Sv: Käkremmen på grimman...
Detta hör inte till ämnet som ts frågar om men....
Håller med dig till fullo!
(kopierat ett inlägg från annat ställe)
Jag lär mina hästar att när de känner tryck från grimman så skall de gå framåt.
Jag har aldrig satt fast en häst i stallgången på sådant sätt att den lätt skall komma loss om den börjar "kasta" sig.
Ser till att stallgången är fri från lösa saker. Knäpper fast hästen, börjar den konstra aktar jag mig och låter den hålla på och "känna på grejerna"
Har panikhake i ena "repet" och har alltid kniv för att kunna skära loss om det behövs. Hittills under mina dryga 20 år med hästar har det aldrig behövts. Ingen häst har heller blivit skadad. De brukar ge sig efter ett tag när de känner att de inte kommer någonstans...
En häst som pysslas om på stallgången måste ju kunna stå där, utan tjafs.
En häst som skall tvättas måste ju kunna stå i spolspiltan och bli tvättad, utan tjafs.
En häst som åker på träningar och tävlingar måste kunna gå in i finkan, utan tjafs.
En häst som skall verkas/skos måste ju kunna lyfta benen, utan tjafs...
Visst, jag övar med mina hästar de får prova, de får till en början protestera, gå runt och visa att den inte tycker vissa saker jag gör med den är speciellt behagliga eller ens nödvändiga..
Mina hästar får jätte mycket beröm så de känner sig störst, bäst, vackrast och stoltast när det blir rätt!
Det är inte naturligt alls för en häst att sitta fast, åka finka, bada, etc men nu är det så hästarnas liv har blivit och vissa saker måste ju bara fungera
häst och människa emellan...
Ps. Jag slarvar med att spänna käkremmen på grimman, hästarna har inga i hagen och jag har max 10m mellan hage och stall. Ska jag gå en längre bit så knäpper jag givetvis käkremmen men inte till och från stall och oftast inte ståendes på gången heller... Ds.
--------------------------------------------------------------------------------