"Kamphundar" osv

H

Hallonkvist

Jag börjar bli ganska så trött och illamående av att läsa alla hundattacker som uppenbarligen ökar..

Visst man kan inte dra alla över en kam, men de som äger "kamphundsraser" måste ju göra något för att stötta upp missuppfattningen som råder om deras raser. Och framförallt,varför säljs det så mycket av dessa raser till helt klart fel personer? Ska det behöva bli totalförbud mot "kamphundsraser" för att hund Sverige ska agera???

Sv: "Kamphundar" osv

För det första så blir jag trött på allla som inte har sina hundar kopplade!!! Vore dom det skulle inte det här hända!! Det är inte bara kamphundarna som bits nämnligen, dom blir även bitna av andra hundar, det blir inga skriverier om det! Jag försvarar inte allt som har hänt,tycker det är mkt tragiskt!!! Det är oftast inte renrasiga hundar som säljs till dessa personer, det är blandraser!! Dom uppfödare jag har träffat inom amstaffvärlden är jäkligt seriösa och dom säljer inte till vem som helst! Men gå ut på blocket så får du se den tråkiga sanningen, där säljs massor av blandraser...För en billig peng dessutom...Stoppa blandras aveln tycker jag! Men det är min personliga åsikt! :crazy: Sen ska det vara absolut koppeltvång på alla hundar!!! Också minåsikt! :smirk:

Det som också är tråkigt,är att man som "kamphunds" ägare,nästan får skämmas,och be om ursäkt för att ens få lämna gården när man går ut och går med hunden...:confused:
För så mkt skit som man får höra av andra människor alltså..

Jag har aldrig sagt att min hund aldrig kommer att göra nått,för det vet jag inte,nån gång kanske det vänder,och han hugger nån..Och jag vill inte riskera det,så på promenader så har jag han gämt kopplad!

Jag släpper aldrig ihop han med nya hundar,han har sina kompisar,och det räcker så.

Han har aldrig nånsin gjort nått,inte visat nån ilska alls mot andra hundar,MEN,jag chansar aldrig,jag vet vad jag har i kopplet,och om det skulle hända nått,så skulle det kunna leda till döden,för som sagt så vet jag vad jag har i kopplet..Ifall det skulle hända nått nån gång så skulle jag aldrig sluta anklaga mig själv..

Jag tar ansvar för min hund,för det ska ingen annan behöva göra!

För det första så blir jag trött på allla som inte har sina hundar kopplade!!! Vore dom det skulle inte det här hända!! Det är inte bara kamphundarna som bits nämnligen, dom blir även bitna av andra hundar, det blir inga skriverier om det! Jag försvarar inte allt som har hänt,tycker det är mkt tragiskt!!! Det är oftast inte renrasiga hundar som säljs till dessa personer, det är blandraser!! Dom uppfödare jag har träffat inom amstaffvärlden är jäkligt seriösa och dom säljer inte till vem som helst! Men gå ut på blocket så får du se den tråkiga sanningen, där säljs massor av blandraser...För en billig peng dessutom...Stoppa blandras aveln tycker jag! Men det är min personliga åsikt! :crazy: Sen ska det vara absolut koppeltvång på alla hundar!!! Också minåsikt! :smirk:

koppeltvång på alla hundar? Tror du verkligen att det hjälper?
Min åsikt är att hundarna knappast skulle må bättre av det utan snarare skulle stressa upp mer.
Medelstora-stora hundar kan oftast slita sig från ägaren om dom verkligen vill och ägaren inte är helt uppmärksam.

Jag tycker att obligatoriska kurser i lydnad och uppfostran isåfall skulle vara en bättre lösning.

Jag går emot båda dessa idéer då jag inte gått kurs med min valp, och ofta har henne lös. Det erkänner jag.
Men jag har även en hund som aldrig(man ska aldrig säga aldrig, jag vet, men jag känner min hund) skulle anfalla vare sig annan hund eller människa.
Dessutom hinner hon oftast inte ens nära förbipasserande innan jag kallar in henne och hon lyder!

/Natali - som menar att det aldrig är hundens fel, alltid människornas

Det handlar väl för tusan inte om blandraser heller...Det handlar om hårdare/tuffare raser där man faktiskt får ha lite kunskap samt ska man ha större ansvar för man ha en sådan ras. Det är likadant när man äger en hingst. Ansvaret är större på en hingstägare än en stoägare. Så är det bara.

Håller helt med dig.
Har man skaffat sig en skarpare ras så får man vackert ta det ansvar som följer med den.

Jag tror inte heller att det skulle hjälpa att ha koppeltvång på hundarna. Det är ju faktiskt inte det utan ägarna som är problemet.
Tyvärr är det nog oxå många uppfödare som säljer in hundarna som vilken snäll o gosig familjehund som helst o då kan nog många oerfarna köpare tro att de har ngt helt annat i kopplet. Deras hund är ju en snäll o go familjemedlem som tyvärr svarar väldigt otäckt om den utsätts för rätt retningar.

koppeltvång på alla hundar? Tror du verkligen att det hjälper?
Min åsikt är att hundarna knappast skulle må bättre av det utan snarare skulle stressa upp mer.
Medelstora-stora hundar kan oftast slita sig från ägaren om dom verkligen vill och ägaren inte är helt uppmärksam.

Jag tycker att obligatoriska kurser i lydnad och uppfostran isåfall skulle vara en bättre lösning.

Jag går emot båda dessa idéer då jag inte gått kurs med min valp, och ofta har henne lös. Det erkänner jag.
Men jag har även en hund som aldrig(man ska aldrig säga aldrig, jag vet, men jag känner min hund) skulle anfalla vare sig annan hund eller människa.
Dessutom hinner hon oftast inte ens nära förbipasserande innan jag kallar in henne och hon lyder!

/Natali - som menar att det aldrig är hundens fel, alltid människornas
Ja, du kanske har den lydnaden på din hund, men det finns dom som inte har det! Dom låter sin lilla söta rara hund springa fram till andra hundar!! För att den är så snäll och skulle aldrig bita en annan hund!!! Men eller hur?! Min hund som då är kopplad kanske inte gillar andra hundar?? Han kanske är mitt i könsmognaden osv...Vems fel är det då när jag har den sk kamphunden i koppel? Min hund får vara lös på vår tomt men är jag där det finns folk så är han kopplad! Även om han är lydig...Och världens snällaste, älskar allt och alla! :love:
Det är så synd att sånna som har en kamphund och inte sköter det på rätt sätt ska förstöra för oss som sköter våra!

Ja, du kanske har den lydnaden på din hund, men det finns dom som inte har det! Dom låter sin lilla söta rara hund springa fram till andra hundar!! För att den är så snäll och skulle aldrig bita en annan hund!!! Men eller hur?! Min hund som då är kopplad kanske inte gillar andra hundar?? Han kanske är mitt i könsmognaden osv...Vems fel är det då när jag har den sk kamphunden i koppel? Min hund får vara lös på vår tomt men är jag där det finns folk så är han kopplad! Även om han är lydig...Och världens snällaste, älskar allt och alla! :love:
Det är så synd att sånna som har en kamphund och inte sköter det på rätt sätt ska förstöra för oss som sköter våra!

Jo min tjej är kopplad i stan och liknande där det finns folk, men vi kan även möta folk i skogen när hon är lös. Hon är otroligt lydig och kommer på inkallning, även fast hon gärna vill hälsa på alla förbipasserande.
Jag tar ändå ansvar för min hund. Om hon, mot alla förmodan(då hon även direkt går undan om någon annan hund visar någon som helst aggressivitet), skulle springa fram till en kopplad hund och bli biten så tar jag självklart på mig ansvaret för att jag hade min hund okopplad.
Samtidigt är det ju inte mitt ansvar att någon annan har en aggressiv hund (har man hund som hugger bör man, enligt mig, ha munkorg på denna när man vistas där det kan finnas hundar/människor som ens hund kan gå till attack mot) så skulle min hund bli angripen av en annan (oavsett situation, särskilt med tanke att hon är för ranglåg för att ens göra motstånd om hon blir det) så skulle jag fortfarande inte ta det helt och hållet på mitt ansvar. Jag står för mina egna fel, men inte alla andras.
nu blev allt lite väl svamligt, ber om ursäkt för det och hoppas ni förstår hur jag menar

Förresten, hur definierar du "kamphund"?

Jag och min sambo har en Pitbull och vi är oerhört noga med vilka hundar han får hälsa på. Vi har gått två lydnadskurser på Brukshundklubb och åker även och tränar på "öppethusdagar". Allt för att vår PB ska vara lugn, trygg och acceptera andra hundar. Detta gick fantastiskt bra tills en grannhund har kommit lös fram till min PB 5 ggr när han är kopplad, vilket skapat en oerhört pressad situation även om denne hund inte är aggressiv, en pudel slet sig och högg honom i benet. Hade det funnits ett koppeltvång så hade troligtvis inte min PB varit osäker och rädd mot andra hundar, som resulterar i att han reser ragg och morrar, ibland även utfall. Jag har med mig honom ibland människor och hundar för att träna honom, vi går åt sidan, jag sätter mig på huk bredvid honom och pratar lugnade när en hund kommer och då går det bra. men nåde den hundägare som släpper fram sin hund. Ser jag minsta tendens hos den andre hunden eller ägaren att dom går mot oss ber jag dom att hålla avstånd. Jag är för ett koppeltvång i tätbebyggt område.

LAPTOP: Givetvis tar jag det ansvar som följer med att jag valde att skaffa en PB, men jag anser inte att det är mitt fel att min PB inte gillar andra hundar längre, ELLER????

Senast ändrad av en moderator:

Jag och min sambo har en Pitbull och vi är oerhört noga med vilka hundar han får hälsa på. Vi har gått två lydnadskurser på Brukshundklubb och åker även och tränar på "öppethusdagar". Allt för att vår PB ska vara lugn, trygg och acceptera andra hundar. Detta gick fantastiskt bra tills en grannhund har kommit lös fram till min PB 5 ggr när han är kopplad, vilket skapat en oerhört pressad situation även om denne hund inte är aggressiv, en pudel slet sig och högg honom i benet. Hade det funnits ett koppeltvång så hade troligtvis inte min PB varit osäker och rädd mot andra hundar, som resulterar i att han reser ragg och morrar, ibland även utfall. Jag har med mig honom ibland människor och hundar för att träna honom, vi går åt sidan, jag sätter mig på huk bredvid honom och pratar lugnade när en hund kommer och då går det bra. men nåde den hundägare som släpper fram sin hund. Ser jag minsta tendens hos den andre hunden eller ägaren att dom går mot oss ber jag dom att hålla avstånd. Jag är för ett koppeltvång i tätbebyggt område.

LAPTOP: Givetvis tar jag det ansvar som följer med att jag valde att skaffa en PB, men jag anser inte att det är mitt fel att min PB inte gillar andra hundar längre, ELLER????

Jag hoppas verkligen att du inte kände dig påhoppad av mitt inlägg.
Tycker det låter som att du sköter din hund mycket bra.
Och även som tidigare nämnt har har heller inte min hund lös i tätbebyggt område (bortsett från kvällskissrundan ute på gräsmattan när den blir sen och det inte är folk ute).
Självklart blir det stressad när det kommer en lösspringande hund fram till din kopplade hund, det är absolut inte acceptabelt.
Det är däremot väldigt bra av dig att sätta dig ner hos din hund så han känner sig trygg och även ropa till andra hundägare att inte komma för nära.
Har varit med om alltför många gånger då hundägare inte alls varnar först.
Enligt mig är det oerhörd brist i kommunikationen mellan hundägare. Särskilt på vänligt sätt.
Frågor som "får dom hälsa?", varningar som "snälla, håll lite avstånd. Min hund tycker inte om andra" och liknande bör vara mycket mer förekommande.

Bara för ett par dagar sedan passerade jag med min hund en kvinna med en stor hanhund som stod och talade med en annan kvinna på en gångväg.
Jag hade också min hund kopplad då och hon blev galet glad och ville hälsa. Hane lade sig ner och såg lite busig ut och kvinnan nickade åt mig och sa att dom kunde hälsa.
Min lilla tjej ville fram och hälsa på ägaren också och hanen morrade till åt henne.
Luna backade direkt och jag höll mig lika lugn som vanligt. Inget att stressa upp sig för att han blev lite vaktig och morrade.
Kvinnan däremot kortade upp sitt koppel, höll stenhårt och mer eller mindre skrek åt oss att gå därifrån. :confused:
Hanen blev tokstressad och gjorde utfall mot oss.
Jag gick därifrån med min tjej direkt, självklart. Hon brydde sig inte mer om dom mer än att titta lite frågande bakåt när hanen stog och tokskällde efter oss.

Det är precis sådana fel så otroligt många gör fel. Stressar upp sina hundar så otroligt mycket egentligen utan någon anledning.
Hade hon inte slitit tag i honom, börjat skrika och bli hysterisk, så hade han inte gjort något utfall eftersom min lilla flicka tog åt sig av varningen och flyttade sig.

Nej, jag känner mig inte påhoppad men den eviga kamphundsdiskussionen är på Buke börjar bli tröttsam. Många av oss som skriver här inne vill precis som Crazycanada bara tala om att det finns bra kamphundsägare som gör allt för att ha en underbar hund som aldrig förorsakar en olycka. Men alla idioter som hamnar i kvällspressen smutskastar oss. Sedan att människor beter sig extra konstigt när de får reda på att det är en kamphund som de vill hälsa på gör inte saken bättre heller. Eller alla hundägare som tycker att min hund är så snäll så den får vara lös jämt, de har aldrig funderat på att den hunden som de möter kanske inte är snäll mot påhoppande lösa hundar, eller att de "förstör" andras hundar då....

Nej, jag känner mig inte påhoppad men den eviga kamphundsdiskussionen är på Buke börjar bli tröttsam. Många av oss som skriver här inne vill precis som Crazycanada bara tala om att det finns bra kamphundsägare som gör allt för att ha en underbar hund som aldrig förorsakar en olycka. Men alla idioter som hamnar i kvällspressen smutskastar oss. Sedan att människor beter sig extra konstigt när de får reda på att det är en kamphund som de vill hälsa på gör inte saken bättre heller. Eller alla hundägare som tycker att min hund är så snäll så den får vara lös jämt, de har aldrig funderat på att den hunden som de möter kanske inte är snäll mot påhoppande lösa hundar, eller att de "förstör" andras hundar då....

Som jag tidigare sa så har jag inte min lös bland folk, utan i skogen. Där kan vi möta folk (händer inte särskilt ofta, och då oftast något mtb-cyklist eller joggare), men min hund lyder på inkallning. Jag låter henne inte springa fram och hälsa. Och möter vi en kopplad hund på stigen där vi går så kopplar jag henne för att undvika möte mellan kopplad och okopplad hund eftersom jag vet att detta innebär stress.

sen vill jag fortfarande veta vad ni har för definition av "kamphundar"?

Det är inte meningen att låta som jag hoppar på dig angående koppeltvång, bara en fråga som gör mig upprörd...

Medias definition av kamphund är väl vilken hund som helst som biter eller anfaller något, levande eller döda ting.

Jag själv syftar på hundar som har en avelshistoria med kamp, såsom PB.

Det är inte meningen att låta som jag hoppar på dig angående koppeltvång, bara en fråga som gör mig upprörd...

Medias definition av kamphund är väl vilken hund som helst som biter eller anfaller något, levande eller döda ting.

Jag själv syftar på hundar som har en avelshistoria med kamp, såsom PB.

Ingen fara, tar det inte som påhopp.

Dock är ju medias "kamphundar" oftast blandraser med PB, staff osv i.
Tycker personligen det känns fel att kalla PB för kamphund. Det låter så grovt på något sätt och dom flesta jag stött på har varit hur goa som helst.

Om någon frågar mig vad för hund jag har jag aldrig svarat: en kamphund. Jag tycker att det låter precis som du säger ganska grovt och otäckt. Media har lyckats att ge otäcka bilder till ordet kamphund. I och för sig vet jag inte om det låter bättre i folks öron när jag svarar Pitbull. Hur man än känner för ordet kamphund så är ju PB en kamphund :smirk: .

Ursäkta men vad ska VI göra?

Tycker vi försöker å försöker tex. här på forumet. men vad får vi för det? testa läs dom gamla trådarna så får du se.

Jag tycker dom som har kamphundar här på forumet redan har fått "försvara" sig tillräckligt, samt berättat om deras erfarenheter och synsätt.
Dom som läst har antingen ändrat sitt synsätt eller står vid sina "åsikter".

Ingen kommer nog att ändra inställning pga ännu en tråd, varken kamphundsägarna eller motståndarna.

Det är ju det som är så tragiskt i denna debatt, för precis som du skriver så drabbas ju även de som har koll på o tar ansvar för sina hundar. Jag håller helt med dig att i rätt händer så är det hur goa hundar som helst.
Har själv en kompis som har o har haft amstaff och har faktiskt inga fördomar mot rasen. Ska visserligen erkänna att den sista hunden kommer från skarpare gener så den kommer aldrig att få leka med mina hundar pga det. Men det är inget fel på hunden, den är ju såsom den är avlad.

Det känns ju jäkligt trist om man ska behöva införa ett förbud mot rasen, men samtidigt verkar det ha exploderat av tråkiga situationer där hundar av denna typen är inblandade o jag förstår att man måste göra ngt åt situationen. Det kanske är bättre att polisen får större resurs o makt att gå in o omhänderta de individerna som hamnat i fel händer istället för att dra alla över en kam.
Debatten i sig gör nog att många dessutom inser vad deras hundar är kapabla till o blir lite försiktigare.

Jag tror att det nya lagförslaget som ger Polisen utökade befogenheter att ingripa kommer att göra situationen bättre. Nu kan ju Polisen inte göra något alls förrän det har skett en olycka. Jag tycker att förebyggande insatser oxå vore bra, ex. hundkörkort, allmänt koppeltvång med böter vid lös hund i tätbebyggt område etc.

Visst ger media två sidor: vissa kanske drar sig för att skaffa en kamphund, de inser vad de gett sig in i samtidigt som vissa bara vill ha en penisförlängare och skaffar fler och fler på grund av det.

Just det jag syftade på lite:smirk: "Ni" med ras/er som räknas som "kamp"ras/er säger Vad ska vi göra??

Gå ihop ,få bort oseriösa uppfödare,manifestera,kräv någonting i hjälpväg för att få bort slynglar som köper "kamp" hund enkelt osv ,osv......
Man kan ju inte stå handfallen och säga Tråkigt med dåligt rykte och händelser men vad ska vi göra?TA ANSVAR!!! Många är så kvicka med att propagera om hur synd det är om hunden för den får olämplig ägare osv... MEN gör något åt dessa oseriösa säljare/köpare då?? Jag pekar inte ut någon ras för det gäller alla hundar med skarpare mentaliteter.De som skaffar en skarp hund ska också veta vad som krävs.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 506
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 640
Senast: jolan
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 349
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård