Käkremmen på grimman...

yvobos

Trådstartare
Påfallande ofta ser jag att en majoritet (i de stall jag själv stått i), aldrig knäpper käkremmen på grimman när dom leder sina hästar. Inte heller när dom binder upp hästarna. Själv knäpper jag den ALLTID! Och det finns ju liksom skäl till det...

Hur gör Ni andra? Motivera gärna varför ni gör som ni gör.

Jag gör det som sagt! Av säkerhetsskäl. Hästen kan ju annars ganska så lätt "krypa ur" grimman, och risken är ju större att dom fastnar.

Sv: Käkremmen på grimman...

Självklart knäpper man käkremmen!

Enda gången den inte är knäppt är när jag borstar huvudet. Sedan knäpper jag den såklart igen.

När jag leder min häst till och från hagen så har jag käkremmen knäppt, likaså när jag arbetar honom i grimma.
Men när han står uppbunden i stallet så brukar jag knäppa upp käkremmen, detta just för att han ifall av panik lätt ska kunna ta sig ur grimman.
De få gånger som han fått panik så har han dragit/kastat sig tills han kommer loss, väl loss så stannar han på stället och rör int en fena.

Detta beteende är det vanligaste bland hästar, när de känner att de sitter fast vid rädsla så utvecklas panik och när de känner att de är fria så lugnar de sig. Tryck i nacken ökar risk för panik och en grimma trycker kraftigt i nacken när en häst drar/kastar sig bakåt.
(Beblanda dock int det jag nu skrev med lätt tryck i nacken, likt massage vilket gör att hästar slappnar av.)

fast detta är ju ett typiskt exempel hur man lär sin häst att komma loss, dra lite i grimman o du är fri! Hur ska den lära sig att sitta fast i släpet?

Det är inte många hästar som försöker komma loss, och de som gör det gör det oftast av panik för att de sitter fast.
Du sätter ju aldrig fast en unghäst direkt i grimman utan balsnören eller annat som gör att den lätt kommer loss. Så lär man en häst att stå uppbunden. Dvs att den int ska gripas av panik för att den sitter fast. En häst som kommer loss vid rädsla känner att uppbindning int är något farligt.
En häst som å andra sidan inte kommer loss, grips av mer och mer panik vilket kan bli direkt livsfarligt för alla, dessutom så kan den ta allvarlig skada då nacken är ett väldigt känsligt område.

Jag har varit i ett stall där vi gjort så. Då har vi haft käkremmen fastsittandes i ringen på andra sidan. Handlade helt enkelt om att underlätta och spara tid, då det alltid fanns för mycket att göra. Detta stall låg väldigt avlägset så skulle hästarna smita ur grimman (vilket hände emellanåt) så skulle dom behöva kuta ett par mil till större väg. De gånger de ramla ur grimman fortsatte dom antagligen på utan att märka något eller stannade och åt.

Det finns självklart många hästar jag aldrig skulle leda på detta sätt, men med dessa var det inga problem.

Det jag tänker på är inte det första att de kan krypa ur grimman men att de kan slå sig förbannat om de skakar på huvudet. Tänk att få själva "haken" i ett öga eller någonannanstans på huvudet. DÅ tror jag att risken är större att de får panik än om de sitter fast. Den erfarenhet jag har av unghästar som jag har jobbat med är att jag ALLTID sätter fast de på gången UTAN balsnören för att de måste lära sig att de faktiskt sitter fast. Hade en häst tidigare som inte lärt sig det och hon drog och slet varenda dag för att komma loss, men min fyraåring jag har nu har aldrig gjort något sånt sen hon fattade att hon inte kom loss. En häst kan skada sig rejält om de kastar sig och faktiskt kommer loss, eller inte bara sig själv utan andra oxå.

Inte säkert att jag har rätt men det är hur jag alltid har sett på saken! Aldrig uppknäppt käkrem på grimman just för att de kan slå sig på den!

faktiskt inte!
Mina föl får grimma på sig och när dem binds upp för första gången så ska dem fasen inte komma loss! För då får man en vuxen häst sen som sliter sig av minsta lilla och aldrig lär sig att ge efter för trycket!
Skulle aldrig få för mig att binda upp hästen med balsnöre så den kommer loss lätt, vad är meningen med att binda upp den då?

Har man en spolspilta och en häst som inte vill bli spolad handlar det inte om panik utan den försöker undvika att stå där. har den lärt sig att komma loss med öppen grimma/ balsnören så KOMMER den loss, för den har aldrig lärt sig att acceptera tryck i nacken och reagera med eftergift.

Käkremmen? Varför?
Ska man leda/ hantera häst är det otroligt viktigt med hållbar utrustning, tänk om du tappar hästen pga öppen/ inte existerande käkrem mm och den springer iväg o blir överkörd av lastbil eller nåt..
DÅ hade du önskat du hade haft käkrem ;)

Jag har träffat (och rehabiliterat) flertalet hästar som genom att de suttit fast utan möjlighet att ta sig loss fått men, där de knappt gått att trä på dem en grimma igen och/eller där de fått total panik så fort de kände minsta lilla motstånd. Det har tagit tid att återställa förtroendet i de fallen.
Sedan har jag även träffat på hästar med skador just efter att de blivit fastsatta utan möjlighet till att komma loss.
Senast en bekants unghäst, som stod inackorderad på ett stall och bands upp vid något tillfälle för första gången, fick panik och var nära på att knäcka nacken. Vet int hur det är nu men de misstänkte att han fått en synskada på ena ögat.

Skönt att höra att ni inte råkat ut för det ännu och förhoppningsvis inte gör det.

Jag har dock aldrig stött på problem med att de sliter sig bara för att inte stå uppbundna om de int haft en traumatisk upplevelse bakom sig. En häst som sliter sig "utan anledning" har man mer att jobba med än att bara "lösa" på ett simpelt sätt genom att sätta fast dem.

Men hur som, alla gör som de själva finner lämpligt. Det finns ingen lag på det ena eller andra och då har man int att göra med hur någon gör med sin egna häst.

Jag erkänner att jag är ganska slarvig med att knäppa käkremmen på grimman :o
När pålle står på gången är den nästan aldrig knäppt av skälet att det är lättare att borsta under den då. Inte heller när jag plockar in från hagen (går utan grimma i hagen) knäpper jag alltid käkremmen. Vi har dock staket runt om stallet så risken att hästarna kommer ut på vägen om de skulle ta sig lösa är minimal. Dessutom är min hyfsat lydig på kommando också och stannar oftast om jag ber honom.

Självklart knäpper jag grimmorna ordentligt när jag hanterar andras hästar och när min egen ska åka transport.

Jag är fullt medveten om att det inte finns någon lag på hur man ska göra. Jag var enbart nyfiken på hur andra tänker och agerar med sina hästar.
Vill bara vara ytterst tydlig på den punkten!

Jag har den bara knäppt när jag leder unghästen och i vissa situationer när jag leder hingsten. Har den alltid knäppt när jag leder andras hingstar, annars brukar den vara oknäppt.

Att jag själv alltid har den knäppt, hänger med från barndomen och en för mig traumatisk upplevelse. Jag skulle nämligen få äran att ta in två privathästar på ridksolan jag "bodde" på. Ägaren till dessa hade nämligen brådis! Mäkta stolt var jag över detta och kilade raskt till hagen för att skrida till verket. Gjorde då som jag såg att alla andra gjorde. Sket i att knäppa käkremmarna. Jag ville verkligen vara lika "cool" som alla andra. Började leda upp hästarna mot stallet och njöt utav att känna mig "duktig". Det varade inte så värst länge! Helt plötsligt fladdrar en liten påse upp bredvis oss, och den ena hästen blev livrädd och slängde sig åt sidan, vilket i sin tur skärrade upp häst nummer två som gjorde samma sak. Rycket och snabbheten gjorde att där stod jag med två tomma grimmor i grimskaften och två kusar galopperade bort på grusvägen...

Jag tror aldrig att jag skämts så mycket i hela mitt liv som då! Hästarna lugnade sig förvisso och fångades in och var skadefria. Jag var förkrossad inombords och bad givetvis ägaren om ursäkt, allt vad jag orkade. Visst förlät hon mig eftersom ingen blev skadad. Men jag fick en föreläsning som hette duga. Plus att hon aldrig bad mig en gång till att ta in dom. DET straffet bet kan jag tala om! Och efter den dagen har jag aldrig försökt att verka cool eller ball. Safety comes first! Blev iaf mitt motto.

Jag vill inte hoppa på någon men jag själv rehabiliterar hästar som har problem att ge efter för tryck och försöker att bygga upp förtroendet tidigt för att undvika att dem någonsin sliter sig och skadar sig just i nacken mm.

Men hur gör du då med dessa hästar som försöker ta sig loss, hur får du dem att ge efter för tryck om dem aldrig behöver uppleva tryck? Är rent ut sagt nyfiken och vill bara veta, har för inte så länge sedan jobbat med mitt "värsta" fall någonsin och just han hade mycket problem och reagerade alltid med flytk, samt att hans beteende blev värre för varje gång han tog sig loss och han jorde första framstegen med kedja (då han inte kude ta sig loss, detta gällde enkelt markarbete och INTE uppbindning), och arbetas idag lös eller bara i grimma och grimskaft i samtliga gångarter och binds upp utan några diskussioner och står då avslappnat och harmomisk...

Käkrem eller inte. Det beror på hur bra jag känner hästen, och villken häst jag håller på med.

På vallacken har jag nästan aldrig käkrem, binder aldrig upp honom.Han står lös på stallplanen, rör inte en fena. Jag litar till 100% på honom.

Däremot på hingsten har jag ALLTID käkrem. Det tycker jag alla hingstar ska ha.

Men om man litar på sin häst, är det fel att inte använda käkremmen då?

Först och främst så gäller det att skilja på tryck och tryck, lätta tryck är ju något som används bl.a när vi skänklar. Men de kraftiga tryck som uppstår t.ex. när en häst i panik försöker slita sig loss utan att grimma är något helt annat.

Vad menar du exakt med "ge efter för tryck"? Det klingar lite negativt i mina öron. Så jag frågar för att inte kanske råka anta fel mening.

Ja till exempel att hästen ska ledas in i transporten, låter du den backa hur so helst? Eller om du vill lära den att sänka huvudet för att exempelvis lättare kunna tränsa, då bygger du upp tryck i nacken (genom grimma eller grimskaft exempelvis) och så fort den ger efter (neråt) så får den beröm då trycket slutar.

Eller tryck som att du vill förflytta hästen för skänkeln, då får hästen också ett tryck (iaf vid tömkörning, arbete i lång tygel mm) och flyttar för trycket, dvs ger efter.

och varför låter ge efter för tryck negativt? Vad tror du att det är när du rider hästen i eftergift?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 189
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar