Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på om jag orkar skrapa mer lim innan Melodikrysset hos mor och far.
Och så funderar jag på hur vi ska göra med golvet ovanför trappen. Det är brun heltäckningsmatta där nu, samma som i trappen, och den ska i förlängningen bort. Frågan är vad man ska ha för golv istället. Likadant som i de andra rummen eller ett som är lite smidigare att lägga?
Samma golv ger ju ofta en mer sammanhängande känsla, men det beror väl också på hur stor skillnad i smidighet det är 🙈

Jag funderar på vad det var jag tänkte jag skulle skriva här.. vet att jag hade en fundering som jag tänkte jag skulle skriva här, när jag vaknade i morse, men frågan är om det var nått vettigt eller nått som inte alls hade varit rimligt att skriva när jag var med vaken 😅

Men att definiera sommaren som det minsta som överhuvudtaget förekommit känns märkligt. När allt förutom SMHIs definition känns som höst just nu. Blåsigt, regnigt, i princip alla har bytt till höstjacka som man ser ute nu. Det är höstväder nu. En varm höst ja, men fortfarande höst.

Och för några veckor sen skrapade jag rutorna på bilen. Frostnatt i oktober.
Meteorologisk höst är ett användbart begrepp men det är ju inte som att du och alla andra inte får kalla det höst bara för att meteorologerna inte gör det.

Meteorologisk höst är ett användbart begrepp men det är ju inte som att du och alla andra inte får kalla det höst bara för att meteorologerna inte gör det.

Men är det verkligen så användbart med en definition för sommar som är så extremt bred? Allt mellan höstjacka, mössa och vantar när man cyklar till jobbet på morgonen och på stranden i bikini i +30 grader inkluderas ju i SMHIs definition av sommar som det är nu.

Men är det verkligen så användbart med en definition för sommar som är så extremt bred? Allt mellan höstjacka, mössa och vantar när man cyklar till jobbet på morgonen och på stranden i bikini i +30 grader inkluderas ju i SMHIs definition av sommar som det är nu.
Ja, det är väldigt användbart för att se just förändringar i klimatet, för att det påverkar olika arter och vädersystem m.m. Det ger också en grov förväntan på till exempel frostnätter och maxtemperatur, vilket är mer specifikt och för många viktigare än "känns det höstigt"? Det är verkligen inte en bred definition, utan en smal. Den är etablerad efter vad som är normala årstider i Sverige innan klimatet förändrades, och då var allt det du skriver möjligt under sommaren (och toppar med 30+ var mycket ovanliga). Det handlar om att hösten inte inträtt än, inte "känns det som sommar".

Ja, det är väldigt användbart för att se just förändringar i klimatet, för att det påverkar olika arter och vädersystem m.m. Det ger också en grov förväntan på till exempel frostnätter och maxtemperatur, vilket är mer specifikt och för många viktigare än "känns det höstigt"? Det är verkligen inte en bred definition, utan en smal. Den är etablerad efter vad som är normala årstider i Sverige innan klimatet förändrades, och då var allt det du skriver möjligt under sommaren (och toppar med 30+ var mycket ovanliga). Det handlar om att hösten inte inträtt än, inte "känns det som sommar".

Fast nu har det ju redan varit frostnatt här. Iaf en gång har jag behövt skrapa bilrutorna när jag skulle till jobbet. Nån gång i oktober.

Fast nu har det ju redan varit frostnatt här. Iaf en gång har jag behövt skrapa bilrutorna när jag skulle till jobbet. Nån gång i oktober.
Ja, en frostnatt, sedan en lång period av värme igen. Historiskt har det kunnat förekomma enstaka frostnätter på sommaren också, men det handlar om huruvida vädret faktiskt är representativt för årstiden, inte enstaka dagar/nätter. Ingen hindrar dig från att säga att det är höst, på många sätt är det höst. Det är bara inte meteorologisk höst. Det är ett viktigt begrepp.

Jag hittar ibland på små spontanvisor då jag tycker om att sjunga. Någon gång ibland blir de/gör jag dem till riktiga visor.

Jag funderar på var jag skulle kunna dela visorna med vänner utan att det blir fånigt.
Det funkar inte längre att lägga in så stora filer på Facebook. Fast kanske filen blir mindre om jag spelar in på datorn än om jag spelar in på telefonen? Kunde vara värt att prova.

Jag hittar ibland på små spontanvisor då jag tycker om att sjunga. Någon gång ibland blir de/gör jag dem till riktiga visor.

Jag funderar på var jag skulle kunna dela visorna med vänner utan att det blir fånigt.
Det funkar inte längre att lägga in så stora filer på Facebook. Fast kanske filen blir mindre om jag spelar in på datorn än om jag spelar in på telefonen? Kunde vara värt att prova.
Ladda upp en olistad video på Youtube och dela länken? 🤔🙂

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 011
Senast: SaraXX
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 060
Senast: Niyama
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 655
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA