Ja precis, bra att du rättade mig.Den gemensamma vårdnaden kvarstår eftet en skilsmässa.
Boendet är något annat, det är kanske det du tänker på?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja precis, bra att du rättade mig.Den gemensamma vårdnaden kvarstår eftet en skilsmässa.
Boendet är något annat, det är kanske det du tänker på?
och det verkar ju rätt konstigt att han har fått ett överbryggningslån.
Nu har jag i och för sig bara läst på SBAB, Swedbanks och Skandiabankens hemsidor, men där står det ju som krav/villkor för överbryggningslån att det ska finnas påskrivna avtal, både för köp av nya bostaden och för försäljning av den gamla.
Så om inte redan det gemensamma huset är sålt, så kan det nog inte vara ett överbryggningslån som maken fått (om det nu inte är någon annan långivare som använder termen på ett annat sätt).
Eftersom parterna är gifta, och inte har äktenskapsförord, så verkar det ju omöjligt att maken har sålt det gemensamma boendet utan TS kompis kännedom.
Jag tror att det verkar finnas lite missförstånd i hela situationen.
Ett ord: Urkundsförfalskning. Av vad jag läst hittills i den tråden verkar ju den mannen ha en rätt skev syn på etik och moral, så vad säger att han inte förfalskat hennes namnteckning?
Ett ord: Urkundsförfalskning. Av vad jag läst hittills i den tråden verkar ju den mannen ha en rätt skev syn på etik och moral, så vad säger att han inte förfalskat hennes namnteckning?
Man kan alltid göra en tvångsförsäljning enligt samägandelagen när det kommer till fastigheter. Ingen kan tvingas äga en fastighet de inte vill äga. Gör man en tvångsförsäljning så säljs fastigheten på exekutiv auktion och det är ju inte riktigt det man är ute efter som man vill tjäna så mycket pengar som möjligt på huset, då är det bättre att anlita en mäklare och försöka komma överens med sin fd partner.Om två personer som är gifta bor i ett hus:
-Kan en person äga huset helt själv utan att den andra har några rättigheter alls? Utan ett äktenskapsförord. Kan den personen då sälja och tvinga ut den andre när som helst? Har inte den som bott i huset några rättigheter alls om h*n inte äger huset?
-Om båda köpte huset gemensamt, kan den ena kräva att bli utköpt från huset?
Men vad sa banken mer? Vad ringde hon och frågade eftersom hon fick ett sådant svar? Jag tänker att det kanske finns ett övervärde i huset som innebär att hon får loss kapital som kan bli en kontantinsats.Hon har pratat med banken och kommer nog knappt att ha råd att köpa en etta (med tre barn...).
Lån kan man utan vidare ta, men att inteckna gemensam egendom där är det väl lite mer tveksamt. Men de lån man tar ingår i boet vilket som.Ja, det var så jag fattade det. Men jag är inte hundra på det... Men det var precis det jag reagerade på. Att han kan göra så utan hennes medgivande. Men som sagt, det är en hel del oklarheter fortfarande. Jag får återkomma om nåt klarnar!
Och jag tycker att det verkar som att ex drabbas i det här fallet.Jag delar inte den åsikten. Jag anser att ex inte har att göra med hur man finansierar sitt nya boende så länge inte ex drabbas av det. Vilket ex inte gör i det här fallet. Det är HANS lån.
Och jag tycker att det verkar som att ex drabbas i det här fallet.
Men det har jag ju upprepat, hus, lån, försäljning, båda äger huset, båda ska vara med på beslut om huset.Hur ser du att det skulle drabba ex i detta fallet?
Du har fel när det gäller gemensam bostad och gemensamt bohag om det inte finns ett äktenskapsförord eller det av andra skäl är enskild egendom för någon av parterna. Det finns en speciell paragraf i äktenskapsbalken som säger att båda måste ge sitt samtycke och det gäller oavsett vem som har lagfart.Är inte helt juridiskt insatt, men är skild (och omgift). Så med lite erfarenhet.
Jag tänker att det är skillnad på gemensamt ägande och giftorättsgods som ska bodelas. Om jag t ex köper en häst för 150 000:- under äktenskapet och jag står som ensam ägare på kontraktet så är väl hästen min att förfoga över? Eller om jag för den delen redan äger hästen när vi träffas och gifter oss. MEN, 75 000:- av hästens värde tillfaller maken vid en bodelning. Dvs jag behåller hästen och han får pengavärdet i sin halva.
Torde vara samma sak med bil och lantställe som bara den ena står som ägare på, och som då också har egna ev lån. Vid skilsmässa tillfaller halva värdet partnern, men inte förfoganderätten över saken.
Gemensamt boende kan ju bli knepigare. Men om det bara är han som står på lagfart och lån så är väl huset hans att förfoga över. Men halva värdet är partnerns.
Så utifrån ett resonemang att han ensam står på lagfart och lån torde han kunna göra vad som helst med huset. Dvs belåna huset utan makans tillstånd. Precis som jag kan ta egna kreditlån utan att maken vet. Dock påverkar partnerns belåningsgrad bodelningen, om jag minns rätt.
Ser fram emot att bli rättad om jag har fel angående ägandet.
Även för annan fast egendom som inte är gemensam bostad men giftorättsgods krävs samtycke för att pantsätta, hyra ut osv. Däremot inte för lös egendom.Du har fel när det gäller gemensam bostad och gemensamt bohag om det inte finns ett äktenskapsförord eller det av andra skäl är enskild egendom för någon av parterna. Det finns en speciell paragraf i äktenskapsbalken som säger att båda måste ge sitt samtycke och det gäller oavsett vem som har lagfart.
Räknas en häst som bohag? Om jag äger en häst, som dessutom står uppstallad utanför vår gemensamma gård (om vi har gård) ?Är inte helt juridiskt insatt, men är skild (och omgift). Så med lite erfarenhet.
Jag tänker att det är skillnad på gemensamt ägande och giftorättsgods som ska bodelas. Om jag t ex köper en häst för 150 000:- under äktenskapet och jag står som ensam ägare på kontraktet så är väl hästen min att förfoga över? Eller om jag för den delen redan äger hästen när vi träffas och gifter oss. MEN, 75 000:- av hästens värde tillfaller maken vid en bodelning. Dvs jag behåller hästen och han får pengavärdet i sin halva.
Torde vara samma sak med bil och lantställe som bara den ena står som ägare på, och som då också har egna ev lån. Vid skilsmässa tillfaller halva värdet partnern, men inte förfoganderätten över saken.
Gemensamt boende kan ju bli knepigare. Men om det bara är han som står på lagfart och lån så är väl huset hans att förfoga över. Men halva värdet är partnerns.
Så utifrån ett resonemang att han ensam står på lagfart och lån torde han kunna göra vad som helst med huset. Dvs belåna huset utan makans tillstånd. Precis som jag kan ta egna kreditlån utan att maken vet. Dock påverkar partnerns belåningsgrad bodelningen, om jag minns rätt.
Ser fram emot att bli rättad om jag har fel angående ägandet.
Tack för förtydligandet. Kan du hänvisa till paragrafen som skriver detta?Även för annan fast egendom som inte är gemensam bostad men giftorättsgods krävs samtycke för att pantsätta, hyra ut osv. Däremot inte för lös egendom.
Vad menar du med bohag? Skrev jag det? Det är en tillgång (med värde). Precis som guldhalsband, sportbil osv.Räknas en häst som bohag? Om jag äger en häst, som dessutom står uppstallad utanför vår gemensamma gård (om vi har gård) ?
Om äktenskapsförord finns står även värdet utanför bodelningen. Vilket skiljer sig från mitt exempel.Du har fel när det gäller gemensam bostad och gemensamt bohag om det inte finns ett äktenskapsförord eller det av andra skäl är enskild egendom för någon av parterna. Det finns en speciell paragraf i äktenskapsbalken som säger att båda måste ge sitt samtycke och det gäller oavsett vem som har lagfart.
7 kap. 5 § ÄktBTack för förtydligandet. Kan du hänvisa till paragrafen som skriver detta?
Det beror på vad det är för hästRäknas en häst som bohag? Om jag äger en häst, som dessutom står uppstallad utanför vår gemensamma gård (om vi har gård) ?