Kan det bli en ny stjärna?

Sv: Kan det bli en ny stjärna?

Måste bara fråga vad du tycker är en hållbar häst? En häst som sprungit i tävlingsfart i fyra år och max gjort 8-12 starter om året och bara gjort 39 starter i sin karriär vet jag inte om jag synnomerar med hållbar? Vad är anledningen till att hon startat så få gånger om hon är hållbar? De flesta hästar brukar ju kunna göra i alla fall ett 20-tal starter om året?

Oj..där tog du mig lite på sängkanten..har aldrig tänkt på antalet starter så. Utan jag har bara sett att hon verkar ha startat ganska regelbundet...Har som sagt inte SÅ stor kolla på allt inom travvärlden.

Vad jag vet har hon inte har hon inte fått några utslitningskador...jag har nu ägt stoet just över 3 år och inte behövt ha ut vet pga sjukdom eller skada, endast för tandkoll och vacc.

En häst som får upprepade hältor pga sitt "arbete" är inte hållbar enligt mig...men det är bara vad jag tycker.

Fast vet du exakt vad som har hänt under tiden hon varit i travträning? Troligen är det ju som Nebraska säger, å andra sidan har hon ju som sagt bara gjort ett fåtal starter varje år, och det tycker inte jag visar på någon hållbarhet, snarare att tränaren fått behandla en hel del mellan starterna... Det är väl inte helt ovanligt att en häst gör bara ett fåtal starter per år, min märr har varit likadan och jag skulle inte kalla henne hållbar trots att hon aldrig visat något hos veterinären.

Jag tänker inte såga din idé om att ta föl, betäck du din häst om du tycker om henne, men har du inget mer argument än att hon är hållbar eller vill springa (då hade hon väl varit i träning längre och vunnit mer?) så skulle nog även jag tveka, OM du inte kan ha kvar avkomman en dag, pga intresse, sjukdom, what so ever, så lär du få skänka bort den (vi är många som har fått den erfarenheten av senaste årens downperiod inom uppfödningen) om den inte visar något riktigt bra, verkar bli riktigt tidig etc.

Att ta en dyr hingst skulle inte jag göra i alla fall, det finns billiga hingstar idag med bra stam och tävlingsmeriter, och då skulle jag inte chansa på att ta det dyraste, det lär inte kompensera upp stoet varken när du ska sälja avkomman eller om du behåller den. Bra skalle och gång finns det betydligt billigare hingstar som nedärver.
Sedan har ditt sto otroligt gammal stam, så jag skulle då inte vänta flera år för att ta föl på henne i så fall eftersom aveln går framåt hela tiden. Det är ytterst få hingstar födda i slutet av 80-talet som håller för avel på grund av avelsframstegen idag, en stam där första ledet ligger på 70-talet är lastgammal ur avelssynpunkt.

Avel är ett lotteri, självklart är det så, men man kan höja sina chanser väsentligt genom att välja bra material. Ska man avla för hemmabruk kanske det inte spelar så stor roll, men man ska ju då också ha i bakhuvudet att man troligen aldrig kommer att kunna sälja avkomman.

Svarar två senaste:

Exkat om hur det sett ut hos fd ägare/tränare vet jag inte helt på rak arm.

Är ju som sagt bara funderingar än så länge.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 869
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 894
Senast: supercassie
·
Avel Söker hingst för fulla muggar. Zardin ska finnas tillgänglig via fryst sperma i Danmark. Bor nära gränsen och undrar nu dels över hur...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 121
Senast: Bintang
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 549
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod