Julie rescue

Sv: Julie rescue

Tack för att du svarade åt mig ;)

Thoora:
För ett par år sedan (kan ha ändrats nu och det hoppas jag) så kollade jag upp en organisation och deras hundar. De sa att de kunde kolla upp vissa parasiter om man ville betala för det, annars behövdes inte det tydligen. Jag kommer inte ihåg vilka parasiter det var dock så jag skriver inget förrens jag har hittat hemsidan (vilket nu verkar vara omöjligt så jag vet inte ens om organisationen fortfarande finns:confused:).

Jag kollade däremot nu upp en annan organisation där som själva säger att inga garantier kan lämnas på att hundarna är helt fria från vissa parasiter när dom kommer till Sverige då de tar lång tid på sig att uppvisa antikroppar. [http://www.sos-animals.se/pages.asp?r_id=15503]
Jag Googlade och flera sidor beskriver en hel drös med parasiter, hjärtmask av olika slag etc.

Som Sol skrev så handlar det mycket om just Leishmanos som även jag tänker på. Jag läste på någon veterinärhemsida där parasiten beskrevs som smittsam även utan sandflugan till både hundar och människor. Främst vid nedsatt immunförsvar och hos barn. Risken för detta var dock liten men existerande. Så även om flugan/myggan inte kommer hit så är sjukdommen här.

Införsel genom dessa organisationer som tar in hundar från länder där det finns sjukdomar och parasiter som inte finns i Sverige är verkligen inte det bästa.
Även om organisationerna säger att dom kollar hundarna fuskar vissa organisationer medans andra inte är så noga. Jag tycker att det känns obehagligt och inte alls säkert att dessa organisationer tar in hundar hit.

Men om vi bortser från smittorisken, eftersom den inte finns om man tar hund från t.ex. Irland, vad är det då som gör att det är så fel att adoptera hund därifrån?

Jag tycker personligen att man kan försöka hjälpa till på plats. Förbättra situationen för hundarna på plats, även här i Sverige. Ta hand om våra egna innan vi börjar ta hit andra länders "problem".

Det är självklart jätteviktigt att förbättra på plats!

Men jag reagerar lite på det där att vi ska hjälpa våra egna innan vi tar hit andras problem…
För det första är det som sagt svårt att hjälpa genom att ta en svensk omplacering när det är så svårt att hitta.
För det andra tänkte jag fråga något som någon annan skrivit i tråden tidigare:
Resonerar du så vad gäller adoption av barn från utlandet också? Ser du snett på de som adopterar barn som inte är svenska eftersom de inte hjälper ett av Sveriges behövande barn utan något annat lands?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker personligen att man kan försöka hjälpa till på plats. Förbättra situationen för hundarna på plats, även här i Sverige. Ta hand om våra egna innan vi börjar ta hit andra länders "problem".

Vi kanske ska göra det samma med invandrarna?

SÅÅ himla många hemlösa hundar finns det inte i sverige så det är ett problem medan t.ex. Irland har fler hemlösa hundar än vad sverige har katter. Självklart ska insatser göras på plats och det gör även dessa organisationer.

Det är självklart jätteviktigt att förbättra på plats!

Men jag reagerar lite på det där att vi ska hjälpa våra egna innan vi tar hit andras problem…
För det första är det som sagt svårt att hjälpa genom att ta en svensk omplacering när det är så svårt att hitta.
För det andra tänkte jag fråga något som någon annan skrivit i tråden tidigare:
Resonerar du så vad gäller adoption av barn från utlandet också? Ser du snett på de som adopterar barn som inte är svenska eftersom de inte hjälper ett av Sveriges behövande barn utan något annat lands?

I Sverige sker inte många inomlandsadoptioner, mycket pga. de sociala myndigheterna hemskt ogärna splittrar familjer. Jag tror personligen att det skulle bli bättre om man istället satsade på att adoptera ut fler barn istället för att flytta dem till fosterhem. Barn behöver en fast punkt i livet och många som hamnar i fosterhem berövas detta.

Och ja, det kan vara svårt att hitta svenska omplaceringar, men det innebär inte att de inte finns. Man får anstränga sig mer, kanske vänta längre tid än man önskat.

Vi kanske ska göra det samma med invandrarna?

Inte relevant i diskussionen, men om du nu tänker stråla in på det spåret. Tror du inte att många flyktingar hellre hade stannat i sina hemländer än tvingats fly till ett helt främmande land? Tycker du inte att det är viktigt att förbättra livssituationen i länder som är hårt drabbade av svält, korrupta regeringar och krig? Tror du vi löser problemet genom att flytta hit alla människorna eller tror du att vi på lång sikt bäst löser problemen på plats? Sedan ska vi såklart hjälpa de som söker sig hit, men de ska enligt min mening inte jämföras med herrelösa hundar.

SÅÅ himla många hemlösa hundar finns det inte i sverige så det är ett problem medan t.ex. Irland har fler hemlösa hundar än vad sverige har katter. Självklart ska insatser göras på plats och det gör även dessa organisationer.

Nej, här avlivas hundarna när privata omplaceringar misslyckas, när ingen svarar på annonserna. Skulle vi inte ha denna "avlivningstradition" i Sverige skulle vi sannolikt ha minst lika stora problem med hemlösa hundar här som finns på tex. Irland. Nordamerika har runt 60 miljoner hemlösa katter, ska vi börja skeppa hit dem bara för att de råkar ha fler hemlösa katter än vi har? De har fler hemlösa hundar också, ska vi börja ta hit dem också?

I Sverige sker inte många inomlandsadoptioner, mycket pga. de sociala myndigheterna hemskt ogärna splittrar familjer. Jag tror personligen att det skulle bli bättre om man istället satsade på att adoptera ut fler barn istället för att flytta dem till fosterhem. Barn behöver en fast punkt i livet och många som hamnar i fosterhem berövas detta.

Och ja, det kan vara svårt att hitta svenska omplaceringar, men det innebär inte att de inte finns. Man får anstränga sig mer, kanske vänta längre tid än man önskat.

Men det hör ju lite ihop då, det finns inte särskilt många inomlandsadoptioner inom varken hund eller barn.

Kanske fanns min drömhund någonstans inom landets gränser, men jag har väldigt svårt att se att jag skulle ha hittat den.
Nu hittade jag min drömhund i ett jourhem, skulle jag då ha sagt nej till henne för att fortsätta leta efter en hund som är född i Sverige bara för sakens skull?

Inte relevant i diskussionen, men om du nu tänker stråla in på det spåret. Tror du inte att många flyktingar hellre hade stannat i sina hemländer än tvingats fly till ett helt främmande land? Tycker du inte att det är viktigt att förbättra livssituationen i länder som är hårt drabbade av svält, korrupta regeringar och krig? Tror du vi löser problemet genom att flytta hit alla människorna eller tror du att vi på lång sikt bäst löser problemen på plats? Sedan ska vi såklart hjälpa de som söker sig hit, men de ska enligt min mening inte jämföras med herrelösa hundar.

Nej, här avlivas hundarna när privata omplaceringar misslyckas, när ingen svarar på annonserna. Skulle vi inte ha denna "avlivningstradition" i Sverige skulle vi sannolikt ha minst lika stora problem med hemlösa hundar här som finns på tex. Irland. Nordamerika har runt 60 miljoner hemlösa katter, ska vi börja skeppa hit dem bara för att de råkar ha fler hemlösa katter än vi har? De har fler hemlösa hundar också, ska vi börja ta hit dem också?

Det första vill jag egentligen inte ge mig in på, men har bara några få rader att säga om det.
De mår såklart också bäst av att deras hemland förändras istället för att de ska behöva starta om här, men det är faktiskt samma sak som med hundarna.
Det kommer ta lång tid att förändra situationen och kommer kosta många liv. Ska vi skicka tillbaka alla invandrare/hundar som troligen kommer dö för att på lång sikt få det bättre för framtida hundar, när man skulle kunnat göra både och?

Det andra stämmer inte riktigt.
I pounden på Irland avlivas hundarna efter 5-7 dagar om inget hem hittats, det avlivas alltså otroligt många hundar där. I pounden hamnar infångade hundar och inlämnade hundar.
Hemlösa katter, däremot, har vi väldigt många här och behöver knappast fler att "välja på" som med hundarna.
Amerika är också krångligare då det är annan kontinent vilket försvårar allting vad gäller att få hit djur, längre resa, mer pengar, mer vaccinationer plus karantän, om jag inte är för gammalmodig nu? Det blir en mycket större apparat.

Jag har inte skrivit någonstans att vi ska skicka tillbaks hundar. Inte invandrare heller. I mina ögon är inte en hund en människa! De kan icke jämföras! Flyktingar "väljer" själva att söka sig hit och det handlar ofta om att att överleva. Hundarna väljer inte. De blir ivägskickade.

Varför ska folk dra in människor så fort hemlösa djur diskuteras? För mig är det inte jämförbart. Hundar är hundar, människor är människor, en katt är en katt och en häst är en häst. Och ja, vi sträcker oss längre i väldigt mycket när det gäller människor.

Hur många hundar avlivas hos veterinärer varje dag bara för att de inte längre är önskade? Har du några siffror på det? Jag tvivlar inte på att situationen på Irland är betydligt värre än den är här, men det innebär inte att situationen är bra i Sverige eller att vi inte har tillräckligt med hundar som behöver nya hem här. Att kolla på djurhemmens hemsidor och en sväng på Blocket räcker liksom inte för att man ska få en bra överblick på hur många hundar som behöver nya hem här.

Enligt min matematik borde man ta sig ner till 0 hemlösa djur innan man börjar ta in nya.

Jag har inte skrivit någonstans att vi ska skicka tillbaks hundar. Inte invandrare heller. I mina ögon är inte en hund en människa! De kan icke jämföras! Flyktingar "väljer" själva att söka sig hit och det handlar ofta om att att överleva. Hundarna väljer inte. De blir ivägskickade.

Varför ska folk dra in människor så fort hemlösa djur diskuteras? För mig är det inte jämförbart. Hundar är hundar, människor är människor, en katt är en katt och en häst är en häst. Och ja, vi sträcker oss längre i väldigt mycket när det gäller människor.

Hur många hundar avlivas hos veterinärer varje dag bara för att de inte längre är önskade? Har du några siffror på det? Jag tvivlar inte på att situationen på Irland är betydligt värre än den är här, men det innebär inte att situationen är bra i Sverige eller att vi inte har tillräckligt med hundar som behöver nya hem här. Att kolla på djurhemmens hemsidor och en sväng på Blocket räcker liksom inte för att man ska få en bra överblick på hur många hundar som behöver nya hem här.

Enligt min matematik borde man ta sig ner till 0 hemlösa djur innan man börjar ta in nya.

Ett adoptivbarn väljer inte heller att komma hit, han eller hon skickas hit.

Jag har ingen siffra på det, men vad jag personligen tror är att de flesta på Irland väljer inte att ta sin hund till en veterinär och betalar för avlivningen, då är det billigare att bara släppa ut den eller dumpa den utanför något pound. Grayhounds som inte är snabba nog går sorgligt ofta en "hemavlivning" till mötes där de dränks, släpas efter bilar eller liknande.

Jag undrar lite vad mer du tycker att man ska göra? Ringa till hundhemmen lär inte göra mycket mer eftersom det ständigt är samma typ av hundar som kommer in och andra är det lång kö på. Blocket drar man inte en snabb repa på, det tittar man på varje dag medan man söker omplacering i hopp om att en hund som haft någorlunda seriös ägare mot alla odds lägger en annons där.
Rasklubbar, visst, men dit har jag också ringt och fått bekräftat att det inom mina raser faktiskt i stort sett aldrig dyker upp omplaceringar.
Vad gör man då?

När min hund kom till Sverige, och nu senare till mig, är hon inte längre hemlös. Jag har inte tagit hit en hemlös hund och gjort den hemlös igen så den är ett problem här, jag har bara hittat till min hund på ett annat sätt. Usch vad svrt det blev att förklara:o
Man kanske t.o.m. kan likna det du säger vid att inga nya hundar får tas fram i eller till Sverige längre förns alla hemlösa hundar har fått hem?

Kan vi sluta prata om människor? Vi avlivar inte människor heller, men vi kanske ska diskutera det nu när vi ändå är igång? Vi annonserar inte ut föräldralösa barn på Blocket heller...

Vad kan man göra mer än att kontakta hundhem och kolla Blocket? Ringa direkt till uppfödare, läsa annonser i dagstidningar (de där pappershistorierna existerar fortfarande och en del annonserar i dem också), sätta in egna annonser lite varstans, kontakta större djurkliniker (ibland omplaceras både avlivningshotade hundar och katter med veterinärers hjälp)... har säkert glömt något.

Jag tror helt enkelt inte på det där att "min hund finns inte i Sverige".

Kan vi sluta prata om människor? Vi avlivar inte människor heller, men vi kanske ska diskutera det nu när vi ändå är igång? Vi annonserar inte ut föräldralösa barn på Blocket heller...

Vad kan man göra mer än att kontakta hundhem och kolla Blocket? Ringa direkt till uppfödare, läsa annonser i dagstidningar (de där pappershistorierna existerar fortfarande och en del annonserar i dem också), sätta in egna annonser lite varstans, kontakta större djurkliniker (ibland omplaceras både avlivningshotade hundar och katter med veterinärers hjälp)... har säkert glömt något.

Jag tror helt enkelt inte på det där att "min hund finns inte i Sverige".

Visst kan vi sluta prata om människor, men för övrigt tycker jag personligen att aktiv dödshjälp ska finnas till för människor.

Du har rätt i att det uppenbarligen finns fler altivernativ än de jag kom på. Men jag är fortfarande inte övertygad om att jag hade kunnat hitta min hund i Sverige på några år iallafall.

Något jag fortfarande undrar är om du tycker att man ska säga nej till en hund man hittat som passar en bra bara för att den inte är född i Sverige? Säga nej bara för sakens skull, för att fortsätta leta i landet?
Det tycker inte jag.

Får jag fråga vilka parasiter det är du är så orolig över?

Jag är orolig över Dvärgbandmasken! Kommer den lös i vårt land så kan vi kyssa blåbär, hjortron, lingon osv godbye:crazy:
Det om något borde väl hindra sådana människor som promt vill ta in en "spanien" hund.. Men inte då.. Otroligt ignorant!!! Snacka om att importera med helstängt på.. "så länge JAG får min lilla hund så skit i vilka konsekvenser det får! JAG plockar ju ändå inga blåbär!!"

Något jag fortfarande undrar är om du tycker att man ska säga nej till en hund man hittat som passar en bra bara för att den inte är född i Sverige? Säga nej bara för sakens skull, för att fortsätta leta i landet?
Det tycker inte jag.

Om man på plats hittar en hund som passar en tex. om man är utomlands och jobbar har jag inga problem med att man tar med sig hunden när man åker till Sverige men jag tror inte på hela grejen att hitta "sin hund" via en hemsida och några samtal med en förmedlare.

Om man på plats hittar en hund som passar en tex. om man är utomlands och jobbar har jag inga problem med att man tar med sig hunden när man åker till Sverige men jag tror inte på hela grejen att hitta "sin hund" via en hemsida och några samtal med en förmedlare.

Som jag skrivit tidigare, att köpa hund på postorder genom dessa organisationer är inget jag på något sätt försvarar! Det är oansvarigt både av förening och köpare.
Men finns hunden i ett jourhem och man har chans att träffa den några gånger innan man bestämmer sig och kan få information om hunden från jourhemmet som känner hunden väl i en hemmamiljö och inte bara i ett hägn, tycker inte jag det är en annorlunda process mot att ta en omplacering som är född i Sverige?

Som jag skrivit tidigare, att köpa hund på postorder genom dessa organisationer är inget jag på något sätt försvarar! Det är oansvarigt både av förening och köpare.
Men finns hunden i ett jourhem och man har chans att träffa den några gånger innan man bestämmer sig och kan få information om hunden från jourhemmet som känner hunden väl i en hemmamiljö och inte bara i ett hägn, tycker inte jag det är en annorlunda process mot att ta en omplacering som är född i Sverige?

Snackar vi jourhem i Sverige? Dvs. hundar som skeppats hit till tillfälliga hem innan föreningen ens har ett permanent hem redo för hunden?

Då får man ju fundera på hur snällt det är att låta hunden skickas runt på så många ställen.

Först hemmet/hemmen/gatan, sen hundstallet/stallen sen flygning sen jourhem och sen förhoppningsvis ett sista hem. Om de inte kommer tillbaka till jourhemmet igen för omplacering vilket inte verkar vara helt sällsynt...

Då får man ju fundera på hur snällt det är att låta hunden skickas runt på så många ställen.

Först hemmet/hemmen/gatan, sen hundstallet/stallen sen flygning sen jourhem och sen förhoppningsvis ett sista hem. Om de inte kommer tillbaka till jourhemmet igen för omplacering vilket inte verkar vara helt sällsynt...

Jag håller med om att de många leden är synd att de ska behöva gå igenom. Förhoppningsvis har organisationerna koll på vilka hundar som faktiskt klarar av resan och miljöbytet och skickar inte hit hundar som inte är starka nog för det.
Att de kommer tillbaka till jourhemmen igen efter att de fått ett hem har jag inte hört om. Tvärt om tycker jag att det verkar som att jourhemmen ofta adopterar sin jourhund.

Omplaceringar på t.ex. Hundstallet har väl inte så många färre stopp på sin resa?

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om alla dessa resor. Men jag vet att jag känner 6 adoptivhundar som alla mår toppenbra och inte verkar ha tagit stryk p.g.a. resan och flytten. Glada, felfria hundar som förgyller människors vardag som hade kunnat vara döda av ingen anledning.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 884
Senast: Otherside
·
Hundträning Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att...
Svar
12
· Visningar
1 004
Senast: Grazing
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
803
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka