Käkremmen på grimman...

Sv: Käkremmen på grimman...

Vår stallkarl knäpper aldrig käkremmen när han tar in hästarna. Han leder dem tre och tre (ibland fyra och fyra) från hagen in i stallet, och drar av grimman när hästen går in i boxen medan de två/tre andra väntar på sin tur i stallgången. Jag antar att det är det lättaste sättet att hantera situationen på. Det skall tilläggas att hela egendomen är inhägnad (stora parkeringen är UTANFÖR stora grinden) och att det är omöjligt att komma ut därifrån även om man som häst lyckas snirkla sig ur grimman och skutta iväg. Eftersom det vankas kvällsmat i boxen är det dock ingen häst som planerar rymning när stallkarlen kommer och skramlar med grimmorna. Själv knäpper jag alltid käkremmen men å andra sidan så tar jag inte in fyra hästar från hagen på samma gång heller.

Kl

Enligt mig är det där bara ren lathet att inte knäppa den.

(en gång i tiden gjorde jag det själv dock inte längre)

Detta var något helt nytt för mig.. Jag har ridit i över 10 år och besökt flera olika stall med både ridskole- och privathästar, men aldrig att jag skulle ha sett någon som inte skulle ha haft käkremmen på grimman knäppt. Har aldrig ens tänkt tanken att det skulle gå att göra så :p

***Knapplån***

Jag använder ytterst sällan grimma till eller från hagen, det blir mest grimskaft runt halsen. Vägen mellan hagen och stallet är helt rymningssäker, ingen risk att hästarna kan komma ut på vägen.

kl

Jag knäpper alltid alltid käkremmen!
Har sett en häst som skakat på huvudet och slagit sig i ögat med haken, det vill jag aldrig se igen!

Att jag sen inte alltid fäster käkremmen där man brukar spelar mindre roll bara haken inte hänger lös.

Islandshästfolket har en mycket bra lösning, en grimma som består av nackrem och en "halv" nosrem, sen trär man grimskaftet på undersidan. lätt att ta av och på och ypperligt att ha över träns mm.

Jag associerar det negativt då de tidigare gånger som jag hört uttrycket så har folk då menat på tvång och så, men jag tänkte att fallet nog int va så. Därför frågade jag för säkerhets skull.

Jag skapar alltid kommunikation och förtroende till en häst med denne lös. Använder kroppspråk istället för remmar, går relativt snabbt att få en häst att följa en. Nästa steg för min del är att sätta en lina om halsen på hästen och låta den vänjas vid tryck-kontakt där först därefter kommer grimman. Under hela tiden (som det är möjligt att komma nära hästen) så använder jag händer osv och stryker, klappar den. Lägger även lättare tryck ihop med kroppspråk för förflyttning.
En häst som inte hade det minsta förtroendet för människor tog det ett par dagar innan man kunde stryka/klappa honom normalt, men han var också ett extrem fall.
Den huvudsakliga tanken är att visa dem att man när en lugn och trygg ledare det kan slappna av och lita på.
Lite luddigt och kortfattat.

När det gäller att kliva in i transporten och liknande så följer en häst efter en in om den fullständigt litar på en.
Min t.ex. går efter mig precis vart jag än går, även om det är becksvart och trångt. Så när det gäller transport så går jag bara rätt in som vanligt med grimma och hängande grimskaft och han följer fint in efter, inget tryck någonstans.
Blir han riktigt rädd för något (vilket inte händer ofta) så söker han trygghet hos mig, trycker sig mot en verkligen och följer.

Jag gör detsamma emellanåt, fungerar alldeles utmärkt.
I förra stallet där vi inte hade någon väg i närheten kunde jag leda min häst till och från hagen utan att hålla i honom, han följer fint utan att avvika mer än 1 meter. (Kan för skoj skull lägga till att det är ett fullblod på snart fyllda 4 år=D)

Jag håller ändå fast vid att en häst måste lära sig när den sitter fast och att den inte kan slita sig när flyktinstinkten sätter in.

Även den mest trygga hästen har flyktinstinkt och behöver lära sig att i vissa situationer lita på människan.
Hur gör du om det sättet inte fungerar med ett svårt fall, en häst som inte fungerar då den har störd socialt beteende?
En häst som inte förstår att det är riskfritt att följa dig om den inte får se gränserna i början.

Syftet med en grimma är att kunna leda, reglera och hålla i hästen på ett säkert sätt, då bör den användas på rätt sätt och som den bör fungera, nämligen som "handtag" :)

Kan tillägga att alla är inte likaduktiga på att använda sig av kroppspråket med sin häst och ändå måste hästen ju gå att binda upp utan att ta sig loss när den känner för det.

Helt klart så skall utrustning som finns användas på ett korrekt sätt efter vad som krävs.

Lika så försöker inte en trygg, (en häst som litar på sin människa/omgivning), slita sig, de hamnar helt enkelt inte i en sådan panik. Förutom om trycket blir så pass kraftigt att det gör väldigt ont. Tänk dig själv sitta fast med huvudet i något som dras åt/trycker mer och mer. Men som sagt, den paniken släpper så fort obehaget släpper. Det är inget som kan tas bort, inte hos någon art. Det är en överlevnadsinstinkt som finns hos allt levande.

En häst som är kraftigt traumatiserad och så sett fått sig en störning måste man jobba med, jobba, jobba och jobba än mer.
En sådan häst ska int heller sättas hos vem som helst. Alla individer passar inte ihop helt enkelt, alla/ingen har inte kunskap för alla hästar. Sedan vet jag att många hästar har fel människor och tvärt om.
Målet är alltid att rehabilitera varje individ så mycket det bara går (oftast återställs de) och hitta rätt människa som kan se till dess behov, som kan kommunicera med hästen utan att det ska bli farligt för någon.

Håller med dig där, visst ska dem få tillit osv så man undviker situationer där dem sliter sig. Får väl ena oss så, alla jobbar vi olika (och det är väl bra) men jag tror vi har samma mål :)

Ja precis, alla vägar fungerar inte för alla. Det finns ju många fungerande sätt att jobba med hästar. Härligt att höra om fler som tar sig tid till dessa underbara hästar som annars troligast hade hamnat på slakttransporten. :D

På unghästen knäpper jag alltid käkremmen, på mitt andra sto ibland. Till och från hagen är den sällan knäppt, p.g.a ren lathet. binder jag upp henne är den oftast knäppt, men sällan hon står uppbunden.
På okända hästar, alltid knäppt!

Detta beteende är det vanligaste bland hästar, när de känner att de sitter fast vid rädsla så utvecklas panik...

Det är inte många hästar som försöker komma loss, och de som gör det gör det oftast av panik för att de sitter fast.

Nu verkar det som du inte är överens med dig själv... Är det eller är det inte vanligt att hästar får panik av att sitta fast?

I min omgivning händer det i princip aldrig. Hästarna är uppfostrade att om de sitter fast, sitter de fast. De ska ge efter för tryck. Det är liksom det grundläggande för det jag vill göra efter stallvården - ridningen. Hästen ska ge efter/gå undan för tryck. Har den inte lärt sig basic att man sitter fast när man sitter fast blir det hellre inte så roligt när man sitter upp och hästen anser att det är upp till den att bestämma om och när den ska lyda.

Föl och unghästar SKA lära sig sitta fast. Var uppbundna och acceptera. Det tycker jag INTE man gör genom att lära dem att de bara behöver slå i paniken så kommer man loss.

Lite det jag försökte komma fram till men så mycket bättre förmulerad. :D
Just därför det smartaste är att börja att binda upp dem som föl, istället för som vuxen häst, då finns det så mycket mer kraft att ta sig loss och därmed skada sig själva och omgivningen...

Min egen erfarenhet också. Lär in rätt från början. Ändrar man reglerna efter hand får man större problem.

Just detta att acceptera att stå uppbunden är så oerhört viktigt och grundläggande. Det utför faktiskt en jättestor del av den framtida utbildningen. Att redan som föl få på grimma, acceptera det och att bli ledd av människan samt att sitta fast och acceptera läget - lätt med en liten, ibland omöjligt som vuxen.

Risken är stor att man får en farlig häst när den växer upp (ovarsamma och livsfarliga unghästar går det tretton på dussinet av, ett fenomen som skapas av folk som inte vet vad det innebär att utbilda en häst). Och vem vill egentligen ha en jättefin men farlig vuxen häst? Det som inte går att göra från marken (hantering och respet) går heller inte att göra från ryggen. Än mindre med fina gester...

Du verkar vara den enda som inte uppfattade vad jag skrivit. I båda inläggen står det att de får panik om de känner att de sitter fast, detta när de är väldigt rädda. inte annars. Tyvärr så kan man använda flera ord till samma sak.
Det handlar inte heller om hur väluppfostrad en häst är eller inte. Som jag skrev i ett inlägg, det är en överlevnads instinkt som finns i alla djur, även människan och DIG. Det kan vi aldrig komma ifrån. Var glad att du inte varit med om när en häst fått sådan panik. Det är ingen rolig syn. Och nej det är inte så att bara för att den råkar sitta fast så får den panik. Utan när de drabbas av panik och känner att de sitter fast så ökar den mer och mer för varje ryckning, och nej det kommer du aldrig någonsin kunna lära bort. Det är ren psykologi för allt levande men hjärna. Förövrigt så vet jag int hur lång du tänker dig rädsla och panik, jag menar inte "oj där hoppa det ner en katt från takluckan". Utan riktig panik. På den nivån pumpar adrenalinet så pass att smärta/obehag inte registreras av hjärnan. Därav kan den mest känsliga,välridna häst inte märka av det minsta lilla trycket. Det är ren fysiologi.

Nej nu känns det som om jag har upprepat mig om och om igen i detta inlägg och att det som jag ville framföra är så pass tydligt. Om inte, läs inläggen flera gånger, om och om igen så kommer du förstå.

För övrigt så händer det int ofta heller i min omgivning.

Jag har inte heller påstått att man inte ska binda upp dem, bara att man ska lära dem att stå bundna på ett sätt som minimerar risken att de utvecklar en rädsla för att sitta fast.
Kanske ska klargöra noggrannare, hur man använder ord varierar i hårdheten: Små till måttliga ryckningar för att komma loss = uppbindningen ska hålla. Kraftiga ryckningar/rädsla/panik = Då ska de ha en möjlighet att komma loss. Om inte tonas paniken bara upp och tillslut kan du stå där med en häst som får panik så fort den känner minsta lilla motstånd. Vilket är livsfarligt för allt och alla runt om.

Alltså, jag håller med om att de ska acceptera att stå uppbundna, har aldrig sagt något annat. Bara att om man lär dem på fel sätt så kan man få motsatt effekt, som jag beskrev ovan.
Håller även med om att man ska börja med all hantering så fort det bara går, t.ex uppbindning, ryktning, hovlyft, flytt för tryck, ledas - även springa, osv.
Dock så anser jag att man ska kunna utföra allt även utan att sätta fast hästen.

Fast det som just påpekats (att lära redan som föl att sitta fast och ge efter för tryck) betyder ju att man ska undvika att hästen får panik av att sitta fast. Vad gör enligt dina erfarenheter att en häst som är uppbunden får panik?
Oftast handlar det om att dem aldrig lärt sig. Det finns hästar som står hur fint som helst med grimma och ett grimskaft på varje sida men som inte kan stå uppbunden mot en vägg, då backar den, känner att den sitter fast, backar lite till o vips så är grimman/ grimskaftet eller uppbindningen sönder o hästen e fri. det behövs inte panik för detta.

Och utifall en häst får panik, då har du antagligen missat att avläsa hästens reaktion på någonting du gör och därmed har den blivit skrämd. En häst som står uppbunden och är van vid detta och vet att den ska stå där, den får inte panik så lätt utan yttre faktorer (läs: människan).

Det hjälper inte att läsa dina inlägg om och om, du säger emot dig själv och jag kan absolut inte tolka det du menade i sista inlägget om att det är ren fysiologi? Just därför bör hästar väl lära sig att ge efter för trycket?

PS: sorry för trådkapningen TS!

Oj, så nu ska dem flytta sig för tryck? Det är väl eftergift innebär också?
Känns som vi skriver förbi varandra :D
Förstår fortfarande inte hur du lär ett föl at bli uppbunden utan att den sliter sig en enda gång (och då förhoppningsvis inte kommer loss= lärt sig att bli uppbunden utan att dra).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 189
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka