Kameratips för ridbilder

Sv: Kameratips för ridbilder

Nej jag har Canon :)
Men det är i ridhuset jag vill ha ett bra objektiv till. Det blir väldigt korniga bilder. Det är rättså mörkt där. Så då funkar det fasta där kanske?

Jag hade lätt satsat på det fasta 1,8 objektivet. Det är helt klart inte optimalt med ett fast objektiv, men jämför jag det med mitt tamron som det är zoom på, så är jag betydligt mer nöjd med mitt fasta canon. Bilderna blir mycket bättre och det är ju mycket billigare. Men visst, det är inte optimalt om man bara kan sitta på läktaren och fota utan att röra sig fram och tillbaka.

Även jag har en Nikon D3100. Förutom 18-55 objektivet som följde med har jag fått ett Nikkor AF-S 50mm f/1.4 objektiv vilket är det jag använder nästan uteslutande numera. Hästar i rörelse fotar jag nästan alltid i sportläge, eftersom det faktiskt blir bättre bilder än att försöka krångla manuellt.

Mitt problem är bara att jag tycker det är himla svårt att få bilden fokuserad. Ibland blir den grynig och det är svårt att få hela, eller åtminstone större delen av hästen i fokus eftersom sportläget bara har en liten pluttpunkt den fokuserar på. Stillastående blir det mycket bättre resultat på "ingen blixt"-inställningen men den har ju förstås inte en chans att hänga med så fort det rör sig lite.
Har du upplevt samma problem med din sigma-lins? Annars verkar sigman vara väldigt prisvärd, dina bilder är jättefina!

För att frysa en rörelse i sportläget använder kameran en kort slutartid vilket innebär att bländaröppningen måste vara stor för att ljuset ska räcka till. Med stor bländaröppning blir skärpedjupet kort, oavsett vilket objektiv du använder. Ett tips är att köra på läge A, då ställer du in en bländare som ger acceptabelt långt skärpedjup så ställer kameran in slutartiden efter det. Du kan då också ställa in att du vilja följande autofokus så att den hinner fokusera i rörelsen.

Jag har en Canon 600D med originalobjektiv (som jag nästan aldrig använder), ett f/1.4 50mm Canon (:love:) och ett Tamron 70-300 (kommer inte ihåg mer än så :p) och är supernöjd!

Och tänker man ändå köpa ett fastobjektiv (typ f/1.8 50mm) så skulle jag tipsa om att spara liite till och slå till på en f/1.4. Det är SÅN skillnad. :bump:

Senast ändrad:

kan du inte visa lite bilder med foton från canon 1,4 50 mm objektivet? Så man vet om man kanske ska spara till ett sånt också :) Nu köpte jag ju 1,8 men det var såklart för att jag fick det till ett just nu pris på 199 kr. Man vore ju dum om man inte tog det erbjudandet för ett helt nytt objektiv. Men kanske ett 1,4 längre fram istället.

Det verkar som att det är utgående. Finns inte att köpa på så många ställen..

Sen är det ju ca 2000kr skillnad på dom. För en som fotar någon gång i månaden kanske det räcker med 1.8?
HUR stor är skillnaden för en okunnig fotograf? :)

Senast ändrad:

Kan inte du lägga ut non bild du fotat med ditt i ett ridhus när det är mörkt ute? :)

kan du inte visa lite bilder med foton från canon 1,4 50 mm objektivet? Så man vet om man kanske ska spara till ett sånt också :) Nu köpte jag ju 1,8 men det var såklart för att jag fick det till ett just nu pris på 199 kr. Man vore ju dum om man inte tog det erbjudandet för ett helt nytt objektiv. Men kanske ett 1,4 längre fram istället.

Det verkar som att det är utgående. Finns inte att köpa på så många ställen..

Sen är det ju ca 2000kr skillnad på dom. För en som fotar någon gång i månaden kanske det räcker med 1.8?
HUR stor är skillnaden för en okunnig fotograf? :)

Min 1.4 är på lagning (tappade den i backen :() men ska hämtas ut i helgen så ska ta några exempelbilder då! :)

Jag har bara fotat med det två ggr, (en gång när det är kväll ute finns en bild här i tråden) och en gång när det ljust ute.

Kl*
Vet någon hur canons 18-200mm är i ridhus och ute? Jag vill ju egentligen ha ett som jag kan zooma med då den som fotar oftast inte står på banan. Sen vill jag kunna fota ute på tävlingar och sånt.

Jag har ett 18-200 och med det objektivet är jag jättenöjd men jag har nikon kamerahus och objektivet är ett sigma. Tycker det fungerar toppen ute på ridbanan och tar även bra bilder i ridhus när det är ljust ute.

Okej, funkar det inte alls när det är mörkt?

Jag har hittat ett telezoom.. Dock 55-250mm.
Är det skillnad på telezoom och vanligt?

Kl.

Ingen som kan tipsa om en riktigt bra digitalkamera (alltså ej systemkamera, vet inte vad jag ska kalla den annars :p) som tar riktigt bra bilder i rörelse och gärna inomhus med ;) Filma bra ska den också kunna göra :-)

För visst får man inte en systemkamera under 5000?

Nja, inte så jättebra, men jag är inte så duktig heller men det blir lätt suddiga bilder och väldigt mörka i alla fall när jag knäpper och nu tänker jag mig i ridhus på vintern när det är mörkt ute.

Här är ett exempel... inte så bra bild.

skvik_51514060e087c3637485c22d.jpg

För ridhusfoto behöver du ett objektiv med hög ljusstyrka (lågt bländartal) för att få in tillräckligt med ljus. För fotografering utomhus i dagsljus föredrar jag telezoom, min är 55-200 vilket oftast är tillräckligt även om man ibland skulle vilja kunna zooma in mer. Jag skulle aldrig klara mig med 50 mm till hästfotografering utomhus, men det finns bevisligen andra som tycker att det fungerar. :p

Det finns telezoomar med hyffsat hög ljusstyrka, de är dock stora, tunga och snordyra.

Titta på bländartalet! Det avgör hur mycket ljus objektivet släpper in när bländaren är helt öppen.
1.4 och 1.8 är väldigt ljusstarkt, 2.8 är hyffsat men kräver ett ganska ljust ridhus för att det ska bli bra, 4 och 5.6 är relativt ljussvagt och passar bäst i dagsljus.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 605
Senast: Lady_A
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka