Kameratips för ridbilder

Sv: Kameratips för ridbilder

Jag har ett tamronobjektiv till min canon 550D... först var jag nöjd.. men nu tycker jag bilderna blir väldigt oskarpa och dassiga... Jag vill dock ha dem väldigt skarpa och inte se någon rörelse alls. Det är ett Tamron 17-50mm F/2,8.

TS
Jag har ett fast canonobjektiv 1.8 (väldigt prisvärt kostar 900-1000 kr) som är betydligt bättre. Kräver ju dock att man rör lite på fötterna när man fotar eftersom det är fast ;) Men det är helt klart bättre och ger rätt bra bilder i ridhus, trotts att jag inte gillar att fota med blixt!

Har tyvärr inga bilder att visa, har precis märkt att jag tappat bort hur mycket bilder som helst, tror dom ligger i datorn min man spillde kaffe över förut O_o

Ska säga det också att det du ska kolla efter, när du vill ha en bra kamera att fota i ridhus med, är en som är ljuskänslig och har så lågt bländartal som möjligt... Zoomen som betecknas ex 17-50mm på mitt tamronobjektiv är rätt irrelevant. Du behöver ha en så stor bländare som möjligt (vilket lite krångligt betyder ett så lågt bländartal, alltså ett objektiv med f1,8 har en mer fördelaktig bländare än en med f5,6) Ju större bländare du kan ha, ju kortare slutartal kan du ha, vilket kontrollerar hur pass skarp bilden blir. Så detta med att hästfölk ofta är så himla lyckliga över sina zoomobjektiv har jag aldrig fattat, haha.. hur långt bort vill man stå ändå? Det blir ju bara skitsvårt att trycka av i rätt moment i rörelsemönstret. Det som det hänger på är att du har ett ljuskänsligt OBJEKTIV, kamerahuset är också hyfsat irrelevant om du inte vill att det ska ha speciella funktioner, typ filma, ta väldigt många bilder i en snabb serie, vilket kan vara praktiskt om man har svårt att trycka av vid rätt tillfälle i rörelsemönstret ;)

Lycka till med letandet av en bra kamera och fotandet!

Senast ändrad:

Jag använder min Olympus OM-D Em5 som jag skaffade för ca 4-5 månader sedan. Den är perfekt att ha i stallet då den är relativt liten men tar riktigt bra bilder både innomhus och utomhus. Har tyvärr inga innomhusbilder att visa just nu, sitter vid jobbdatorn ;) Men här är ett par hästbilder..

pa260043_526f6593e087c322be8e8d75.jpg

pa133560_525bab35ddf2b35b058cefe3.jpg

Och ett par kor!
pa123303_525d13d6e087c34b37bb627f.jpg

kl.

Kan inte alla skriva med ifall det är en system- eller digitalkamera ni tipsar om också? Samt hur de ligger i pris? =)

Sorry! Uppdaterar med lite info:

Olympus OM-D Em5
Kompakt Systemkamera med utbytbart objektiv. Ca pris ligger runt 8.300 kr

Kl*

Jag har en Canon eos 600d. Har standard objektivet till den!
Det är jätte svårt att få ett bra foto när jag rider med den. Har någon tips på vilket objektiv som är bäst och hur jag ska ha inställningarna?
Jag kan fixa och trixa när det är jag som håller kameran. Men oftast är det ju mamma som fotar. Och hon har noll koll :p

Jag har en Nikon D90. Det objektivet som följde med funkade bra i Globen MEN inte i vanliga ridhuset hemma men är så olika ljus :p

Så sitter själv och letar bra objektiv. :(

Jag har Nikon D90 och kör på Tamron 70-200/2,8 kostar 6-7000, så har jag även Nikon 50/1,8 som är ännu ljusstarkare men blir ju rätt mycket kortare men funkar ju om man rör sig lite eller inte är jättelångt från ekipaget :)

HUr fungerar Nikon 50/1.8? Hur nära eller långt ifrån måste man stå för att det blir bra bilder?

Jag har fått för mig att jag vill ha ett nikon 50/1.4 nämligen just bla för fotografering i ridhus.

kl.

Kan inte alla skriva med ifall det är en system- eller digitalkamera ni tipsar om också? Samt hur de ligger i pris? =)

Min systemkamera, är som de aldra flesta digital och inte analog.. så den är båda delarna.. pris har jag inte koll på.

Bäst bilder kommer du helt klart få om du är ute. Med standardobjektiv är det tyvärr svårt att få vettiga bilder inomhus.

Det finns ffa 4 olika inställningar som jag knappar med när jag fotar. Jag fotar allt som oftast på manuella programmet.

Det första man gör, är att ställa in ISOtalet. Helst ska ISOtalet vara så lågt som möjligt. Ju högre det är, ju ljusare blir bilderna MEN, de blir också grumligare då.

Sedan får man mixtra lite mellan bländartalet och slutartiden, så här kan man inte säga vilka inställningar du ska ha eftersom det är omöjligt att svara på hur ljust/mörkt du har när du kommer fota.
Nu vet jag inte hur mycket du har koll på kameran, men alltid hjälper det någon och jag tyckte det var mycket lättare att mixtra med inställningarna när jag visste detta:

Bländare, det är själva "hålet" som släpper in ljus i kameran. Ju större hålet är, ju mer ljus kommer in i bilden. Sen är det lite trixigt för ju lägre bländartal du har, ju STÖRRE är hålet. Alltså, en bländare som är inställd på 5.6 är större än en som är inställd på 11. En "standardinställning" på bländaren är ca 11. Ju lägre bländartal du har, ju mer fokuserar bilden på där fokus ligger och skärpedjupet blir mindre. Alltså, den blir skarp precis där fokus ligger och sedan suddigare framför eller bakom det. Tänk dig att du fotar en häst och hästen är skarp och fin, men bakgrunden är suddig. Om du tittar på kattbilden som las in tidigare i tråden så har den ett rätt kort skärpedjup. Fokus ligger i ansiktet på katten men på sidorna blir den direkt suddig. Hade man haft ett högre bländartal hade man sett hela katten skarpt ist för bara ansiktet.

Slutaren, är den som öppnas och stängs och kontrollerar hur länge kameran släpper in ljus. Slutartalet betecknas ex 1/60 eller 1/250 och betecknar hur stor del av en sekund slutaren är öppen. Alltså släpper kameran in ljus under en längre tid om man har den inställd på 1/60 än 1/250. Däremot innebär ju också det att under den 1/60 sekunden så hinner ju också hästen röra sig längre och därför fångar kameran rörelserna i ex benen och de blir oskarpa. Sen finns det ju fotografer som gillar att ha med rörelse i bilderna.

Sedan kan man behöva ställa in vitbalansen. På min canon ställer man in den på nedåtpilen där det står WB. Där kan man välja lite olika typer av ljus eller välja AWB vilket betyder att den ställer in automatiskt (i ridhus brukar bilderna dock bli väldigt gula och kan behöva ändras med.) WB påverkar vilken ton det blir i bilderna. Ibland kan de bli väldigt gula, blåa eller vita.

Mycket svårare än så är det faktiskt inte. Om man är osäker på att fota manuellt, kan man fota på program, på ex på Av eller TV programmen. Jag vet inte hur de betecknas på andra kameror, men vet att de betecknas lite olika på Nikon iaf. Hur som helst, på de två programmen så behöver du bara ställa in först ISOtalet och sedan ANTINGEN bländaren eller slutaren. Resten väljer kameran åt dig. Men igen, där tycker jag det är svårt att få de rejält skarpa bilderna.
Är man ute kan det också funka bra att fota på sportprogrammet. Då har kameran tillräckligt med ljus för att få ordning på vettiga inställningar.
Om man vill fota Manuellt (M) men är osäker, och inte riktigt hittar rätt inställningar, så kan man "fuska" med att ta en bild på AUTO och utgå från de inställningarna och sedan göra bilden så den passar dig mer i smaken.

Lycka till med fotandet!

Senast ändrad:

kl.

Skulle inte tro att någon tipsar om analoga kameror och tipsar man om objektiv så är det en systemkamera!

Alla binderna är tagna med 70-300-objektivet som jag skrev om tidigare.
Några bilder från vårt ridhus:
6959155168_af200b52cd_z.jpg

8002265989_06b2ac7427_z.jpg

8189187708_a7713879a7_z.jpg

Och så några ute:
6141378708_332a06e90e_z.jpg

6141363414_5220e6d47e_z.jpg

Senast ändrad:

HUr fungerar Nikon 50/1.8? Hur nära eller långt ifrån måste man stå för att det blir bra bilder?

Jag har fått för mig att jag vill ha ett nikon 50/1.4 nämligen just bla för fotografering i ridhus.

Det beror ju på hur stor del av bilden du vill att hästen ska ta upp. Men man bör helt klart stå nere på banan och inte uppe på läktaren.. Där kan du ju också röra dig bättre för att justera avstånd och motiv.
Men jag har ett sånt, fast canons motsvarande som går ner till 1,8, ett väldigt prisvärt objektiv, fotar heldre med det än mitt tamron som det är zoom på.

Skulle inte tro att någon tipsar om analoga kameror och tipsar man om objektiv så är det en systemkamera!

Precis, dessutom har det ju börjat komma systema kompaktkameror. Tror canons heter EOS M? Har vart sugen på den eftersom det är så bökigt att ha med sig det stora kamerahuset hela tiden om man vill fota mycket till vardags. Det fina med den är också att den är kompatibel med objektiven till resten av EOS-serien.

Det va just en canon eos 600D som jag hade hemma som återlämnades. Jag kom inte riktigt överens med den kameran men lyckades ta väldigt fina stillbilder med den faktiskt. Nu hade jag den så kort tid och hann ju inte jobba med alla inställningar som säkerligen hade kunnat göra korten i rörelse bättre än vad dom blev.

Är det någon här som testat eller har en Canon eos 70D?

Jätte bra förklaring :) det kan jag även använda mig av så jag kan lära mamma kameran :D
Är så dålig på att förklara och visa.. För jag bara klickar och snurrar och hoppas på det bästa. Blir trots allt rätt bra bilder! Haha

Oavsett kameramärke så är "allas" fasta 50mm 1.8 ett mycket bra objektiv för nästan inga pengar alls. Med ett sånt objektiv går det att ta bra bilder!
Att kameran inte spelar roll är inte riktigt sant. När man fotar i mörka ridhus behöver man ofta höja ISO-värdet för att kunna få tillräckligt kort slutartid. Och olika kameror är olika bra på höga iso. De flesta nyare kameror är bra på höga iso, men har man en gammal kamera som tex nikon D80 har man antagligen en del att vinna på en nyare kamera.
Har inga bilder från ridhus men här är en från stallmiljö. Nikon D90, 50mm 1/80 f2.2 Iso 3200
7075790353_b7ec7694ec_z.jpg

(vill man ta bra bilder så är det förstås ingen nackdel att köpa objektiv i samma prisklass som en bättre häst, men då köper i alla fall jag hellre en häst ;))

Det var jag som skrev att kamerahuset inte är viktigt. Jag uttryckte mig uppenbarligen inte tillräckligt tydligt. Helt klart så är det viktigaste i sammanhanget objektivet ändå. Självklart kan man få bättre bilder med ett nytt kamerahus om man har ett riktigt gammalt, men jag såg någon som ville byta ut sin canon som var ett par år, mot en ny canon, där känns det onödigt eftersom ett nytt kamerahus inte kommer lösa problemen ändå. Klart om man har ett lastgammalt hus så är det en fördel men om så inte är fallet så är det betydligt bättre att lägga pengarna på ett nytt objektiv.

hur vet man vilket objektiv som passar till vilken kamera?

Jag har en Nikon, en ganska modern sak som man både kan fota och film med. Har bara standrard objektivet till och vill ha ett annat som tar bra bilder, främst utomhus.

Menar du mig? mitt canon kamerahus är ju 5-6 år gammalt så därför vill jag byta ut det nu mot ett nytt. Objektivet är redan som sagt utbytt till ett bra förra året, så nu är det dags för köp av nytt kamerahus. Håller med att bra bilder ofta sitter i ett bra objektiv. Men viss skillnad blir det lite beroende på kamerahus också.

Hur mycket bättre är 50mm/1.4 mot 50mm/1.8?

1.8 är ju mycket billigare än 1.4...

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 605
Senast: Lady_A
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar