Käkremmen på grimman...

Sv: Käkremmen på grimman...

Jag har alltid käkremmen knäppt på min grimma på min unghäst.

Jag hittade en grimma som jag trivs med den har som en "panikhake" uppe på nacken som löses upp om hon får panik när hon står uppbunden.

Det är inte många hästar som försöker komma loss, och de som gör det gör det oftast av panik för att de sitter fast.
Du sätter ju aldrig fast en unghäst direkt i grimman utan balsnören eller annat som gör att den lätt kommer loss. Så lär man en häst att stå uppbunden.

....neej, så lär man en unghäst att komma loss.....

(Jag har inte använt balsnören till mina unghästar. Jag har inte heller bundit fast dem innan jag gjort förberedande övningar och innan jag ser att de är redo, och då från korta stunder till längre och längre stunder. Har dem sedan alltid fast på ett sätt som jag snabbt kan lossa om det skulle behövas.)

Senast ändrad av en moderator:

Påfallande ofta ser jag att en majoritet (i de stall jag själv stått i), aldrig knäpper käkremmen på grimman när dom leder sina hästar. Inte heller när dom binder upp hästarna. Själv knäpper jag den ALLTID! Och det finns ju liksom skäl till det...

Jag med. Jag vill inte hamna i situationen där jag står med en tom grimma i handen och en häst ute på vägen :o

Jag leder just nu min häst med käkremmen knäppt, för att vi nyss flyttade till ett nytt stall. Och inne i stallet så har jag han "lös" i uppbindningsspiltan och sätter bara för ett grimskaft för att han inte ska gå därifrån. Och det har jag för att han blir mkt lugnare när jag ska pyssla om honom och så. Men i mitt stall hemma så brukade vi leda han till och från hagen med bara ett grimskaft runt hans hals. Och detta för att vi har tränat NH med han och han är lugn och trygg. Men det beror ju på också vilken dag det är. Om man märker att han är väldigt tittig (blir det ifall det blåser mkt) så hade jag grimma på han oxå. =)

Ja förberedande övningar gör man alltid..men jag lägger än då till t.ex balsnören.
Aldrig varit några problem. Allt handlar om arbete.

Jag har alltid käkremmen knäppt på min pålle.
Annars är det ju hur enkelt som helst att komma loss.
Jag måste gå över en väg oxå för att komma till stallet.

Den enda gången jag knäpper upp käkremmen är när jag ska borsta.

*kl*

Nu blir jag väl halshuggen, men oftast har jag ingen grimma alls. Har jag det är den aldrig knäppt. Nu kör jag med ett grimskaft om halsen för syns skull. Binder upp gör jag aldrig heller.
Jag är oftast själv i stallet. De gånger jag har grimma på/binder upp är sommartid när det är många andra hästar på plats som ska gå förbi. Men det är mest för att de andra hästägarna inte har så stor koll på sina hästar och/eller blir nervösa när min är lös.

Jag vet inte men hur lång tid tar det egentligen att knäppa en käkrem? Jag har väl aldrig riktigt reflekterat över vad som är säkrast, jag knäpper käkremmen av bara farten. Det ser konstigt ut annars ocht tar inte många sekunder. Varför inte liksom?

Detta hör inte till ämnet som ts frågar om men....

Håller med dig till fullo!
(kopierat ett inlägg från annat ställe)

Jag lär mina hästar att när de känner tryck från grimman så skall de gå framåt.
Jag har aldrig satt fast en häst i stallgången på sådant sätt att den lätt skall komma loss om den börjar "kasta" sig.
Ser till att stallgången är fri från lösa saker. Knäpper fast hästen, börjar den konstra aktar jag mig och låter den hålla på och "känna på grejerna"
Har panikhake i ena "repet" och har alltid kniv för att kunna skära loss om det behövs. Hittills under mina dryga 20 år med hästar har det aldrig behövts. Ingen häst har heller blivit skadad. De brukar ge sig efter ett tag när de känner att de inte kommer någonstans...

En häst som pysslas om på stallgången måste ju kunna stå där, utan tjafs.
En häst som skall tvättas måste ju kunna stå i spolspiltan och bli tvättad, utan tjafs.
En häst som åker på träningar och tävlingar måste kunna gå in i finkan, utan tjafs.
En häst som skall verkas/skos måste ju kunna lyfta benen, utan tjafs...

Visst, jag övar med mina hästar de får prova, de får till en början protestera, gå runt och visa att den inte tycker vissa saker jag gör med den är speciellt behagliga eller ens nödvändiga..
Mina hästar får jätte mycket beröm så de känner sig störst, bäst, vackrast och stoltast när det blir rätt!

Det är inte naturligt alls för en häst att sitta fast, åka finka, bada, etc men nu är det så hästarnas liv har blivit och vissa saker måste ju bara fungera
häst och människa emellan...

Ps. Jag slarvar med att spänna käkremmen på grimman, hästarna har inga i hagen och jag har max 10m mellan hage och stall. Ska jag gå en längre bit så knäpper jag givetvis käkremmen men inte till och från stall och oftast inte ståendes på gången heller... Ds.

--------------------------------------------------------------------------------

KL.
Knäpper inte alltid käkremmen när jag leder till och från hagen. Lathet antar jag. Knäpper den dock när han står uppbunden, fast han står oftast lös i stallgången. Litar på honom till 100%.
Jag knäpper alltid käkremmen om jag leder andras hästar eller när vi är iväg.

Aldrig förstått det där heller. Säkerhetstänkande måste alltid gå först. Du ser inte så mycket sådant beteende där man jobbar i verksamhet med hästar.

Aldrig varit med om att man knäppt upp för att hästen inte ska skada sig om den är ovan att stå i kättingar på gången. (Grimskaft man håller på ena sidan eller t.ex. gummikättingar bättre, tycker jag, initialt.)

Sen tycker jag inte det är snällt mot hästen. En häst mår bättre av att det är tydliga och enkla rutiner. Om den ibland kommer loss (ex ruskar huvudet när man leder ut) är det dels mycket som kan hända, dels olika saker som händer. Är det någon som inbillar sig att det skulle vara bekvämare för hästen att ha uppknäppt under hakan så är det nog dags att byta grimma. (Ej läst ett enda inlägg, bara trött på beteendet.)

(En lydig häst är en helt annan sak liksom att lära sig samarbeta, stå lös på gången, etc)

Aldrig i livet att jag skulle låta min häst stå, gå eller ha på sig en grimma med öppen käkrem.
En bekants häst fick in kabinhaken i ögat, och har således inget öga kvar.

Att folk inte stänger grimman beror på ren lathet, om man nu av någon anledning inte vill ha en knäppt käkrem så får man klippa av den istället.

IronWill;12848726[B skrev:
]Aldrig i livet att jag skulle låta min häst stå, gå eller ha på sig en grimma med öppen käkrem.
En bekants häst fick in kabinhaken i ögat, och har således inget öga kvar.[/B]
Att folk inte stänger grimman beror på ren lathet, om man nu av någon anledning inte vill ha en knäppt käkrem så får man klippa av den istället.

Precis min tanke......

Ajaj i ögat...

Aldrig i livet att jag skulle låta min häst stå, gå eller ha på sig en grimma med öppen käkrem.
En bekants häst fick in kabinhaken i ögat, och har således inget öga kvar.

håller också med.
det första jag tänkte på när jag överhuvudtaget fick höra att en del inte knäpper käkremmen var att det inte kan vara så skoj för hästen om den ruskar på huvudet med det där metallspännet flygandes omkring, det kan ju slå rätt ordentligt :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 188
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar