Julie rescue

Sv: Julie rescue

För att det låter mycket mer exotiskt och speciellt om man säger att man har en hund från Spanien... :grin:

Det är något som många som är emot att ta in hundar säger, men som jag aldrig har upplevt.
Tvärtom skäms jag nästan över attsäga att jag har en Irländsk hittehund eftersom så många hundmänniskor reagerar negativt på dem.

Fast jag tänkte ju kanske inte att alternativet är blandisvalp på blocket heller. Fortfarande så är det ju valpar, och en vuxen hund kan ha utvecklat många egenskaper beroende på vad den varit med om som man inte behöver ha en aning om även om man träffar den ett par gånger.

Nej, men vill man ta en omplacering finns det faktiskt inte särskilt många alternativ i Sverige, om man inte är villig att ta just en blandisvalp/unghund från Bl*cket.

Hur kommer det sig då att så många glatt säger att de har en spansk/irländsk/portugisisk (stavning?) hittehund i stället för att bara säga att det är en blandras ? (alla är inte det, jag vet, men många).

Därför att när man svarar att det är en blandras undrar folk vad det är för raser. Då säger man att det är en hittehund från det land den kommer ifrån eftersom det annars är märkligt att inte veta vad för raser det är i hunden.
Därför säger jag det, iallafall. Men jag börjar alltid med att säga att det är en blandras. Ännu har ingen nöjt sig med det svaret, utan vill veta vilka raser. Alternativt att de har en gissning från början vad det är för ras, och säger man att det är en blandras undrar det mellan vad.

Ja men då har du ju från början sagt att det är en blandras, sedan att folk undrar vad det är för raser och man DÅ säger att det är en hittehund från ....., det är skillnad. Jag tänkte mer på dom som säger att de har en hittehund från ex. spanien innan man knappt ens hinner öppna munnen ;)

De kanske tycker att det är för långt att säga: "Det är en blandras. Nej, jag vet inte vilka raser det är i henne, hon är adopterad hittehund från Irland";)

Skämt åsido, jag kan bara tala för mig själv och varför jag själv och förhoppningsvis andra tagit sin hund från Irland.
Iallafall "min" organisation var väldigt noga med var hundarna hamnade, och jag tror inte att någon med motiveringen "Jag vill ha en Irländsk hund för att det låter coolt" skulle få adoptera;)

Det finns massa renrasiga omplaceringar här så det där köper jag inte riktigt.

De raser där det dyker upp omplaceringar är jag inte intresserad av. Det finns väl kanske två raser som jag är intresserad av, och båda är små i Sverige och det dyker i stort sett aldrig upp omplaceringar.

Det finns massa renrasiga omplaceringar här så det där köper jag inte riktigt.

Var då? Ja det finns massa rottisar, schäfrar och amstaffar till omplacering, ofta hundar som varit understimulerade och utvecklat felbeteenden. Om man inte vill ha en brukshanhund då men ändå en vuxen -var hittar man dom?

Hur kommer det sig då att så många glatt säger att de har en spansk/irländsk/portugisisk (stavning?) hittehund i stället för att bara säga att det är en blandras ? (alla är inte det, jag vet, men många).

Varför skulle jag inte få säga det? Jag skäms inte över mitt hundval. Det är väl genomtänkt och jag har inte ångrat det en sekund.

Jag kan tycka att det är samma sak som att ifrågasätta varför en schäferägare berättar att de har en schäfer. Räcker det inte med att de säger att de har en renras? ;)

Är själv inte så insatt i just den föreningen men jag vet att hunden ifråga som jag träffat ifrån föreningen är underbart snäll även om han är rätt bortskämd eftersom han tydligen hade farit illa i ett tidigare hem om jag förstod det rätt.

Hur menar du då? Hur hänger bortskämdheten ihop med att han farit illa?

Hur menar du då? Hur hänger bortskämdheten ihop med att han farit illa?

Min tolkning var att de på JL hade överkompenserat att hunden farit illa och skämmt bort den ordentligt.
Men det var bara min egen tolkning, då jag har sett att folk tenderar att göra så med dessa hundar.

Rätta mig om jag har fel:)

Nej, men vill man ta en omplacering finns det faktiskt inte särskilt många alternativ i Sverige, om man inte är villig att ta just en blandisvalp/unghund från Bl*cket.

Äh det där är dumheter, man får ha tålamod när man letar hund och det gäller oavsett om man ska skaffa vuxen omplacering eller valp. Det finns ju så många rasklubbar som själva sköter omplaceringar hellre än att medlemmarna lägger upp sina hundar på oseriösa puckositer som Blo****. Om man inte har tålamod nog att leta ordentligt tills man hittar vad man söker ska man nog inte ha hund.

Till någon annan som skrev: Argumentet att man mer vet vad man får om man köper en hittehund från landet X än en blandis är ju skrattretande - i Sverige kan man träffa hunden och få en betydligt mer trovärdig utvärdering än den man får läsa på nätet. På nätet är alla hittehundar "otroligt snälla och lätthanterade och älskar uppmärksamhet" och detta är ju barockt med tanke på att de allra flesta aldrig ens sovit inomhus, gått i koppel eller umgåtts när mad människor. Därtill lägger man de fakta att exempelvis leishmanios kan ta flera år på sig att bryta ut och att vissa av organisationerna iskallt fifflar med papper, det finns ju hundar som kommit hit dräktiga fast de enligt organisationerna är kastrerade, hundar som dör knall och fall efter ett par månader osv. De här människorna VET att man är för blödig för att skicka tillbaka en hund som man upptäcker är dräktig eller sjuk.

De raser där det dyker upp omplaceringar är jag inte intresserad av. Det finns väl kanske två raser som jag är intresserad av, och båda är små i Sverige och det dyker i stort sett aldrig upp omplaceringar.

Så då köpte du en hittehund med okänt antal raser i istället? Absolut genomtänkt.

Äh det där är dumheter, man får ha tålamod när man letar hund och det gäller oavsett om man ska skaffa vuxen omplacering eller valp. Det finns ju så många rasklubbar som själva sköter omplaceringar hellre än att medlemmarna lägger upp sina hundar på oseriösa puckositer som Blo****. Om man inte har tålamod nog att leta ordentligt tills man hittar vad man söker ska man nog inte ha hund.

Till någon annan som skrev: Argumentet att man mer vet vad man får om man köper en hittehund från landet X än en blandis är ju skrattretande - i Sverige kan man träffa hunden och få en betydligt mer trovärdig utvärdering än den man får läsa på nätet. På nätet är alla hittehundar "otroligt snälla och lätthanterade och älskar uppmärksamhet" och detta är ju barockt med tanke på att de allra flesta aldrig ens sovit inomhus, gått i koppel eller umgåtts när mad människor. Därtill lägger man de fakta att exempelvis leishmanios kan ta flera år på sig att bryta ut och att vissa av organisationerna iskallt fifflar med papper, det finns ju hundar som kommit hit dräktiga fast de enligt organisationerna är kastrerade, hundar som dör knall och fall efter ett par månader osv. De här människorna VET att man är för blödig för att skicka tillbaka en hund som man upptäcker är dräktig eller sjuk.

Jag har faktiskt hållit ett öga på de svenska alternativen sen jag skaffade min hund, och ännu har inget dykt upp som skulle ha fungerat.

Som jag redan skrivit är jag helt emot att köpa hundar på "postorder" genom organisationerna!
Men det finns flera hundar i jourhem som man har chans att träffa några gånger och som har ett jourhem man kan fråga om hunden.
Min hund hade varit i sitt jourhem i 1,5 år så hon kände hunden väldigt bra och hunden var van vid Sverige.

Jorå om man letar lite ska det inte vara ett problem. Jag tror verkligen inte på att det är lättare att hitta hunden som "passar en perfekt" utifrån en bild istället för hundar man kan träffa IRL först, jag tror man lurar sig rejält.

Bortsett från att jag träffat ett par hundra omplaceringshundar på ett hundstall så
När jag letade äldre valp/unghund så hittade jag många renrasiga hundar både på rassidor och på blocket, och det var bara de fåtal raser jag var intresserad av som jag tittade på. Alla i "knästorlek"...

Så då köpte du en hittehund med okänt antal raser i istället? Absolut genomtänkt.

Ja, det gjorde jag.
Jag höll koll på flera svenska organisationer, men det är stora bruks-blandisar, ofta hanar, vilket jag vet att jag inte kan ha.
Jag kollade med rasklubben för en av raserna, det hade inte dykt upp omplacering på tio år eller något sånt;)
Den andra rasen är så liten här att det inte verkar ha dykt upp omplaceringar alls.

Jag kunde träffa hunden flera gånger innan jag valde henne, jourhemmet hade haft henne i 1,5 år och kände henne väldigt bra. Jag letade efter en individ, inte en ras. När individen dök upp brydde jag mig ärligt talat inte om ifall jag visste raserna eller inte.

jag tycker det är lite lustigt det där med att man bara hittar bruksblandisar eller andra missanpassade hundar på blocket.

För ett tag sedan letade jag efter en omplacering till mina morföräldrar genom blocket och jag hittade i princip allt. Då letade jag under en veckas tid. Där fanns äldre amrisar (några stycken) några små terriers som var äldre. Där fanns såklart massor av bruksblandisar som folk köpt som valpar. Där fanns ett flertal äldre jakthundar och där fanns massor av blandraser som verkade trevliga på både det en och det andra sättet. Kort sagt hittade jag det mesta, och hittade även flertalet rensrasiga på deras rassidor.

Under mitt letande hittade jag nog 4-5 hundar som hade passat och då är det ändå svårt att hitta en hund till ett par i 70 års åldern som inte vill motionera jättemycket.

Fast när jag menar bruks-blandisarna menar jag inte blocket utan snarare på omplacerings-sidor som hundstallet och hittehund.:) På blocket hittade jag i stort sett bara blandisar i dvärgstorlek under året. Då kollade jag i månader på blocket.
De flesta annonser på blocket tycker jag också innehåller en mening som visar på att hunden måste till en mycket aktiv person då de inte klarar av att aktivera hunden. En sådan hund är inte heller det jag söker.

men det är det jag tycker är lustigt. Eftersom jag hittade mängder med andra hundar :confused: min morfar ville ha en stenlugn hund i amrisstorlek. Jag hittade det och en hel till som hade passat. De ville ha en hund gärna över 5 år. Inga problem att hitta, att man fick ge sig ut på lustiga sökord är ju en annan sak men jag tror man kan hitta det absolut mest på blocket om man är beredd att åka en bit för att hämta hunden

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 887
Senast: Otherside
·
Hundträning Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att...
Svar
12
· Visningar
1 004
Senast: Grazing
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
805
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka