Julklappar och könsnormer *spinoff*

Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Ärligt talat så skiter jag i vad som kan tyckas vara könsstereotypa grejer.
Tjejer & killar är olika & man behöver inte dra in barnen i detta, köp vad de vill ha såklart.
Ska man köpa barbies till pojkar som gillar action bara för att det tar emot att själv köpa "maskulina" leksaker?
Det hela ska väl bero på vad de själva har för intesse & smak.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Min snart 3-åring vill HELST ha lila och rosa kläder, gärna med hjärtan och änglar.

...och han är en envis :devil: var han nu har fått det ifrån :angel:

Han har rakt av dissat det mesta "ärvda" som var blått/svart/grått (som äldsta sonen gillade mest) och snott ihop en egen mycket färgglad garderob.

Än så länge åker de som säger emot honom i frågan på en barn-propp :devil: (det är inte helt lätt att tvinga på en 2½-åring ett plagg han inte gillar...)

Bara det faktum att lillebror utan att tveka tycker han är jättefin i rosa FAST han också gillar traktorer och riddare och absolut inte är flicka har gjort att storebror vacklat och fått något annat som "förebild" än klasskompisarna (som är..minst sagt könsuppdelade i sina outfiter) och därmed vågat ta en del beslut han EGENTLIGEN velat men inte trott var möjliga.

Tex har han en knallröd vinteroverall för brorsan syntes så bra i pulkabacken så han ville vara likadan.

Och han tordes välja ut en tröja med en drake han gillade på tradera fast den vara rosa och grå.


Alltså, jag har VERKLIGEN inte prackat på dem något. Storebror får gilla blått, det gjorde jag också. Däremot har jag ERBJUDIT hela färgskalan.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Så man ska förutsätta att barnen önskar sig speciella saker pga vad deras kompisar sagt och inte för att de vill ha dessa saker av egen vilja?

Ja SJÄLVKLART :eek:

Var tror du den "egna viljan" kommer ifrån? En önskan att plötsligt vara precis tvärtemot alla andra?

Den kommer inte förrän eventuellt i tonåren :smirk:
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Min snart 3-åring vill HELST ha lila och rosa kläder, gärna med hjärtan och änglar.

...och han är en envis :devil: var han nu har fått det ifrån :angel:

Han har rakt av dissat det mesta "ärvda" som var blått/svart/grått (som äldsta sonen gillade mest) och snott ihop en egen mycket färgglad garderob.

Än så länge åker de som säger emot honom i frågan på en barn-propp :devil: (det är inte helt lätt att tvinga på en 2½-åring ett plagg han inte gillar...)

Bara det faktum att lillebror utan att tveka tycker han är jättefin i rosa FAST han också gillar traktorer och riddare och absolut inte är flicka har gjort att storebror vacklat och fått något annat som "förebild" än klasskompisarna (som är..minst sagt könsuppdelade i sina outfiter) och därmed vågat ta en del beslut han EGENTLIGEN velat men inte trott var möjliga.

Tex har han en knallröd vinteroverall för brorsan syntes så bra i pulkabacken så han ville vara likadan.

Och han tordes välja ut en tröja med en drake han gillade på tradera fast den vara rosa och grå.


Alltså, jag har VERKLIGEN inte prackat på dem något. Storebror får gilla blått, det gjorde jag också. Däremot har jag ERBJUDIT hela färgskalan.

;) Jag menar inte att du gjort det, men att andra mer eller mindre verkar vara av den åsikten.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

:bow::bow::bow: Återigen massor av bra inlägg från dig, jag har absolut inget att tillföra, kan bara instämma i ALLT du skriver i denna tråd! :bow::bow::bow:
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Ärligt talat så skiter jag i vad som kan tyckas vara könsstereotypa grejer.
Tjejer & killar är olika & man behöver inte dra in barnen i detta, köp vad de vill ha såklart.
Ska man köpa barbies till pojkar som gillar action bara för att det tar emot att själv köpa "maskulina" leksaker?
Det hela ska väl bero på vad de själva har för intesse & smak.

Men ingen har väl pratat om att köpa barbie till killar som gillar action?:confused:

Min idé var snarast att köpa riddarlego istället för legobilar, och en bondgård istället för en grävskopa. Dvs liiite mer neutrala leksaker, men som man ändå kan tänka sig att pojkarna gillar och har kul med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp