Just nu, del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Just nu, del III

För att det är så otroligt självklart här att man tar/får körkort när man är 18, inte närmare 30. Att ta körkort nu vore som att, jag vet inte, läsa ikapp betygen man aldrig fick i nionde klass.

kl

Just nu provar jag 68321 outfits inför Stockholm och funderar på om jag har större chans att charma männen på "intervjun" om jag satsar på ungdomligt, trendigt och sexigt (eller om jag bara ser ut som en hora i pälsjackan), eller om det är propert feminint med blus och kavaj och kappa som gäller. Det är ju liksom inte fel att vara ung och snygg och spela på det på ett sånt här vardagligt/mindre uppstyltat möte, men det vore ju trist att se ut som en nyimporterad thailändska. Dessa dilemman.

(Och två ÅR? Möjligen på sin höjd att det skulle ta två månader även om jag betvivlar även det.)

Tänkte att jag skulle ta till lite extra, men om det bara skulle ta två månader att ta körkort så förstår jag överhuvudtaget inte varför du inte bara tar tag i det.

För att det är så otroligt självklart här att man tar/får körkort när man är 18, inte närmare 30. Att ta körkort nu vore som att, jag vet inte, läsa ikapp betygen man aldrig fick i nionde klass.

Fast alltså, det är ju inte direkt ovanligt att folk tar körkort senare än 18, just pga ekonomi. (Min personliga syn är ju att det är bra mer konstigt att vara 25 och ha möjligheten att ta körkort men inte göra det för det är "pinsamt"...) Dessutom är det ju fortfarande ett jäkligt konstigt argument. Du ÄR inte 18 och du tog inte körkort då, så du kan ju aldrig "göra rätt". Och om du tycker det är konstigt nu, lär det väl inte bli mindre konstigt ju äldre du blir? Eller tänker du att föräldrarna ska skjutsa dig resten av livet?

En jämförelse: i min "krets" är det väldigt vanligt att föräldrarna betalar för sina barn som studerar, så de slipper lån. Men mina föräldrar betalar inte för mig. Vad ska jag göra? Strunta i att studera och jobba på ICA resten av livet bara för att "alla andra får pengar av sina föräldrar så jag ska minsann inte behöva ta lån heller".

Ja, som sagt, vi har uppenbarligen helt olika kretsar för att det är vanligt att ta körkort sent är absolut inget jag känner igen. Det är säkert möjligt att det är så på andra håll och på det stora hela, har aldrig sett någon statistik, men nu refererar jag bara till mina kretsar.

Tja, jag har valt att, till dess att jag förhoppningsvis blir hemmafru, hyra lägenhet istället för att köpa eftersom jag inte kunnat få en av mina föräldrar (här är det alltså fråga om kan inte, inte får inte) och inte tänker ta lån, så det är väl helt upp till var och en. Vad som än funkar för respektive person liksom.

kl

Just nu är jag så arg så jag kokar och ser ut som ett åskmoln på tåget pga. US tredje avslag på SDUs ansökan. Det är så uppenbart politiskt motiverat och så odemokratiskt att jag... ska sluta skriva ca här, för jag som företrädare bör nog inte skriva om politiska ting med de epitet, svordomar och övrigt språkbruk som just nu ligger nära till hands.

DET VAR DET GODA HELGHUMÖRET.
Tur att samtliga jag ska träffa idag är partivänner så att jag slipper ursäkta mitt plötsligt rabiata humör.

Senast ändrad:

Men jag förstår fortfarande inte vad hur andra människor gör har med att göra vad du kan göra? Hur orkar du hänga upp ditt liv så mycket på andra människor?

Och ärligt talat, varför ska NÅGON vuxen människa hänga upp sig på vad deras föräldrar kan/vill ge dem? Självklart är det till stor hjälp om man har föräldrar som vill/kan hjälpa till med småsaker (som att mina föräldrar hjälper mig att flytta nu), men jag är på riktigt ganska chockad över att det finns vuxna människor som tycker att de BORDE få en massa saker av sina föräldrar.

Jag tycker tvärtom det är jättemärkligt med föräldrar som har ekonomisk möjlighet att fixa självklarheter åt sina barn men av någon anledning inte gör det. Skulle jag ha skaffat barn skulle en förutsättning vara att jag kunde låta henne få egen ponny som barn, körkort som 18 och i viss mån bidrag till studier eller bostad (allraminst ordna köplats i tidiga år) för att i största möjliga mån låta henne slippa lån.

Men igen: Min åsikt och syn, verkligheten jag är uppvuxen i, behöver inte alls vara likadant för någon annan.

Senast ändrad:

Jag tycker tvärtom det är jättemärkligt med föräldrar som har ekonomisk möjlighet att fixa självklarheter åt sina barn men av någon anledning inte gör det. Skulle jag ha skaffat barn skulle en förutsättning vara att jag kunde låta henne få egen ponny som barn, körkort som 18 och i viss mån bidrag till studier eller bostad (allraminst ordna köplats i tidiga år) för att i största möjliga mån låta henne slippa lån.

Men igen: Min åsikt och syn, verkligheten jag är uppvuxen i, behöver inte alls vara likadant för någon annan.

Inte i närheten av lika märkligt som barn (vuxna barn) som bara för att de tycker att föräldrarna borde kunna ge dem ditt och datt vägrar skaffa sig det själva, trots att de skulle kunna.

Nej, som sagt, är det så det fungerar i dina kretsar och/eller för dig så är det så. Gör det varken mer rätt eller fel som allmän företeelse än min inställning.

Kl

Just nu är jag hemkommen från stallet. Ska äta lunch nu och sen kommer väl sonen hem från skolan om en stund. Då ska vi iväg och handla hem lite mat.

Inte för ont (nu) iallafall, mer värk som att, ja... brutit foten och haft benet stilla. Oj vad bra jag förklarar :p

*KL*

Just nu har jag ont i huvudet. Borde gå ut och gå en sväng så hövvet får luft. Vill köpa frukt men vet inte om jag orkar med min mages reaktion. Oh well.

Det är också farligt! (Att dricka öl är däremot inte ett dugg farligt! :D )

*Kl*

Just nu funderar jag på om jag verkligen ska orka tvätta håret idag. Borde göra det eftersom jag imorgon tatueras på axlarna och det är bra om jag undviker massa schampo osv på tatueringarna. En stor fråga i mitt liv :rofl:

Jag håller med er fullständigt! :D

Har nu kommit hem efter en väldigt lång tur till affären (som annars ligger 3min promenad hemifrån)... Svettats igenom ALLA kläder och är plötsligt glad att jag fick smärtstillande utskrivet.

Och fått använda en korg att hänga på kryckan när jag skulle hämta med mig en flaska vatten haha.

kl

Just nu är jag glad för att jag ändå tog mig i kragen och pluggade en kort stund. Bättre än inget!

kl

Just nu sitter jag i valet och kvalet om jag ska avboka en kort resa jag och en kompis planerat att göra. Jag har egentligen väldigt ont om pengar, och har hittat en tävling jag vill åka på så jag måste välja.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 168
Senast: pepp
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 021
Senast: netia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
34
· Visningar
1 461
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024