Julklappar och könsnormer *spinoff*

Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Hur skulle ni göra? Köpa bil och grävskopa eftersom det är det som barnen vill ha, och lämna vidgandet av könsrollerna till föräldrarna? Eller modifiera önskningarna lite och köpa exempelvis riddarlego eller nåt sånt?

tja, jag vet faktiskt inte...
Men; jag skulle nog i slutänden ändå ge något som kan hjälpa till att vidga perspektivet för pojkarna.

När jag var liten fick jag en gång av min pappa ett par boxarhandskar för barn. Både jag och brorsan fick likadana efter en resa han gjort. Jag var väl sisådär 10 år eller så. Minns att jag blev skitarg och besviken; det borde ju pappa förstått att JAG inte ville ha såna! MEN; efter ett tag så kändes det ändå rätt tufft med de där handskarna och de blev ändå något jag litegrann "skröt" med inför mina tjejkompisar.

(Vår son fick sin första docka för någon vecka sedan. Han är nu 3 veckor drygt och det var mormor som gav honom en Lilla Anna-docka.)
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Jo, men jag tror ju att de vuxnas tänkande och inte barnen i sig är orsaken till varför pojkarna i första läget önskar sig bilar och grävskopor. Och om vi köper det till dem så blir vi ju en del av de vuxnas tänkande. Eller jag kanske missförstår dig?

Ja, precis min tanke. Att just pojkarna endast (??) önskar sig just "pojksaker" kan ju vara ett tecken på att föräldrarna inte jobbar på faktumet att försöka bryta könsrollerna.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Ja, precis min tanke. Att just pojkarna endast (??) önskar sig just "pojksaker" kan ju vara ett tecken på att föräldrarna inte jobbar på faktumet att försöka bryta könsrollerna.


Man ska också tänka på att barn påverkas av andra barn på dagis, skolor osv och naturligtvis även andra vuxna som de tillbringar mycket tid med. Men är det verkligen så hemskt att lille Oskar vill ha en grävskopa och lilla Lisa vill ha en docka, det säger ju ingenting om att Oskar blir traktorgravarförare som vuxen och Lisa blir barnskötare. Hur vi än vrider på det så kommer det alltid att vara skillnad på män och kvinnor inte minst fysiskt. Att man sen ska försöka locka kvinnor till manliga yrken och män till kvinnliga yrken är otroligt bra och positivt vilket även föräldrar kan tala om för sina barn att te x lille Oskar får bli sjuksköterska om han vill och lilla Lisa får bli lastbilschaufför, men samhället som helhet får också hjälpa till med att bidra till detta.

/Clintan - som jobbar i en mansdominerad värld. Att jag hamnar där är en slump, ingenting som hade med mina barndoms leksaker och intressen att göra.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Man ska också tänka på att barn påverkas av andra barn på dagis, skolor osv och naturligtvis även andra vuxna som de tillbringar mycket tid med.
'
Absolut!! Det var därför jag markerade ordet kan med kursiv text.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Och frågan är ju om man ska bekräfta den normen?

Vill du bli påtvingad ideologiska ställningstaganden när du fyller år eller firar jul? I stället för att få det du önskar dig? Jag tycker svaret är plättlätt - ge dem vad de vill ha.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Ja, precis min tanke. Att just pojkarna endast (??) önskar sig just "pojksaker" kan ju vara ett tecken på att föräldrarna inte jobbar på faktumet att försöka bryta könsrollerna.

Eller inte lyckats i sin strävan att tvinga på sönerna andra intressen. :smirk:
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Med tanke som hur en del resonerar här så borde man om tjejer vill börja rida säga till dem att börja med motocross istället och killar som vill börja med motorcross bör börja med något tjejigt som att rida. ( :devil: så ni borde väl nästan tjata på att alla tjejer på buke genast bör byta hobby :p )

Ja, jag förstår inte heller detta. Tanken om fria val ska förverkligas genom tvång - om man väljer "fel" leksak ska man korrigeras enligt ett visst mönster och uppmuntras att välja något annat.

Dessutom tror jag den här typen av uppfostran ofta slår tillbaka när barnen blir större och börjar rebellera mot föräldrarnas idéer.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Vill du bli påtvingad ideologiska ställningstaganden när du fyller år eller firar jul? I stället för att få det du önskar dig? Jag tycker svaret är plättlätt - ge dem vad de vill ha.

Utan att fråga sig VARFÖR de vill ha det de vill ha?

Min 6-åring skulle lätt önska sig hur mycket våldsamma spel för 18-åringar som helst, och krigsleksaker och en massa kommersiellt superhjältetrams.

No way att han får det, för hans enda motiv är att "andra" har det och det verkar "tufft".

Hade han växt upp i en annan miljö och inte haft klasskompisar som får spela våldsamma vuxenspel dagarna i ända så hade han förstås inte önskat sig det :smirk:

Min uppgift är att coacha ANDRA sidor hos honom. Att ge honom det han EGENTLIGEN gillar och har fallenhet för men inte kommer på.

Som förälder har man en skyldighet att stå emot tramset och SE barnet som en individ. Inte begränsa det efter en snäv köns- och omgivningsmall.

I så fall skulle vi behöva flytta från "ghettot" här. Men jag tycker det är betydligt viktigare att lära barn se igenom strukturerna än att ge efter för dem.

Och nej, han får inte cykla hjälmlös utan vuxensällskap i trafiken (vi bor 100 m från E18) eller härja på farliga byggplatser i grannskapet heller. Vilket skolkompisarna får.

Det är ingen större skillnad tycker jag, på att säga nej till den ena (paket) eller andra (aktivitet) dumheten man som förälder inte kan stå för.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Utan att fråga sig VARFÖR de vill ha det de vill ha?

Min 6-åring skulle lätt önska sig hur mycket våldsamma spel för 18-åringar som helst, och krigsleksaker och en massa kommersiellt superhjältetrams.

No way att han får det, för hans enda motiv är att "andra" har det och det verkar "tufft".

Hade han växt upp i en annan miljö och inte haft klasskompisar som får spela våldsamma vuxenspel dagarna i ända så hade han förstås inte önskat sig det :smirk:

Min uppgift är att coacha ANDRA sidor hos honom. Att ge honom det han EGENTLIGEN gillar och har fallenhet för men inte kommer på.

Som förälder har man en skyldighet att stå emot tramset och SE barnet som en individ. Inte begränsa det efter en snäv köns- och omgivningsmall.

I så fall skulle vi behöva flytta från "ghettot" här. Men jag tycker det är betydligt viktigare att lära barn se igenom strukturerna än att ge efter för dem.

Och nej, han får inte cykla hjälmlös utan vuxensällskap i trafiken (vi bor 100 m från E18) eller härja på farliga byggplatser i grannskapet heller. Vilket skolkompisarna får.

Det är ingen större skillnad tycker jag, på att säga nej till den ena (paket) eller andra (aktivitet) dumheten man som förälder inte kan stå för.

Har inte detta mer med sunt förnuft över vad som är passande för barn (oavsett kön) att göra eller få och inte med genus att göra?

Tyvärr har ju inte alla föräldrar (släktingar & vänner) det sunda förnuftet utan är "curling" föräldrar och låter barnen få och göra allt som de vill. Barn behöver ju regler och gränser kring vad som är okey att bete sig och att lära sig att man kan inte få allt.

Oavsett vad man är för extrem kring barnen är inte bra i längden.
Sen vad det gäller spelar inte så stor roll om det är att bara köpa presenter barbies till killar och traktorer till tjejer eller om man är en "låt gå" förälder som köper allt barnet pekar på och låter barn härja vilt. Att hamna på en "lagom" nivå är nog det bästa i längden.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Ja, jag förstår inte heller detta. Tanken om fria val ska förverkligas genom tvång - om man väljer "fel" leksak ska man korrigeras enligt ett visst mönster och uppmuntras att välja något annat.

Dessutom tror jag den här typen av uppfostran ofta slår tillbaka när barnen blir större och börjar rebellera mot föräldrarnas idéer.

Äsch, jag tycker du överdriver... det handlar väl inte om att tvinga eller korrigera. Jag är intresserad av hästar (o andra djur). Därför kommer jag naturligtvis försöka visa den världen för vår son och intressera honom för ridning. Att visa honom möjligheten är inte att tvinga. Hade vi fått en dotter hade jag självklart visat henne den världen. Min sambo är golftokig (och försöker locka mig till den sporten också... kanske eventuellt med viss framgång) och kommer förstås att visa vår son den världen. Och jag kan garantera att om vi haft en flicka hade hon varit den som fått följa med honom till golfbanan så småningom.

Att vi kommer köpa både dockor och bilar till honom är ju inte att tvinga eller korrigera. "Tyvärr" får nog mest vi själva stå för det där med dockorna och de rosa eller lila kläderna (eller kanske inte. Som nämnts fick han sin första docka av min mamma för någon vecka sen!) för jag tycker mig redan se att alla omkring oss hittills köpt kläder i bara ljusblått.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Dessutom tror jag den här typen av uppfostran ofta slår tillbaka när barnen blir större och börjar rebellera mot föräldrarnas idéer.

Ja, om man framhärdar/ihärdar och tvingar barnet till tex ridning så kommer det nog ganska säkert slå tillbaka. Eller fotboll eller vad det vara må. Det har inte så mycket med könet att göra; utan i så fall tvånget i sig.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Har inte detta mer med sunt förnuft över vad som är passande för barn (oavsett kön) att göra eller få och inte med genus att göra?
.

Men det är ju just det som HAR med genusperspektivet att göra - att barn ska få samma möjligheter oavsett kön.

Påfallande många TAPPAR nämligen sitt sunda förnuft just i den frågan och vägrar inse att omgivningen försöker fålla in barnen i blått resp rosa.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Men det är ju just det som HAR med genusperspektivet att göra - att barn ska få samma möjligheter oavsett kön.

Påfallande många TAPPAR nämligen sitt sunda förnuft just i den frågan och vägrar inse att omgivningen försöker fålla in barnen i blått resp rosa.

Jag menade mer sunt förnuft som att man inte låter barn ränna ute själva oavsett om de är tjejer eller killar och att man inte köper spel eller leksaker som är inte är lämpliga till dem mognads/åldersmässigt.

Vad spelar det för någon roll om det är Stina eller Pelle som önskar sig rosa byxor i julklapp. Som en del resonerar så skulle man låta bli att köpa det till Stina för då blir hon ju tjejigt rosa, men att ge det till Pelle hade varit okey för det motsätter normen. ( :D i exemplet så har byxorna samma kvalitet oavsett färg)

Jag förstår bara inte varför man skulle låta bli att ge en kille, en "typisk" kill leksak enbart för att han är kille och att leksaken hade varit okey att ge om det vore en tjej som önskat sig den, enbart för att då skulle det bryta mot könsnormen.

:p jag tror inte färger är det viktigaste att pracka på sina barn ena eller andra.

Då är det viktigare att ta upp att man ska acceptera andra som de är. Det finns så mycket viktigare "krig" att vinna än övertala barn att ha alla möjliga färger.

:D låt pappan hellre ha rosa skjorta så att barnen ser att det är okey att ha som kille/man än att propsa på att barnen ska ha det.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Vad spelar det för någon roll om det är Stina eller Pelle som önskar sig rosa byxor i julklapp.

Pelle GÖR det inte.

Hans kompisar har inte rosa byxor.

Man måste se bakom barnens önskningar.

Min 6-åring vägrade "mjuka" byxor fast det är mycket skönare under tex overall. Varför då ?

Jo de tuffa boysen i klassen har inte det :smirk: De har bara svarta eller militärfärgade tunna hårda byxor. (kalla ensamma och knöliga under)

Envisa mamman köper ändå ett par supermjuka byxor som sonen går med på att i alla fall prova att ha hemma för det är mysigt.

Sedan vill han ha dem hela tiden, för det VAR ju mycket skönare! Och kan motivera sitt val inför de andra och tycker de är lite osmarta som inte vill ha lekvänliga kläder i pulkabacken.

Och HUR skulle en kille kunna komma på att han vill ha rosa byxor?

Då måste man isolera honom helt och hållet från alla klädaffärer och andra barn annars skulle han direkt koppla att rosa bara hör ihop med volanger och tjejkläder.

Min minsta gillar (än så länge) lila, rosa, rött, orange, gult och grönt, änglar, krokodiler, apor och maskar. Han shoppar "själv" på tradera. Men att gå in på HM i stan skulle snart fålla in honom i svart, blått och grått - i alla fall när han snart kan läsa "pojkar" och "flickor".

Jag föredrar att ge mina barn fler val än de som den här byhålan tycker är passande för små pojkar.

Inklusive en schysst pappaförebild som även har rosa kläder ;)
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Massa bra text i flera inlägg

Tack tack tack! :bow:

Hur ska vi kunna förändra könsmaktsordningen om vi rycker på axlarna åt dylikt? Det handlar inte om vad barnet vill eller inte vill ha, det är mycket mer bakom. Sådant i alla fall jag gärna motverkar i den mån det går- Jag är inte nöjd med att rent allmänt vara lägre stående än män, alltså väljer jag att reagera.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Jag tycker att det är tråkigt om man inte skall kunna ge barnen det de önskar sig för att man tycker att de de har valt att önska sig inte är politiskt korrekt! För egentligen är det väl det du säger? Du vill inte köpa det barnen önskar sig för att du tycker att de önskar sig "fel" sak?

Kunde inte skrivit det bättre själv..
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Ja, precis min tanke. Att just pojkarna endast (??) önskar sig just "pojksaker" kan ju vara ett tecken på att föräldrarna inte jobbar på faktumet att försöka bryta könsrollerna.

Men om min (snart) tolv årige son önskar sig BÅDE Legos StarWars X-Wing OCH en jättestor mjuk Teddybjörn, hur tolkar man det.
Har jag inte jobbat tillräckligt hårt på att bryta könsrollerna?
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

*KL*

Jag måste säja att jag inte förstår det här alls!

Vad är det som folk tror ska hända bara för att pojkar inte har rosa kläder eller för att flickor inteönskar sig traktorer?

Varför är manligt och kvinligt så fel, jag ser inte problemet med manligt och kvinligt i julklappshandeln!

Om en flicka önskar sig Hello Kitty tröjor i rosa för att det är hennes favvofigur och färg, ska man då ge henne blå tröja med ett krigsflygplan för att motverka könsrollen?

Eller ge pojken Barbie o Bratz dockor, som önskat sig StarWarsgubbar bara för att han ska vidga sina vyer och tänka mera kvinligt.

NÄ bättre att lägga mer tid på uppfostran och vara en bra förebild för att alla är lika mkt värda än att lägga vikten på flick o pojkjulklappar!
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Men om min (snart) tolv årige son önskar sig BÅDE Legos StarWars X-Wing OCH en jättestor mjuk Teddybjörn, hur tolkar man det.
Har jag inte jobbat tillräckligt hårt på att bryta könsrollerna?

Öööö? :confused: Troligen så är det väl i så fall kanske tvärtom? Att din pojke inte är så infernaliskt hårt bunden av könsrollerna, eftersom han önskar sig den mjuka teddybjörnen och den mer typiska "pojkleksaken".

Fast nu verkar ju faktiskt nallar och mjukdjur vara rätt "tillåtna" för båda könen tycker jag. Bebisdockor är ju lite mer "könsbundet" tycker jag det verkar som.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp