Kameratips för ridbilder

Sv: Kameratips för ridbilder

Hm ha det har du rätt i :). Jag visste från början att jag ville ha ett tele till häst sen, och valde ett fast ljusstark för att ha något o fota "allmänt", visste också att jag gillar lågt skärpedjup på bilder.

Men vill man ha ett ljusstarkt ssom inte kostar skjortan tycker jag det är bra :) men det du säger är väldigt sant!

*kl

Inbillar mig att vissa bilder blir mörkare när de läggs in på datorn, än vad de är på kamera, någon mer som upplevt det? Kan det vara något så enkelt så att det bara är skärminställningarna som behöver ljusas upp tro?

Sen undrar jag hur man ändra filstorlek på datorn?:angel: De är nämligen för stora att lägga in på blogg.se, sedan jag ändrade till bildkvalitet 'hög', vilket väl borde vara det man alltid vill ha? Ändrar jag tillbaka till 'normal' blir bilderna hälften så stora (utan att jag tycker mig se någon kvalitetsskillnad iofs)

Tacksam för svar =)

knappar mig själv.

Ingen som vet varför bilderna ser jätteljusa och fina ut på kamerans skärm men sedan blir mörka när man lägger in på datorn? Det är inte datorns skärminställningar som är problemet, då andra bilder inte blir så.

Har googlat men inte hittat något vettigt och förståeligt för en lekman. Så håller på sliter mitt hår just nu.:banghead:

Jättetacksam för svar :)

kl igen.

Ett exempel;

Såhär ser bilden ut när jag lagt in den på datorn;
dsc_0300_52dc267f2a6b2244ff967c78.jpg

Såhär ser den ut i kamerans skärm (såklart supersvårt att visa via en iphonebild, men ni får ett hum iaf) ;
img_0156_52dc28342a6b2246c36ce729.jpg

Såhär ser den ut efter att jag redigerat den och ändrat ljuset. Så som jag vill ha den och den ungefär 'borde' se ut eftersom det inte var ett dugg mörkt när vi fotade;
dsc_0300_52dc23c72a6b222e48d7309e.jpg

Dock var denna och bilderna efter denna lite mörkare än bilderna innan. Kan man ha kommit åt någon inställning? Efter jag hoppat av provade jag också lite och det var normalljust när jag höll in avtryckaren för att fokusera, men precis när den ställt in fokus så man skulle ta bilden var det som om någon la på ett 'mörkerfilter'. Någon som vet vad det kan bero på? Och hur man 'får bort' det?

Känns inte som man ska behöva ändra ljuset på varje bild för sig, då det ju både är jobbigt och säkert försämrar kvalitén när man ljusar upp i datorn? :meh:

Senast ändrad:

Fick till bilder även då innan de bytt belysning ;), men är mycket lättare nu och bättre kvalite! Nej den där balansen var ingen lätt sak.
419677_10150562515570951_231928262_n.jpg

431450_10150562464655951_1214065618_n.jpg

11501_10151256165925951_689339012_n.jpg

577996_10151270882480951_1171076154_n.jpg

Jag fotar med en Nikon D3100. Har det medföljande 18-55 objektivet och ett Sigma 70-300 zoomobjektiv :)

Senast ändrad:

Nu har jag ingen Nikon (Canon ftw :D) men när jag har fotograferat på exjobbet med deras Nikon så upplevde jag samma problem. Jag fotade allt i RAW för jag fick ingen ordning på det och fick fixa till bilderna i efterhand. Kan vara att skärmen på kameran ljusar upp bilderna? Har du provat att googla på problemet? Jag har uppfattat det som ett vanligt problem hos Nikon.

Är det så i alla "miljöer"? Kollat så inte kameran är inställd på någon speciell vitbalans eller dylik? Vet inte om det är mögligt att det blir så av det, men en tanke. Har Nikon med men inte samma problem. >Har det alltid varit så?

Jag har en Canon powershoot sx220 som är bra till det mesta. Den har olika inställningar som man kan använda sig av och om man är lite mer kunnig kan man även ställa in själv. gillar den skarpt. Den är så pass ljuskänslig så att man kan ta foton även om det är lite halvdåliga ljusförhållanden. (som det kan vara i en manege)

Kl.

Ingen som kan tipsa om en riktigt bra digitalkamera (alltså ej systemkamera, vet inte vad jag ska kalla den annars :p) som tar riktigt bra bilder i rörelse och gärna inomhus med ;) Filma bra ska den också kunna göra :-)

För visst får man inte en systemkamera under 5000?

Här har du en riktigt bra kompaktkamera som motsvarar ovanstående behov. Det är bra är nämligen bländaren på 1:8 = ljusstarkt objektiv :)

http://www.elgiganten.se/product/fo...IXP330WH/nikon-coolpix-p330-kompaktkamera-vit

/Lizzie

Just detta med raw och jpg....tycker ni att det gör ngn skillnad kvalitésmässigt i bilderna? Jag har alltid fotat med jpg, men sista två veckorna testat med raw. jag är faktiskt inte så insatt i just raw formatet.

jag installerade lightroom för att jobba med raw.
En RAW-fil är en icke framkallad bild och är närmast att jämföra med gamla tiders negativ.

Samma negativ som man sedan antingen lämnade in för eller framkallade hemma i mörkrum till färdiga papperskopior. Dvs det som vi i dagens samhälle ser i form av jpg-format och som vi tittar på via datorn eller tryckta bilder.

Kl.
Ni som kan detta.. När jag fotat i RAW så kommer filen upp som en "CR2" i datorn och jag kan inte göra ett skit med den. Har jag för gamla uppdateringar på datorn eller är något fel? Har Windows 7. Och ett väldigt gammalt Photoshop program.
En CR2 fil är en RAW-fil från Canon. För att läsa den behöver du ett program som kan läsa RAW-filer vilket brukar komma med kameran. Nyare programvara kan läsa RAW-filer men då nya kameramodeller kommer ut kan även program som LightRoom tillfälligt stå utan kompatibilitet vad gäller att läsa RAW-filer från olika tillverkare/kameramodeller!

Kl

Jag (egentligen pappa) har en Canon eos60d (EFS 18-135mm, Macro 0,45... Vet inte om detta är standard på den här kameran?), den fotar jag främst galopphästar med.
Av förklarliga skäl så fotar jag mest på sportinställning och autofokus, då det liksom går undan lite för mkt för att jag ska hinna med annars ;).

Tycker dock bilderna blir bra ändå. Mycket beror ju såklart på ljuset då vi rider våra tävlingar utomhus...

Sitter med padda, så har svårt att lägga in bilder.
Söker man på "K.R. Photos" på FB så kan man hitta lite av mina foton.

Jag fotar även en hel del för svensk galopp, så på deras smugmugsida finns massor av mina bilder

Vad fick du ge för 1,8: n? Har länge varit inne på att skaffa ett sånt (fast kanske ett med längre brännvidd) men de är ju svindyra. Mina tips om man måste fota i risiga ljusförhållanden, semi manuell inställning med slutarprioritet, sätt upp iso till minst 1600 mer om det går, slutartiden till så högt man kan, beroende på hur bra bländare man har dvs lågt värde kan man dra upp slutartiden rejält och få skarpa bilder utan att tvingas kompromissa alltför mkt om ljus och färger. själv får jag nöja mig med en slutartid på 120-160 sen får färger och ljushet för mycket stryk... Hög iso gör oxå bilderna grusiga men det är en avvägning man får göra. Det bästa är att tillföra ljus. Foto betyder ju just ljus då att fota utan el bristfälligt, då får man välja vad man vill göra avkall på. Skärpa, ljushet klara färger utan kornighet, eller förstås, ekonomin.
Edit, glömde kanske svara på frågan, min kamera som får hänga med till stallet är en eos 40d, ett zoom objektiv från sigma 18-200 3,5. Använder så kort brännvidd som möjligt vid inomhusfoto då ljusinsläppet minskar ju mer man zoomar in så att säga.

Senast ändrad:
Kul tråd! Har också hållit på att fota i ridhus länge, började med diverse kompaktkameror men köpte sen en Nikon D40x som tog jättefina bilder. Dock var den inte riktigt det jag hoppats på p g a ljusstyrkan som endast är 1600 ISO. Köpte en Canon 500D som var betydligt bättre när det gällde ISOt men inte kitobjektivet. Hittade ett 50mm 1.8 som ger riktigt bra bilder i ridhus. Men en zoom är ju ändå bäst så jag har ett antal zoomar som jag byter med och med olika ljusstyrka. Drömmen är en 70-200 f/2.8 men den är lite väl dyr för min plånbok. Men drömma kan man ändå...
Jag har också en äldre Canon 40D som jag älskar, använder den mest. Tillsammans med ett Sigma 28-105 f/2.8-4.0 har jag skapliga möjligheter. Bildern här är tagen i ett lite mörkare ridhus. Det är ju inga kanonfoton men bättre än inget alls... :-)
Bild 1:
Kamera: EOS 40D
Objektiv: Sigma f/2.8
ISO: 3200
1/125 sec
Bländare: 4.0
ASIIMG_9677.jpg

Kamera: EOS 40D
Objektiv: Canon 50mm f/1.8
ISO: 3200
1/100 sec
Bländare: 2.48
Bild 2:
ASIIMG_6384.jpg

Lyfter den här tråden för att få lite hjälp. Hur fotar ni löshoppningsbilder bäst? För mig fokuserar kameran bara på det som är närmast, typ närmaste hinderstöd eller inramningsmaterialet. Finns det något sätt att få kameran att fokusera på det som rör sig? Jag har en Nikon D90 så det är ingen superkamera men det finns kanske något tips så det slipper bli så här:

DSC_0634.JPG

Nu vet jag inte vilka inställningar du använder, men själv har jag ställt in min kamera att vid slutarprioriet (S på Nikon) ska den välja 1 (en) fokuspunkt och det är den i mitten. Borde ju finnas någon liknande inställning på D90? Många kör på sportläget och enligt Nikons manual ska den prioritera mitten av bilden då. I ditt exempel tar kameran det enklaste och ställer in skärpan på banden i stället för hästen som liksom är i bakgrunden enligt hur kameran ser det hela.

Ett annat alternativ kan vara att i förväg ställa in skärpan på den punkt där du vill ta bilden (hästen i luften över hindret t ex). När det är klart slår du om objektivet från auto till manuell och skärpan ändras inte utan du kan följa hästen och knäppa av i rätt ögonblick.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 605
Senast: Lady_A
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka