Juridiskt - avelshingst

Sv: Juridiskt - avelshingst

Eftersom du har ett kontrakt där ägaren skriver under och det sen visar sig att de inte uppfyller det som står så tycker jag de e självklart att de får åka hem.

Det kan du ju även skriva dit, att om det visar sig att ett sto vid ankomst visar tecken på exem o.s.v betalas bokningsavgiften tillbaka.

Du är lika "hård" på kontrakt som jag är, hehe, undra om vi umgåts för mkt med varandra :D

Om det klart framgår att du ej tar emot eksemston så kan du neka stoägaren på plats, du behöver ej heller betala tillbaka bokningsavgiften då man får se platsen som förverkad. Jag antar att detta står i ditt bokningskontrakt, det är ju stoägarens skyldighet att läsa igenom texten innan godkännandet så därför borde ju det i så fall inte bli en nyhet.

Om någon annan än ägaren beställer en betäckning, då bör ju detta finna reglerat med ett avtal mellan ägare och beställare det är i varje fall ett krav du kan ställa. Juridiskt sett är fölet ägarens om inget annat avtalats, och det kan ju vara av intresse för dig som hingstägare att veta var telningarna hamnar kanske. Det är dessutom så att stoägaren är betalningsansvarig för betäckningsavgiften, och då bör du ju försäkra dig om att den kommer att betalas av beställaren annars kan du bli utan den om stoägaren anser detta oriktigt.

Tack!

Vem ska stå som ägare på alla papper? På betäckningsrapporten ska man fylla i stoägarens namn om vi då säger att en person har leasat ett sto för att ta föl på den, ska den som leasat stå där? Det blir ju lätt lite missvisande.

:D

Med hästfolk måste man vara noggrann och man vill ju skydda sig när man har avelshingst speciellt.

Om stoet är leasat så finns ju ett avtal som reglerar detta, det avtalet kan du använda dig av och hänsvisa till vid bokning/kontraktsskrivning jag skulle kanske tom ha begärt att få behålla en kopia på det avtalet tillsammans med kopia av betäckningsavtalet. Då kan man skriva dit namnet på den som lånar stoet, det blir således den som också kommer att så som ägare till fölet.
Då kan du aldrig hamna i tvist med den rättmätiga ägaren, utan detta är något som fodervärd/leasing får ta.

Senast ändrad:

Okej tack så mycket! Skönt att få lite klarhet i detta.

Är det något mer du tycker att jag ska tänka på (du har visserligen inte sett kontraktet) generellt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 781
Senast: Shpongle
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 730
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 720
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel