Kalkad vall - problem?!

Z

Zussami

Vi kalkade vallen i höstas, men en del av kalken har lagt sig i klumpar och alltså inte "smält ner" i marken.
Kan man släppa hästar på den ändå, eller är kalken giftig på något sätt?

Sv: Kalkad vall - problem?!

Om det kan vara "giftigt" eller inte beror lite på vad ni har kalkat med, är det kalkstensmjöl så är det helt ofarligt medan om det är tex släckt kalk så kan denna bilda kalciumhydroxid på slehinnorna och orsaka frätskador på dessa.

Du kan pröva med att välta vallen med ringvält för att få sönder klumparna.

Alternativt om det är en väl eteblerad vall så kan du lättharva med tex långfingerharv.

Det är nog tyvärr släckt kalk ...

Nu har vi vält vallen och harvat (i o f s med en grov harv ) och det har inte precis hjälpt. Alls ...

Hur stor är risken för att hästarna får i sig av kalken när gräset väl har börjat växa?
Om det är olämpligt att släppa på dem på hagarna har jag nämligen inget bete i sommar ...

Låter väldigt konstigt i mina öron att man har släckt kalk på betesmark. Kalksalpeter brukar vi ha och det är ofarligt (men inte lämpligt att direkt äta) och försvinner efter ett regn, så vi brukar ha det över åkrarna när det verkar bli regn ett par dagar.
Vet tyvärr inte vad du kan göra åt saken.

Låter väldigt konstigt i mina öron att man har släckt kalk på betesmark.

Ja, nu kommer ju den bistra sanningen fram - att vi bara är klantiga stads-bor som flyttat ut på landet ... :o

Vi fick rekommenderat av en rådgivare att kalka för att höja pH-värdet.
Jag åkta till Lantmännen och förklarade problemet, de gav mig ett telefonnummer och efter telefonsamtal så kom det snubbar och spred ut kalk på betena. Enkelt - trodde jag ...

Att det finns olika kalk och att någon av dem kan vara giftig för hästar var det tyvärr inte någon som berättade :cry: (Och alla var ju införstådda med vad jag skulle ha den till.)

Kalken var en restprodukt från ett pappersbruk (tror jag det var), och det enda alla bönder pratade om var att den var mycket billigare.

Känns inte så prisvärt nu, kan jag säga ...

Till att börja med släcktkalk (kalciumhydroxid) är inte giftigt den är frätande.
Om du har kalkat med släckt kalk så består den av Ca(OH)2 kalciumhydroxid. Den är frätande (pH=14) men om den får ligga och exponeras för luften kommer den att ta upp koldioxid ur luften och återbildas till CaCO3 kalciumkarbonat (kalksten) och vatten.
Kalk som bryts i gruvor består av kalciumkarbonat man processar den genom att bränna den till CaO kalciumoxid under avgång av koldioxid. När man tillsätter vatten till kalciumoxiden så bildas kalciumhydroxid reaktionen är reversibel.
Det klumparna på ditt gärde består av är troligen kalksten eftersom det har legat hela vintern och jag misstänker att det rör sig om ganska små klumpar. Lite aläckt kalk kan finnas kvar men mängden bör vara liten. Frågan är också varför hästarna skulle vilja äta detta det smakar inte direkt gott.

Låter väldigt konstigt i mina öron att man har släckt kalk på betesmark. Kalksalpeter brukar vi ha och det är ofarligt (men inte lämpligt att direkt äta) och försvinner efter ett regn, så vi brukar ha det över åkrarna när det verkar bli regn ett par dagar.
Vet tyvärr inte vad du kan göra åt saken.

*kl*
hoppar in och försöker svara flera stycken samtidigt....

Man kan köpa släckt kalk som biprodukt (den släckta kalken håller ibland inte tillräcklig kvalitet för att använda inom industrin) för ungefär en 1/3 av kostnaden för kalkstensmjöl, vilket ofta gör 10 000 lappar i slutändan när vallen ska anläggas. Skillnaden mot kalkstensmjölet är att mjölet har en mer utdragen kalkverkan, ca 4-5 år, medans den släckta kalken lämnar ifrån sig så gott som all kalkverkan på ett år.

Fast sådan kalk brukar väl inte komma från pappersbruk, kanske det rör sig om mesakalk istället för släckt kalk ?

Kalksalpeter används av andra orsaker än ren kalk... ren kalk används för dess sk. kalkverkan och den normaliserar jordar som har lågt pH medans salpeter används för att tillföra vallen kväve.Det finns även kali-salpeter... och en hel uppsjö med annan konstgödning för att tillföra såväl olika mineraler som kväve till vallen.

Stallgödsel används dels för att öka på mullhalten och dels för att tillföra kväve, viss gödsel som tex spånblandad hästgödsel tillför i princip inget kväve alls utan då handlar det mest bara om att öka mullhalten.

Flytgödsel används mest för att tillföra kväve och den bör myllas ner för att inte kvävet ska försvinna i gasform innan växterna har hunnit ta upp det.

Lite av poängen med ett bete är att det ska ge billigt foder, så jag anser nog att så länge "maten" räcker till så ska man göra så lite som möjligt med beteshagarna - det är bättre att lägga krut på slåttervallen eftersom man ändå ska sätta in en massa resurser på att konservera vinterfodret så blir det billigare per kg hö/silage ju mer man får in av den varan.

Har man mjölkkor så måste man ju ha otroligt näringsrika beten, men hästar mår ofta bättre av att ha lite mindre näring på betet - har man enstaka hästar som "faller ur" så är det bättre att sätta in punktinsatser just på den individen och självklart så ska man aldrig avla på en häst som har svårt att föda sig på bete.

Om det inte har hjälp med vare sig vältning med ringvält eller harvning så är det ett elakartat problem.... i synnerhet som en mera hårdhänt behandling av "klumparna" riskerar att förstöra vallen.

Är det så mycket klumpar att det är helt omöjligt att plocka upp dom för hand ?

Kanske om det är tillräckligt stora klumpar att det går att plocka upp dom med traktor och stengrep, dock är det nog ganska stor risk för att man river sönder vallen med en stengrep om man inte är otroligt superförsiktigt och är en otroligt duktig traktorförare.

Kanske man kan ha bete någon annanstans och istället ta slåtter på just den vallen ?

Har kalken legat tillräckligt länge så kommer den ju att vara ofarlig sedan, däremot vågar jag inte svara på om det räcker med att den har legat över vintern eller det finns kvar inne i klumarna som inte har reagerat ännu.

Personligen skulle jag vara ganska nervös eftersom hästar är extremt nyfikna och jag är "kycklingmamma" när det rör hästarna...

Senast ändrad:

Personligen skulle jag vara ganska nervös eftersom hästar är extremt nyfikna och jag är "kycklingmamma" när det rör hästarna...
Jovisst är hästar nyfikna men eftersom klumparna är mycket hårda enligt TS, de har hållit för välten och harven så tror jag inte det blir problem. Hästarnas nyfikenhet går nog inte längre än att lukta på, sparka på ,ganga lite på konstatera det smakade inte gott/var för hårt så hur klumparna ser ut i mitten kan knappast spela någon roll. Vi ser ju inte direkt hästar som av nyfikenhet äter på vanliga stenar så varför skulle de äta på stenar bara för att de är vita.

Kom förresten på en sak... du kan ju prova med att ta in den största klumpen du hittar, knacka sönder den med en hammare el.dyl. och sen spruta lite försiktigt på den med vatten i blomspruta (inte i stråle utan som dimma) så ser du om den reagerar... händer det inget särskilt då så har antagligen kalken reagerat klart, är du osäker så ta pH då vattnet annars skulle vara starkt basiskt om kalken inte har reagerat klart.

Klumparna är alltså inte jättestora. De största är väl som en pingisboll, men det mesta är som vita sjok. Här och där ligger alltså små högar och plättar av kalk.
Den är alldeles mjuk och smulig, och lite kletig. Att ringvälten inte tog det beror ju mest på att marken är ojämn och kalken kletig. Den plattade till, men kalken försvann ju inte.
Vi går och sparkar ut så mycket vi kan, men vi har dessvärre rätt stora marker (normalt sett ett kärt "bekymmer" ...)

Har jag fatttat rätt om det ska regagera med vatten om det är släckt kalk?
Och att det inte är någon fara om det inte reagerar?

Nu tändes ett litet hopp om att jag kanske inte behöver ha hästarna i vinterhagen hela sommaren :laugh:

Nej släckt kalk reagerar inte med vatten. Man har reagerat den med vatten för att den ska bildas.
Om klaken är kletig så skulle jag inte oroa mig. Jag tvivlar på att det finns något kvar av den släckta kalken det som liger kvar nu är nog bara smulig kalksten.
Har du tillgång till pH stickor eller pH papper så kan du lätt kolla om det överhuvudtaget finns någon risk. Även om alla här skulle säga att det är ofarligt så kommer du säkert oroa dig iallafall man är ju totalnojig med hästarna :D.

Fast sådan kalk brukar väl inte komma från pappersbruk, kanske det rör sig om mesakalk istället för släckt kalk ?

Det är mesa-kalk!
Jag har nystat, ringt och snokat, och till slut fått fatt på en analys av kalken.

Det är som sagt mesa-kalk, och som värsta häsofara står att man får förstoppning om man äter för stora mängder ... :D

Så nu är jag inte så orolig längre :bump:
(Dessutom har vi varit ute och krattat ut de flesta klumparna, så om det nu bara kommer ett litet regn innan vi ska släppa hästarna, så finns det förmodligen inte så mycket kvar.)

Tack alla för nyttig information! Nästa gång kanske jag till och med tar reda på fakta innan jag köper något :angel:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 248
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 958
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 488
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka