"Kamphundar" osv

Sv: "Kamphundar" osv

Helt plötsligt??? Nej detta har pågått länge. Ja det är väl de som sköter sig som ska kämpa för att få bort det oseriösa! Eller du menar att de oseriösa ska kämpa för att få bort de seriösa? Snacka om förvrängd syn!

Sa jag det kanske?? Min poäng var att man knappast kan kräva av alla som har en viss ras att de ska ta ansvar för allt skit som de oseriösa gör med den. Om nu nån köpt ex en staffe, ska de behöva gå runt & göra goodwill-arbete hela tiden? Låt de som VILL göra det göra det, & de som struntar i sånt & som bara vill ha det trevligt med sin hund vara ifred.

Så, ja! Jag anser att man har en skyldighet att förmedla en så bra bild av sin ras, som man kan!
//C

Så om man bor på landet med sina hundar ska man absolut in där det finns folk & visa upp sig så alla ser ens djur? Fast man inte känner för det? Klart det är bra om man har en väluppfostrad & fin hund att visa upp som bra ex för rasen. Men att AKTIVT jobba för att ändra folks uppfattningar- som jag tolkade det som att det handlade om i ts inlägg- är väl upp till var & en om man vill göra??

Nä, men det är väl klart att man inte ska behöva fara in till stan för att promota sin ras men i dom möten man har så kan man ju försöka iaf:bump:

Det finns negativa sidor av alla hundraser, vissa svårare att avla bort än andra.

Det vi kan göra (ägare till kamphundraser) är att så bra som möjligt visa sin hunds bästa sida när man är bland folk/folkmassor. Man ska inte behöva sätta upp plakat osv bara för att man äger en hund utav dessa kaliber. När man köper en Pitbull (som jag) då visste jag ju självklart också hur mkt fördomar och snack det pågår runt denna rasen. Om jag inte hade klararat av folks fördomar och skitsnack hade jag förmodligen inte köpt mig en Pitbull.

Men faktum är att folk är rädda, och folk är okunniga och tror endast på det som skrivs i media. Tyvärr!

Om man seriöst vill kämpa för denna rasen, så bör man gå utanför Buke.se och driva frågorna mot uppfödarna, regering osv. Vi (skaran som äger dessa hundar) kan tyvärr inte mkt göra, annat än uppfostra våra hundar på bästa möjliga sätt och se till att aldrig köpa en hund från en oseriös hunduppfödare.

MR

Det finns negativa sidor av alla hundraser, vissa svårare att avla bort än andra.

Det vi kan göra (ägare till kamphundraser) är att så bra som möjligt visa sin hunds bästa sida när man är bland folk/folkmassor. Man ska inte behöva sätta upp plakat osv bara för att man äger en hund utav dessa kaliber. När man köper en Pitbull (som jag) då visste jag ju självklart också hur mkt fördomar och snack det pågår runt denna rasen. Om jag inte hade klararat av folks fördomar och skitsnack hade jag förmodligen inte köpt mig en Pitbull.

Men faktum är att folk är rädda, och folk är okunniga och tror endast på det som skrivs i media. Tyvärr!

Om man seriöst vill kämpa för denna rasen, så bör man gå utanför Buke.se och driva frågorna mot uppfödarna, regering osv. Vi (skaran som äger dessa hundar) kan tyvärr inte mkt göra, annat än uppfostra våra hundar på bästa möjliga sätt och se till att aldrig köpa en hund från en oseriös hunduppfödare.

MR

Så rätt. :bow:

Blir så trött på ordet kamphund! Finns fan inga kamphundar (ursäkta ordvalet) I folks ögon och media,blir hunden automatiskt en kamphund när den anfaller en människa. Nu är de ju så att den hund som har flest olyckor med människor genom tiderna faktiskt är Collie.Men inte f-n så kallar man den för kamphund.Nej då den är en sååå trevlig familjehund -blablabla-Jag har en helt underbar rottistik på 2år som aldrig gjort en fluga förnär,morrat på ngn eller gjort utfall,min 6åriga systerdotter går glatt ut med henne i koppel (med mig i bakgrunden)utan några som helst problem.när hon säger stanna så stannar hon.
Blir trött på allt snack,från alla så att säga att man har en kamphund,man kan ju inte ens sitta i bussen utan att folk rynkar på nästan över ens hund. USCH säger jag bara!!

Är schäfrar klassade som kamphundar?

Visst finns det kamphundar, dvs hundar som i någorlunda modern tid är avlade för kamp med andra hundar eller andra djur.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 506
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 640
Senast: jolan
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 349
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård