Julklappar och könsnormer *spinoff*

Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Lego är ju verkligen könlöst, om man vill. Man kan köpa andra legoprylar av mer baskaraktär så barnen själva lär sig skapa. Det finns byggblattor och baslego i olika konstellationer.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Men är det inte tråkigt när barnen styrs av stereotyper i sina livsval? Framförallt för din dotter, som, om hon fortsätter följa stereotypen, kommer få ett sämre betalt jobb med lägre status än sin bror?

Jag har lyckats med konststycket att få ett jobb med högre status och lön än vad min bror har fastän jag lekte med rosa hästar, och han lekte med bilar när vi var små. :)

Att jag valde att bli civilingenjör tror jag inte har så mycket med mina leksaker som liten att göra. Däremot så tror jag att det spelade en stor roll att min pappa visade intresse för och "tog hand om" min naturvetenskapliga begåvning, samt att båda mina föräldrar alltid poängterat hur viktigt det är att göra sin egen grej, och inte titta så mycket på vad alla andra gör och tycker.... Jag tror också att det betytt en del att mina föräldrar jobbade båda två, och levde i ett jämställt förhållande (vilket de gjorde, trots att hon alltid lagade maten och han alltid bytte däck på bilen....).
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

förstår inte riktigt det här med att vi vuxna ska välja vad barnen ska tycka är roligt. om du har en dotter som älskar att rida, skulle du säga "nej det får du inte, för det är så typiskt könsrollerna"?
låt barnen få välja själva, sätt inget i knät på dem men ta heller inget ifrån dem. låt dem roa sig med vad de själva tycker om.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Jag har lyckats med konststycket att få ett jobb med högre status och lön än vad min bror har fastän jag lekte med rosa hästar, och han lekte med bilar när vi var små. :)

Att jag valde att bli civilingenjör tror jag inte har så mycket med mina leksaker som liten att göra. Däremot så tror jag att det spelade en stor roll att min pappa visade intresse för och "tog hand om" min naturvetenskapliga begåvning, samt att båda mina föräldrar alltid poängterat hur viktigt det är att göra sin egen grej, och inte titta så mycket på vad alla andra gör och tycker.... Jag tror också att det betytt en del att mina föräldrar jobbade båda två, och levde i ett jämställt förhållande (vilket de gjorde, trots att hon alltid lagade maten och han alltid bytte däck på bilen....).

Om de fortsätter att följa könsnormen, skrev jag ju. Du gjorde uppenbarligen inte det, eftersom du blev ingenjör.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

förstår inte riktigt det här med att vi vuxna ska välja vad barnen ska tycka är roligt. om du har en dotter som älskar att rida, skulle du säga "nej det får du inte, för det är så typiskt könsrollerna"?
låt barnen få välja själva, sätt inget i knät på dem men ta heller inget ifrån dem. låt dem roa sig med vad de själva tycker om.

Fast deras första bil var det ju någon som satte i knät på dem. Får jag en dotter och hon vill rida får det förståss, och om jag får en son hoppas jag att han vill det också. Men jag kanske inte köper rosa ridbyxor till dottern för den skull - mer på den nivån.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Det är inte stereotypa leksaker som gör att barn hamnar i olika könsroller som vuxna utan fostran. Bättre ge barnen vad de önskar sig än köpa en massa saker som de aldrig kommer att bry sig om. Jag har 5 syskonbarn varav en är tjej, alla dessa är runt 20 idag och tjejen lekte med barbies när hon var liten, red och gjorde en massa flickiga saker och hade ett rosa rum med spets och grejer. Idag är hon den som förmodligen kommer att tjäna mer än någon killarna (studerar på en av Sverigen mest ansedda högskolor), hon har redan rest runt i Australien och Nya Zeeland själv och det är jag mycket tveksam till att någon av killarna gjort.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Men är det inte tråkigt när barnen styrs av stereotyper i sina livsval? Framförallt för din dotter, som, om hon fortsätter följa stereotypen, kommer få ett sämre betalt jobb med lägre status än sin bror?
Nejdå.
Själv är jag ju utbildad till att jobba på slakt/styck ;)
Inte är det kvinnligt direkt, men bra betalt, det är det!

Min dotter får göra det hon vill när det gäller jobb, jag skulle väl avråda en strippkarriär såklart. Men jag kommer stötta henne även om hon vill bli sjuksköterska, städerska, brand"man" eller vad hon nu får för ideér.

Jag själv fick dockor och grejer när jag var liten, men ändå har mina drömmar vart allt från polis, navy seal, kustjägare, racerbilsförare till brandman och liknande.

Jag tror inte valet av leksaker påverkar framtida drömmar så mycket.

Jag tycker att det är tråkigt om man inte skall kunna ge barnen det de önskar sig för att man tycker att de de har valt att önska sig inte är politiskt korrekt! För egentligen är det väl det du säger? Du vill inte köpa det barnen önskar sig för att du tycker att de önskar sig "fel" sak?

Håller med.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Var på fem-års kalas förra helgen, den killen önskade sig också grävskopor o lastbilar. Jag undrade lite inombords hur många han egentligen har glädje av, så jag köpte en pyjamas med skelettmönster istället. Min femåring(tjej) tyckte det var helt galet att ge honom den(hon ville ha den själv:rofl:) så hon försökte envist pracka på mig en traktor dagarna innan kalaset....

Hur som helst verkade han tycka om den för han hade den på dagis i veckan:) Barn har ju inte sten koll på utbudet så om du hittar något du tror att de gillar så är det okej att köpa det.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Jag tycker att det är tråkigt om man inte skall kunna ge barnen det de önskar sig för att man tycker att de de har valt att önska sig inte är politiskt korrekt!

För min del skulle det vara mycket roligare att överraska barnen med några roliga grejer som de inte önskat sig.

Alltså tycker jag, för att använda ditt sätt att resonera, att det är tråkigt att ge pojkar bilar och flickor dockor bara för att demonstrera att man minsann inte är politiskt korrekt.

Att önska sig något är en abstrakt tanke och abstraktionsförmågan är inte superutvecklad hos så små barn. Alltså önskar de sig det första de kommer att tänka på - och de kommer att bli minst lika glada av andra roliga saker.

(Dessutom tvivlar jag på att dessa gossar lider direkt brist på bilar och lego.)
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

För min del skulle det vara mycket roligare att överraska barnen med några roliga grejer som de inte önskat sig.

Alltså tycker jag, för att använda ditt sätt att resonera, att det är tråkigt att ge pojkar bilar och flickor dockor bara för att demonstrera att man minsann inte är politiskt korrekt.

Att önska sig något är en abstrakt tanke och abstraktionsförmågan är inte superutvecklad hos så små barn. Alltså önskar de sig det första de kommer att tänka på - och de kommer att bli minst lika glada av andra roliga saker.

(Dessutom tvivlar jag på att dessa gossar lider direkt brist på bilar och lego.)

Det där skriver jag också under på!

Sonen var på 7-årskalas hos en tjejkompis härom dagen. Hon hade önskat sig barbiegrejjer och fick förstås massor av sådant. Men sonen fick själv bestämma vad som skulle köpas och valde ett kassaskåp :). Det blev mycket uppskattat!!
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Ursprungligen postat av mandalaki. Leta upp nåt som du själv tycker är okej och som ungarna blir lika glada för. Det är ju dessutom roligare att ge en kul grej som de inte förväntar sig.

Jag går på din och mandalakis linje!
Känns det inte ok att bekräfta en stereotyp norm så gör du helt rätt i att fundera i andra banor. Men det är en knepig fråga, man får liksom väga barnets önskningar mot att man tycker att man kanske ger barnet något av mer värde när man öppnar för andra möjligheter.

Jag ifrågasätter också önskningarnas spirande inifrån. Ur ett "habegärperspektiv" :D blir ju ungen skitglad och tillfredsställd över det hen önskat sig, men ur en omtänksam och sunt ifrågasättande (tycker jag:)) vuxens perspektiv kan ju belöningen för barnet med en lite mer finurlig present vara lite mer långsiktig.

När jag var barn var förresten önskningar, just önskningar och inte beställningar. ;)

(fler klappidéer: Skapargrejer som målarlåda, tuschpennor, fingerfärg, lera ...)
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Jag skulle köpa vad barnen önskar alternativt ge dem något jag själv tyckte var roligt att leka med som barn. Det är väl det som är difinitionen på en riktigt rolig julklapp- något man gärna vill leka med och har önskat sig hett och länge!
Vi har alltid varit noga med att ge barnen både typiskt manliga och kvinnliga leksaker men nog sjutton är det leksaksservisen de har roligast med och inte skruvdragaren (har 2 tjejer). Jag tror faktiskt inte att leksakernas typ har speciellt mycket med framtida livet att göra, det är fostran och upplysning som sätter normen.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

*kl*
Jag kan ju ge ett exempel på present som har lyckats. Jag gav min dotter ett "verktygsset" på 5-årssdagen (i maj). Borrmaskin, hammare, skruvmejslar osv. Hela sommaren har alla barn, både flickor och pojkar varit som tokiga i att leka med denna "verkygslåda". Mycket lyckat! Och vi bor i Tyskland där könsrollerna är betydligt mer huggna i sten än de är i Sverige:crazy:

Annars är dottern inne i värsta glitterperioden med rosa glitter som favorit. Men hon älskar ändå sin borrmaskin och att få "arbeta".
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Fast deras första bil var det ju någon som satte i knät på dem. Får jag en dotter och hon vill rida får det förståss, och om jag får en son hoppas jag att han vill det också. Men jag kanske inte köper rosa ridbyxor till dottern för den skull - mer på den nivån.

a jag förstår vad du menar, men jag tycker ändå att hela grejen går för långt när man inte låter barnen få vad dom vill bara för att man vill gå mot normen. barnen är ändå så små att dom inte förstår att deras mamma och pappa och samhället påverkat dem till att gilla lastbilar. nu gillar dom lastbilar och därför tycker jag att do mska få lastbilar. jag tror lixom inte att dom mår dåligt av att tycka om lastbilar och jag tror inte dom mår dåligt av att inte tycka om något annat. jag tror däremot att barnen kan må dåligt av att man ska dra dem från ett spår till ett annat bara för att.
alltså jag tror att det blir svårare att dra ett barn från ett spår till ett annat än att från början driva barnet åt ett håll.

nej jag förespråkar för att de ska få göra vad de vill, vad det än är.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Jag köper det som önskas, och lägger inte in massa tankar och funderingar kring det.
Varken åt det ena eller det andra hållet, min sambos systerdotter fick en spindelmannendräkt för ett tag sen av oss när hon fyllde tre.
Farmor hennes blev sur men för min del kvittar det, det är spindelmannen hon tycker om men hade hon velat haft det hade jag likväl köpt en prinsessklänning.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Jag skulle köpa vad barnen önskar alternativt ge dem något jag själv tyckte var roligt att leka med som barn. Det är väl det som är difinitionen på en riktigt rolig julklapp- något man gärna vill leka med och har önskat sig hett och länge!
Vi har alltid varit noga med att ge barnen både typiskt manliga och kvinnliga leksaker men nog sjutton är det leksaksservisen de har roligast med och inte skruvdragaren (har 2 tjejer). Jag tror faktiskt inte att leksakernas typ har speciellt mycket med framtida livet att göra, det är fostran och upplysning som sätter normen.

Jo, fast jag kanske var ett väldigt udda barn, vad vet jag. Försökte föreslå speldosa (tyckte jag var jättefint när jag var liten, jag hade en med en liten hund som roterade på toppen), riddarlego (jättespännande med riddare tyckte jag när jag var liten), en sån där liten hund eller gubbe som sitter på en liten cylinder, när man trycker på botten av cylinder rör sig gubben (brio har såna, tyckte jag var fascinerande när jag var liten), lite finare plastdjur (typ bondgård eller vilda djur, lekte jämnt med dem när jag var liten å tyckte de var fina), men min man dissade samtliga förslag som tråkiga. När han var liten ville han bara leka med bilar, så det är den enda leksaken han tycker verkar rolig.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

a jag förstår vad du menar, men jag tycker ändå att hela grejen går för långt när man inte låter barnen få vad dom vill bara för att man vill gå mot normen. barnen är ändå så små att dom inte förstår att deras mamma och pappa och samhället påverkat dem till att gilla lastbilar. nu gillar dom lastbilar och därför tycker jag att do mska få lastbilar. jag tror lixom inte att dom mår dåligt av att tycka om lastbilar och jag tror inte dom mår dåligt av att inte tycka om något annat. jag tror däremot att barnen kan må dåligt av att man ska dra dem från ett spår till ett annat bara för att.
alltså jag tror att det blir svårare att dra ett barn från ett spår till ett annat än att från början driva barnet åt ett håll.

nej jag förespråkar för att de ska få göra vad de vill, vad det än är.

Men så enkelspåriga barn kan det väl inte vara att den ene bara kan leka med bilar och den andre bara med grävskopor?
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Jag går på din och mandalakis linje!
Känns det inte ok att bekräfta en stereotyp norm så gör du helt rätt i att fundera i andra banor. Men det är en knepig fråga, man får liksom väga barnets önskningar mot att man tycker att man kanske ger barnet något av mer värde när man öppnar för andra möjligheter.

