"Kamphundar" osv

Sv: "Kamphundar" osv

Jag är inte ute efter att starta "klank"tråd utan jag är så innerligt trött på folk i allmänhet som bara tycker men inte gör något (jag är en av dom tyvärr) men man måste ju kunna göra något??? SKK och alla små klubbar borde kunna slå sina "kloka" huvuden ihop och få till någonting.
Alla i Sverige är inte på Buke:devil:

Jag är inte ute efter att starta "klank"tråd utan jag är så innerligt trött på folk i allmänhet som bara tycker men inte gör något (jag är en av dom tyvärr) men man måste ju kunna göra något??? SKK och alla små klubbar borde kunna slå sina "kloka" huvuden ihop och få till någonting.
Alla i Sverige är inte på Buke:devil:

OK, då missuppfattade jag ditt inlägg lite :o , förlåt!
Jag håller absolut med att NÅGOT måste göras!

Om någon frågar mig vad för hund jag har jag aldrig svarat: en kamphund. Jag tycker att det låter precis som du säger ganska grovt och otäckt. Media har lyckats att ge otäcka bilder till ordet kamphund. I och för sig vet jag inte om det låter bättre i folks öron när jag svarar Pitbull. Hur man än känner för ordet kamphund så är ju PB en kamphund :smirk: .

ja tyvärr är det ju så :( Det är för hemskt vad media har förstört hundraser.
Rottweilern har ju också förvandlats till "kamphund" av media. (mina är 50 resp. 75%) blir så arg av tanken på hur våra raser hängs ut som galna monster istället för dom goa hundar dom egentligen är.

hej. håller fullständigt med dig. min var en blandning mellan pitbull och rottis. tog över honom. han var världens goaste. =) fick tyvär ta väck honom igår. varför bara hänga ut dom. vet fler goldens labbar m.m som är mer opålitliga. har haft en bullterrier oxå och han var ju dum snäll =)

Som Pitbull ägare tar man ett större ansvar då det är en hundras som är skarpare än vissa andra raser.
Oavsett vad man har för en hundras så vill och får det aldrig hända ngt, tyvärr sker det och oftast är det hundägarens fel, då det ofta beror på brist i uppfostran och i lydnad, även brist i hur bra koll man har på sin hund, och hur väl man kan läsa av den.

Jag har en underbar Pitbulltik som verkligen älskar livet och alla sorters människor och hundar. Men jag tar mitt ansvar som hundägare och hon får inte hälsa på allt och alla, hundar som människor. Nu är jag extremt duktig på att läsa av min hund och vi två har en dunderkontakt, men hon vaktar sin "mamma" och vill inte att närgånga (speciellt okända män) går för nära mig. Hon gör inget men kan ser riktigt sur ut och då får jag ta mitt ansvar och leda henne ifrån en situation som kan bli allvarlig.

Bara för ngn vecka sedan så blev hon attackerad av en bekants hund, den andra hunden satte sig i huvudet på min och min hund bet ju självfallet tillbaka. Som tur är lyssnade hon på mitt kommando Loss och Nej, och släppte den andra hunden.
Notera att jag inte hade en aning om att den andra hunden var skum mot andra tikar. Numera får min flicka endast leka med hennes "gamla! vänner.

Nu är jag dock mer orolig för hur hon kommer att tackla tikhundar i framtiden, om hon kommer att fortfarande acceptera dom som alltid gjort innan eller inte.

Så i många skador som sker så är det Människan som gör fel.
I mitt fall handlade det om att den andra hundens ägare inte bertättade för mig hur hennes hund var, och just därför blev det ett slagsmål som kunde slutat illa. Den andra hunden var en blandning mellan BorderCollie och Labrador.

MR

Jag börjar bli ganska så trött och illamående av att läsa alla hundattacker som uppenbarligen ökar..

Visst man kan inte dra alla över en kam, men de som äger "kamphundsraser" måste ju göra något för att stötta upp missuppfattningen som råder om deras raser. Och framförallt,varför säljs det så mycket av dessa raser till helt klart fel personer? Ska det behöva bli totalförbud mot "kamphundsraser" för att hund Sverige ska agera???

Håller med dig totalt. Alla och då menar jag alla kamphundsraser har redan allt för dåligt rykte. Och det finns uppfödare som säljer dessa raser till unga killar och tjejer, vilket är väldigt korkat. Om jag skulle vart uppfödare till dessa så skulle jag ALDRIG sälja en endaste valp till någon som jag inte känner eller har bra kontakt med.

När jag hade min rottis hände det faktiskt en ganska kul grej.
Vi var ute på promenad på ett rastställe, Jag hade också med mig min andra hund som är en cotton de tulear(honom har jag ännu kvar.) Han är en liten "golvmopp" söt som attans. Nåja så mötte vi ett par med en liten unge som såklart vela klappa hundarna. Men föräldrana visade klart och tydligt att rottweilern fick hon inte röra. ICKET, men den lilla fick hon klappa. Det som var så kul är att den lille hunden är 10 ggr mer aggresiv och inte så sälkapsvänlig som rottweilern, så familjen fick sig en liten morrning av lillen medans rottisen stog och vifftade glatt med svansen och velade hälsa. Men sånt är ju iofs bara att aceptera. De finns de människor som inte har kundskap om dessa raser. Fick höra av många att jag köpt mig en "mördarhund" vilket gjorde mig flyförbannad.

Menmen, bara gilla läget.

Utrota allt som har det minsta anknytning till kamphund. Det är det enda sättet att rädda ett normalt hundägande för oss andra som har riktiga hundar och inte genetiska missfoster.

Utrota allt som har det minsta anknytning till kamphund. Det är det enda sättet att rädda ett normalt hundägande för oss andra som har riktiga hundar och inte genetiska missfoster.

Jag hoppas innerligt att du inte menar allvar :mad: Vilken j-a attityd, det är skrämmande. Hur kan du överhuvudtaget komma fram till en sådan idiotisk idé :confused: :mad: Var i h-e skulle gränsen gå mellan riktig hund och genetiskt missfoster :confused: Vad menar du med att rädda ett normalt hundägande :confused:

Visst man kan inte dra alla över en kam, men de som äger "kamphundsraser" måste ju göra något för att stötta upp missuppfattningen som råder om deras raser.

Så det är de som sköter sig, som har den typen av hund, som automatiskt ska ändra alla med fördomars uppfattning? Det lät ju bara skevt. Klart det finns de som kämpar för det- bl.a. flera här på forumet- men bara för att man skaffat sig en viss ras ska man väl inte behöva lägga halva sitt liv på ideellt arbete för att se till att varenda kotte har RÄTT uppfattning (vad nu det är) om den?

Det finns ju fördomar om alla raser, kommer bli ett jobbigt liv vara hundägare framöver nu då :p

Helt plötsligt??? Nej detta har pågått länge. Ja det är väl de som sköter sig som ska kämpa för att få bort det oseriösa! Eller du menar att de oseriösa ska kämpa för att få bort de seriösa? Snacka om förvrängd syn!

Man måste gå ihop för att det ska kunna förändras något, att sitta på forumet och skriva är ju en början, men som jag skrev innan ..Alla besöker/vet inte att Buke forum finns ...Det finns en verklighet utanför hemmet mao...:smirk:

Suck. Du kan inte ha mkt att göra.

Håller med dig totalt. Alla och då menar jag alla kamphundsraser har redan allt för dåligt rykte. Och det finns uppfödare som säljer dessa raser till unga killar och tjejer, vilket är väldigt korkat. Om jag skulle vart uppfödare till dessa så skulle jag ALDRIG sälja en endaste valp till någon som jag inte känner eller har bra kontakt med.

Inte en enda som föder upp ex Amstaff som har alla papper(stamtavla mm) säljer till unga och orutinerade personer. De uppfödarna är mkt noggranna med vilka som får köpa/inte köpa en valp.

Däremot de som säljer valpar på ex Blocket.se skiter oftast fullständigt i vem som köper, och de hundarna är också oftast blandraser.

Det finns även de som föder upp Pitbull som är mkt noggranna och seriösa med Pitbull, men de uppfödarna är få och om man vill ha en stabil Pitbull så får man leta lite eller känna ngn som föder upp dessa hundar på ett fläckfritt sätt.

Hundar med mycket kamp bla:
Amstaff
PB
Rottweiler
Schäfer
Malinois

MFL...bla vissa jakthundsraser osv.

Alla dessa med en större tendens för kamp ska alltså utrotas?
Hur gör vi med tjänstehundarna då?

Fint! Kvarvarande raser blir alltså sällskpshundar.
Något säger mig att din önskan aldrig kommer att gå i uppfyllelse.

Inte en enda som föder upp ex Amstaff som har alla papper(stamtavla mm) säljer till unga och orutinerade personer. De uppfödarna är mkt noggranna med vilka som får köpa/inte köpa en valp.

Däremot de som säljer valpar på ex Blocket.se skiter oftast fullständigt i vem som köper, och de hundarna är också oftast blandraser.

Det finns även de som föder upp Pitbull som är mkt noggranna och seriösa med Pitbull, men de uppfödarna är få och om man vill ha en stabil Pitbull så får man leta lite eller känna ngn som föder upp dessa hundar på ett fläckfritt sätt.

Vet att det finns de som är seriösa , men de finns också aldeles för många som INTE är det. :crazy:

Just det jag syftade på lite:smirk: "Ni" med ras/er som räknas som "kamp"ras/er säger Vad ska vi göra??

Gå ihop ,få bort oseriösa uppfödare,manifestera,kräv någonting i hjälpväg för att få bort slynglar som köper "kamp" hund enkelt osv ,osv......
Man kan ju inte stå handfallen och säga Tråkigt med dåligt rykte och händelser men vad ska vi göra?TA ANSVAR!!! Många är så kvicka med att propagera om hur synd det är om hunden för den får olämplig ägare osv... MEN gör något åt dessa oseriösa säljare/köpare då?? Jag pekar inte ut någon ras för det gäller alla hundar med skarpare mentaliteter.De som skaffar en skarp hund ska också veta vad som krävs.

Det är väl självklart att det görs saker, tyvärr går det inte göra något åt att oseriösa personer tar kull på kull för att sedan sälja valparna till vem som helst. Det finns inga medel för att komma åt de här uppfödarna och det är ett stort problem.

Vet att det finns de som är seriösa , men de finns också aldeles för många som INTE är det. :crazy:

Problemen är inte stora i den registrerade aveln, situationen är mer som ni har det i er ras med House of Rottweiler som garanterat säljer hund till vem som helst. Vet att er rasklubb kämpat oerhört för att försöka få bort den oseriösa aveln men inte lyckats.

Problemen är inte stora i den registrerade aveln, situationen är mer som ni har det i er ras med House of Rottweiler som garanterat säljer hund till vem som helst. Vet att er rasklubb kämpat oerhört för att försöka få bort den oseriösa aveln men inte lyckats.

Ja, men jag tror inte att man kan få bort det dåligt ryktet helt, det finns alltid de som inte har mer innanför pannbenet för att kunna förstå vad de håller på med.

Så det är de som sköter sig, som har den typen av hund, som automatiskt ska ändra alla med fördomars uppfattning? Det lät ju bara skevt. Klart det finns de som kämpar för det- bl.a. flera här på forumet- men bara för att man skaffat sig en viss ras ska man väl inte behöva lägga halva sitt liv på ideellt arbete för att se till att varenda kotte har RÄTT uppfattning (vad nu det är) om den?

Det finns ju fördomar om alla raser, kommer bli ett jobbigt liv vara hundägare framöver nu då :p

Jag tycker helt klart att man ska vara en god ambassadör för sin ras!! Jag kämpar gärnet för att visa upp vänliga, harmoniska, vettiga hundar! Mest för min egen skull(vem vill inte ha en lydig och snäll hund?!).
Får ofta kommentarer om hur fina, snälla och väluppfostrade hundar jag har och blir lika glad och stolt varje gång!
Så, ja! Jag anser att man har en skyldighet att förmedla en så bra bild av sin ras, som man kan!
//C

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 506
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 640
Senast: jolan
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 349
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård