Kallar mig oansvarig:O

G

Gladflicka

Jag hoppar upp i min hage på min häst med grimma och grimskaft och galopperar hem från hagen :) jag är 14 år har en haflinger och jag behöver inte ens ta på honom grimman för att gå in från hagen , brukar sitta och gosa i hagen och kan rida runt i padock utan något , rida på fält osv med bara grimma och grimmskaft jag har ändast haft honom i ett år och det är några i min skola som kallar mig oansvarig att jag måste använda vett hos hästarna ... vad tycker ni ? :confused:

Tacksam för svar !

Sv: Kallar mig oansvarig:O

Håller med The_connemara... Använder du hjälm? Att galoppera från hagen känns oansvarigt ja, men att skritta (med hjälm) barbacka och med bara grimma tycker jag inte är det.

Jag skulle få magsår av att ha dig i mitt stall i alla fall :p
Och jag skulle tjata på dig om hästvett.

Men du är samtidigt 14 år säger du, då lär du dig med tiden. Var rädd om dig fram tills dess bara.

Jag har jätte stor hage med både skog och mark längst upp är det som en stor gräsplätt. där skrittar jag alltid runt ett tag först och travar lite kanske för att annars kan ju hästen få skador , dock inte lika länge som i ridningen eftersom dem springer hela tiden i hagarna normalt.. och självklart har jag hjälm tnker ju inte dö för att jag ville rida ner från hagen .... galopperar dock inte alltid det var mest bara för att jag kan det och dem säger att jag är oansvarig som inte tränar min häst på " rätt" sätt . Alltså tycker dem att det är fel av mig att lära min häst lydighet ist för att tävla osv ... tävlar aldrig men har inget i mot dem som gör..

Om du
1) använder hjälm
2) tänker på hästen o inte bara använder den som leksak
3) upplever att du har full kontroll trots barbacka + grimma/grimskaft
4) inte stör andra hästar eller hästägare med ditt galopperande i hagen

....så tycker jag inte du är oansvarig, nej. Dom som kritiserar dig vill kanske mest sätta dig på plats? Lite avundsjuka för att dom inte skulle våga galoppera barbacka i grimma?

Det är så härligt att vara oansvarig!

Man kan storma runt barbacka bara upphoppad på lämplig häst även när man är nästan 40.

Visst, man tar risker, men härligt härligt!

Ptr

Så gjorde jag också när jag var tio-elva år. Jag stod upp på hästarna och galopperade med bara ett grimskaft i handen också. Visst var det härligt men också totalt livsfarligt! Jag förstod inte bättre då.
Min dotter red också sin häst med bara grimma och grimskaft när hon var fjorton och det är inget fel i det bara hästen är tillräckligt lydig för det. Men, och ett stort men. Vi har hästarna hemma och bor så att det kommer ett fåtal bilar här. Våra hästar är tillräckligt trygga för det och min dotter gjorde det under överinseende ifrån mej. Att rida barbacka hem ifrån hagen med handhäst gjorde jag fram till att jag blev så sjuk att jag inte längre klarade av att rida barbacka. visserligen galopperade jag inte utan jag höll mej till trav och skritt.
Så länge du gör det under kontrollerade former och inte utsätter dej eller hästen för faror så njut av livet!

Bara du har hjälm! Talar som förälder nu, hur trygg en häst än är så är den i grund och botten ett flyktdjur. Den kan bli skrämd och dra iväg. Annars har vi ju alla varit barn, jag var likadan som liten :-) men skydda knoppen måste du göra :)

Så länge hästen lyssnar och du har hjälm så ser jag inget problem i det. Det finns ju folk som kan rida utan något alls och ha stenkoll ändå.

Jag är över 50, har hållit på med hästar i över 30 år,,,,,,,,och aldrig ägt ett träns. :o Dom första 10 åren gick det barbacka i grimma, då hade jag inte ens en sadel. :crazy:

Visst har det hänt att jag glömt hjälmen men oftast har den suttit på och hästarna jag ridit har inte alltid varit världens stabilaste men,,,,,,,,,dom har iallafall tagit hand om mig på bästa sätt och jag har aldrig hamnat på rygg ute i spenaten utan dom har burit hem mig lika hel som dom bar mig hemifrån. Träns och sadel är för prylgalna losers. :angel: :D

Jag har ridit i galopp i barbacka med grimma och grimskaft på flera hästar i vuxen ålder, även i fullmånens sken om vinternatten och det är jättehärligt! :love:

En häst ska lyssna på ryttaren och ett träns hjälper inte att få stopp på en häst som inte lyssnar, jag sett det hända vuxna karlar att deras hästar dragit åt ett helt annat håll än vad ryttaren tänkt, så grattis till din finna haflinger och rid med huvudet. Hästens väl kommer alltid före ryttarens. ;)

Tack för svar :) Även fast jag inte fattar varför ni kallar mig troll ... Avundsjuk ^^?

Min häst är hundra stabil och om han skulle bli rädd och jag ramlar av är det ju mitt eget ansvar ? jag har eget stall egna hagar och långt i från bil väg .. hade aldrig gjort det om andra hade sina hästar i hagen :) bara mina två ett varmblod och haflinger . Mina hästar har jag tränat tilllit nästan bara sen dem kom hit och menar inte att dem springer HELA tiden i hagarna men det är ju likadant som när det galopperar i hagarna som när jag sitter på , ihagarna värmer dem inte upp iaf ^^... jag har min mamma tillåtelse och jag har alltid hjälm på ... har bara släkten som grannar så ingen av dem störs på det och allt område runt om kring ägs av min morfar..

Jag tror absolut inte att mina hästar är leksaker ... då skulle jag inte ta in och borsta 1 och en halvtimme om dagen gett dem fri tillgång till hö, har vatten bäckar i hagarna och självklart vatten i lösdriften ... Jag tycker inte att jag inte har häst vett pga att jag rider in från hagen eftersom både jag och min häst tycker det är kul och ingen skadas hoppa lite i skogen barbacka vad är det för märkvärdigt igentligen har inte ni någon gång gjort det ? det är ungefär vad jag gör i min hage.. alla ramlar av så är det och jag känner mig stabilare med repgrimma och tyglar än träns-.- och barbacka varför inte .. innan dem hade sadel och träns vad gjorde dem då ? ^^ Bara för jag inte tävlar eller vinner prisrosetter är jag inte dålig på att rida eller kan inte hantera en häst skulle kunna gå högt med barbacka och repgrimma. Mina hästar har det fritt som om du inte skulle önska att din häst fick leva som indianerna ?

Min mammas häst blev 33 år och stog ute hela året om hela nätterna .. utan täcke ... och om jag är ett troll vad är inte du som tävla sönder din häst , som bara har din häst som tävlingsobjekt som kommer bli rädd efter att den slängt av dig på några hinder eller som slår din häst med spö direkt när den hittar på lite bus.... (Inte för att exakt du är så eller vet ju inte jag men tänk på dem om du kallar mig troll ) säger jag åt min häst att lägga sig ner gör han det och hoppar jag stegrar han, petar jag på bogen bugar han .. bugar din häst åt dig när du kommer och hämtar den i hagen ^^ ?:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Ser inte att någon kallar dig för troll, men tråden har kanske blivit rensad? :confused:

Det är många här som rider barbacka i grimma och som hoppar barbacka, så isf är vi alla troll. :D

Ser inte att någon kallar dig för troll, men tråden har kanske blivit rensad? :confused:

Det är många här som rider barbacka i grimma och som hoppar barbacka, så isf är vi alla troll. :D

Tippar på att tråden är rensad. Känns lite så i inlägg två...

Ts. Ha hjälm på dej, se efter att din häst mår bra. Tänk på uppvärmning mm så du inte skadar din häst.. Annars låter ditt hästliv som mitt gjort i alla år. Även de senaste turerna jag gjorde på min häst innan hon åkte på foder skedde barbacka i grimma och grimskaft.

Äh skit i vad andra tycker och tänker, det finns så många som vet precis allt om allting utan att ha en blekaste aning om hur det egentligen är. Ha kul med din fina häst och var glad att ni funkar tillsammans, det spelar ingen roll HUR man gör så länge ingen tar skada av det, det enda viktiga är att man trivs ihop och har kul ihop.

MacGyver - som också fått en del skit från besserwissrar,,,,,,,,som hade noll koll om precis allt.:cool:

Jag tänker vara kärringen mot strömmen och säga: Ja, jag tycker att finns ett inslag av oansvar i den här debatten. Hästar är stora, hästar är flyktdjur, hästar kan snubbla och halka eller vara glada och hoppa och studsa ... Med ordentlig utrusting till ryttaren och hästen är risken mindre att något händer och att man gör sig illa om olyckan är framme.
Nu skriver du att du har hjälm ( bra!) och att du inte har några andra i närheten som ser dig och kan reta sig. Men dina kompisar vet ju i alla fall hur du rider och du skriver om det här på Buke för alla att läsa.... Du som är
14 år är en förebild för mindre tjejer och killar, precis som vi äldre är för ungdomar ...
Jag hade aldrig låtit mina barn eller någon annan som rider hos eller med mig rida i bara grimma, möjligen i träns men utan sadel för att träna balans. Man kan ha precis lika roligt med träns, sadel, hjälm och väst!

Senast ändrad:

Vad säger att olycksrisken är mindre med träns på en häst som är van att ridas i grimma, sidepull, bosal osv?

Utan sadel finns inget att fastna i om det går åt skogen. Lite lättare glider man väl av men då är man iallafall stadigt på marken.

Hjälm och ev. väst håller jag helt med om.

Ts-
Har du frisk och glad häst så kan du gott rida som du gör så länge du har huvudet med dig.
Om du värmer upp först och inte röjer runt så folk blir nedmanglade, hästen bryter benen eller andras hästar får spader så är det väl ingen skillnad mot annan ridning med sadel och träns. Och ramlar du av och tappar hästen så är den ju begränsad från att springa till skogs iom att du är inom staket.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30