Julie rescue

Sv: Julie rescue

Men FFS... tycker du verkligen inte att det är bättre att sopa rent framför egen dörr innan man letar efter skit hos någon annan? Isf går det ju inte att diskutera vidare. Redan tidigare i tråden har det ju skrivits om varför vi som är mot import av hemlösa hundar från andra länder tycker som vi gör, det är ju knappast någon vits att upprepa sig mer.

Varför svarar du inte på frågan?
Vad gör mig till en hemskare person som köper en irländsk hund än någon som köper en valp när det redan finns hundratals vuxna hundar som behöver ett hem?

Jag förstår faktiskt inte varför jag måste sopa skit öht eftersom jag inte skräpar ner. Det är ju knappast så att en svensk omplaceringshund gick miste om ett hem bara för att jag fick min ifrån irland. Har mycket svårt att förstå denna oron över utländska omplaceringshundar. Det är en sak om man är rädd för sjukdomar men resten av argumenten har jag svårt att köpa, speciellt när folk fortsätter att avla och köpa valpar "trots att det finns svenska omplaceringar som behöver hem".

Du är ingen hemsk person, jag själv ska adoptera grey hound från Irland de letar som bäst efter ett passande djur åt mig.

Jag ser inget hemskt i att ta hundar från länder som Irland, men skulle inte vilja ha in dvärgbandmasken hit för allt i världen..

Den är ett stort problem i spanien blandannat, och resistent mot de flesta maskmedel.

Men Haukur, jag HAR svarat på frågan hur många gånger som helst! Jag anser att det är rent ut sagt skitsnack att det inte finns omplaceringar, vare sig man menar renrasig ELLER blandras, som inte passar alla - jag menar att det handlar om hur gärna man VILL hitta en och hur mycket tålamod man har. Jag anser vidare att det är helt och hållet onödigt att ta in en hand från ett annat land när vi redan HAR så många hundar som behöver nya hem i vårt eget land. Om du, som du själv skriver, helt enkelt inte VILL hitta en svensk omplaceringshund så har ju en svensk hund de facto berövats nytt hem, åtminstone hos dig. De kriterier som du nämnt tidigare i tråden gör ju att du pratar ännu mer strunt, det finns hur många omplaceringar som helst med de förutsättningarna men kanske inte på Blocket och om man letar i en vecka eller två.
Till slut så har vi ju, undantaget Irland, de sjukdomar som redan nämnts i tråden.
Sen om man letar valp så är det väl upp till köparen, eller hur? Det är ju inte som att någon öht vill tvinga en människa att ta en vuxen omplacering om man vill ha en valp att forma och träna själv.
Har jag svarat på frågan så att du förstår nu?

Jag håller för övrigt helt med dig när det gäller "avel" på blandraser - det medför absolut inget gott och bidrar bara till en okontrollerad population, för jag har ännu inte stött på EN ENDA blandras-"uppfödare" som hälsokollar sina "avels"-djur ordentligt. Dessutom så anser jag att det finns raser till alla, som jag redan nämnt.

Senast ändrad av en moderator:

jag menar att det handlar om hur gärna man VILL hitta en och hur mycket tålamod man har.
Hur mycket tålamod ska man kräva av någon då? En månad, ett halvår? Ett år? Fem år?

Om du, som du själv skriver, helt enkelt inte VILL hitta en svensk omplaceringshund så har ju en svensk hund de facto berövats nytt hem, åtminstone hos dig.
Jag har aldrig skrivit att jag inte vill hitta en svensk omplaceringshund. Jag har aktivt letat i ett år och småkollat i fyra.

De kriterier som du nämnt tidigare i tråden gör ju att du pratar ännu mer strunt, det finns hur många omplaceringar som helst med de förutsättningarna men kanske inte på Blocket och om man letar i en vecka eller två.
Jag har aktivt sökt hund både genom blocket, rasringar/föreningar och andra annonssidor sen 2007. Jag har varit och tittat på ett 10-tal hundar och ringt på minst det dubbla. Jag hittade inte vad jag sökte. Möjligt att jag inte sökte tillräckligt men jag anser nog ändå att jag gjort vad jag kunde.

Till slut så har vi ju, undantaget Irland, de sjukdomar som redan nämnts i tråden.
Som sagt så har jag en irländare och har inte försvarat sjukdomsbild i något annat land då jag vet för lite om det. Jag valde just irland pga avsaknaden av sjukdomar.

Har jag svarat på frågan så att du förstår nu?
Faktiskt inte, jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara hemskare att en svensk vuxen hund avlivas pga att den inte hittar ett hem (mitt hem?) än att en irländsk hund avlivas. Jag har fått den hund jag sökte -jag är nöjd. Hunden har fått ett hem -hunden är nöjd. Varför uppröras så över detta? Det är väl ingen som lider av att jag har tagit en hund från irland.
Det sägs att en död hund inte lider, då borde ju inte den svenska hund som avlivades för att den inte fick komma till mig, för att jag tog hit en irländare, lida heller?

Det kan hända att de är seriösa, dock uppfattar inte jag det så efter att ha sett hur det gick till när grannen fick sin hund från denna organisation.
Jag var då inne ock läste på hemsidan, vid tidpunkten för grannens hund att anlända och läste bl a om detta.

http://www.julierescue.com/vetcorner.asp.htm

På en annan sida adopteras en hund med denna åkomma bort, men hur är det möjligt. Jag har pratat med flera veterinärer, genom vår hästverksamhet anlitas personer med bred kunskap även om hundar samt importer. Dessa veterinärer anser att man på sidan underskattar åkomman, och man skriver bl a att risken att smittas inte är så stor. Den är ju avsevärt större än vad som skrivs här, och trots medicinering blir sällan dessa hundar särskilt långlivade med ett plågsamt avslut. Jag tycker inte att det är försvarbart, vad handlar det då om?

Varför måste man till varje pris adoptera bort även hundar med kända smittsamma sjukdomar? Även hundar med amputerade ben, ursäkta är det jag som är korkad och inte begriper, eller?

Senast ändrad:

Varför måste man till varje pris adoptera bort även hundar med kända smittsamma sjukdomar?

Jag ska inte uttala mig specifikt om JR för jag har inga erfarenheter själv därifrån, vet bara att kritiken mot JR tidigare även varit stark från andra adoptivorganisationer men jag vet inte om dom bättrat sig.
Problemet med några av organisationerna är väl att vissa har "no-kill" -policy vilket innebär att dom inte avlivar djuren oavsett skador, sjukdomar eller beteenderubbningar. Det gynnar ju ingen, varken hundarna som i många fall lider, adoptörer som kan få hem sjuka djur eller organisationen själv som får dåligt rykte.

Jag säger inte att man inte ska adoptera hund från utlandet, jag säger heller inte att man ska göra det men OM man gör det bör man vara minst lika noga när man väljer sin organisation som när man väljer uppfödare.

Jag häpnas över vad man låter få åka iväg, en bekant fick hem något som ska föreställa en york 3 år gammal. Den ser ut som 30, mager och eländig. Det visade sig att hunden har vanvårdats sen valpstadiet, den är så mager att ögonen står ut ur huvudet på den. Den har inte tillräckligt med muskler så den orkar stå eller gå, när man tar i hunden så hugger den för att det gör ont i kroppen på den. Står den upp så vinglar den som om den är full, och nu har den drabbats av lunginflammation fast jag tror även för min del att stackaren har hjärtproblem också det låter så på hostningarna.

Varför tog man hem denna hund då? Jo men den skulle ju avlivas, min bekant är ju inte så glad på mig just nu eftersom jag i princip sa en död hund lider inte, men det gör den här hunden.

Det här är inte i mina ögon seriöst, vad vill man med sånt?

Min bekant tyckte synd om hunden, men min fråga är snarare om man ser sig som seriös organisation i dessa sammanhang borde hunden inte ens vara i ett skick att få en ny familj.

