Julie rescue

Sv: Julie rescue

Att trevliga hundar "hade kunnat vara döda" är ingen förlust för djuren själva utan för de människor som lärt känna djuren. Du hade inte saknat hunden om du aldrig träffat den.

Det är därför man inte har något emot att äta en burgare på mcdonalds men begraver sina döda hamster, eller varför rubriker som "ett barn i minuten dör av brist på rent vatten" glöms efter 30 sekunder och "Englas" begravning sänds i tv - för att inte tala om hur man sörjer sin mormor.

Dina vänners hundar kanske är jättefina, men det finns 10 000 andra jättefina hundar i världen. På samma sätt som att min rottis är "världen goaste" i mina ögon men en obetydligt siffra i statistiken för andra.

Att trevliga hundar "hade kunnat vara döda" är ingen förlust för djuren själva utan för de människor som lärt känna djuren. Du hade inte saknat hunden om du aldrig träffat den.

Det är därför man inte har något emot att äta en burgare på mcdonalds men begraver sina döda hamster, eller varför rubriker som "ett barn i minuten dör av brist på rent vatten" glöms efter 30 sekunder och "Englas" begravning sänds i tv - för att inte tala om hur man sörjer sin mormor.

Dina vänners hundar kanske är jättefina, men det finns 10 000 andra jättefina hundar i världen. På samma sätt som att min rottis är "världen goaste" i mina ögon men en obetydligt siffra i statistiken för andra.

Såklart att det är för min skull som jag tänker så i grund och botten, men min poäng är att felfria hundar som repar sig och sedan blir jättehärliga husdjur dör som flugor på Irland.
Missförstå mig inte, jag försvarar inte ALLT som föreningarna gör. Långsiktigt arbete på plats är jätteviktigt men jag tycker det är synd att alla hundar som har räddats till nya hem där de är älskade och mår bra skulle behöva dö.
Kan man inte göra både och? Både förbättra långsiktigt på plats och hjälpa de hundar som idag håller på att avlivas? Kan båda göras ser jag ingen större anledning i att låta hundarna dö bara för att, när de hade kunnat hamna i bra hem där de förgyller folks vardag.

Jag känner att jag är lite dålig på att uttrycka mig just nu, ursäkta om det är rörigt.;)

Då får man ju fundera på hur snällt det är att låta hunden skickas runt på så många ställen.

Först hemmet/hemmen/gatan, sen hundstallet/stallen sen flygning sen jourhem och sen förhoppningsvis ett sista hem. Om de inte kommer tillbaka till jourhemmet igen för omplacering vilket inte verkar vara helt sällsynt...

Inte bara det, att ta hit hundar som inte har ett permanent hem väntades är ju faktiskt att ta hit hemlösa hundar som riskerar att förbli hemlösa. Vad gör man om man inte finner ett hem?

*kl*
När jag jobbade på djursjukhus hände det att vi fick in hundar för avlivning som ägarna ville omplacera. I norrbotten finns inte når hundhem så efter att annonsera finns inga alternativ.
Vi hade en lista i receptionen med både såna som sökte hund och såna som ville iomplacera. Det var alltid lika kul att lyckas para ihop hund med ny ägare.
Jag tror visst att ni som adopterat är jättenöjda med era hundar, men tycker fortfarande att man bör försöka hitta hund i Sverige först, för att det avlivas friska hundar här med.
Jag har även träffat på hundar som aldrig borde adopterats utan mått bättre om de avlivats. Ska verkligen alla räddas? Óch för vem?

När jag haft elever APU på en av dessa organisationer så förvånas man av hur hundarna hålls. Hundhållningen är inte bra! Många sjuka hundar hålls vid liv alldeles för långe, för många hundar på ytan som är tillgänglig. De som jobbar vill väl men de har inte tid att ta hand om hundarna på rätt sätt.

Kanske borde även representanter för SVA o SVF där kunskaperna om smittspridning finns bjudits in.
PL

Hade ju varit klokt... och föreningarna hade kanske framstått som något mer seriösa och ansvarstagande?

http://www.sva.se/upload/upload/pdf/Djurhälsa/Hund/vartattvetaomdvargbandmask

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hund/Resande-hund---infektionssjukdomar/Smuggelhundar/

http://www.sva.se/upload/pdf/Tjänster%20och%20produkter/Trycksaker/SVAvet_2_07_echinococcos.pdf

*kl*
När jag jobbade på djursjukhus hände det att vi fick in hundar för avlivning som ägarna ville omplacera. I norrbotten finns inte når hundhem så efter att annonsera finns inga alternativ.
Vi hade en lista i receptionen med både såna som sökte hund och såna som ville iomplacera. Det var alltid lika kul att lyckas para ihop hund med ny ägare.
Jag tror visst att ni som adopterat är jättenöjda med era hundar, men tycker fortfarande att man bör försöka hitta hund i Sverige först, för att det avlivas friska hundar här med.
Jag har även träffat på hundar som aldrig borde adopterats utan mått bättre om de avlivats. Ska verkligen alla räddas? Óch för vem?

När jag haft elever APU på en av dessa organisationer så förvånas man av hur hundarna hålls. Hundhållningen är inte bra! Många sjuka hundar hålls vid liv alldeles för långe, för många hundar på ytan som är tillgänglig. De som jobbar vill väl men de har inte tid att ta hand om hundarna på rätt sätt.

Håller med på alla punkter. Jag vidhåller att med tålamod och initiativförmåga så kan ALLA hitta en omplaceringshund i Sverige men då krävs det ju som sagt tålamod, men det är samma sak när man letar valp (eller BORDE åtminstone vara det), att man inte ska ta första bästa. Att skaffa hund på impuls är aldrig bra och som sagt, hundarna själva skiter högaktningsfullt i vårt dåliga samvete (de som känner att de har det). Jag har funderat på att bli jourhem åt SVENSKA omplaceringar men det är långt ifrån alltid bra att redan ha egen hund och dessutom katter. Annars har jag tid i överflöd just nu och ett lugnt och stabilt hem med rutiner. Däremot skulle det aldrig falla mig in att på något som helst sätt stödja "adoption" av utländska hundar, varken som jourhem, ekonomiskt stödjande eller köpare.

Det känns som att du kommer med många beskyllningar men ingenting om vad man skulle ha kunnat gjort bättre.
Istället för att skriva ner mig, kan du skriva konkret vad jag borde gjort istället?

Jag var inte ute efter en "färdig" hund, men en hund som inte hade direkta problemhundsbeteenden. Jag tror inte att bara för att man vill ta en omplacering måste man ta en problemhund!

Hunden kommer såklart med ett bagage, men det gör ju också omplaceringar från t.ex. Hundstallet.

Vilken del av "rasföreningar" är det som är svårt att förstå? Dina egna argument faller ju platt, om du är såpass försigkommen att du letar hund från Irland så borde du ju absolut vara smart nog att, som någon annan skrivit, kontakta både uppfödare samt folk som sysslar med kapplöpning. Var tror du egentligen att alla hundar som gått på banan här hemma tar vägen? Jo, de går i en hundgård om inte uppfödaren aktivt letar efter omplaceringsvilliga personer. I bästa fall....
DESSUTOM, och detta anser åtminstone jag vara sista spiken i din ursäktskista, så finns det ju åtminstone hundratals f.d. kapplöpningshundar av olika ras både på brittiska öarna och på Irland som behandlas oerhört illa efter avslutad karriär på banan, du kunde ju ha hittat någon där. Jag vet, jag vet - du tog din hund från ett jourhem här i Sverige...då verkar det ju verkligen som att du ville ha en hund omedelbart och inte hade lust att leta.
På Irland finns mycket riktigt inte de sjukdomar som vi oroar oss för men det gör inte att det finns färre hundar här i Sverige som vill ha hem. Det spelar ingen roll hur många ursäkter du kommer med, det FINNS hundar till alla här hemma om man bara vill.

Var då? Ja det finns massa rottisar, schäfrar och amstaffar till omplacering, ofta hundar som varit understimulerade och utvecklat felbeteenden. Om man inte vill ha en brukshanhund då men ändå en vuxen -var hittar man dom?

Jag förstår inte. Menar ni på allvar att det inte finns omplaceringar i Sverige?? Jag hör om hundar som ska omplaceras hela tiden. Jag hade heller inga problem att hitta en vuxen hund själv när jag skaffade min första. Hade kontakt med många uppfödare om omplaceringar... Det behöver absolut inte vara problemhundar eller av de raser du nämner.

Men det är klart, kollar man bara på blocket så missar man ju mycket. Det gäller ju att ta kontakt med kennlar och hundfolk och gå den vägen.

Lite lustigt. Bara på jobbet har jag blivit erbjuden att ta över en chihuahua (ägaren tyckte den var för liten), en schäfer (allergisk ägare), en aussie (allergisk dotter till ägaren) en labbe (för olydig enl. ägaren) och en dansksvensk gårdshund (för olydig enligt ägaren) och detta är under senaste året ungefär.

Ja, men visst! Sådär är det här med, tycker jämt man hör om omplaceringar genom jobbet eller bekanta! Ny affärsidé kanske?:p

Vilken del av "rasföreningar" är det som är svårt att förstå? Dina egna argument faller ju platt, om du är såpass försigkommen att du letar hund från Irland så borde du ju absolut vara smart nog att, som någon annan skrivit, kontakta både uppfödare samt folk som sysslar med kapplöpning. Var tror du egentligen att alla hundar som gått på banan här hemma tar vägen? Jo, de går i en hundgård om inte uppfödaren aktivt letar efter omplaceringsvilliga personer. I bästa fall....
DESSUTOM, och detta anser åtminstone jag vara sista spiken i din ursäktskista, så finns det ju åtminstone hundratals f.d. kapplöpningshundar av olika ras både på brittiska öarna och på Irland som behandlas oerhört illa efter avslutad karriär på banan, du kunde ju ha hittat någon där. Jag vet, jag vet - du tog din hund från ett jourhem här i Sverige...då verkar det ju verkligen som att du ville ha en hund omedelbart och inte hade lust att leta.
På Irland finns mycket riktigt inte de sjukdomar som vi oroar oss för men det gör inte att det finns färre hundar här i Sverige som vill ha hem. Det spelar ingen roll hur många ursäkter du kommer med, det FINNS hundar till alla här hemma om man bara vill.

Vinthund var jag inte intresserad av, så kapplöpningshundar går bort.
Jag tror att det finns massa hundar i Sverige i behov av hem, men de som skulle kunnat passa in på mina behov verkade gömma sig ordentligt.
Svårt att ringa uppfödare när man inte hittat "sin" ras.

Jag hittade en individ med utseende som passade mig perfekt, att den var född på Irland var då inget hinder för mig.
Du kan tycka att jag har varit oansvarig/lat/dum/allmänt idiotisk om du vill, men jag har hittat min hund och vi har det toppen ihop. Jag förstår att det stör dig och många andra, men hittar jag en hund som passar mig såhär bra tänker jag inte säga nej bara för sakens skull, för att den inte är en svensk hund i behov av hem!

Ja, men visst! Sådär är det här med, tycker jämt man hör om omplaceringar genom jobbet eller bekanta! Ny affärsidé kanske?:p

Tycker absolut att ni borde starta företag;)
En anledning till att så många söker sig till föreningarna som tar in hundar är kanske just att det är så svårt att hitta hund i Sverige, det går ofta mun-mot-mun-metoden kanske?

Eller, en viss typ av hund verkar iallafall vara svår.

Om jag inte mins fel så sa jag att det var ok från Irland?
Eller så missade jag att skriva det tydligt, så nu vet du ;)

Jag hittade en individ med utseende som passade mig perfekt, att den var född på Irland var då inget hinder för mig.
Du kan tycka att jag har varit oansvarig/lat/dum/allmänt idiotisk om du vill, men jag har hittat min hund och vi har det toppen ihop. Jag förstår att det stör dig och många andra, men hittar jag en hund som passar mig såhär bra tänker jag inte säga nej bara för sakens skull, för att den inte är en svensk hund i behov av hem!

Det var inte högt ställda krav på en hund, att den har "ett utseende som passar mig perfekt".

Det var inte högt ställda krav på en hund, att den har "ett utseende som passar mig perfekt".

Beror på hur man läser det. (Som mycket annat på buke.)

Jag tolkar meningen som att att individen passade både till personlighet och utseende.

Jag förstår liksom inte det "hemska" som har hänt här. Hannabahl har tittat på annonsidor länge och letat hund, plötslig hittar hon den som passar både till sätt och utseende. Skulle hon ha hoppat över den och fortsatt leta för att hunden ursprungligen kom ifrån Irland?

Beror på hur man läser det. (Som mycket annat på buke.)

Jag tolkar meningen som att att individen passade både till personlighet och utseende.

Jag förstår liksom inte det "hemska" som har hänt här. Hannabahl har tittat på annonsidor länge och letat hund, plötslig hittar hon den som passar både till sätt och utseende. Skulle hon ha hoppat över den och fortsatt leta för att hunden ursprungligen kom ifrån Irland?

Det handlar inte om att det skulle vara "hemskt", det handlar om att vi som har problem med detta inte accepterar det som sägs, nämligen att det inte skulle finnas omplaceringar i Sverige som passar alla.
Det finns ju hundratals raser att välja bland och självklart finns det en eller fler som passar alla, om man inte tror att man KÖPER en perfekt hund. Att säga någonting annat är ju ganska dumt. I min värld börjar man med att titta på raser som passar ihop med det man vill ha och frågar folk som kan veta om råd, man får besöka uppfödare, titta på tävlingar och/eller utställningar och prata med folk som redan är ägare till rasen. Är man inte villig att göra detta är det självklart enklare att ta en hund man inte vet ett dyft om varken härstamningsmässigt eller social- och mentalhistoriskt.

Mitt exempel om vinthundar var just det, ett exempel. Det finns ALLTID rasföreningar att tillgå och naturligtvis uppfödare och hänvisare och även folk inom rasen som hör om olika omplaceringar. Om man kan tänka sig blandraser så finns det ju ändå ideella föreningar på olika platser i landet och dessutom olika annonsmedier. Liksom andra tidigare nämnt i tråden så har jag aldrig upplevt någon brist på omplaceringshundar när jag tittat, framförallt blandraser av alla upptänkliga varianter.

Det som det i slutänden handlar om är brist i viljan hos en person att hitta en hund i Sverige, oavsett om det handlar om en idealistisk syn som innebär att det är en välgärning att ta in en hund till Sverige eller någonting annat.

Det som det i slutänden handlar om är brist i viljan hos en person att hitta en hund i Sverige, oavsett om det handlar om en idealistisk syn som innebär att det är en välgärning att ta in en hund till Sverige eller någonting annat.

Om det nu handlar om brist på vilja att hitta en hund i sverige, är det så himla farligt då? Vad gör mig till en hemskare person som köper en irländsk hund än någon som köper en valp när det redan finns hundratals vuxna hundar som behöver ett hem?

Jag hittade inte det jag sökte när jag letade hund. Nu har jag det jag sökte i soffan, vad spelar det för roll var jag hittade henne?

Om det nu handlar om brist på vilja att hitta en hund i sverige, är det så himla farligt då? Vad gör mig till en hemskare person som köper en irländsk hund än någon som köper en valp när det redan finns hundratals vuxna hundar som behöver ett hem?

Jag hittade inte det jag sökte när jag letade hund. Nu har jag det jag sökte i soffan, vad spelar det för roll var jag hittade henne?

Men FFS... tycker du verkligen inte att det är bättre att sopa rent framför egen dörr innan man letar efter skit hos någon annan? Isf går det ju inte att diskutera vidare. Redan tidigare i tråden har det ju skrivits om varför vi som är mot import av hemlösa hundar från andra länder tycker som vi gör, det är ju knappast någon vits att upprepa sig mer.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 884
Senast: Otherside
·
Hundträning Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att...
Svar
12
· Visningar
1 004
Senast: Grazing
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
803
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka