20% helt saknar vissa egenskaper som gör att man inte begår misstaget. Inte att de bara är sämre på dessa egenskaper, utan saknar dem. Så tror jag inte det ligger till.
 
Sv: kan det bli värre?

Du beskriv ju hur det var i ditt inlägg, inte hur det kändes. Ska man göra en svartvit uppdelning av människor (istället för att bara säga att vissa människor är mycket troligare än andra att begå ett liknande misstag) så måste det ju betyda att dessa 20% helt saknar vissa egenskaper som gör att man inte begår misstaget. Inte att de bara är sämre på dessa egenskaper, utan saknar dem. Så tror jag inte det ligger till.

Ja, det är min åsikt. Ingen objektiv sanning.

Och jag kan nog hålla med dig om även om det sista. De 20% saknar nog inte helt egenskapen som eliminerar sannolikheten. Den är bara signifikant större. Och eftersom jag är högst utbildad i sannolikhetslära vägrar jag att hålla fast vid mitt påstående om att det är HELT osannolikt att någon ur andra gruppen skulle råka ut för det. Men det skulle krävas en stroke, hjärtinfarkt eller akut psykisk sjukdom för att plurra in den sannolikheten.

Det kan faktiskt vara akut psykisk sjukdom/hallucinationer i det aktuella fallet - därom vet vi väldigt lite.
 
Sv: kan det bli värre?

Ursäkta men vilken slutsats menar du? Mig veterligt har inte dragit någon slutsats alls i inlägget.
 
Sv: kan det bli värre?

Kl

Men ni som försvarar pappan, tycker ni han ska slippa bli åtalad och dömd för detta? Eller om jag har varit i Australien en månad kommer hem och kör på vänster sida, krockar och dödar någon, ska jag då bli helt frikänd? Hur mycket ska man egentligen kunna skylla på glömska/virrighet? Ska en sådan virrig person över huvud taget få köra bil?
 
Sv: kan det bli värre?

Kl

Men ni som försvarar pappan, tycker ni han ska slippa bli åtalad och dömd för detta? Eller om jag har varit i Australien en månad kommer hem och kör på vänster sida, krockar och dödar någon, ska jag då bli helt frikänd? Hur mycket ska man egentligen kunna skylla på glömska/virrighet? Ska en sådan virrig person över huvud taget få köra bil?

Fast jag har inte hört att pappan vägrar ta ansvar. Snarare indikeras tvärtom då han blivit släppt i frihet till sjukvård.

Det är en stor tragedi och självklart ska pappan ta sitt ansvar enligt den lag som gäller. Värsta straffet har han fått ändå.
 
Sv: kan det bli värre?

Polisen är så förtegen att man blir misstänksam.
F.ö. så är det lika illa att döma pappan som vårdslös.
Något är fel.
Vi har bara inte fått veta vad ännu.

Varför har pappan förts till sjukhus t.ex.

jag vore merförvånad om pappan inte vårdades på sjukhus. Hur hade du själv mått?
 
Sv: kan det bli värre?

Men om det kan hända vem som helst när som helst, och pappan inte borde klandras på något sätt eftersom det kan hända den bäste att man råkar glömma bort sitt barn på det här sättet, eftersom den mänskliga hjärnan helt enkelt funkar så - vad skulle han då kunna dömas för, menar du? Att han är människa? Det är ju inte mot lagen.
 
Sv: kan det bli värre?

Det är ingen slutsats, det är simpel logik, ettor och nollor du vet. Jag har aldrig påstått att det varit någon vettig eller ens tänkbar lösning, det var bara tankar kring skydd kontra överbeskydd.
 
Sv: kan det bli värre?

Ingen har väl påstått att man inte ska klandra pappan, inte för att det direkt behov att göra det, han lär vara överlägset bäst på att göra det själv.
 
Sv: kan det bli värre?

Kl

Men ni som försvarar pappan, tycker ni han ska slippa bli åtalad och dömd för detta? Eller om jag har varit i Australien en månad kommer hem och kör på vänster sida, krockar och dödar någon, ska jag då bli helt frikänd? Hur mycket ska man egentligen kunna skylla på glömska/virrighet? Ska en sådan virrig person över huvud taget få köra bil?

Jag ser ingen som försvarar pappan. Vi försöker hitta en förklaring, det är något annat.

Vad han får för straff rent juridiskt för detta är ointressant för mig. Han har fått det värsta tänkbara straff för resten av livet redan. Och risken för återfall är nog noll.
 
Sv: kan det bli värre?

Jo, fast flera har ju skrivit att detta är ren slump som kan hända precis vem som helst, och att det händer lite nu och då för att den mänskliga hjärnan helt enkelt funkar så att den glömmer bort saker. Människan är helt enkelt sån att man lite nu och då glömmer allting, inklusive de småbarn man har ansvar för. Och i så fall finns ju inget att klandra pappan för, han kan ju inte rå för hur den mänskliga hjärnan är funtad, rimligtvis, han råkade bara ha lite otur. Och varför ska man klandra någon för att de har otur, det kan man väl inte rå för?
 
Sv: kan det bli värre?

Barnstolen där fram är också ett sätt. Annars kan säkert Volvos utvecklare hitta ett sätt att varna för sånt här.

I bästa fall kan en sådan här tragedi få folk att lägga den extra tiden och pengarna på att åka till en verkstad, få airbagen urkopplad och ha bilstolen fram. Det förutsätter dock att man inser att den här pappan med största sannolikhet var som vem som helst och att barnets död berodde på andra faktorer än intelligensbrist, psykisk sjukdom eller rentav skulle vara ett iscensatt mord.
 
Sv: kan det bli värre?

Jag ser ingen som försvarar pappan. Vi försöker hitta en förklaring, det är något annat.

Att säga att detta kan hända vemsomhelst närsomhelst är väl ingen förklaring? Det går ju t ex att förstå varför alkoholister kör fulla och har ihjäl folk på vägarna, men det innebär ju absolut inte att det kan hända vem som helst. Det händer inte vem som helst, det händer den som gör fel och kör full. Andra människor begår inte det felet, de kör inte rattfulla, och då råkar de inte ut för lika mycket olyckor.

Att säga att jamen det här kan hända oss alla, människan är sån att vi glömmer bort barnen ibland, då är man inne på ett försvar, i mina ögon. Kan det hända vem som helst närsomhelst, ja, då är det väl bara slumpen som gjorde att det råkade bli just den här pappan just den här gången? Till hans försvar hävdas att det han gjorde är bara mänskligt, och vi är alla precis likadana, och kan närsomhelst råka ha ihjäl våra barn på samma sätt.
 
Sv: kan det bli värre?

I bästa fall kan en sådan här tragedi få folk att lägga den extra tiden och pengarna på att åka till en verkstad, få airbagen urkopplad och ha bilstolen fram. Det förutsätter dock att man inser att den här pappan med största sannolikhet var som vem som helst och att barnets död berodde på andra faktorer än intelligensbrist, psykisk sjukdom eller rentav skulle vara ett iscensatt mord.

Fast det där är ju fånigt. Det går faktiskt utmärkt att komma ihåg att man har ett barn och är på väg till dagis med det, även om man inte har det bredvid sig när man kör. Jag lovar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp