Julie rescue

Sv: Julie rescue

Jag tittade på djur --> hund & katt --> hela landet när jag letade hund på blocket. Mycket valpar och unghundar under året. Det jag ville ha var väl något mellan 2-4 år, inte för liten men inte för stor, inte långhårig eller strävhårig och inte för hög aktivitetsnivå. Och ingen problemhund.
Det tycker jag var stört omöjligt att hitta!
Jag kanske är lite för petig:angel: Tycker att i stort sett inga renraser passar mig. Det är svårare med blandisar då också, om dom inte är vuxna ännu.

Det som fanns på blocket i massor när jag letade var massor med lhasa apso-blandisar, "kamphundar" eller blandisar av de raser, mycket aktiva hundar som sökte hem på landet eller gamla hundar. Men kunde verkligen inte hitta något som passade mig ordentligt.

Jag kan inte ta mig hur långt som helst heller, vi har ingen bil och måste alltså låna, kan därför inte köra hur långt och länge som helst.

Som jag skrev så vet jag inte mycket om den föreningen.

Att hunden är bortskämd har med ägaren att göra och inte med föreningen.

Nej, skulle heller inte kunna tänka mig att ta in någon hemlös hund från andra länder. Mest för att risken för sjukdomar och parasiter föreligger men också för att det inte löser problemen på plats, vill jag hjälpa så är det bättre att åka dit och arbeta för en bättre situation där. Sen vet man ju inte heller vad man får hem. Det är ju väldigt många som omplacerar sina "gatuhundar" för att det trots allt inte fungerar så himla lätt att bara stoppa in dem i en så fullkomligt främmande miljö som det här trots allt är för dem. Det finns ju ingen chans att lära känna hunden och man vet aldrig vad den har i bagaget.

Flera "stora" människor innom hund (psykologer, föreläsare etc) säger precis som du att det är bättre att förbättra situationen för hundarna på plats, dels eftersom folket nere i Spanien eller var det än må vara behöver få bättre kunskap, annars tar det aldrig slut, och dels för att miljön här är väldigt annorlunda än vad hundarna är vana vid och de kanske rent av inte klarar av att hantera allt nytt.

*KL*

Det må vara bra med jourhem för personer som vill träffa hunden/hundarna, men är det så bra för en hund att byta hem på det viset? Ingen regel utan undantag som man brukar säga.. men tänk då en hund som blivit illa skött, som flyttar från sin miljö till en helt annan för att bo där, rätt länge också tydligen, för att sedan byta hem igen. Även om det är av välvilja så känns det inte riktigt juste. Det är ju inte vidare bra att flytta på en hund innom sveriges gränser för många ggr heller. Har sett många hundar som inte är så gamla på diverse köp och sälj sidor där de stackars djuren redan haft 2-3 hem som 2 åringar. Man undrar ju var resan för dom hundarna ska sluta :crazy:

Det må vara bra med jourhem för personer som vill träffa hunden/hundarna, men är det så bra för en hund att byta hem på det viset? Ingen regel utan undantag som man brukar säga.. men tänk då en hund som blivit illa skött, som flyttar från sin miljö till en helt annan för att bo där, rätt länge också tydligen, för att sedan byta hem igen. Även om det är av välvilja så känns det inte riktigt juste. Det är ju inte vidare bra att flytta på en hund innom sveriges gränser för många ggr heller. Har sett många hundar som inte är så gamla på diverse köp och sälj sidor där de stackars djuren redan haft 2-3 hem som 2 åringar. Man undrar ju var resan för dom hundarna ska sluta :crazy:

Min hund var speciell, jourhemmet hade många jourhundar och många egna, men fäste sig så vid min tjej att hon aldrig la upp henne på hemsidan, men adopterade henne inte heller. Hon tipsade de som ringde om någon annan av hennes jourhundar om henne om hon tyckte att de skulle passa.
I vanliga fall tror jag inte hundarna är i jourhem i mer än några månader, beroende på hur illa däran de är.

Jag kan absolut se det egoistiska i det hela. Men samtidigt kan jag inte heller stå ut med tanken på att min lilla tjej skulle ha kunnat ligga död någonstans på Irland nu. Hon må ha varit ynklig när dom räddade henne från avlivningen, men hon repade sig och har nu ett jättebra liv! När jag tänker på hur det kunde ha gått för henne istället, ångrar jag ändå inte mitt val.
Jag jobbar extra på ett hunddagis, där det finns fler adoptivhundar från diverse länder, och jag tycker det är lika sorgligt att sitta och mysa med dom och samtidigt tänka att de kunde ha avlivats eftersom de fick en dålig start i livet. Nu är alla fantastiska hundar som förgyller någons vardag.

Letar man hund på Bl*cket får man skylla sig själv, man får vad man betalar för. Man kan inte KÖPA en färdig hund oavsett ålder, en bra hund GÖR man tillsammans med hunden.
Att "adoptera" hund från utlandet betalar man för men vet ändå inte vad man får utom de givna premisserna - en hund som farit illa och som kommer med bagage.

Letar man hund på Bl*cket får man skylla sig själv, man får vad man betalar för. Man kan inte KÖPA en färdig hund oavsett ålder, en bra hund GÖR man tillsammans med hunden.
Att "adoptera" hund från utlandet betalar man för men vet ändå inte vad man får utom de givna premisserna - en hund som farit illa och som kommer med bagage.

Det känns som att du kommer med många beskyllningar men ingenting om vad man skulle ha kunnat gjort bättre.
Istället för att skriva ner mig, kan du skriva konkret vad jag borde gjort istället?

Jag var inte ute efter en "färdig" hund, men en hund som inte hade direkta problemhundsbeteenden. Jag tror inte att bara för att man vill ta en omplacering måste man ta en problemhund!

Hunden kommer såklart med ett bagage, men det gör ju också omplaceringar från t.ex. Hundstallet.

Jag håller med om att det är sorgligt. Men jag tycker nästan det är ännu mer sorgligt om vi får hit parasiter som inte går att bli av med som t.o.m är dödliga. Jag tycker det är sorgligt om vi till slut inte kan blocka bär i skogen längre, som Skogstrollet sa. Att dessutom det fifflas än hit än dit med kontrollerna som man har hört om gör inte saken bättre.
Var det inte någon som sa att det inte var så farligt med hundar från Irland? Som jag har fattat det var din tik därifrån.

En mycket nära vän till mig har 2 stycken husky blandningar från Spanien, underbara hundar. Jag kände henne inte när hon plockade hem hundarna, men skulle hon överväga att göra liknande igen så skulle jag avråda henne in i det sista.

Saxat från Hundar utan hem's hemsida, där min tik kommer ifrån:

Den senaste tiden har det förekommit tidningsartiklar om sjukdomar som kommer in i landet via hundar från östeuropa och medelhavsområdet. Vi vill därför vara tydliga med att de omtalade sjukdomarna inte finns på Irland. I kontakt med Sveriges Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) framkommer att det inte finns några farliga sjukdomar på Irland som inte redan finns i Sverige.

Var det inte någon som sa att det inte var så farligt med hundar från Irland? Som jag har fattat det var din tik därifrån.
Irland har inga sjukdomar eller maskar som inte finns i sverige så egentligen är varken avmaskning eller vaccinering nödvändig för införselns skull. Givetvis är hundarna som kommer från seriösa föreningar båda vacc. och avmaskade (samt kastrerade) ändå.

För stockholmare som är intresserade (eller för skeptiker som vill uttrycka sitt missnöje) är det Gatuhundens dag på hundöarna, Drottningholm på Lördag . På plats finns 4 föreningar, två från Irland och två från spanien, dom svarar på frågor både om införsel och sjukdommar. På plats finns också många adoptörer med hundar (bl.a. jag och Kirsty) och även jourhundar. Alla är välkomna, med eller utan hund.

Fast så himla stort utbud av omplaceringar finns det faktiskt inte i sverige. Jag har under våren letat vuxen hund i sverige och vill man inte ha en stor svart blandrashanne av bruksraser med prombelmbeteenden så är inte utbudet så jättestort.

Sen kanske inte JR har det bästa ryktet men det är en annan diskussion.

Jag har själv tagit en irländsk lurcher just för att jag inte hittade det jag sökte i sverige.

Jag brukar göra några vevor ibland och syna folk som säger just detta, de hittar inte någon hund som passar deras önskemål och jag har lyckats hitta minst 10 st omplaceringar som passat in enligt det de har beskrivit. Det handlar helt enkelt om vart man letar.

Nej, Hundstallet har oftast inte hundar för alla. På Blocket är utbudet högst varierande, men söker man igenom alla hundhemsannonser, kollar privata omplaceringsannonser på olika sajter och i dagstidningar samt kompletterar med att ringa runt till rasklubbar (eller uppfödare) brukar det gå ganska bra.

Problemet är att allt inte är serverat på en sida, men det innebär inte att hundarna inte finns.

Får jag fråga vilka parasiter det är du är så orolig över?

Leishmanios är tex. ett skäl att oroa sig över sedan man funnit levande sandflugor så högt norrut som Tyskland. Med tanke på klimatförändringarna är det inte omöjligt att sandflugan kan komma att överleva i Sverige (vi har redan fått hit en del insekter som tidigare inte funnits här).

Jag brukar göra några vevor ibland och syna folk som säger just detta, de hittar inte någon hund som passar deras önskemål och jag har lyckats hitta minst 10 st omplaceringar som passat in enligt det de har beskrivit. Det handlar helt enkelt om vart man letar.

Nej, Hundstallet har oftast inte hundar för alla. På Blocket är utbudet högst varierande, men söker man igenom alla hundhemsannonser, kollar privata omplaceringsannonser på olika sajter och i dagstidningar samt kompletterar med att ringa runt till rasklubbar (eller uppfödare) brukar det gå ganska bra.

Problemet är att allt inte är serverat på en sida, men det innebär inte att hundarna inte finns.

Du kanske borde starta företag, Omplaceringsförmedlare:D

Allvarligt talat hade en sån varit toppen när jag letade, om någon skulle ha kunnat hitta tio hundar som passade mig inom okej avstånd för det kunde jag absolut inte göra!

Men va synd att jag inte kontaktade dig när jag letade hund då:grin:

Jag sökte nämligen i 6 månader efter en greyhound alt whippet. Kraven var inte sååå hårda, jag ville ha en tik som kunde funka med katter och som inte hade som krav att bo med annan hund. Hittade inte en enda annons under tiden jag sökte och när jag kontaktade rasklubbar fick jag mest svävande svar och frågor om om jag hade haft vinthund förut.
Så jag letade inte efter att få nåt serverat, jag drog mig länge för att ta en shelter-hund just för att även jag hade tonvis med fördomar. Men nu är hon här och enklare hund får man leta efter. Jag skulle inte tveka en sekund att ta en hund från min organisation igen för det kändes verkligen som att dom var NOGA både för hundens skull och för min skull.

kort och gott, Nej. hjälper hellre hundarna här i Sverige som har det dåligt. dock tror jag många tycker synd om hundarna utomlands för att de avlivas om ingen adopterar dem, men då får man inse att man kan inte rädda alla djur.

Ja, det var nog synd för jag har en god vän som tävlat med greyhounds som har lite kontakter. ;)

Leishmanios är tex. ett skäl att oroa sig över sedan man funnit levande sandflugor så högt norrut som Tyskland. Med tanke på klimatförändringarna är det inte omöjligt att sandflugan kan komma att överleva i Sverige (vi har redan fått hit en del insekter som tidigare inte funnits här).

Håller med. Jag tror inte heller att det är någon omöjlighet att sandmyggan kommer komma ännu mer norrut så småningom beroende på klimatförändringarna. Men då kommer den ha med sig sjukdomar oavsett, vilket gör att jag har svårt att se importernas delaktighet i det hela.

Ju fler värdar för smittan, ju större risk för smittspridning så det är klart att infekterade importer ökar risken den dag sandmyggan kommit hit.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 886
Senast: Otherside
·
Hundträning Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att...
Svar
12
· Visningar
1 004
Senast: Grazing
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
805
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka