Raja

Trådstartare
Min hund är tokig i kaffe! Hur påverkar det hundar? Någon mer som varit med om att hunden dricker kaffe?

Sv: Kaffe???

Jag är generellt inte så sjåpig vad mina hundar sätter i sig, men kaffe innehåller koffein som jag absolut inte tror är speciellt nyttigt för djur (inte människor heller men jag får skylla mig själv...). Så nej inga av mina hundar har fått dricka kaffe.

Kaffe är inte bra för hundar. Koffeinet kan ge liknande symtom som choklad (teobromin) kan.

Nej, han får inte kaffe "regelbundet". Det började med att han var väldigt intresserad av att kolla min mugg och jag höll på skämt fram muggen och lät honom lukta - och till min förvåning började han lapa i sig. Vid ett annat tillfälle hade jag ställt muggen på golvet och då går han fram och börjat lapa i sig. Nu kommer han och stirrar på min mugg och vill ha om jag kommer med kaffe men jag brukar inte ge honom utan han slickar i en tom mugg.

Min hund är också oväntat intresserad av att ta sig en slick ur min kaffekopp, men jag använder mjölk i så jag gissar att det är därför. Svart kaffe borde inte vara gott för en hund skulle jag ha trott! :laugh:

Jag har läst åtskilliga gånger att koffein INTE är bra för hundar, att det kan ta livet av dem pga nån hjärtpåverkan (har som ni ser inte alla fakta i skallen...). Jag minns artikeln om hunden som dog efter att ha ätit koffeintabletter, det fanns inget veterinären kunde göra, trots intensivvård. Den dog en ganska jobbig död, vill jag minnas, med skenande hjärta.

Å andra sidan rörde det sig om rätt stora mängder koffein, inte en enstaka slick ur en mugg. Min första hund brukade få en sockerbit doppad i kaffe då och då (ja, det var längesen, i min barndom.......). Men jag tycker nog man ska vara försiktig, det är liksom inget nödvändigt godis.......

Min Dvärg schnauzer gillar kaffe med mjölk :p

Kom på honom hemma hos mina föräldrar då mamma ställt sin kaffekopp på nattduksbordet så stod han och lapade i sig lite.

Har hänt att han lapat i sig lite från sambons kaffe någon gång men det har inte varit mkt och inte ofta heller då vi oftast dricker te här hemma och det är han inte lika intresserad av.

Min ena hund kom jag på att dricka mitt kokheta kaffe som jag hade på vardagsrums bordet när jag gick till datorn tvärt. Han verkade onekligen tyck att det smakade bra och har visat intresse av att dricka av mitt kaffe, men det får han inte.

escodobe: Man har kommit fram till att kaffe faktiskt har en del nyttiga egenskaper för människor. Fast jag får mest magont i ärlighetens namn ;)

Förutom att koffein inte är nyttigt för hundar så räknas det som doping, så man kan faktiskt åka dit i dopingtest om man tävlar/ställer ut hunden och den fått i sig kaffe.

Min ena hund kom jag på att dricka mitt kokheta kaffe som jag hade på vardagsrums bordet när jag gick till datorn tvärt. Han verkade onekligen tyck att det smakade bra och har visat intresse av att dricka av mitt kaffe, men det får han inte.

escodobe: Man har kommit fram till att kaffe faktiskt har en del nyttiga egenskaper för människor. Fast jag får mest magont i ärlighetens namn ;)

Man säger ju även att choklad är nyttigt för människor i viss mån, men det är giftigt för hundar.

Mina hundar bryr sig inte om vanligt kaffe, men mitt pulverlatte med extra mjölk i skulle de gärna dricka en full mugg av. Det får de inte, islänningen kan få bottenskylan, dvärgpudlarna får diska av det lilla som blir kvar när jag druckit ur ordentligt.

Jag hade nog varit noga med att ställa koppen på hundsäkra ställen om den är så förtjust, någon klunk lär inte döda den, men den dagen den får i sig en hel kopp lär inte bli rolig...

Min hund tycker inte om kaffe eller te, brukar erbjuda koppen när hon tigger så ger hon upp direkt :p

Jag har aldrig sagt att kaffe är bra för hundar. Jag svarade angående att escodobe skrev att kaffe inte var bra för människor, en lite OT kommentar från min sida helt enkelt.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 993
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 322
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
775
Senast: Roheryn
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 330
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka