Julfixa, när?

MiaMaria

Trådstartare
Det här med att fixa fint inför jul - när börjar ni med det? Ser att många redan satt fram tomtar och hängt upp julgardiner, bakat osv? Själv har jag bara tagit fram adventsljusstakarna, och hängt upp lite ljusslingor ute. Känns inte helt rätt att börja julfixa fullt ut redan nu...och baka är uteslutet för då är det uppätet långt innan jul :D Hur gör ni andra?

Jag är uppvuxen med att man skiljer på advent och jul. Adventspyntar gör man första advent. Julpyntar gör man dagen före julafton. Allting sitter uppe till tjugondag knut. Fast nu i vuxen ålder är jag inte fullt så konservativ. Jag tycker det är lagom att julpynta till lucia ungefär, och sen ta ner pyntet runt trettonhelgen.

Baka tycker jag man kan göra när man känner för det, men är det tänkt att ätas på julafton bör man nog vänta (om man inte har superdisciplin) ;)

Julgardiner, adventsstjärnor/stakar och ljusslingor och en och annan tomte åker fram och upp i slutet på första advent-veckan. Sen åker det fram mer tomtar och pynt lite då och då fram till jul. Julgranen tas fram och kläs några dagar före julafton. Och Tjugondag Knut åker julen ut.

När jag får bestämma själv så börjar jag själva julpyntandet från advent, dvs det är en process som pågår. Granen är klädd ca 1 vecka före julafton. Anledningen är att efter annandagen och definitivt på nyårsafton är jag trött på galenskaperna.

Är inget julfan, så här kommer adventsljusstaken fram, det brukar inte bli så mycket mer.

Men jag såg att grannen hade ställt fram granen, är inte det liiiite tidigt?

Jag är som @lady_vip ;)
Jag har ställt adventsstakar i fönstren. Mer gör jag inte. Äger inga tomtar, inget glitter eller kulor.

Mina fönster är så små att det inte får plats någon stjärna. Praktiskt nog.

Jag skulle gärna lägga mig att sova före jul och vakna på annandagen. Har ingen släkt och är singel. Jul är en synnerligen ensam och bedrövlig högtid.

Har inga gardiner så behöver inte byta dessa, sätter fram stakar och stjärnor till 1a advent. Tyckr inte om tomtar så undviker dessa så gott det går. Granen sätter vi in till lucia. Men pysslar gärna, bakar pepparkakshus, julgodis mm. Tar det när jag hinner under december.

Det här med att fixa fint inför jul - när börjar ni med det? Ser att många redan satt fram tomtar och hängt upp julgardiner, bakat osv? Själv har jag bara tagit fram adventsljusstakarna, och hängt upp lite ljusslingor ute. Känns inte helt rätt att börja julfixa fullt ut redan nu...och baka är uteslutet för då är det uppätet långt innan jul :D Hur gör ni andra?

Till första advent åker alla julstjärnor fram, även annat som känns vintrigt men inte allt för juligt, så snögubbar, ljushållare, renar mm kan mkt väl åka fram. Men dottern ställde fram några tomtar också ;)

Sedan så tar jag fram resten till min födelsedag 10 december, dvs alla tomtar och liknande.

Gardiner och liknande gör jag lite som känner för, men åker oftast fram till advent, då jag inte tycker blommiga gardiner passar till stjärnorna hehe.

Just ja, baka gör jag i omgångar. En omgång till lucia, då fryser jag in lussebullar så det räcker ett tag.
Sen bakar jag dagarna innan jul, det vi ska ha på julafton.

Granen köpes och kläs ngn vecka innan jul.

Julpyntar lite en vecka innan jul.. julgranen tar jag in och klär lillejulafton.. sen åker allt ut/ner i lådorna igen när jag känner för det, men det brukar inte bli så länge det är uppe..

Jag har kaos i mitt hus så det är väldigt dåligt med pynt.
Två adventssjärnor och en advenstake är allt jag orkat ta fram.

Jag är som @lady_vip ;)
Jag har ställt adventsstakar i fönstren. Mer gör jag inte. Äger inga tomtar, inget glitter eller kulor.

Mina fönster är så små att det inte får plats någon stjärna. Praktiskt nog.

Jag skulle gärna lägga mig att sova före jul och vakna på annandagen. Har ingen släkt och är singel. Jul är en synnerligen ensam och bedrövlig högtid.
Usch låter väldigt sorgligt.. En annan som är omgiven av familjen o släkten har svårt att föreställa sej hur en jul utan dessa skulle vara.. Hoppas du har nära vänner som hör av sej o finns hos dej.

Allt mitt pynt är uppe. Det vill säga, en virkad snögubbe och en virkad strumpa.

Lite lampor med förstås. Två stora lysande kulor i köksfönstret, fast den ena har ingen adapter längre så den lyser inte.. I sambons datorrum står världens fulaste ljusstake, en som han fått när han var liten och bara sätter upp för som mors skull (trots att hon bor 15 mil bort).
Nytt för i år är en batteridriven ljusslinga med snökulor från öb. Den bor i vardagsrummet.
Kommer införskaffa några fler lampor, det blir så väldigt mörkt om kvällarna.

Jag är uppvuxen med att man skiljer på advent och jul. Adventspyntar gör man första advent. Julpyntar gör man dagen före julafton. Allting sitter uppe till tjugondag knut. Fast nu i vuxen ålder är jag inte fullt så konservativ. Jag tycker det är lagom att julpynta till lucia ungefär, och sen ta ner pyntet runt trettonhelgen.

Baka tycker jag man kan göra när man känner för det, men är det tänkt att ätas på julafton bör man nog vänta (om man inte har superdisciplin) ;)

Precis så är jag uppvuxen också. Nu brukar vi tumma på "reglerna" lite och sätta upp julgran och julpynt ungefär vid Lucia. Men det är för att vi se senaste åren inte firat jul hemma och sedan rest bort över nyår. Men skulle vi vara hemma skulle jag nog se till att julpyntet fick vänta till dagen innan jul :p

Baka lite lussebullar och pepparkakor gör vi däremot till advent. Adventsfikorna innan jul är ju minst lika mysiga som själva julafton :)

Vi i familjen vill njuta så länge som möjligt av julen så vi tog fram julgran, tomtar, adventsljusstakar m.m den 1:a december. :D Efter nyår så vill man bara ha bort julen och längta till våren istället. :p

Till första advent tar vi fram stjärnor, adventsljusstake och jultextil. Sen åker tomtar och sånt pynt fram närmare julen. Brukar ta det lite som jag känner för, vill vi pynta mer innan så gör vi det. I helgen åker vi nog och köper lite hyacinter i alla fall. Tycker mest om jultextil och hyacinter, tomtar och sånt är inte så viktigt. Men min sambo är pyntfantast som sin mor.

Tar fram allt till 1:a advent. Tar mig en gran och klär den under kvällen, sen får allt vara till tjugondag Knut. Granen brukar ha hunnit sätta skott tills dess.

Jag är julälskare, så till 1:a december kommer ALLT upp. Tomtar, adventsljusstakar, adventsstjärnor, julgran... rubbet :love:!

Litet axplock hur det såg ut hemma 1:a dec :D!
14113036.jpg

14113037.jpg

14113038.jpg

14113033.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 238
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 536
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025