Hunden överlevde fö inte det här, den gick bort igår kväll vilket i sig inte var oväntat.

Pratade med min vän idag på fm, hon insåg att jag visste vad som skulle ske redan första gången jag såg hunden och hon blev därför arg på mig för det. Nu har vi pratat när facit har hamnat i handen på henne, och hon skäms något oerhört och skuld belägger sig själv. Men jag tycker nog inte att skulden ska vara på henne utan den som förmedlat denna hund. Den skulle avlivas, så varför i hela fridens dagar står man inte på sig i det läget?????? Istället skickas den till en person, som får ta smällen.

Folk är för rädda för att själva ta beslutet. Jag ÄCKLAS av åsikten "livet är heligast av allt" när det gäller djur.

Min bekant tyckte synd om hunden, men min fråga är snarare om man ser sig som seriös organisation i dessa sammanhang borde hunden inte ens vara i ett skick att få en ny familj.

Just JR har ganska dåligt rykte i hela omplaceringsvärlden. Julie själv ljuger, hotar volontärer, förfalskar veterinärhandlingar, tillverkar egna pass till hundarna osv. Rykten säger tom att hon föder upp små blandrasvalpar för att de är lätta att omplacera, hundar som inte är lika lätta sköts inte alls. Så JR är ett svart får inom utlandsadoptioner. Det är inte alls svårt att ta reda på detta om man själv är lite intresserad och söker informationen. Adoptörerna måste ju faktiskt också tänka lite kritiskt.
JR är ingen förening jag vill befatta mig med alls, men för den sakens skull förkastar jag inte alla organisationer, det finns jätteseriösa som verkligen jobbar för både hundarna som adopteras, hundarna som blir kvar i landet och adoptörerna som tar hand om hundarna.

Angående sjukdommen Leichmania, är det någon här inne som har någon kunskap om den som vill berätta lite?

Angående Julie rescue så blir jag mörkrädd när jag hör vad ni berättar och efter att ha läst länkarna....

Angående sjukdommen Leichmania, är det någon här inne som har någon kunskap om den som vill berätta lite?

Jag har lite kunskap och kan genom annat forum ta reda på mer om du berättar mer exakt vad du vill veta, kan ta ett tag att få svar men jag kan som sagt ta reda på det mesta då jag vet människor (kunniga) som lever med L-possitiva hundar.

En hund jag eventuellt kommer att vara dagmatte åt ibland har parasiten.
Jag vill höra båda sidor av saken liksom, någon som är opartisk och någon som lever med en hund med diagnosen..

Jag fick inget riktigt svar på VAD du vill veta mer exakt men såhär skriver SVA om sjukdommen:

SVA skrev:
Leishmanios hos hund
Vad säger lagstiftningen?

Leishmanios hos hund och katt är en anmälningspliktig sjukdom. Detta innebär att diagnosen måste anmälas till Jordbruksverket, men att anmälan inte kommer att leda till några omedelbara myndighetsbeslut. I de fall ett svenskt laboratorium påvisar leishmanios med hjälp av insända prover skall laboratoriet anmäla fyndet till Jordbruksverket, dvs. behandlande veterinär behöver inte anmäla fallet.
Förekomst

Leishmanios är inte en inhemsk infektion men den har på senare år diagnostiserats i Sverige hos ett flertal hundar som importerats från och/eller vistats i sydeuropeiska länder som Spanien, Grekland, Portugal och Frankrike. I många områden i dessa länder är infektionen mycket vanligt förekommande hos hund. I Europa utgör hundar huvudreservoar för en hos människor allvarlig form av leishmanios orsakad av Leishmania infantum.

Leishmanios kan också drabba tamkatter, ett mindre antal fall finns rapporterade från Medelhavsområdet. Att så få fall av leishmanios hos katt påvisats kan tolkas som att katter har en bättre resistens mot orsakande agens jämfört med hundar.
Agens och smittvägar

Leishmanios orsakas av en intracellulär protozoo av genus Leishmania. Parasitens vektor är sandmyggor (fjärilsmyggor, på engelska sandflies), i Europa av genus Phlebotomus. Det är i sandmyggan parasiten utvecklas till sitt infektiösa stadium, dvs. närvaro av sandmyggor krävs för att smittan skall spridas i ett geografiskt område eller i en population. Misstänkta fall av direktsmitta (blodsmitta) hos människa har dock rapporterats.

Sandmyggor förekommer inte i svenskt klimat och risken för spontan, icke iatrogen smittspridning från en infekterad hund till friska svenska hundar som inte själva vistas i länder där sandmyggor finns är mycket liten.
Zoonosaspekt

Visceral leishmanios (VL) hos människa är en allvarlig sjukdom men för friska människor som vistas i icke endemiska områden är risken för smitta mycket liten. Eftersom sällsynta fall av misstänkt direktsmitta mellan människor har rapporterats bör dock viss försiktighet iakttagas vid hantering av t.ex. kontaminerade injektionsnålar i samband med provtagning eller behandling av en leishmaniainfekterad hund. Särskilt i de fall där immunosupprimerade individer handhar en infekterad hund kan vissa försiktighetsåtgärder vara aktuella, t.ex. om hunden har öppna, blödande sår. För rådgivning kontaktas smittskyddsläkare.
Patogenes och kliniska symtom

Inkubationstiden är mycket varierande, från några månader upp till flera år. Detta innebär att en leishmaniainfekterad, serologiskt positiv hund inte behöver uppvisa symtom förrän flera år efter att den vistats i ett endemiskt område.

Hos hund utvecklas som regel en visceral leishmanios som förlöper som en obotlig, kroniskt progredierande sjukdom. Även hos de hundar där endast hudsymtom noterats av ägaren måste risken för en visceral involvering alternativt en med tiden kommande visceral påverkan beaktas. Symtombilden varierar kraftigt mellan olika individer och kan påminna om en rad andra sjukdomstillstånd. Sekundärinfektioner är vanligt, liksom samtidig infektion med t.ex. Dirofilaria immitis (hjärtmask).

Symtom som kan ses inkluderar:

* Avmagring och generell muskelatrofi. Uttalad atrofi av huvudets muskler är typiskt.

* En generell lymfknuteförstoring är vanligt förekommande.

* Anemi.

* Epistaxis (nosblödning) ses ofta unilateralt. Nosblödningarna kan vara fatala!

* Onychogrypos, dvs. abnormt långa klor, är ett relativt specifikt fynd.

* Förändringar i okulära och periokulära vävnader. En främre uveit kan föreligga, liksom konjunktivit och ögonlocksförändringar av olika slag, bland annat diffust ödem och välavgränsade granulom i ögonlockskanterna. En uveit kan också uppkomma efter insatt behandling.

* Ulcerationer, framförallt i mukokutana övergångar och tryckpunkter.

* Proliferativa förändringar i slemhinnor som makroskopiskt kan förväxlas med tumörvävnad samt kutana noduli.

* Den vanligaste generella hudförändringen är en exfoliativ dermatit med eller utan hypotrichos och/eller alopeci. Pustulär steril dermatit kan också ses, liksom torr päls. Andra förändringar som associerats med leishmanios är hyperkeratos av trampdynor och nos. Alopeci periokulärt är vanligt.

* Symtom som polyuri, polydipsi, depression och kräkningar. En vanlig bakomliggande orsak är njurskador; njursvikt är en mycket vanlig dödsorsak hos hundar med leishmanios. Hepatit eller en fullt utvecklad leversvikt kan också föreligga.

* Rörelsestörningar och smärtsymtom kan ses till följd av polyartrit och/eller polymyosit eller till följd av trampdyneskador som sprickor eller ulcerationer vid övergång till hud. Osteolytiska skador och proliferativ periostit kan i vissa fall ses vid röntgenundersökning.

Diagnos

Samtidig infektion med andra agens som till exempel Dirofilaria immitis (hjärtmask) är inte ovanligt i de länder där leishmanios finns endemiskt. Provtagning för flera olika agens kan alltså vara indicerat.

* Serologi

Serologisk undersökning för påvisande av specifika antikroppar finns tillgängligt och används ofta som ett första test. Det är också det test som är bäst lämpat för screening av symtomfria hundar.

Ett negativt provsvar kan betyda att hunden ännu inte har hunnit utveckla (mätbara) antikroppar. En förnyad serologisk undersökning efter en längre tid, t.ex. efter några månader, kan därför vara aktuellt när det är en symtomfri hund som testas. Ett alternativ till upprepad serologi är utökad undersökning med cytologisk undersökning och PCR, vilket är att rekommendera i de fall där kliniska misstanke om leishmanios föreligger och fastställande av diagnos önskas så snart som möjligt.

* Cytologisk undersökning

Parasiten kan identifieras i färgade utstryk. Sensitiviteten varierar med mängden parasiter i provmaterialet. Rekommenderat provmaterial är benmärgs- eller lymfknuteaspirat samt aspirat från synliga förändringar i t.ex. slemhinnor eller hud, i de fall sådana finns att tillgå.

En cytologisk undersökning är en betydligt mindre sensitiv metod jämfört med en PCR-undersökning av samma material.

* PCR-undersökning

Samma provmaterial som används till cytologisk undersökning kan användas för PCR-undersökning. I de fall hunden har typiska förändringar i t.ex. hud eller slemhinnor är det värdefullt och praktiskt enkelt med provtagning både från dessa förändringar och från lymfknutor för PCR-undersökning.

Materialet (biopsier och/eller aspirat) skickas i t.ex. sterila mjölkrör eller blodprovsrör, utan tillsats.

PCR-undersökning av benmärgsaspirat anses vara den säkraste metoden för att påvisa en leishmaniainfektion. Även med denna mycket sensitiva metod kan dock förnyad provtagning vara aktuellt när ett negativt provsvar erhålls trots stark klinisk misstanke.
Behandling

Behandling av leishmanios hos hund leder sällan till total eliminering av parasiten. Återfall som kräver behandling är följaktligen mycket vanligt.

En rad läkemedel har tidigare använts, till exempel diminazen, metronidazol och antifungala läkemedel som ketokonazol och itroconazol. Studie av deras effekt saknas och de preparat som i praktiken använts i Europa under senare tid är meglumin antimonat och allopurinol, ett nyare behandlingsalternativ. En rad olika dosrekommendationer och behandlingsstrategier finns angivna för dessa preparat.

Allopurinol finns att tillgå i tablettform i Sverige och kan användas som enda behandling eller som en del i en kombinationsbehandling.

Megluminantimonat används numera i Europa framförallt tillsammans med allopurinol som en del av en inledande kombinationsbehandling. En sådan inledande behandling brukar följas av en längre tids behandling med enbart allopurinol. Megluminantimonat finns inte registrerat i Sverige och finns endast att tillgå som en injektionslösning.
Profylax

Profylaktiska åtgärder mot leishmanios hos hund inkluderar användande av myggrepellerande veterinärmedicinska preparat med indikation för just detta. Särskilt under kvällar och nätter (sandmyggorna är mest aktiva i skymning och gryning) bör hunden också skyddas med hjälp av myggnät eller genom inomhusvistelse.

Försök att få fram ett vaccin mot leishmaniainfektion pågår i utlandet. För närvarande finns dock inget vaccin tillgängligt för hund.
Mer information

På SVAs hemsida finns även en text om Leishmanios hos hund skriven för djurägare och och andra intresserade, information om infektioner att tänka på i samband med köp av hund från Europa samt information om förebyggande åtgärder inför resa med hund i Europa.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 884
Senast: Otherside
·
Hundträning Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att...
Svar
12
· Visningar
1 004
Senast: Grazing
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
803
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka