Kallblodsavel

sara_18

Trådstartare
Hej, jag har lite frågor ang avel nu när man fått hem kalblodshingst katalogen :D Då ja inte har så stor koll på kallblod så undrar ja om detta sto har bra stamm Järbo Freja? Har kollat lite hingstar till henne å har väl lite funderingar på vem som skulle passa henne. Clay hingsten, är det nån som känner till den hingsten? tacksam för svar

Sv: Kallblodsavel

Tycker inte att de var någon direkt wow faktor på ditt sto.. men mormodern hade lämnet några bra och de är alltid lite knepigt med kallblod.

Clay är en väldigt fin hingst, känner igen ägaren lite grann. Men jag tycker personligen att du ska pröva en annan stam på hingsten då jag såg att ditt stos föregående avkommor var efter skarvar och svall ivar. De hingstarna är clays pappa och farfar.. Ingen av avkommorna har gått nånting. Så därför tycker jag att du ska testa nått annat.

aha okej. Jo svårt de där med stam, men inga schysta tips som gör att avkomman sen kan bli såld. men som sagt ja e inte så bra på kallblodshingstar. Men vad tycks om Vålsvarten nån som kan nått om han? Eller nån som har Eldir i stammen som är bra. vad säg :)

aha okej. Jo svårt de där med stam, men inga schysta tips som gör att avkomman sen kan bli såld. men som sagt ja e inte så bra på kallblodshingstar. Men vad tycks om Vålsvarten nån som kan nått om han? Eller nån som har Eldir i stammen som är bra. vad säg :)

menar ju förstås Elding :D

Varannan häst har ju Elding i stammen. Ett tips kan vara att ringa avelsrådgivaren om du inte har så bra koll på stammar. Ska du ha en avkomma att sälja så är det rätt viktigt att morsstammen är bra och att det är en hingst som passar.

ja kolla på blodbanken.nu å gjorde ett testpaning å då fick jag fram Eder. om man tänker Eder + järbo freja skulle avkomman funka stammässigt om man skulle sälja den?

Jag personligen tycker inte att Eder känns speciellt "het". Jag skulle inte köpa en avkomma till Eder i första hand. Något intressantare måste nog gå att hitta.

Har kollat lite på stammen på ditt sto, och det finns poänger med den några generationer bak. Tyvärr har du lite gammal stam som inte visat något på ett tag. Lättkorsad är den ju däremot. Jag skulle satsa på någon av de absolut hetaste hingstarna, det är nog de bästa förutsättningarna både för att få avkomman säljbar och att göra det bästa möjliga av stammen.

hmm okej :) är det järvsöfaks stam som är hetast? ja har hingskatalogen att titta i men som sagt man vet ju inte riktigt vad som passar eller inte. några tips på olika hingstar? :)

De absolut hetaste hingstarna just nu på marknaden bör väl vara moe odin, järvsöfaks och möjligtvis tummelisas järvsöfaks söner voje faks och fakse (är de va? blandar ihop dom där)

Sedan om de är de bästa hingstarna är väl en annan ska.. men vill man sälja så ska man ta det som folk vill ha

Voje faks och fakse är inte efter Tummelisa, voje faks mamma heter Voje Lykka, och Fakses mamma Eiva E.

Tummelisa har lämnat Eldfaksen och Järvsöviking som är godkända

okej, men hur nära släkt är okej? då de är för mej lite nära släkt men ja fick höra att det inte va nå farligt men endå en risk.

hahahaha ja sa ju att jag blandar ihop dom där.. har själv ett sto som inte går att korsa med järvsöfakshingstar så jag har ingen koll på dom :P

hahah de är inte så lätt, Ternemy fölade förresten häromdan, hon fick ett svart hingstföl med rätt stor sjärn. Han ser ut som en nallebjörn :love:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2