Julklapp till anstallda

Sv: Julklapp till anstallda

:eek: 200 kr för en biljett!? Vad är det för bio? :confused: Det var dyrt popcorn å läsk också...

Menade för 2 personer. 100 kr för läsk är viserligen stora menyn med 2 läst popcorn och chips. Brukar ta det för att annars ligger det på 55 kr för en läsk och popcorn. Är vi två så brukar vi dela på den stora menyn.

Är det något som hon behöver till att börja med?

Till min medis har jag vid detta laget hunnit köpt nästan hela den ridutrustning hon behöver..
Hon har fått ridstövlar, ridbyxor, varm tröja, underställ, ridjacka och bra handskar dock inte vid ett och samma tillfälle utan utspritt under en längre tid.

Eftersom hon verkar hjälpa dig väldigt mycket men inte få så mycket betalt så skulle jag nog lagt ca 1000kr så att hon får en lite finare present.

Man ska vara rädd om sina duktiga stalltjejer :) Men därmed inte sagt att man ska skämma bort de allt för mycket men vid såna här tillfällen tycker jag inte att man ska vara snål iaf men sen beror det ju även på vad du har råd med.

*kl*

Jag gillar att ge bort träningar eller presentkort i hästaffärer till mina hästkompisar och gör nog liknande till nya medryttaren.

När jag jobbade som hästskötare fick jag rejäla vinterhandskar i julklapp av min chef -uppskattat! fick även 2st karbinhakar ;) hon hade hört att jag funderat på att skaffa det för att sätta på tyglarna som snabbknäppning -höll på att rida in min unghäst då och bytte mycket mellan "inga tyglar" och tyglar när jag longerade m..m

En annan gång fick jag ett jättefint schabrak när hon varit i Tyskland och sett detta och hon tyckte att nu var det banne mig dags att börja med dressyrsadeln på hästen (så det var en liten pik :p).

Och när jag slutade jobba i stallet fick jag en t-shirt+keps från PK.

Senast ändrad av en moderator:

KL
Något som alla i ett stall behöver men sällan kostar på sig. Massage!!!

När jag var hästskötare/medryttare brukade ägaren bjuda med mig på resor till Falsterbo eller Scandinavium för att titta på uppvisningarna, och såklart gå runt i mässan.

Jag tycker nog att någon sak/upplevelse är bättre att ge än pengar. Det tycker jag visar på mer engagemang och möda på att hitta den rätta presenten.

kl

antar att du har företag eftersom du har en anställd, då ska du komma ihåg att det bara är 450 kr inkl moms som är skattefritt för den anställda och avdragsgillt i firman. Bara att läsa mera om på skatteverkets hemsida.

nej jag har inte foretag, och inte anstalld per se. det ar invecklat men hon far egentligen betalt fran socialen, da hon ar under 25 ochinte har ett arbete. och de timmar hon spenderar har, allt fran 1 till8 per dag 5 dagar i veckan ar del av hennes "arbete"/vad de nu kallar det. Det ar mer till hennes "anstallningsform" men jag kan inte forklara.
Men jag uppskattar era forslag, ngt skall vi val komma pa. Hon far ett nytt par gummistovlar lol, dock ar det typ arbetsklader sa kanske inte raknas.. Kommer att sla in dem i alla fall.. Jag vet inte om hon vill ha hastsaker, jag har ju allt som hon kan tankas anvanda och OM hon och hennes syster tar en "vinterhast" nasta ar, ja det ar ju inte sa mkt man kan kopa egentligen. Borstar, regntacke, vojlockar, ja det ar val allt egentligen. Ingen av oss ar sana att vi behover ha allt som finns till pallarna dar ute. Basic utrustning forstas, men inte 15 saker av samma sort. Jag far fraga henne vad hon vill ha..lol..
Dock fortsatt med forslag, det ar alltid skoj att lasa hur "hasttjejer" blir behandlade av sina chefer...

TS: Om du bor i närheten och själv ska gå så bjud med henne till Stockholm HS eller Göteborg?
Annars presentkort i hästaffär för att köpa ridbyxor alt annat hon vill ha? (Vem kan få för många par ridbyxor liksom...).

Vi har nog fått/gett lite av varje:
ridhandskar i läder, ridstrumpor & underställ till lärlingarna i stallet

schabrak och lindor, fotografering av ryttare och häst med proffsfotograf
och ridbyxor (dyrt märke som hon suktat efter i ett par månader) till medryttaren som alltid ställer upp

biljetter till Globen-küren till stallkompisen som hjälper till då och då

t-shirt till skötaren (12år) där foto på hästen var tryckt....

till tränare/instruktörer: presentkort på klädbutik (typ Gina Tricot) eller inredningsbutik till de yngre som nyligen flyttat/är modeintresserade, smycke + presentkort hos guldsmeden, kaffe&te-korg med muggar, ridhandskar/schabrack som hon själv inte hade råd med just då, taco-skålar och bestick, vinflaska&ost/kex-korg,
för en av dem samlade vi på LasseÅberg glas (hon fick två vid varje termins-slut och hann med att få både vin och ölglas...),
fotografering av ryttare och häst med proffsfotograf
Vi försöker undvika blommor och choklad/godis då de brukar få det från barnen som tränar för dem men krisra det så är ju en krukväxt aldrig fel =)

lite svar till alla...

nej gbg och stockholm ar for langt borta. ett par ridbyxor skulle ju vara ngt. vi skall till karlstad pa fredag och kan ju saga, plocka ut ett par (den "billigare" varianten). de fa ganger hon rider har hon ett par, som hon har fatt av en kompis. sa det skulle nog fungera.. sen kan jag ju kopa strumpor, till mig sjalv ocksa, lol det ar valdans hur man gar igenom dessa strump..
sist vi var i stan handlade vi ocksa pa coop forum och da behovde hon batterier och lite annat och det slutade med att jag betalade.. sma saker sa gor mig inget.. hon vet jag uppskattar hennes hjalp.
hon har borjat att sticka ocksa, kanske ga och kopa garn till henne... det ar val det enda intresse som jag vet hon har.. annars ar/har varit mkt sitta hemma och stirra pa teven..
forslagen jag har fatt har varit great, jag tackar djupast...

Jag skulle nog uppskatta något icke hästrelaterat i julklapp om jag jobbade m hästar...

Vin o ost
Prestentkort på kläd/sko/smycket-affär

etc

Jag fick ett presentkort på 250 kr i en ridsportbutik samt en fin ask med duschgel av tjejen jag hjälpte förra vinter. Blev jätteglad och både sakerna kom väl till pass. :-)

Sa var det snart dags for stora paketdagen, for en del. Jag sitter och tanker pa vad jag kan ge min stalltjej som present/tack for all hjalp under gagna aret och ar helt tom i hjarnan.
Hon far inte mkt betalt, 50 per timme, plus att jag betalar hennes sociala avgifter forstas. Sa da hon gor ett toppenjob ville jag belona henne pa ngt satt.
Ar det ngn som har en idea, eller kan beratta vad ni har gjort/kommer att gora for anstallda. Far de en cashbonus till jul eller bara en present av lamplig sort och hur mkt pengar skall man spendera. Kanske ngn som ar anstalld kan beratta vad de har fatt/inte fatt ocksa.
Hon far rida gratis nar hon vill, ja det blir mest plonkande i skogen forstas men det finns hast till hennes forfogande.. Och det skulle ju kosta pengar om hon gick till ridskolan. Men jag ser det som en arbetsforman. Hon ar INTE duktig pa ridningen men hon lar sig varje dag. Nar hon borjade hade hon inte hanterat hastar mkt och nu kan jag lamna henne utan problem med dem. Och kanna mig trygg.
Hon har ocksa stannat har och hus suttet nar jag har varit borta, tagit hand om katten och honsen och sett till att de fatt vad de behover. Forra julen kopte jag henne en ridhjalm (forra stallet hon var pa behovde de inte ha hjalm nar de red!)
Alla ideas ar valkomna
jaha en tjej med svart lön som vanligt då ge henne avtalsenlig lön för fan

Senast ändrad av en moderator:

Hon far avtalsenlig lon, JAG betalar henne 50 per timme, resten kommer fran myndigheterna (soc). Och hon ar har i genomsnitt 2-3hr per gang. For MIG att betala hela lonen, som jag har noll idea var den ar, men lat oss saga 150 per timme, maste jag betala in lika mkt i sociala avgifter etc etc. Tjejen i fraga betalar skatt, 34% tror jag det ar..och sedan hon i sa fall skulle deklarera detta komma i en hogre bracket vilket betyder hon fick betala hogre skatt. Det ar mer till det, da hon ar sa kallad praktikplats av typ. Vilket jag inte har satt mig in i. JAG ger henne 50 i timmen, resten far hon en gang i manaden fran kommunen.. Men det har du egentligen inte ngt med att gora sa...
Detta ar inte hennes jobb per se, hon arbetar dagtid ngn annan stans och som alla med intresse, kommer hit efterat.
Kanske vi skulle ta alla fodervardar,medryttare och unga tjejer som alskar att vara i stallet och saga nej du far inte arbeta har, endast komma och rida.. det vore intressant..

Exempel på julklappar jag har fått (av olika arbetsgivare o hästägare) under åren är: Julkorg (vin, ost, frukt, choklad), vinterhandskar, presentkort på klädaffär, refill till mobilen, mera vin (vilket jag inte har haft nytta av då jag är nykterist ;) men i alla fall!) stalljacka med mitt namn på, grimma, ridbyxa, ridhjälm, inramade foton på medryttarhästar, tekopp, julmiddagsinbjudnig.

Men den underbaraste julklappen var att få skottat mellan hagarna o stallet en jul, då det hade snöat kopiöst mycket och jag var enda anställda i tjänst. Underbara vaktmästare. :love:

Hon far avtalsenlig lon, JAG betalar henne 50 per timme, resten kommer fran myndigheterna (soc). Och hon ar har i genomsnitt 2-3hr per gang. For MIG att betala hela lonen, som jag har noll idea var den ar, men lat oss saga 150 per timme, maste jag betala in lika mkt i sociala avgifter etc etc. Tjejen i fraga betalar skatt, 34% tror jag det ar..och sedan hon i sa fall skulle deklarera detta komma i en hogre bracket vilket betyder hon fick betala hogre skatt. Det ar mer till det, da hon ar sa kallad praktikplats av typ. Vilket jag inte har satt mig in i. JAG ger henne 50 i timmen, resten far hon en gang i manaden fran kommunen.. Men det har du egentligen inte ngt med att gora sa...
Detta ar inte hennes jobb per se, hon arbetar dagtid ngn annan stans och som alla med intresse, kommer hit efterat.
Kanske vi skulle ta alla fodervardar,medryttare och unga tjejer som alskar att vara i stallet och saga nej du far inte arbeta har, endast komma och rida.. det vore intressant..
jag såg det sen att du hade skrivit det försökte ta väck det jag hade skrivit men det gick inte

en liten update....

problemet med julklapp har lost sig. hon arbetar inte har langre..
och for att gora en lang story sa kort som mojligt, ja saker som jag bad om speciellt en viss dag blev inte gjorda, andra saker blev inte gjorda alls men shiten var overtackt med halm... sen var hon inte antraffbar per telephone for 48hr, till mig vill saga, jag lanade en kompis phone och ringde och da svarade hon.. hon skulle komma klockan 9 pa morgonen 2 dagar senare, hon visar sig halv tree pa eftermiddagen, hade forsovit sig, och hade inte mage att ringa.. jag var pissed, mest for att jag fick spendera min (jamna) fodelse dag med att mocka stallen som hon inte hade gjort dagen innan (och dagen innan det ocksa), och sen igen var hon okontaktbar..
hon har arbetat av sin moped som hon kopte fran mig nu, och jag sa tack, jag ringer om jag behover dig, dock da jag mar battre for tillfallet och har en annan back up person som jag vet inte sover hela dagarna blir det nog hot in hell innan jag ringer. Jag har tappat fortroendet for henne.. Detta var liksom droppen, det har varit andra saker som har hant men jag har haft enormt med talamod, nu ar det slut..
DOCK, julklapp var inkopt, ett par ridbyxor samt matchande strumpor PLUS en calendarbook for nasta ar plus 500 kronor present kort pa COOP (hon har aldrig pengar till mat...) Ja ridbyxorna och strumpor kan jag anvanda sjalv, calenderboken har hon allra redan fatt och heck, jag behover ocksa mat lol...
Jag skrev ocksa ut ett arbets intyg och postade till henne, vet inte om hon vill anvanda det men hon har om hon vill.. Med hennes for och nackdelar...
Jag hoppas ni har en bra jul...

Frewan, har du haft ngn anstalld? har du varit annstalld i ett stall med 4 hastar och arbetat 2-3 hr per dag emellanat? Vet du vad det kostar om jag skulle vara en foretag och sen behova betala in skatt etc, arbetsgivaravgifter etc...
Forst skulle jag inte kunna ha mina hastar, som ar min livslina, och vad ar da anledningen till att ha ngn hjalpa till? Skall jag behova betala allt detta da det ror sig om HJALP nar jag ar dalig?? Nej da gor jag saker och ting sjalv i stallet och sliter.. For det gor jag nar jag mar pyton.. ar glad om jag haller mig pa benen..

Men sedan detta case scenario nu inte finns langre sa kan vi kanske lagga ner diskussionen om hyffsade loner, vad du nu menar med det.. Aven avtalsenliga loner for lantbruksanstallda ar valdigt daliga, sa ar det bara..

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 275
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 337
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 116
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31