Kala fläckar?!

C

CCorneliaa

Vet inte riktigt vart tråden ska ligga, men flytta den gärna annars!

Min ponny har börjat få kalla fläckar stora som 5 kronor i och runt virveln på baken på båda sidor. Fläckarna är inte helt kala utan under så finns det lite tunt med hår.

Någon som vet vad det kan vara för något?
Kan det ha något att göra med att han fäller päls nu och han tappar pälsen fläckvis?:confused:

Sv: Kala fläckar?!

Pälsätande löss. Vanligt så här års och har absolut inget med vanvård att göra. Leta efter gnetter (lusägg, små ovala vita) i svansrot och manfäste (pannluggens "hårfäste" brukar ge napp).

Kan förstås ha andra orsaker, men uteslut löss först. Beh m Dermocan schampo och/eller Switch pour on (alt Etotal, finns på t ex Granngården men endast för mink - funkar utmärkt).

Våra hästar fäller nästan alltid fläckvis. Den ena fäller fläckar på halsen och bogarna, den andra på bakbenen och skankerna och den lille är fläckig i huvudet.

Kan som sagt vara löss också men behöver inte vara så.

Ingen mer som har några idéer eller erfarenheter?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Hemmet Hittade en gammal tråd från 2008 på ämnet, men tänkte att jag skulle be om lite mer uppdaterade tips. Kanske vet ni någon specifik...
Svar
14
· Visningar
980
Senast: machafuko
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 388
Senast: qitis
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10