Sv: "Kamphundar" osv
Jag och min sambo har en Pitbull och vi är oerhört noga med vilka hundar han får hälsa på. Vi har gått två lydnadskurser på Brukshundklubb och åker även och tränar på "öppethusdagar". Allt för att vår PB ska vara lugn, trygg och acceptera andra hundar. Detta gick fantastiskt bra tills en grannhund har kommit lös fram till min PB 5 ggr när han är kopplad, vilket skapat en oerhört pressad situation även om denne hund inte är aggressiv, en pudel slet sig och högg honom i benet. Hade det funnits ett koppeltvång så hade troligtvis inte min PB varit osäker och rädd mot andra hundar, som resulterar i att han reser ragg och morrar, ibland även utfall. Jag har med mig honom ibland människor och hundar för att träna honom, vi går åt sidan, jag sätter mig på huk bredvid honom och pratar lugnade när en hund kommer och då går det bra. men nåde den hundägare som släpper fram sin hund. Ser jag minsta tendens hos den andre hunden eller ägaren att dom går mot oss ber jag dom att hålla avstånd. Jag är för ett koppeltvång i tätbebyggt område.
LAPTOP: Givetvis tar jag det ansvar som följer med att jag valde att skaffa en PB, men jag anser inte att det är mitt fel att min PB inte gillar andra hundar längre, ELLER????
Jag hoppas verkligen att du inte kände dig påhoppad av mitt inlägg.
Tycker det låter som att du sköter din hund mycket bra.
Och även som tidigare nämnt har har heller inte min hund lös i tätbebyggt område (bortsett från kvällskissrundan ute på gräsmattan när den blir sen och det inte är folk ute).
Självklart blir det stressad när det kommer en lösspringande hund fram till din kopplade hund, det är absolut inte acceptabelt.
Det är däremot väldigt bra av dig att sätta dig ner hos din hund så han känner sig trygg och även ropa till andra hundägare att inte komma för nära.
Har varit med om alltför många gånger då hundägare inte alls varnar först.
Enligt mig är det oerhörd brist i kommunikationen mellan hundägare. Särskilt på vänligt sätt.
Frågor som "får dom hälsa?", varningar som "snälla, håll lite avstånd. Min hund tycker inte om andra" och liknande bör vara mycket mer förekommande.
Bara för ett par dagar sedan passerade jag med min hund en kvinna med en stor hanhund som stod och talade med en annan kvinna på en gångväg.
Jag hade också min hund kopplad då och hon blev galet glad och ville hälsa. Hane lade sig ner och såg lite busig ut och kvinnan nickade åt mig och sa att dom kunde hälsa.
Min lilla tjej ville fram och hälsa på ägaren också och hanen morrade till åt henne.
Luna backade direkt och jag höll mig lika lugn som vanligt. Inget att stressa upp sig för att han blev lite vaktig och morrade.
Kvinnan däremot kortade upp sitt koppel, höll stenhårt och mer eller mindre skrek åt oss att gå därifrån.
Hanen blev tokstressad och gjorde utfall mot oss.
Jag gick därifrån med min tjej direkt, självklart. Hon brydde sig inte mer om dom mer än att titta lite frågande bakåt när hanen stog och tokskällde efter oss.
Det är precis sådana fel så otroligt många gör fel. Stressar upp sina hundar så otroligt mycket egentligen utan någon anledning.
Hade hon inte slitit tag i honom, börjat skrika och bli hysterisk, så hade han inte gjort något utfall eftersom min lilla flicka tog åt sig av varningen och flyttade sig.