Jag ifrågasätter också önskningarnas spirande inifrån. Ur ett "habegärperspektiv" :D blir ju ungen skitglad och tillfredsställd över det hen önskat sig, men ur en omtänksam och sunt ifrågasättande (tycker jag:)) vuxens perspektiv kan ju belöningen för barnet med en lite mer finurlig present vara lite mer långsiktig.

När jag var barn var förresten önskningar, just önskningar och inte beställningar. ;)

(fler klappidéer: Skapargrejer som målarlåda, tuschpennor, fingerfärg, lera ...)

Skapargrejor var inte dumt! Stämmer nog att små barn inte har så stor koll på vad som finns.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

jag stod precis och lagade mat och tänkte på den här tråden och kom och tänka på en sak.

när jag var liten (iof nu också) hade jag och min mormor en jätte dålig relation. jag bor i sthlm och hon i helsingborg och hon har aldrig tagit sig tid att på födelsedagar komma upp och hälsa på eller till jul.
hon brukade när vi va mindre ringa på födelsedagarna men efter ett tag kom inte samtalen heller. några gånger kunde hon skicka upp ett paket, ringa dagen efter jag fyllt år och gratta. det är dessa paket jag vill komma till. när mormor ens tog sig tid att köpa något så blev det alltid välldigt välldigt fel. när jag fyllde 15 så fick jag en karusellhäst av trä som var ca 20 cm hög. Detta gjorde bara våran relation ännu sämre,för det visade sig verkligen ännu mer då att vi inte alls kände varandra och att hon aldrig tagit sig tid till att ens fundera på vad jag faktiskt ville ha. Andra gånger fick jag böcker, och det var samma sak där, jag läster ALDRIG när jag var liten och gör fortfarande inte, en bok var bara en bekräftelse på det jag alltid påstod... att jag inte hade någon mormor. Sedan att situationen blev ännu värre eftersom att jag hade i mina ögon världens perfektaste farmor (morfar och farfar var döda innan jag föddes) när sedan farmor dog blev det jätte jobbigt för mig hela den här biten med mormor som aldrig ens försökte. Hon försökte aldrig se vad jag ville, hon försökte aldrig ens tänka tanken på vad som gjort mig glad.
Och det är där jag kommer in på ditt dilemma. Fundera inte så mycket på vad omvärlden säger och tänker och tycker. Fundera inte på vad du velat ha eller vill ge, fundera på vad barnen vill ha. Det gör dem lyckligast, vare sig pojkarna vill ha traktorer eller om de vill ha en barbiedocka!

// Helen
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Med tanke som hur en del resonerar här så borde man om tjejer vill börja rida säga till dem att börja med motocross istället och killar som vill börja med motorcross bör börja med något tjejigt som att rida. ( :devil: så ni borde väl nästan tjata på att alla tjejer på buke genast bör byta hobby :p )

Jag tror inte det minsta på att vad man har för leksaker påverkar framtida yrke. Själv lekte jag med både my little ponies och barbie som liten, men utbildar mig just nu inom ett manligt yrke. ( :p med tanke på att det är 95% killar på utbildningen drar jag den slutsatsen)

Det är hur man själv behandlar och uppfostrar barnen som gör någon skillnad mer än vad de får för presenter eller färg på kläderna.

Visar jag t.ex. respekt för en äldre eller annan persom med rörelseproblem på bussen och låter denna ta min sittplats så lär sig barnen att man ska bete sig sig.

Istället för att pracka på barnen att vara på ett sätt åt ena eller andra hållet, visa själv att det är okey som man att gå i kjol eller som kvinna att gå i nåt manligt.

Jag förstår ärligt talat inte varför man måste vara extrem åt ena eller andra hållet. Vill Pelle ha en rosa prinsessklänning eller traktor ska inte könet spela någon roll vad man köper, utan vad han faktiskt önskar sig. ( att köpa något som man tror Pelle får 5 st av tycker jag inte har med könsnormsfrågan att göra, utan att man vill skapa variantion av julklapparna för att det i längden kan vara roligare för honom)

Att vara extrem åt ena eller andra hållet är bara fånigt.
;) Har det inte ofta hänt att krig startat genom t.ex. väldigt extrema åsikter om religon eller annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp