Kampen om ringen - Moria edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast som god tänker man väl inte så mycket på att "inte bli misstänkt" när man röstar? Jag tänker iaf inte på det, röstar på den jag misstänker mest. Som ond däremot funderar jag mer på hur rösten kan se ut och hur det är taktiskt att rösta (då har man ju nästan facit), och alibiröstar kanske lite väl mycket eftersom det numera är ganska genomskinligt när jag gör det.
Det är säkert olika för olika spelare och jag har inte varit i alla olika situationer än. För mig beror det nog på misstankegrad och att det är första lynchen. Alltså, om jag hade haft starka misstankar mot någon röstar jag såklart på den, att få ut onda är ju prio ett. Men goda vinner inget på om en god åker ut och andra goda blir misstänkta tidigt i leken, det är väl snarare vad ulvarna vill. Nu var det lyckligtvis så att jag var lite mer misstänksam mot zassoo än alla andra och det gick ju bra. :)

Jag har lovat mig själv att inte rösta i sista minuten. Kanske ändrar sen.

Velar mellan zass och bollen, egentligen är zass ett bättre val eftersom hon redan har fått röster. Men jag tycker alltid zass är skum. Så, motiveringen finns i citatet, första stycket. Dvs, bollens skumma motivering till sin röst.

Niyama röstar på bollen

Jag reagerade inte på detta när inlägget kom, men nu undrar jag lite om Niyamas avsikter (igen). Varför röstar hon inte på zass? Är det för att hon inte vill bli av med rösträtten om zass ryker? Å andra sidan så tänker hon senare att en röst på zass (från Hedinn) är ett utmärkt alilbi. Jag känner mig förbryllad.

I och för sig, samtidigt förutsätter det att spelare känner till varandras grad av rutin. Vet inte vad jag tror om den teorin i detta läget, däremot tycker jag vivas motivering är svag och inkonsekvent, i och med att hon själv lägger just en snabb andraröst.
undrar hur du ser på vivas röst nu i ljuset av att hon röstade ,som det visade sig, på trollet? Samt att även EmmaN gjorde det?

Det blev en väldig massa att fundera på och jag tror absolut som Niyama att några av de som röstade och desutom blir utan rösträtt i nästa DL är goda, men jag är tveksam till hennes säkerhet att just Hedinn har alibiröstat. Varför inte nån av de andra? Hedinn lag sista rösten 2 min innan DL skulle hon vilja riskera att bli utan rösträtt nästa dag ,med vilje? det tror inte jag. Det får mig att fundera lite över Niyamas avsikter här
Det vore såklart ett bra alibi för Hedinn fast bara mot att hon inte sitter i lyan. Balrogen kan ju fortfarande röstat på en lyanmedlem i tron att denna var god. Jag tycker dock att det låter väl järvt att vara med och rösta ut en ond första dagen när hon hade så många andra alternativ som inte hade väckt misstanke med tanke på alla spridda röster. Jag tror på en Hedinn utanför lyan med tanke på det. Emmas motivering får jag läsa igenom senare men håller det inte för otroligt att en ulv röstat på zassoo, det borde snarare vara en tidig röst då än den sista. Å ens sidan hade hon ju kunnat ändra sin röst, vilket å andra sidan nog varit misstänkt. Jag har egentligen inga misstankar om att EmmaN sitter i lyan, försöker bará vrida och vända på det hela.

Heartstrings ogiltiga röst kan ses som ett försök till alibiröst. Antar att hon slipper straffet också eftersom den var för sen. Samtidigt är det inte konstigt att hon valde just zassoo, det hade nästa varit mer misstänkt om hon röstat på någon annan. Och vad som ser ut som zassoos försök att få ut heartstrings gör att det inte känns självklart att misstänka henne.

*Förvarnar att jag kommer ha väldigt dåligt med tid imorgon, ska hjälpa till på hästauktion mitt på dagen och sedan har vi 5-års-återträff med gymnasieklassen på kvällen. Kommer nog få lägga min röst på em redan och sedan beror det väl på hur rolig festen är om jag kommer kunna hänga med i röstningen eller inte. :angel: *

Blacksmithfarm har verkligen varit igång idag och sprutat ur sig inlägg. Sättet hon vrider på saker säger nog inget om hennes roll. Även om hon "alltid" är ond kan jag ju inte gärna misstänka henne för det. :p

Däremot blir jag lite fundersam gällande hennes röst på cirkus. Jag tror inte att cirkus skulle kommentera saken på det sättet som ond. En ond cirkus är betydligt mer smidig. Tycker jag.
Alltid ond??
:confused:O_o

18:36 bollen__ röstar på heartstring
20:27 Blacksmithfarm röstar på cirkus
20:28 zassoo röstar på heartstring
20:42 EmmaN röstar på zassoo
20:51 viva röstar på zassoo
21:03 cirkus röstar på Blacksmithfarm
21:18 Mirtai röstar på Viva
Snurrfian röstar på EmmaN
21:41 Niyama röstar på bollen__
21:58 Hedinn röstar på zassoo
21:58 Klara röstar på quarter4ever (t)
21:59 Sedna röstar på cirkus

Heartstrig röstar på zassoo
21:59 quarter4ever röstar på Hedinn
21:59 Gabby_Ossi röstar på Blacksmithfarm

För att börja nysta lite då...
jag håller med om att det är mindre troligt att lyakompisarna har röstat på zassoo - varför kasta bort en chans att få ett bättre läge dagen efter liksom...
Däremot kan det ju vara någon utanför lyan som varit delaktig.
Jag tänker i alla fall sätta EmmaN, viva, Hedinn och heartstring närmare god-sidan på min neutrala lista - tror jag...
Jag tror inte att heartstring med vilje har lagt en ogiltig röst. Om jag minns rätt så var det okej att göra som hon hjorde sist hon spelade. Hon kanske missade att regeln var ändrad helt enkelt. Eller prioriterade att i alla fall få iväg rösten i tid även om hon inte hann skriva teorin klart.

Jag har fått två röster, av cirkus (som jag själv röstade på ) och av G_O.
Jag kan förstå att jag dragit uppmärksamhet mot mig - det var lite tanken att dra igång leken ordentligt.

zassoo röstar på heartstring, en andraröst .bollen__ lägger den första. Betyder det att bollen__ är ond? Eller att zassoo inte har något emot om vi tror att bollen__ är ond??

Hmm, en del att fundera på, om jag klarar mig genom natten.

zassoo röstar på heartstring, en andraröst .bollen__ lägger den första. Betyder det att bollen__ är ond? Eller att zassoo inte har något emot om vi tror att bollen__ är ond??

Varför skulle det betyda att bollen är ond? Ulvar brukar väl sällan samla sina röstar om det inte är avgörande lynch och de vinner om de gör det? De kan ha råkat rösta på samma, eller också inte.

Jag reagerade inte på detta när inlägget kom, men nu undrar jag lite om Niyamas avsikter (igen). Varför röstar hon inte på zass? Är det för att hon inte vill bli av med rösträtten om zass ryker? Å andra sidan så tänker hon senare att en röst på zass (från Hedinn) är ett utmärkt alilbi. Jag känner mig förbryllad.

Röstade inte på zass för att jag alltid misstänker henne, så att jag tyckte att hon spelade skumt sa liksom ingenting. Sen tyckte jag att det var roligt att hon var med igen och hoppades på att hon skulle bli kvar ett tag OCH vara god. Ville inte bidra till att lyncha henne direkt om det skulle vara så att hon var god.

undrar hur du ser på vivas röst nu i ljuset av att hon röstade ,som det visade sig, på trollet? Samt att även EmmaN gjorde det?

När viva förklarade att hon skrev från mobilen och inte sett EmmaNs röst så förstod jag motiveringen bättre, som jag skrev. Att zassoo var trollet gör att jag har svårt att tro att viva sitter i lyan. Samma sak med EmmaN.

Här tror jag att du kan vara inne på något. Niyamas förklaring låter klart rimlig som hon ger som svar på detta, men Niyama är slipad. Helt klart värd att hålla ett öga på.

EmmaN, Vivaldi, Hedinn och heartstring. Jag utesluter inte till 100 att någon av dom kan tänkas sitta i lyan trots allt, och då gav sig på ett fläskigt alibi. Det lutar väl i så fall åt att det skulle vara en manöver från en rutinerad spelare. Hedinn kvalar ju helt klart in där, hur mycket heartstring spelat har jag ingen koll på.

Men på det stora hela tror jag inte dessa spelare sitter i lyan. Ond utanför är däremot absolut fortfarande en möjlighet. Alla kan ju inte vara det, men med två roller Som inte ingår i lyan vid tidpunkten för lynchen igår finns det ju en statistisk möjlighet att någon av dom innehar en sådan roll.

Det vore såklart ett bra alibi för Hedinn fast bara mot att hon inte sitter i lyan. Balrogen kan ju fortfarande röstat på en lyanmedlem i tron att denna var god. Jag tycker dock att det låter väl järvt att vara med och rösta ut en ond första dagen när hon hade så många andra alternativ som inte hade väckt misstanke med tanke på alla spridda röster. Jag tror på en Hedinn utanför lyan med tanke på det. Emmas motivering får jag läsa igenom senare men håller det inte för otroligt att en ulv röstat på zassoo, det borde snarare vara en tidig röst då än den sista. Å ens sidan hade hon ju kunnat ändra sin röst, vilket å andra sidan nog varit misstänkt. Jag har egentligen inga misstankar om att EmmaN sitter i lyan, försöker bará vrida och vända på det hela.
Ser nu att jag uttryckt mig otroligt klumpigt. Menade att jag inte tror att Hedinn sitter i lyan, inte att hon nödvändigtvis behöver vara utanför den som i att hon är ond. Sorry.

Röstlista DL1 kl 22.00
18.36 bollen__ röstar på heartstring
20.27 Blacksmithfarm röstar på cirkus
20.28 zassoo röstar på heartstring
20.42 EmmaN röstar på zassoo
20.51 viva röstar på zassoo
20.03 cirkus röstar på blacksmithfarm
21.18 Mirtai röstar på Viva

Snurrfian röstar på EmmaN
21,41Niyama röstar på bollen
21.58 Hedinn röstar på Zassoo
21.58 Klara röstar på Quarter4Ever
21.59 Sedna röstar på Cirkus

Heartstring röstar på zassoo ( ogiltig röst)
21.59 quarter4ever röstar på Hedinn
21.59 Gabby_Ossi röstar på Blacksmithfarm

LenaH missar att rösta ( giltigt förfall)

heartstring 2
cirkus 2
zassoo 3
BSF 2
viva 1
EmmaN 1
bollen__ 1
Q4E 1
hedinn 1

zassoo var trollet, som ingår i lyan viket gör att EmmaN, Viva och Hedinns röster idag inte kommer att räknas, vilket
ger en stor fördel för de onda i dagens lynch. Kommer detta få effekten att lyan idag kommer samla sina röster för att försöka få ut en god? eller att de kommer avvakta till slutet kanske, för att kunna haka på där goda röstat på goda?

Så var det ju allt som händer bakom kulisserna.
Orchkungens röst räknas ju som utslagsröst, (så länge inte Gandalf röstar på samma) så funderar på om dennes röst redan låg på någon som hade 2 röster eftersom ingen ändring kom i slutet? Eller tyckte lyan inte att det var värt det att föröka rädda trollet? För visst är trollet bra att ha längre fram, men det kan ju också hända att den blir siad när /om gimli får börja använda sin förmåga, och då är ju risken att trollet åker med så bred marginal att effekten att rösterna på den gör att de som lagt dem inte räknas i nästkommande lynch,Om man nu ponerar att alla 3 igår var goda ( eller iaf utanför lyan) så innebär det ju en stor fördel i dagens lynch så de kanske tyckte att det ändå blev ett bra utfall?

zassoo var trollet, som ingår i lyan viket gör att EmmaN, Viva och Hedinns röster idag inte kommer att räknas, vilket
ger en stor fördel för de onda i dagens lynch. Kommer detta få effekten att lyan idag kommer samla sina röster för att försöka få ut en god? eller att de kommer avvakta till slutet kanske, för att kunna haka på där goda röstat på goda?

Ja det kommer vara en mer eller mindre stor fördel för onda beroende på hur många av dess som är goda. Det är trots allt max bara 3 av 16, det kunde varit betydligt värre och senare i leken hade det kunnat ha mkt större effekt.

För goda sidan hade det förstås varit allra bäst om 2/3 hade röstat på zass så det inte blev någon utmattningseffekt men jag tror ändå att detta var näst bäst möjligt (för de goda) just med att få ut trollet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka