Julklappar och könsnormer *spinoff*

Mabuse

Trådstartare
Apropå tråden om manligt och kvinnligt så undrar jag hur ni skulle göra i följande situation:

Min man har två syskonbarn, Martin (2 år) och Oscar (4 år). Inför årets julklappsinköp har vi sonderat terrängen lite, och Oscar vill enligt föräldrarna ha någon legosak, gärna en bil, och Martin blir nog glad för vad som helst, men mest gillar han grävskopor.

Min spontana känsla när jag hörde detta var mest :crazy: *cringe*. Det känns extremt stereotypt att köpa en bil och en grävskopa till två små pojkar.

Hur skulle ni göra? Köpa bil och grävskopa eftersom det är det som barnen vill ha, och lämna vidgandet av könsrollerna till föräldrarna? Eller modifiera önskningarna lite och köpa exempelvis riddarlego eller nåt sånt?
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Alltså, de får väl vad de gillar?


Mina kusiner, nu är de íofs 5 och 10 år gamla, men de har alltid gillar bilar, traktorer osv. Självklart har de då fått sådana saker.

Spelar roll.
Killar är killar, tjejer är tjejer.
Vill pojkar ha blåa kläder och tjejer rosa, så spelar roll.
Vill pojkar ha bilar och tjejer barbies spelar roll..

Jag själv ville ju ha He-Man och turtles när jag var liten, men det hör ju inte hit :angel:
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Äh, jag tror barn blir glada för vad som helst. Nästan iaf.

Min killkusin och jag lekte ofta ihop när vi var små och vi kunde lika gärna leka med barbiedockor som med bilbanor och bilmattor.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Alltså, de får väl vad de gillar?


Mina kusiner, nu är de íofs 5 och 10 år gamla, men de har alltid gillar bilar, traktorer osv. Självklart har de då fått sådana saker.

Spelar roll.
Killar är killar, tjejer är tjejer.
Vill pojkar ha blåa kläder och tjejer rosa, så spelar roll.
Vill pojkar ha bilar och tjejer barbies spelar roll..

Jag själv ville ju ha He-Man och turtles när jag var liten, men det hör ju inte hit :angel:

Jo, fast det är ju extremt mycket vanligare att två bröder vill ha bilar och grävskopor än att två systrar vill ha det. Och frågan är ju om man ska bekräfta den normen?

Så jo, lite roll spelar det ju, för det är ju en del i hela den uppväxt som gör att killarna sen blir ingenjörer och tjejerna blir sjuksköterskor och dagisfröknar som vuxna.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Och frågan är ju om man ska bekräfta den normen?

Tycker jag inte att du behöver göra. Leta upp nåt som du själv tycker är okej och som ungarna blir lika glada för. Det är ju dessutom roligare att ge en kul grej som de inte förväntar sig.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Jo, fast det är ju extremt mycket vanligare att två bröder vill ha bilar och grävskopor än att två systrar vill ha det. Och frågan är ju om man ska bekräfta den normen?

Så jo, lite roll spelar det ju, för det är ju en del i hela den uppväxt som gör att killarna sen blir ingenjörer och tjejerna blir sjuksköterskor och dagisfröknar som vuxna.

Men, det är ju inte barnen som orsakar det. Det är de vuxnas tänkande. Varför inte bara strunta i vad som är typiskt för tjejer och typiskt för killar?
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Ja, jag är ju lite inne på den linjen. Dvs, de behöver inte få barbiedockor (det skulle jag nog inte köpa till något barn, men det beror nog på att jag själv alltid tyckt de var urtråkiga), men typ riddarlego till 4-åringen och typ duplo eller nåt till 2-åringen. Eller en speldosa eller nåt.

Men min man tycker att om de önskar sig det, då ska de få det. Vi ska inte lägga oss i hur hans syster uppfostrar sina barn.

Tidigare år har vi köpt böcker (det finns ju jättemycket roliga och bra barnböcker, så det är kul att köpa, tycker jag), klotsar, briotåg, och såna saker. Det har varit uppskattat av föräldrar och barn (nå kanske mest föräldrarna då kanske, barnen får så mycket julklappar att de inte ens orkar titta på vad de får till slut).
 
Senast ändrad:
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Men, det är ju inte barnen som orsakar det. Det är de vuxnas tänkande. Varför inte bara strunta i vad som är typiskt för tjejer och typiskt för killar?

Jo, men jag tror ju att de vuxnas tänkande och inte barnen i sig är orsaken till varför pojkarna i första läget önskar sig bilar och grävskopor. Och om vi köper det till dem så blir vi ju en del av de vuxnas tänkande. Eller jag kanske missförstår dig?
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Hallå där moderator, det här är ingen föräldrafråga!

Inte mina barn, nota bene, och frågan rör könsroller, som jag tycker hör mer hemma på senior tillsammans med de andra könsrollstrådarna!
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Men min man tycker att om de önskar sig det, då ska de få det. Vi ska inte lägga oss i hur hans syster uppfostrar sina barn.

Fast det handlar ju inte om att uppfostra nån annans barn. Det handlar ju om barn som ni vill ge något som ni tycker tillför barnen något. Det har ni ju absolut rätt till!

Om inte annat kan ni trösta er med att de troligen ändå kommer att få ett berg av könsstereotypa julklappar.:smirk:
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Inte mina barn, nota bene, och frågan rör könsroller, som jag tycker hör mer hemma på senior tillsammans med de andra könsrollstrådarna!

Barn och könsnormer har legat här många gånger tidigare... Och forumet är inte bara till för föräldrars trådar om egna barn, jag har då aldrig känt mig hindrad att skriva här även om jag inte ens har barn;).

Det hette Barn först men jag tror att namnet byttes till Föräldrar för att inte skapa en missuppfattning på temat Senior/Äldre Ungdom/Ungdom/Barn.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Barn och könsnormer har legat här många gånger tidigare... Och forumet är inte bara till för föräldrars trådar om egna barn, jag har då aldrig känt mig hindrad att skriva här även om jag inte ens har barn;).

Det hette Barn först men jag tror att namnet byttes till Föräldrar för att inte skapa en missuppfattning på temat Senior/Äldre Ungdom/Ungdom/Barn.

Fast nog handlar de flesta trådarna om folks barn?

Och jag tycker det är mer än genusfråga än en föräldrafråga.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Fast det handlar ju inte om att uppfostra nån annans barn. Det handlar ju om barn som ni vill ge något som ni tycker tillför barnen något. Det har ni ju absolut rätt till!

Om inte annat kan ni trösta er med att de troligen ändå kommer att få ett berg av könsstereotypa julklappar.:smirk:

Jo, men där är vi ju oense. Min man tycker att det som tillför barnen mest är att ge dem det de vill ha. Jag tycker att det som tillför barnen mest är något som inte är så otroligt stereotypt.

Du har helt rätt i att barnen i övrigt inte löper någon risk att missa hur könsrollerna ska se ut, mamma har varit hemma hela tiden, pappa jobbar jämt, båda föräldrarna har könsstereotypa yrken. Exempelvis.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Jo, fast det är ju extremt mycket vanligare att två bröder vill ha bilar och grävskopor än att två systrar vill ha det. Och frågan är ju om man ska bekräfta den normen?

Så jo, lite roll spelar det ju, för det är ju en del i hela den uppväxt som gör att killarna sen blir ingenjörer och tjejerna blir sjuksköterskor och dagisfröknar som vuxna.

Spelar ingen roll för mig..

Om min son tycker om bilar och dottern tycker om rosa ponnies, det spelar ingen roll. Mig stör det inte ett dugg. :o
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Men är det inte tråkigt när barnen styrs av stereotyper i sina livsval? Framförallt för din dotter, som, om hon fortsätter följa stereotypen, kommer få ett sämre betalt jobb med lägre status än sin bror?
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Jag tycker att det är tråkigt om man inte skall kunna ge barnen det de önskar sig för att man tycker att de de har valt att önska sig inte är politiskt korrekt! För egentligen är det väl det du säger? Du vill inte köpa det barnen önskar sig för att du tycker att de önskar sig "fel" sak?
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Ungefär, men jag skulle precisera det som att jag vill inte köpa exakt det barnen önskar sig för att deras val så tydligt har dikterats av könsstereotyper som jag tycker begränsar människor.

Det är inte en fråga om "politiskt korrekt", det är en fråga om att jag önskar barnen något bättre än att växa upp till stereotyper.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Jag hade köpt det de vill ha helt enkelt. Om du köper något mer neutralt men som de inte önskar sig så leker de kanske inte med det och då var det ju ingen poäng med att köpa något som inte var så könsbundet.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Nej, det är klart. Men jag har ju svårt att tänka mig att det enda de bryr sig om är just precis legobilar och grävskopor. Föräldrarna sa ju till och med att lillpojken blir glad för vad som helst, i princip. Det finns ju annat lego, och det finns ju andra mekaniska prylar som är kul.
 
Sv: Julklappar och könsnormer *spinoff*

Men vet du vad? Även om de får det de vill ha och då bara vill ha killsaker så tror och hoppas jag att de kan bli bra och trevliga män när de är vuxna. I alla fall har jag det hoppet om mina söner! För mig känns det inte konstigt alls att ge "killsaker" till killarna för i slutändan är det ju jag som har till uppgift att lära mina barn människors värde oavsett kön, respekt för varandra, lika lön för lika arbete osv

Det tror jag att jag klarar av utan att ge mina pojkar en docka....

Min 4 åriga son ska för övrigt få barbies bil, hästtransport och en barbiehäst i julklapp. Bilen är stor och vit och transporten är stor och rosa och hästen brun med rosa sadel.

Min son på 5,5 år ska få en radiostyrd bil, en volvo xc 90, grå. Han önskar sig en sådan och så klart vill jag ju leda in honom i spåret att volvo är bäst :angel:

Dottern på 1 får nog duplo, eller någon rolig sak från fishers price.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp