kan araber verkligen inte hoppa??

confetti

Trådstartare
har nu hört av massa "duktigt hoppfolk" att man inte kan komma någonvart med en arab i hoppsammanhang eftersom de har så långt steg så att de har svårt att he sig upp från backen och för att dom inte kan hoppa långa hinder....

är det verkligen så hemskt :confused:

Sv: kan araber verkligen inte hoppa??

En i mitt förra stall hade en ponny (arab) som är tävlad LA hopp och kvalad till SM i fälttävlan!

Det beror givetvis vad man menar med hoppa.
I svår klass har araber svårt att hävda sig liksom fjordingar mm.
Givetvis kan de hoppa lätta och medelsvåra klasser men de som säger att araber inte kan hoppa, menar nog att de har svårt att hävda sig i svår klass.
Hoppas du förstår vad jag menar.

allt beror på individen, beror på hur den är byggd, hoppglädje osv. Visst är inte araber kanske kända för att hoppa upp till svår hoppning, men hoppa kan dem.

älgen skrev:
Det beror givetvis vad man menar med hoppa.
I svår klass har araber svårt att hävda sig liksom fjordingar mm.
Givetvis kan de hoppa lätta och medelsvåra klasser men de som säger att araber inte kan hoppa, menar nog att de har svårt att hävda sig i svår klass.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Vadå liksom fjordingar? Min gamla fjording tävlade 130 cm utan problem :cry:
Fast förstår iofs va du menar.. Det finns ju många som inte hävdar sig särskilt också.

Jag tävlade min arab upp till LA hoppning. En arab tävlade fälttävlan i sm-nivå.. kom inte ihåg vad han hette, en skimmel hur som helst. Fakir kanske? jaja, what ever.
Så visst kan de hoppa! De är ju ofta rätt små, så de kanske inte hävdar sig i höga hästklasser, men i ponny tycker jag inte att det är så ovanligt. A. Zettermans Queen har arabblod i sig.
Men det är övning som gäller, precis som med alla andra hästar! ;)

Ja det är klart!
Hingsten jag hopptävlar har inte så bra teknik (:angel: ) så vi håller oss på 50-60cm men det ena stoet har gått 140cm hopp och Pamina har jag hoppat 70cm med änsålänge..

så det går :p

130 är inte svår klass. Jag nedvärderar ingen ras, men i just SVÅR hoppning har jag inte sett några araber eller fjordingar,ardenner ,osv

Jag har för mig att en angloarab vann världscup kval för ett tag sedan? Kommer inte ihåg vad den hette iofs

Antar att ni här talar om banhoppning med allt vad det innebär, och där har jag svårt att uttala mig. Men själva hoppförmågan/viljan är det inget fel på. De som sett arab-lagen på team-chasingen på Falsterbo vet att det inte är storleken det hänger på. Av de som såg häckloppet med araber (tror att häckarna är 120-130 cm) på Göteborg Galopp i fjol var det många som tyckte att araberna hoppade väl så bra som fullbloden.

Sorry. Ny i forumets principer. Skulle bara ha in ett nytt inlägg i tråden.

En renrasig fjording eller kallblod som gått 160hoppning? Snälla, ge mig namn! Kallblod är jättefina hästar, men nu kommer vi in på denhär "rasdiskriminerings"diskussionen IGEN!

Föresten har du sagt i flera trådar att du tävlar 120+ (vad det nu innebär, varför inte bara säga 120, 125, 130??) med din nordsvensk men vi har aldrig sett några bildbevis? Inte för att vara elak, men det tror jag på när jag ser det. Har blivit avtrubbad av alla dessa "titta på min travare, han han både gå GP i dressyr och hopp" så jag vill ha bevis för allt sådant. Det vill jag ha även om det skulle gälla halvblod, men där är det inte lika ovanligt...
Säkert kan de hoppa enstaka hinder 130, men det är inte rikigt samma krav då som på en regional/nationell bana.

Araber kan hoppa, alla hästar kan hoppa. Men har du en målsättning på GP är det inte rätt hästras att satsa på.

Bra skrivit!
Jag har tävlat mycket upp till nationell nivå och jag har då inte sett några travare, fjordingar eller nordsvenskar i klasser över 110.

Jag vet en kallblodstravare som när han var yngre tävlade upp till 120. Han var väldigt lätt för att vara kallblod och hoppa högre kunde han säkert men kanske inga 150 hoppningar.

Araber kan hoppa, alla hästar kan hoppa. Men har du en målsättning på GP är det inte rätt hästras att satsa på.
:bow: :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 619
Senast: ako
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka