Julklappar och könsnormer *spinoff*

Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Om en flicka önskar sig Hello Kitty tröjor i rosa för att det är hennes favvofigur och färg, ska man då ge henne blå tröja med ett krigsflygplan för att motverka könsrollen?

Eller ge pojken Barbie o Bratz dockor, som önskat sig StarWarsgubbar bara för att han ska vidga sina vyer och tänka mera kvinligt.

NÄ bättre att lägga mer tid på uppfostran och vara en bra förebild för att alla är lika mkt värda än att lägga vikten på flick o pojkjulklappar!


Citerar Silverkedjan härovan:
Pelle GÖR det inte.

Hans kompisar har inte rosa byxor.

Man måste se bakom barnens önskningar.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Så man ska förutsätta att barnen önskar sig speciella saker pga vad deras kompisar sagt och inte för att de vill ha dessa saker av egen vilja?
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Eller inte lyckats i sin strävan att tvinga på sönerna andra intressen. :smirk:

Jag kan försäkra dig att den här familjen inte har minsta önskan att "påtvinga" sina barn något annat än de mest strikta könsroller.:smirk: Inga barbiedockor där inte, så du behöver inte oroa dig.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

*KL*

Jag måste säja att jag inte förstår det här alls!

Vad är det som folk tror ska hända bara för att pojkar inte har rosa kläder eller för att flickor inteönskar sig traktorer?

Varför är manligt och kvinligt så fel, jag ser inte problemet med manligt och kvinligt i julklappshandeln!

Om en flicka önskar sig Hello Kitty tröjor i rosa för att det är hennes favvofigur och färg, ska man då ge henne blå tröja med ett krigsflygplan för att motverka könsrollen?

Eller ge pojken Barbie o Bratz dockor, som önskat sig StarWarsgubbar bara för att han ska vidga sina vyer och tänka mera kvinligt.

NÄ bättre att lägga mer tid på uppfostran och vara en bra förebild för att alla är lika mkt värda än att lägga vikten på flick o pojkjulklappar!

Fast nu är det ju alltså min mans syskonbarn - det är ju inte som att jag har del i deras uppfostran direkt. Förutom denna lilla del som gäller julklappar då. Däremot har jag svårt att se varför leksakerna inte skulle vara en del i barnets uppfostran?

Det är ju en sak om man har önskat sig nåt alldeles speciellt, förra året önskade sig den äldre pojken till exempel ett alldeles specifikt brio-lok - och det hade jag inga problem med att köpa, han ville ju ha just det loket. I år så är det lite mer vaga önskningar, i min värld så betyder inte "han blir nog glad för vad som helst, men grävskopor gillar han just nu" att barnet till varje pris måste ha en grävskopa och inget annat.

Dessutom - som barn har man faktiskt inte alltid koll på vad som finns. När jag var liten fick jag ett år ett oönskat mekano, som jag tyckte var jättekul och lekte mycket med.

Men, vilket kan glädja dig och andra som inte tycker att man ska gå emot barnens "naturliga" :smirk: önskningar, så har vi nu köpt exakt vad pojkarna önskade sig. Lillebror får en grävskopa, och storebror får två legobilar (anledningen till varför han skulle få just en legobil var att han redan har fått en legobrandbil som han gillar, så därför ska han ha mer av samma). Min man menade att det enda han lekte med när han var liten var bilar, så det är den enda leksaken som är kul. Möjligen kunde han sträcka sig till ett rymdskepp, men det visade sig vara för äldre barn, så det blev bilar ändå.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Så man ska förutsätta att barnen önskar sig speciella saker pga vad deras kompisar sagt och inte för att de vill ha dessa saker av egen vilja?

Nej, man ska förutsätta att barnen inte är asociala autister utan sociala varelser, som interagerar och påverkas av andra. Det är deras egen vilja, men den egna viljan påverkas av vad folk runt omkring en tycker är bra och vettigt att göra.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Min man menade att det enda han lekte med när han var liten var bilar, så det är den enda leksaken som är kul.

Exakt sånt som reproducerar könsstereotyperna. Synd att din man inte såg det.

Nu borde alltså de som tycker att ni ska ge julklappar efter barnens "sanna vilja" bli arga för ni ger julklappar efter din mans sanna vilja i stället för barnens. Men något säger mig att det inte kommer att ske;)
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Nej, för min mans och hans syskonbarns längtan efter bilar är "naturlig". Till saken hör också att jag försökte lobba för en liten bondgård med djur till lillebror, men nej, han skulle ha en grävskopa, därmed basta. När vi efteråt pratade om vad man lekte med som barn (han kan ju inte enbart lekt med bilar, försökte jag, jag lekte exempelvis både bondgård och annat), så sa han att ja, jo, hans mamma hade haft en uppsättning bondgårdsdjur som han hade tyckt var jättefina och gärna velat leka med som liten, men fick inte eftersom hans mamma var rädd att han skulle ha sönder dem.:angel:

Men, även nästa generation får bilar och inte bondgårdar, som det verkar.;)
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Jag kan försäkra dig att den här familjen inte har minsta önskan att "påtvinga" sina barn något annat än de mest strikta könsroller.:smirk: Inga barbiedockor där inte, så du behöver inte oroa dig.

Ok. Det jag sätter högst är barnens personliga glädje av vad de får, inte att det ska vara en världsförbättrande åtgärd för samhället. Så länge syftet är att ge bort en kul present har jag inga synpunkter på vad man ska ge. Jag hade nog själv satsat på målargrejor, tror jag. Kreativa presenter uppskattade jag själv mycket som liten.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Ok. Det jag sätter högst är barnens personliga glädje av vad de får, inte att det ska vara en världsförbättrande åtgärd för samhället. Så länge syftet är att ge bort en kul present har jag inga synpunkter på vad man ska ge. Jag hade nog själv satsat på målargrejor, tror jag. Kreativa presenter uppskattade jag själv mycket som liten.

Vänta nu här...

Vad hände med barnets inneboende egna vilja, som måste respekteras till varje pris?:confused:

Det är inte fråga om världsförbättrande åtgärd för samhället, det är fråga om att det kanske kan vara kul för de här två barnen att någon gång kunna prova på att leka med annat än bilar.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Vänta nu här...

Vad hände med barnets inneboende egna vilja, som måste respekteras till varje pris?:confused:

Det är inte fråga om världsförbättrande åtgärd för samhället, det är fråga om att det kanske kan vara kul för de här två barnen att någon gång kunna prova på att leka med annat än bilar.

jag respekterar deras vilja - och det gör jag alltid när jag ger presenter till någon - men om du inte vill ge bort en traktor eller liknande, eller om de får samma presenter av andra, skulle jag föreslå det. Jag ger alltid bort saker jag tror att mottagaren kommer att gilla (det är ju omöjligt av veta utan facit i hand). Men när du började skriva om könsnormer trodde jag, och kanske andra också av döma av deras inlägg, att du hade en agenda och att det var det viktiga.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

problemet som jag ser det är att det är så uppdelat mellan vad som är flick och vad som är pojksaker. Det är så tydligt att till och med små barn läser av koden för vad som är flick och vad som är pojkleksaker. Dessutom så är det så mycket städ och köksleksaker för flickor. det andra problemet som jag ser är att om en flicka önskar sig en flickig sak och en neutral sak så blir det så lätt den flickiga. Min dotter önskar sig en leksaksmotorsåg men min sambo tycker inte det passar riktigt:crazy:.
Jag vill att det blir fler ´könsneutrala kleksaker så att barnen inte ser vad som är ämnat för flickor och pojkar. Min son går gärna med dockvagn han fick sin första docka när han fyllde 1 år. Min dotter har visserligen inte så många egna traktorer men hon har alla sin storebrors och leker mycket med dom. Förra året fick han en riddarborg och hon ett prinsesslott. Han lekte med slottet och hon med riddarna som slogs mot dinosaurier i riddarborgen. tanken var lite att de båda två skulle ha grejerna ihop. Problemet är bara att om han skulle fått slottet så skulle han bli besvikern för han vet att koden säger att han ska ha riddarborgen. Nu leker de båda två tillsammans.
man måste respektera deras vilja men omedvetet väljer vi könstereotypt och att det är så utpräglat vad som är för flickor och vad som passar pojkar gört det ännu svårare att gå ifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Nej, för min mans och hans syskonbarns längtan efter bilar är "naturlig".

Jo precis:D

Bondgård med djur var faktiskt min tanke också när jag såg din fråga. Det brukar alla ungar gilla - eller de som FÅR leka med dem i alla fall.;)

En eloge till dig förresten som gjort det här köpet tillsammans med din man. Redan det är att bryta normen även om du inte nådde ända fram. Men du får väl spara krafterna inför framtiden, det kan ju hända att ni får egna barn som ska ha presenter:angel:
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

*knapplan*

Visst ar det enormt konsuppdelat i affarerna - men bara om man sjalv ser det sa!! Jag forstar faktiskt inte varfor man inte kan kopa det som barnen faktiskt onskar sig och leker med just da (det har ju en tendens att andra sig hela tiden :angel:).

Just nu spelar makens systerson cricket och baseball pa fritiden, sa det blir mycket sana prylar till honom vid fodelsedag och jul. Systerdottern har precis borjat rida sa hon far sana grejer, eller malarpryttlar for hon ar aven valdigt kreativ.

Jag koper till barn precis som jag gor till vuxna, dvs anstranger mig for att hitta en present som jag tror att de kommer att uppskatta och som passar in med deras intressen.

Nar jag var liten var jag helt ointresserad av dockor. Ville bara leka med bilar, lego, verktygslador och senare hastar - Barbie dockor hade jag for de kunde ju agera ryttare, men det var hastarna jag var intresserad av. Men som sagt, i ovrigt inga dockor, spisar eller dylikt utan det var bilar som gallde.
Min lillasyster var precis tvartom. Hon var besatt av dockor, rosa etc och rorde inte ens mina bilar och andra grejer - trots att hon givetvis arvde alla mina leksaker.

Alla ar vi olika och det ar inget fel med det.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Så man ska förutsätta att barnen önskar sig speciella saker pga vad deras kompisar sagt och inte för att de vill ha dessa saker av egen vilja?

Nej, men man kan väl förutsätta att ett yngre barn faktiskt inte har hela "bilden" klar för sig? Jag rekommenderar återigen Silverkedjans inlägg.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Dessutom - som barn har man faktiskt inte alltid koll på vad som finns. När jag var liten fick jag ett år ett oönskat mekano, som jag tyckte var jättekul och lekte mycket med.

Precis!! Samma som med mina boxningshandskar. En present jag inte gillade när jag öppnade den, men faktiskt var väldigt glad åt längre fram (när jag själv inte längre tänkte "vaddå, jag är ju tjej!!" som den 11åriga tjejen jag var)
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Jo vissst ska man köpa det de önnskar sig. Men barnen lär sig att önnska sig de som passar för en tjej eller kille. Ofta finns det flera saker att välja på och då blir det tyvärr lätt det som "passar" en tjej eller kille. men det är klart att tjejen ska få en motorsåg.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Jo precis:D

Bondgård med djur var faktiskt min tanke också när jag såg din fråga. Det brukar alla ungar gilla - eller de som FÅR leka med dem i alla fall.;)

En eloge till dig förresten som gjort det här köpet tillsammans med din man. Redan det är att bryta normen även om du inte nådde ända fram. Men du får väl spara krafterna inför framtiden, det kan ju hända att ni får egna barn som ska ha presenter:angel:

Jodå, det har vi diskuterat.:D

Och får vi pojkar kommer de defintivt inte bara ha bilar att leka med. Hans syskonbarn - ok *gruff*. Mina egna barn - aldrig i livet.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

*knapplan*

Visst ar det enormt konsuppdelat i affarerna - men bara om man sjalv ser det sa!! Jag forstar faktiskt inte varfor man inte kan kopa det som barnen faktiskt onskar sig och leker med just da (det har ju en tendens att andra sig hela tiden :angel:).

Just nu spelar makens systerson cricket och baseball pa fritiden, sa det blir mycket sana prylar till honom vid fodelsedag och jul. Systerdottern har precis borjat rida sa hon far sana grejer, eller malarpryttlar for hon ar aven valdigt kreativ.

Jag koper till barn precis som jag gor till vuxna, dvs anstranger mig for att hitta en present som jag tror att de kommer att uppskatta och som passar in med deras intressen.

Nar jag var liten var jag helt ointresserad av dockor. Ville bara leka med bilar, lego, verktygslador och senare hastar - Barbie dockor hade jag for de kunde ju agera ryttare, men det var hastarna jag var intresserad av. Men som sagt, i ovrigt inga dockor, spisar eller dylikt utan det var bilar som gallde.
Min lillasyster var precis tvartom. Hon var besatt av dockor, rosa etc och rorde inte ens mina bilar och andra grejer - trots att hon givetvis arvde alla mina leksaker.

Alla ar vi olika och det ar inget fel med det.

Fast just när det gäller könsroller så är det just det som är poängen - vi får inte alls vara olika allihop, utan antingen flickor eller pojkar, och är vi flickor ska det lekas med dockor och smink, medan pojkarna ska hålla på med bilar och maskiner. Det blir så snävt och tråkigt då, tycker jag.

Och just när det gäller dessa pojkar så har det ändrats alls. De har sedan den dag de föddes konsekvent endast fått bilar och tåg att leka med. Något mjukisdjur också, kanske. Och surprise, surprise - det är bilar och tåg de vill ha.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Pelle GÖR det inte.

Hans kompisar har inte rosa byxor.

Man måste se bakom barnens önskningar.


;) Även om din 6 åriga kille inte önskar sig det, så finns de även om de inte är så många kanske.

( Nu tror jag ifs inte det finns rosa byxor i något vettigt material såvida man nu inte har mormor & farmor som "tävlar" om sy och sticka saker till barnen)

Att se bakom barnens önskningar kan vara rätt, men inte köpa tvärtemot typiska det könet enbart av rent principskäl för att det är typiskt tjej eller pojkaktigt, utan istället se till vad som kan vara lämpligt för barnets ålder och mognad istället för kön.

;) :D Varför inte köpa billigare present och en som har drag åt tjejaktigt håll och en åt killaktigt håll eller en mer könsneutral leksak än en dyrare.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Visst ar det enormt konsuppdelat i affarerna - men bara om man sjalv ser det sa!!
Har du verkligen kollat ordentligt när du är i leksaksaffären?? Om vi nu bortser från hur det ligger sorterat, hur ser motiven på förpackningarna ut? Det är en liten flicka som kör barnvagn, håller i dockan, matar den lilla hunden, trär halsband, sminkar sig, kör shoppinvagnen osv.. Det är pojken som svingar svärdet,har på sig riddardräkten, kör med bilbanan ..osv

Och så ser leksakskatalogen som alla ungar kastar sig över ut också. Flickorna demonstrerar "flicksaker" och pojkarna demonstrerar "pojksaker".

(det finns undantag, men de är försvinnande få)


Alla ar vi olika och det ar inget fel med det.
Det är tydligt att leksakstillverkarna (och många föräldrar) inte håller med dig .. "Flickor ska va flickor, och pojkar ska va pojkar" jue :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp