Käkremmen på grimman...

Sv: Käkremmen på grimman...

Jag läser vad du skriver.

Jo, jag har upplevt äkta panik. Panik som grundar sig i äkta fara för livet. Då hettar det till. Jag har suttit (bokstavligen) på hästar som legat sönderbrutna på marken (i väntan på nödslakten), jag har varit med om att nödslakta inne i stall, häst som fastnat i inredning och slitit sönder sig. I panik.

Jo, det handlar faktiskt om hur väluppfostrade de är. Jag har haft hästar som accepterat att stå bundna, något har hänt, de har känt att de sitter fast och accepterat detta. Jag har handskats med hästar som INTE accepterat att stå bundan, som blivit upprörda och därmed fått panik av att inte komma därifrån. Själva accepterandet är i det fallet vad som fattas för att undvika panik. Och det verkar ju som du är inne på samma linje. Att det är fastsittandet som skapar paniken.

För mig är det bara att plocka bort symptomen, detta att se till att hästen kan göra sig fri. Det handlar inte om att ta itu med problemet. Jag vill syssla med problemlösning, inte symtomhantering.

Jo, vi människor kan faktiskt resonera logiskt - även i situationer där livet står på spel och där man faktiskt kan ha anledning att gripas av panik. Det skiljer oss från djuren.

Jag tror att hela denna trådkapning beror på missuppfattningar för att varje individ använder ordens stryka på olika sätt.
Självklart så ska de flytta sig för tryck, aldrig påstått annat. Troligen bara det att ni uppfattat det så för att jag aldrig direkt tog upp den delen på det viset.
Därav också som jag frågade dig tidigare om vad exakt du menade med "ge efter för tryck". Då jag av tidigare erfarenhet associerar det till att folk med våld/tvång försöker få hästar att göra det ena eller det andra, vilket skapar labila hästar.
Hur jag lär det, ja troligen precis som du, binder upp det. Fast använder en paniksäker anordning. Som jag tidigare sa, de ska kunna rycka och dra ordentligt utan att komma loss. Men vid EVENTUELL panik så ska de kunna komma loss, vid den paniken känner de inte av tryck mer. Adrenalinet, som pumpar då, är ett hormon som bedövar kroppen. Att adrenalinet sätter igång vid rädsla och pumpar och bedövar kroppen är ren fysiologi.

Men det börjar kännas rätt meningslöst att bara diskutera runt och runt igen pga att man missuppfattar vad den andre menar till hälften.

Fast då har vi menat samma sak hela tiden: att hästen ska lära sig att stå uppbunden och INTE komma loss om den nu känner för det. Den ska lära sig att ge efter för tryck, men skulle något oväntat händer och en häst sitter fast då man helst skulle velat ha den lös, då ska man kunna skära loss/ utlösa panikhake/ mm.

Ja jag tror också som jag nyss skrev att vi är inne på precis samma saker.

För att förklara det jag menar med möjligheten att ta sig loss vid kraftig panik:
Denna möjlighet ger jag dem för att inte förvärra problemet.
Självklart så arbetar man för att överhuvudtaget inte komma till den situationen.
Men som jag skrev tidigare så ska de inte komma loss av små till måttliga ryckningar. Vilket ifs också som allt annat är relativt och handlar om vad folk uppfattar som små till måttliga.

Yes:idea:, äntligen så verkar vi förstå varandra efter allt det som vi gått runt och runt.
Som sagt, språk är tricky things;)

Men när han står uppbunden i stallet så brukar jag knäppa upp käkremmen, detta just för att han ifall av panik lätt ska kunna ta sig ur grimman.
De få gånger som han fått panik så har han dragit/kastat sig tills han kommer loss, väl loss så stannar han på stället och rör int en fena.

Detta beteende är det vanligaste bland hästar, när de känner att de sitter fast vid rädsla så utvecklas panik och när de känner att de är fria så lugnar de sig. Tryck i nacken ökar risk för panik och en grimma trycker kraftigt i nacken när en häst drar/kastar sig bakåt.
QUOTE]

Här motsa du dig själv, därför fattade jag inte att vi menade samma sak. Du beskriver ju att hästen drar lite i grimman, känner att den är fast och sen sliter och får panik. Och då har man missat grunddelen med att få hästen att acceptera att sitta fast.

Jag håller med dig, de SKA sitta fast (jag har dock haft en häst som var ett undantag). Får de panik ger jag dem hellre en klapp i arslet så de går framåt så uppbindningen slackar än att de kommer loss. Självklart bäst att lära dem så tidigt som möjligt, min erfarenhet är att föl lär sig detta omdelbart.

Denna möjlighet ger jag dem för att inte förvärra problemet.

Jag ger ALDRIG en häst möjligheten att komma loss. Jag ser till att JAG har en möjlighet att lossa dem om det skulle behövas. Det är en oerhört stor skillnad. En häst som själv kan "bestämma" när den ska loss är farligt. En lös häst med panik är farlig för sig själv och sin omgivning. En häst i panik som sitter fast är främst farlig för sig själv.

Om hästen inte accepterar fullt ut att vara bunden ställer jag den med en vägg bakom. Börjar den streta kommer först uppbindningen att ta emot. Accepterar den inte det utan står emot lite till kommer väggen att ta emot. Och väggen slutar aldrig att ta emot. Hästen kan backa sig blå, den sitter fast och får acceptera det.

Precis samma jag vill att den ska känna i transporten. Det tar emot fram (någon håller emot) - jag stannar. Det tar emot bakom, jag kommer inte igenom - jag stannar. En häst som alltid kommer vidare är farlig. Den springer ner allt, det är bara att veva på mer kraft - det kommer att gå.

Käkremmen sitter knäppt på mina hästar. En lös häst är så oänligt mycket farligare för andra än sig själv. När jag sätter fast hästen är det för att den ska vara fast. Där jag bestämt.

Well där antar jag att vi skiljer oss, inte mer med det.

Kan dock tillägga att de hästar jag arbetat med/stött på oavsett bakgrund och anledning till att "slita sig" har efter detta stannat lugnt och stilla så fort de kommit loss. Har dessutom alltid hästar uppbundna så att de inte kan dra runt i hela stallet eller ut ur stallet ifall de sliter sig.

De flesta av de som haft svårt att stå uppbundna har haft en bakgrund där de blivit kraftigt skrämda av något och suttit fast så pass att de antigen av utmattning inte klarat att dra mer, eller där de har fått diverse olika skador i och runt nacken. Och har efter en sådan traumatisk händelse knappt kunnat känna minsta lilla motstånd i nacken. Vissa har inte gått att ens sätta på en grimma eller något för att de fått panik av att ha något liggandes i nacken och runt ansiktet.

Men som sagt, du gör som du vill och jag beblandar mig int i det. Likaså gör jag som jag vill.
Tråden handlade om hur och varför man har käkremmen på vilket sätt, inte att diskutera och försöka övertyga folk om det ena eller andra eller liknande.
Tråden har blivit kapad så att det räcker, och det borde väl du som moderator egentligen förhindra. Inte sant?

KL

jag knäpper alltid den.... i vart fall om hästen ska ledas eller sitta fast.... står han brebvid mig kan de hända att jag fuskar med den.... men asch ja vet inte. De är väll främst för att OM hästen blir rädd eller slänger sig eller så ska den fortfarande sitta fast.... eller som påväg till hagen och hästen gör några glädjesprång ska han ju inte få inse att han kan komma loss

ALLTID knäppt. (Förutom idag faktiskt, då jag råkade få med en cob-grimma till min kuse som drar x-full annars. Men det här var första gången på flera år.)

Anledningen till detta är främst att jag inte vill ha en häst med en hake i högerögat. Det verkar inte allt för bekvämt. :grin:

kl

jag har alltid käkremmen knäppt.

sen undrar jag vad folk, som känner att de måste ha grimman uppknäppt, har för superstadiga grimmor egentligen :D min pålle har fastnat ett par gånger (bl.a. när hon själv trampat på grimskaftet) och har bara ryckt upp huvet och grimman har gått sönder. och då har hon inte haft tillstymmelsen till panik ens.. hon skulle bara höja huvet och poff så var grimman av. men men, det var bara en liten fundering. alla får ju göra som de tycker är bäst :)

*kl*

Sätter jag fast hästen knäpper jag den alltid för att grimman inte ska glida på sned och skapa obehag om hästen drar i väg huvudet åt något håll. Det finns inte i min värld att knäppa fast hästen utan att grimman sitter korrekt.

Leder jag mellan hagen knäpper jag den inte eftersom min häst ändå är som en hund och oftast går lös (dvs jag minns inte ens sist jag ledde honom till hagen med grimma). Mamma leder honom dock med grimma alltid men knäpper inte då heller käkremmen. Det blir liksom aldrig något dragande i grimskaftet och således kan inte heller grimman ge obehagligt tryck.

Självklart är käkremmen även knäppt om vi är på promenad eller liknande, då ska den sitta stadigt och inverka rätt om man behöver ta i hästen.

Hej!

Min tjej har slitit sönder spännet till käkremmen en gång för mycket och jag orkar inte leta reda på det igen, så hon får klara sej. Grimman används till och från hagen, samt vid uppbindning och jag tycker det är en fördel att hon inte sitter stenhårt fast, för hon får inte samma panik när hon känner att hon är "mer lös" och då kastar hon sej inte.

Att hästens kryper ur grimman har jag inte haft mer problem med käkremmen som utan- vill dom krypa ur gör dom det oavsett, om man inte knäpper åt så hårt att häststackaren inte kan andas.

På promenader i skogen har vi alltid på "fingrimman" "för säkerhets skull".

/ lavinia, som lärde sej det den hårda vägen, när hon tyckte ponnyn på ridskolan hade för hårt spänd käkrem, spände upp den och vips hade en lös ponny med unge på ryggen.

Jag har käkremmen knäppt på båda mina pållar när jag leder dem till och från hagen. Känner också att säkerheten måste komma i första hand. Skulle inte vilja ha mina älskade vänner springandes på byvägen, vi har en del tokiga bybor som inte vet hur man kör bil :eek:

I hagen har de sina grimmor på också. Har sett de andra här i byn ta av sina i hagen...tycker inte jag är spec. bra (min privata åsikt) för tänk om hästen tar sig ut, inte så lätt att ta fatt i dem då..eller??

fast det är lika lätt att få tag i dem med som utan grimma när det ränner runt.
I vilket fall gäller det att lägga ett grimskaft runt halsen på dem. har du en häst som kommer till dig så spelar det ingen roll om de har grimma eller ej.

Självklart knäpper jag den, dom kan ju fasta eller ta ett steg bakåt och få av sej den när du leder.

Enda gången den knäpps upp där är när huvudet skall borstas...

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 168
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar

Hästrelaterat

Omröstningar