Jultråd 2018

Jag personligen vill inte köpa en begagnad adventskalender (går det?) eller sätta ihop en med saker från Myrorna, därför köper jag en ny.

Ganska mycket av fyllningarna i barnens kalendrar är begagnat. Inte allt, igår fick de en julbok med 24 kapitel och ett kalenderljus, Kinderpunsch och kakor. Där var av förståeliga skäl bara boken begagnat. :D Framöver kommer en hel del begagnade spel, böcker, cd-skivor osv...

Jag försöker införa en tradition där vi varje dag hänger upp en julgransprydnad i vardagsrumsfönstret. Där står många gröna växter och jag har hängt upp en stjärna. Tanken är att det kan ersätta julgranen , vi får se vad barnen säger till slut. Sedan läser vi ett kapitel i boken och tittar på julkalendern på SVT Play.

Med nybakad lussekatt och pepparkakor importerade från Sverige (Kung Oscars, några andra går inte!), samt julfilm på Netflix, firar vi in första advent här hos oss också :) Och på tal om återanvändning och sådär så bestämde vi oss för att återanvända förra årets adventsljus, eftersom vi aldrig hann elda upp dem och inte kom oss för att åka iväg till Ikea innan det var dags att tända. Funkar hur bra som helst! :D
47254928_2142581922699141_9074158065468571648_n.webp

Min skinka är i ugnen och potatismoset redo, så gott 😍 Såklart ÄPPELMOS till skinkan! Ska se andra avsnittet av julkalendern till maten. Gillar både den på radio och den på tv faktiskt!

Men. Vad gör man med skinkspadet om man inte äter dop i grytan? Var väl typ 2 dl. Jag gillar julkorv, den där bleka färdigkokta man sjuder o äter i skivor (till potatismos 😁). Kan man ha i spadet där i tro? Eller finns det någon annan bra nytta att ha det till? Jag gör typ bara julköttbullar och godis i julväg annars men kan tänka mig att testa något nytt.

Min skinka är i ugnen och potatismoset redo, så gott 😍 Såklart ÄPPELMOS till skinkan! Ska se andra avsnittet av julkalendern till maten. Gillar både den på radio och den på tv faktiskt!

Men. Vad gör man med skinkspadet om man inte äter dop i grytan? Var väl typ 2 dl. Jag gillar julkorv, den där bleka färdigkokta man sjuder o äter i skivor (till potatismos 😁). Kan man ha i spadet där i tro? Eller finns det någon annan bra nytta att ha det till? Jag gör typ bara julköttbullar och godis i julväg annars men kan tänka mig att testa något nytt.

Du kan kanske ha det som buljong i en god soppa? Eller iaf ersätta en del av köpebuljongen med de 2 dl skinkspad?

Jag försökte kolla om på Sunes jul för något år sen faktiskt, men vad jag minns så tyckte jag inte att det var så bra som jag tyckte förr...

Greveholm däremot vet jag inte hur många gånger jag sett... Helt sjukt, 22 år gammalt och lika bra än idag!
Försökte också kolla på Sunes jul för några år sedan men tyckte inte heller den var så bra som jag mindes den.

Mysteriet på Greveholm och Jul i kapernaum däremot. :love:

Försökte också kolla på Sunes jul för några år sedan men tyckte inte heller den var så bra som jag mindes den.

Min mamma såg Sunes jul för nåt år sen. Hon tyckte att den var jätterolig! Min dotter tycker också att den är rolig och hon fanns inte ens när den visades första gången (jag gick på mellanstadiet).

Sådär, då var julklapparna klara. Känns bra! Kommer förmodligen göra några till bara för att det är kul, men jag behöver egentligen inte fler nu.

Men minns du den då den gick? Tänker att du är så ung

Jag är snart 32 och ja, jag tror då att jag har en del minnen av den sen den gick...

Ja, Greveholm :heart Och Kaspar i Nudådalen! (Som jag tyvärr bara hittade ett par avsnitt av på Youtube:( )

Liknande trådar

Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 304
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
573
Senast: Praefatio
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 203
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka