Kalkade väggar?

Y

yez

Vi håller på göra om en fd ladugård till stall.
Väggarna i ladugården/stallet är av tegel och är kalkade.
Går det att måla på dem eller måste de kalkas?
Om de måste kalkas går det att få någon annan färg än vit?
:confused:

Jag är inte rätt person att svara men jag kan tipsa om att gå in i en färgaffär och fråga. De är jätteduktiga!
Jag har sommarjobbat lite som målare och då fick jag kalka massa ladugårdar...tycker resultatet blir rätt snyggt och det finns såklart massa snygga färger att välja på.
Rent praktiskt vet jag inte...fått för mig att det lossnar rätt lätt, inte så praktiskt om man har en häst som kliar sig då....
Vet ej om det går att måla med annan färg...kanske om man borstar bort all gammal kalk? (massa jobb!)
Men som sagt...gå till närmaste färghandel så får du svar :)

Hej!
Jag har just målat i mitt stall (ombyggd ladugård) där väggarna har varit kalkade (måånga lager). Det stämmer att det inte går att måla direkt på kalken. Det man måste göra är att använda en särskild primer (djupgrund) innan man målar.
Jag skrapade först bort all lös kalk, på med primer och sedan speciell ladugårdsfärg, två strykningar.
Fördelen med den färgen är att den tål högtryckstvätt.
Kalk är billigt men det går ju knappast att tvätta väggarna utan att kalken tvättas bort.
Det går att blanda i olika tillsatser i kalken, blandar man i kimrök får du en mörkt grå/svart färg.

Mitt tips är att du pratar men någon kunnig försäljare på t.ex. Granngården. De har varit till stor hjälp för mig.

//krumelur

Sv: Kalkade väggar?

Ursäkta men vad är kimrök?
Jag ska måla grunden runt stallet och har funderat på silikatfärg. Men eftersom gården är så pass gammal skulle det kännas bättre att fortsätta med kalkfärg dock i en mörkgrå nyans.
/Armada

Kimrök är i princip ren sot. Man använder det som färgämne för att få svarta och grå nyanser.

Hakar på tråden och frågar om någon har något bra tips på blandning till att kalka tak och väggar i ett trästall? De är kalkade sen tidigare men, det var längesen sist.

Tips: Använd munskydd och skyddsglasögon (aj vad det gör ont i ögat med kalkflaga!)för det brukar damma och bli rätt äckligt när man sopar tak :(

...OCH hanskar, händerna blir som sandpapper. Har du inga småsyskon du kan lura att göra jobbet :) ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
701
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar