Kameratips för ridbilder

Sv: Kameratips för ridbilder

Man får titta på de olika objektiven och se vilka de är kompatibla med, det står i specen.
Men på de flesta internetbutiker kan man ex söka på "objektiv canon eos" så får man upp massa förslag, eller så kan du bara googla. :)

Vet inte om det var du, men det spelar oavsett ingen roll för det var inte riktat speciellt till dig. Men jag tycker att det är hyfsat vanligt att folk pratar om nya kamerahus hitan och ditan och de tror att de nya kamerahusen ska lösa alla världens problem.. i vårt fall, som ofta vill fota i mörka ridhus så hänger det ju långt ifrån på huset utan man måste börja med objektivet... Sen är det klart, man kan ju köpa värsta vusting av allt.... men vi är ju hästmänniskor - det finns roligare saker att slänga pengarna på ;)
Men rent generellt så behöver man göra någon förändring så är det allt som oftast klokast att börja med att byta ut objektivet.

Okej. Så vad ska man kalla kameror som inte är systemkameror då? För mig har det varit en digitalkamera, men jag är totalt okunnig inom foto och kameror.

Och vad menas med kompaktkamera?

Zaga: Så mycket som att det syftas till systemkameror när det tipsas om objektiv, förstår jag med. Nu har ju inte så varit fallet i allas inlägg ;-)

Senast ändrad:

När det gäller digitalkameror.
Kompaktkamera - en "vanlig" kamera, inget löst objektiv, många automatiska program, mer avancerade kompaktkameror har även manuella inställningar (blir mer och mer vanligt)
Spegelfri systemkamera/kompakt systemkamera - en kompaktkamera i storlek, men med lösa objektiv, tappar på autofokus. Har oftast inte optisk sökare utan man fotar med elektroniska sökaren.

Det är väll vanliga digitala kompaktkameror du syftar på, eller kort och gott en digitalkamera.
Digitala betyder ju att det är "datoriserade" och att du inte har något filmrulle, då är den analog.
Kompakt, hänvisar väll till storleken, att de inte är stora åbäken helt enkelt - som systemkamerorna ofta är. Men nu har det ju som sagt kommit systemkameror som även är kompakta. :)

Ang 50mm 1.4 vs 1.8 så har jag fattat det som att 1.4 relativt sitt pris inte är lika bra som 1.8 relativt sitt pris, men i absolut jämförelse så är 1.4 bättre, alltså som jag har förstått det. Har ingen egen erfarenhet av 1.4. Talar främst Nikon, men kan tänka mig att det samma gäller för canon.

Ang kamerahusets betydelse så är jag färgad av att själv ha bytt från ett ganska nytt dx-hus till fx, och där är det skillnad på iso-egenskaper :)

Är man intresserad av ett specifikt objektiv skulle jag rekommendera att gå in på fotosidan.se och titta bland recensionerna, där finns mycket bra information!

Sambon har varit iväg och köpt ett objektiv idag, ett canon 50mm 1.8 till min nya kamera. Det var nämligen så att det objektivet såldes tydligen ut billigt just nu om man precis köpt min kameramodell så kändes lika bra att köpa ett sånt också. Kanske går det att knäppa ngn bild i ridhuset imellanåt iaf. Han kollade på 1,4 också men eftersom det var 1,8 som var till kampanjpris så var ju valet lätt. Tror säkert 1,4 är bättre men jag lär inte använda detta ofta.

*kl*

Jag har en Nikon D3100 som jag köpte 2011. Fick till julen ett Sigma DC 50-200 1:4-5.6 med Optical Stabilizer - som jag är mkt nöjd med måste erkännas! Fungerade överraskande nog rätt bra i ridhus första året, lite mer problem sista gångerna.
Skulle bara önska att kamerahuset kunde ta snabbare bildserie, annars alltid väldigt snabb igång och klickar av direkt. Pga att jag ofta tar oplanerade actionbilder, försöker fånga ögonblick när en situation råkar uppkomma, så kör jag alltid med kameran inställd på "Sport"-läget, väldigt nöjd hittills och har vid försök till manuell inställning inte lyckats få det bättre.

Har dock senaste månaderna börjat "haka upp", alltså att den håller på o zooma fram och tillbaka utan fokus trots det inte finns några direkta orsaker till det, frustrerande då jag behöver ha den med på noterna direkt. Är det objektivet eller kameran problemet sitter i då?

1374111_10151596943680951_916028895_n.jpg

523969_10150923401055951_1111751068_n.jpg

419677_10150562515570951_231928262_n.jpg

532665_10150794360270951_937732552_n.jpg

543493_10150794372475951_2092129515_n.jpg

600264_10150857122290951_961043534_n.jpg

246930_10150962889035951_453113991_n.jpg

Denna bilden togs under Breeders i Flyinges Crawfordhall förra året. Bilden publicerades i USA i en artikel om Rausings framgångar!
398224_10151039656080951_982331986_n.jpg

Tycker det låter som objektivet. Jag fick liknande problem med ett Tamron objektiv. Den fungerade super tills den en dag bara la av. Så fort man skulle zooma så blev det error och så låste sig hela bilden.

HUr fungerar Nikon 50/1.8? Hur nära eller långt ifrån måste man stå för att det blir bra bilder?

Jag har fått för mig att jag vill ha ett nikon 50/1.4 nämligen just bla för fotografering i ridhus.

Jag shoppade mig ett Nikon 50/1.8 i mars. Har sedan tidigare 2 kitobjektiv som inte alls funkade att fota med i ridhus.

Nikon 50/1.8 är ett riktigt bra objektiv för väldigt liten peng (i objektivsammanhang). Jag betalade 1700 för objektiv, UV-filter och en putsduk. Jag har en Nikon D3000 så objektivet motsvarar 75 mm i fullstorlek. Är jag på läktaren och fotar så brukar jag beskära bilden direkt i kameran för att på så sätt "komma närmare" motivet.

Om du kollar på min profil ser du en länk till min blogg. Inlägget från den 24/11 visar bilder tagna i ÖFK's ridhus med just detta objektiv. ISO:t på bilderna är 400.

/Lizzie

Ok, tack!

Tyckte att det blev bra bilder. Betydligt bättre än objektivet jag har nu. Jag har en Nikon D3100 som jag är nöjd med för övrigt, är inte så van men tycker om att knäppa bilder.

Och nu på vintrarna blir det ju mörkt snabb och så rider man mer i ridhus. Ska ta och kika på det istället för 1.4 som är betydligt dyrare.

Ja, vårat ridhus är rätt så mörkt annars och är mkt svårfotat rent allmänt. Jag tänkte välja 1,4, men det kostade betydligt mer så jag nöjde mig med 1,8:an.

Mm men då ska jag nog också ta och kika på ett sånt, betydligt billigare i alla fall och synd att man inte har canon för nikons var dyrare.

Är det bättre med fast 50 objektiv?
Vad är det som gör det bättre än ett vanligt 18-55?

Är det bättre med fast 50 objektiv?
Vad är det som gör det bättre än ett vanligt 18-55?

Om man jämför mellan kit-objektivet 18-55 och fast 50 för Nikon? Då är det fasta 50 bra mycket mera ljusstarkt. Sedan beror det vad det är man vill fotografera. Jag har ett 18-55, används mest ute och när jag vill ha vidvinkel. Ett 50/1,8 är också väldigt bra porträttobjektiv.

/Lizzie

Nej jag har Canon :)
Men det är i ridhuset jag vill ha ett bra objektiv till. Det blir väldigt korniga bilder. Det är rättså mörkt där. Så då funkar det fasta där kanske?

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 605
Senast: Lady_A
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka